New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 230K
Den store økonomitråd
De kan vel ikke nå at sælge spillere i det her regnskabsår, der slutter 30/6, og dermed må forventningen om et resultat på ml. -60 og -100 mio. vel være uden andre indtægter end den almindelige drift.
Du har ret. Min pointe var mest, at man ikke får meget overskud af at sælge spillere for 200mio kr hvert andet år, hvis man ellers taber 100 mio kr om året.

Og at Brøndbys trup ikke - i mine øjne - ser super salgbar ud, når de største profiler er solgt. Jeg kan godt se dem hente 200 mio kr på transfers, men jeg har svært ved at se dem (med det nuværende materiale) hente 200 mio kr én gang til, og det oven i købet uden en sportslig nedtur undervejs.

Du har ret. Min pointe var mest, at man ikke får meget overskud af at sælge spillere for 200mio kr hvert andet år, hvis man ellers taber 100 mio kr om året.

Og at Brøndbys trup ikke - i mine øjne - ser super salgbar ud, når de største profiler er solgt. Jeg kan godt se dem hente 200 mio kr på transfers, men jeg har svært ved at se dem (med det nuværende materiale) hente 200 mio kr én gang til, og det oven i købet uden en sportslig nedtur undervejs.
Det har du en god pointe i. Når man så drejer blikket mod AGF, så er det satme godt, at vi har så stabil en drift, for jeg har svært ved at finde 200 mio. kr. i hele truppen😬

Laver GFH ikke Glazer-finten med at låne deres egen klub penge til ultrahøj rente..

Helt nøjagtigt lånte Glazer familien pengene til købet ved derefter at dumpe hele lånet over på klubben, en manøvre jeg simpelthen ikke kan forstå, har været lovligt eftersom den reelt er risiko fri for køberne men en økonomiekspert skrev på Twitter for lang tid siden, manøvren ikke længere er tilladt.

De kan vel ikke nå at sælge spillere i det her regnskabsår, der slutter 30/6, og dermed må forventningen om et resultat på ml. -60 og -100 mio. vel være uden andre indtægter end den almindelige drift. De har endda et minus på transfers efter købet af Benjamin Tahirović. Det er den del, der undrer mig lidt. Hvordan de kan undgå at ramme et større minus for foråret.

Med min simple matematiske og regnskabstekniske forståelse er min konklusion, at de forventer i omegnen af -25 mio. for et halvår, hvor de primært har købt Benjamin Tahirović og solgt Ohi og Radosevic. Det kunne derfor tyde på, at driften kun går i et lille minus, men det stemmer ikke overens med de signaler vi ellers har fået på det sidste...
Det er samme forventede underskudsinterval som de meldte ud ifm sidste årsregnskab, så der er åbenbart ikke noget der har givet dem grund til at ændre det siden, men der kan nok komme en korrigering hvis de fx snart kan konstatere at det ikke bliver til det mesterskab de har kalkuleret med… Ender de i den tunge ende af den udmeldte forventning er det dog heller ikke meget bedre end en fordobling af de minus 56,4 mio for efteråret. Tahirovic skulle have kostet godt 20 mio så det ikke meget mere end de 17 mio minus på transferaktiviteter i efteråret. Tilskuerantal og kommercielle indtægter er måske større i foråret (hvis man er i mesterskabsslutspil) og så kan det være det går op med at det er lidt bedre i foråret end efteråret.

Pengestrøm til investering er vel det de har investeret i selve klubben og 7,4 mio er jo ikke alverden, 30% af det er anlæg, men jeg undrer mig over hvad de brugte 115 mio på sidste sæson. Pengestrømme fra finansiering var ca 200 mio sidste sæson, men i halvårsregnskabet for foråret 2025 må der så også komme en stor post for deres seneste emission. Det går vel ind her og så var det sidste år vel et lån, men uanset skal de med en egenkapital på knap 100 mio p.t. også snart realisere spillersalg eller i et europæisk gruppespil hvis de vil undgå at skulle ud med hatten igen om et år eller to. Hvis jeg forstår det rigtigt og de laver et underskud på 50 mio i foråret og har 100+160 mio i egenkapital er resten ædt op på to år med 100 mio i underskud. De har helt sikkert en del de kan hente på transfers, men det hjælper ikke på forhandlingspositionen og der vil være behov for at ramme plet med erstatningerne fordi der jo faktisk er behov for at løfte det sportslige niveau for at komme til de indtægter de mangler.

Helt nøjagtigt lånte Glazer familien pengene til købet ved derefter at dumpe hele lånet over på klubben, en manøvre jeg simpelthen ikke kan forstå, har været lovligt eftersom den reelt er risiko fri for køberne men en økonomiekspert skrev på Twitter for lang tid siden, manøvren ikke længere er tilladt.
Det der normalt sker med private equity er vel at de optager et lån med det selskab de opkøber som sikkerhed for lånet og så skærer de det helt ned for at gøre det rentabelt, men tynget af gæld, inden de sælger det igen. Jeg ved ikke om det er noget tilsvarende med Man Utd ift lånet, men de har selvfølgelig ikke helt udhulet og solgt klubben endnu og tjener i stedet på at udbetale udbytte til sig selv fremfor at betale af på gælden eller udvikle klubben eller holdet.

Det er samme forventede underskudsinterval som de meldte ud ifm sidste årsregnskab, så der er åbenbart ikke noget der har givet dem grund til at ændre det siden, men der kan nok komme en korrigering hvis de fx snart kan konstatere at det ikke bliver til det mesterskab de har kalkuleret med…
Men selv et mesterskab kan jo nærmest ikke ændre på resultatet for det her halvår, da det primært er øgede tv-pulje indtægter, der ville blive påvirket. De øgede indtægter fra et mesterskab kommer jo først i næste regnskabsår. Jeg frygter nærmere, at deres drift er blevet bedre med mindre omkostninger og forbedringer i diverse kommercielle resultater (merchandise osv). Men jeg tager forhåbentlig fejl 😂

Det der normalt sker med private equity er vel at de optager et lån med det selskab de opkøber som sikkerhed for lånet og så skærer de det helt ned for at gøre det rentabelt, men tynget af gæld, inden de sælger det igen.

Men der blev ikke taget pant i klubben, hele lånet blev dumpet over på klubben, så det er klubben som betaler renterne og skulle klubben gå konkurs, vil The Bastards ikke have tabt en krone heller ikke, hvis klubben var gået konkurs dagen efter købet.

Det var rent ud sagt helt uden risiko at købe klubben.

Men selv et mesterskab kan jo nærmest ikke ændre på resultatet for det her halvår, da det primært er øgede tv-pulje indtægter, der ville blive påvirket. De øgede indtægter fra et mesterskab kommer jo først i næste regnskabsår. Jeg frygter nærmere, at deres drift er blevet bedre med mindre omkostninger og forbedringer i diverse kommercielle resultater (merchandise osv). Men jeg tager forhåbentlig fejl 😂
Tja, det bliver måske lidt gæt og nemmere at forholde sig til på bagkant når man har tallene for foråret, men når de på nuværende tidspunkt holder fast i det spænd på minus 60-100 mio, så er det, der kan nå at påvirke det i større grad vel kun et spillersalg til fx Norge og så deres placering. De må have kalkuleret med noget topkamp og det kan vel ikke koste 40 mio alene at ryge i kvalifikationsspil, men det må trods alt koste nogle millioner i placeringspenge som du nævner, men også kommercielle indtægter, bonuser fra sponsorer og matchday osv. Jeg tror så også at kvalifikationsspil vil betyde en nedjustering så hvis minus 60-100 mio er i medaljeslutspil ved jeg ikke hvor den store usikkerhed kommer fra efter at vinduet er lukket.

De kan selvfølgelig stadig hente en spiller der ikke vil være spilleberettiget, men det er også en stor buffet at have til noget man nok ikke på forhånd har planlagt at gøre.

Men GFH kan jo vælge at sælge deres aktier imorgen til en eller anden absurd rig Amerikaner, tjene på salget mens klubben Brøndby stadigvæk skal afdrage lånet.
Så vidt jeg kan forstå skal der kontinuerlige Eiropæiske gruppespil(gerne mere en conf) for at deres forretning kan køres bæredygtigt.
Men FC klubbernes økonomiske oprustning, lidt lumske FCN og vores solide fremgang(stadion debatten undtaget) medregnet i ligningen, så kan jeg simpelthen ikke få det til at passe sammen.
Jeg tror et evt fremtidig Jan Bech statstue for samme behandling som Zlatans i Malmø

Men der blev ikke taget pant i klubben, hele lånet blev dumpet over på klubben, så det er klubben som betaler renterne og skulle klubben gå konkurs, vil The Bastards ikke have tabt en krone heller ikke, hvis klubben var gået konkurs dagen efter købet.

Er det ikke den her model der er brugt? https://www.investopedia.com/terms/l/leveragedbuyout.asp

Jeg ved ikke hvordan de har kunnet få det hele over på klubben med det samme, men man vil selvfølgelig tage så lidt risiko som muligt selv.

Jeg tænker også lidt samme tankegang ift Brøndby. Jeg ved ikke helt hvor sammenligneligt det er, der har klubben lånt penge af ejerne og der er lige lavet en ny aktieemission, men jeg går om ikke andet ud fra at Blackstone er der for at tjene nogle penge. Hvis der kommer flere lån kan den udgift pludselig blive sammenlignelig med en høj stadionleje i Århus, men man kan vel heller ikke afvise at de fx sælger stadion og lejer det tilbage på et tidspunkt.

Men GFH kan jo vælge at sælge deres aktier imorgen til en eller anden absurd rig Amerikaner, tjene på salget mens klubben Brøndby stadigvæk skal afdrage lånet.
Så vidt jeg kan forstå skal der kontinuerlige Eiropæiske gruppespil(gerne mere en conf) for at deres forretning kan køres bæredygtigt.
Men FC klubbernes økonomiske oprustning, lidt lumske FCN og vores solide fremgang(stadion debatten undtaget) medregnet i ligningen, så kan jeg simpelthen ikke få det til at passe sammen.
Jeg tror et evt fremtidig Jan Bech statstue for samme behandling som Zlatans i Malmø
Det kan ikke hænge sammen uden sportslig succes og europæiske gruppespil, det vil i hvert fald kræve kontinuerligt vilde transfers på et niveau de ikke har formået før. De kan måske gå FCN-vejen og ikke bekymre sig så meget om de lige er med helt fremme hver sæson, men det er sværere at slippe afsted med i Brøndby og de er jo også en del bagud ift FCN på det område. FCN bruger meget store beløb på akademier i Afrika osv.

Jeg tvivler på at Blackstone-folkene havde forventet at de skulle blive ved med at pumpe penge ind, mon ikke de forventede at de bare lige kunne købe sig til succes og store indtægter. Indikationerne er allerede lidt vigende tålmodighed. Det kan nåes endnu kan man sige, men Brøndby kan nok også godt ende med at blive solgt videre, med færre aktiver og/eller større gæld.

De kan vel ikke nå at sælge spillere i det her regnskabsår, der slutter 30/6, og dermed må forventningen om et resultat på ml. -60 og -100 mio. vel være uden andre indtægter end den almindelige drift. De har endda et minus på transfers efter købet af Benjamin Tahirović. Det er den del, der undrer mig lidt. Hvordan de kan undgå at ramme et større minus for foråret.
Sommerens transfervindue åbner 15. juni, så de kan godt nå at sælge - og det er vel svært at se at der kan være andre årsager til så stort spænd i forventningerne til regnskabet. Det kunne f.eks. være, at man stadig er i kontakt med Brighton om Bischoff og håber at effektuere den handel, når vinduet åbner?

Sommerens transfervindue åbner 15. juni, så de kan godt nå at sælge - og det er vel svært at se at der kan være andre årsager til så stort spænd i forventningerne til regnskabet. Det kunne f.eks. være, at man stadig er i kontakt med Brighton om Bischoff og håber at effektuere den handel, når vinduet åbner?
Hvis de ca 50-60 mio er indregnet, så er sagen pludselig en hel anden 😬 Så er de for alvor på katastrofekurs.

Last edited:

Hicks og Gillett fulgte en lignende tilgang ved deres overtagelse af Liverpool i 2007. Forskellen var, at Liverpool på daværende tidspunkt faktisk var få timer fra konkurs. Heldigvis blev klubben dog reddet af Bank of Scotland, som inddrog deres lån og solgte klubben videre til FSG.

Mener, at PL har ændret sin regelhåndbog, så en klub ikke længere kan overtages ala Glazer-style.

Det fortæller meget om de eksplosive lønninger i FCM og FCK, at sidst nævnte uden problemer kan overgå et midterhold fra Ligue 1 i lønninger. Daramy ville sikkert kunne tjene mere i FCK (så ved jeg godt skatten er lavere i Frankrig)

Det går meget godt i tråd med den Bold+ artikelserie “Lønkongerne i Superligaen” - nu har jeg ikke Bold+, men jeg kan se at 9 ud af 10 spillere i top 10 er FCK spillere, en er fra FCM.

Det er meget vanskeligt at se at det skulle være en fordel at have 9 ud af 10 spillere i top ti over spillerlønninger på den liste, hvis det er korrekt, så ville det være en fordel, hvis det ikke kom ud. Når du er så suverænt lønførende vil du aldrig være underdog, du vil altid kun kunne spille til par, selv hvis du vinder det hele, og forventningen til lønniveau for nye spillere er højere i FCK, end i nogen anden klub, også selvom spillerens kvalitet måske ikke er til den høje løn.

Så mon ikke Steinlein og Sand nyder den artikelserie mere, end de gør i FCK’s ledelse.

Det går meget godt i tråd med den Bold+ artikelserie “Lønkongerne i Superligaen” - nu har jeg ikke Bold+, men jeg kan se at 9 ud af 10 spillere i top 10 er FCK spillere, en er fra FCM.

Det er meget vanskeligt at se at det skulle være en fordel at have 9 ud af 10 spillere i top ti over spillerlønninger på den liste, hvis det er korrekt, så ville det være en fordel, hvis det ikke kom ud. Når du er så suverænt lønførende vil du aldrig være underdog, du vil altid kun kunne spille til par, selv hvis du vinder det hele, og forventningen til lønniveau for nye spillere er højere i FCK, end i nogen anden klub, også selvom spillerens kvalitet måske ikke er til den høje løn.

Så mon ikke Steinlein og Sand nyder den artikelserie mere, end de gør i FCK’s ledelse.
Ved du, hvilken klub den 10. kommer fra?

Latest posts

Back