Minus 44,2 mio. i Aalborg siger det nye regnskab. De har stadig et stort stykke vej op til toppen i dansk fodbold.
AaB har offentliggjort minus på 44,2 millioner kroner for 2024. Det er utilfredsstillende lyder det i en pressemeddelelse.
bold.dk
Jeg sad lige og ledte efter resultatet af halvårsregnskabet også:
https://bold.dk/fodbold/klubber/aab/nyheder/aab-praesenterer-stort-underskud-for-forste-halvar
Underskuddet for første halvår af 2024 var på minus 23,3 mio med en forventning for hele året på minus 25-35 mio og det endte så på minus 44,2 mio.
Det er ikke så detaljeret med kun bundlinje og jeg ved ikke hvilke engangsinvesteringer eller afskrivninger osv der er foretaget, men der er vel ikke de helt store spillersalg fx? Otoa og Widell er solgt i det nye regnskabsår. Baseret på de her tal, kan man sige at underskuddet for efteråret i Superligaen er stort set lige så stort som for foråret i Førstedivision og at det samlede underskud er ti mio eller mere end 25% større end det værste estimat. Der kan være en forklaring jeg ikke er klar over, men det må være bekymrende for tilliden til et nyt projekt at man ikke tjener flere penge i Superligaen selvom udgifterne selvfølgelig også stiger og at man var alt for optimistiske selvom man forventede et stort underskud.
Forventningerne til dette regnskabsår er 0 til minus 10 mio. Da de solgte Widell ændredes forventningerne fra minus 15 til 25 mio, altså 15 mio bedre. Deri er også Otoa inkluderet og for ham blev der meldt omkring 20 mio plus et par stykker i mulige bonusser. De samlet 35 mio plus de 10 mio - hvis de lige holder sig indenfor estimatet denne gang og det vil være noget nyt - giver dermed et underskud for 2025 før spillersalg tilsvarende 2024.
Der er jo andre til- og afgange og investeringer i ungdomsafdelingen osv, så det er nok ikke helt så enkelt, men hvis det kun kan løbe rundt ved at sælge tre spillere til to-tre mio euro hver sæson ser det svært ud. De håber selvfølgelig på at ramme en større jackpot med et salg, men det er heller ikke nemt, slet ikke kontinuerligt, for man skal også kunne konkurrere om at hente og udvikle de talenter, og hvis de skal spille er det unge spillere der skal vise sig frem på et hold der nok fortsat vil have det lidt svært og viser de gode takter sælges de så kontinuiteten vil være udfordret.
Det er ikke nødvendigvis en forkert forretningsmodel, jeg ved heller ikke helt hvilken anden ‘edge’ de lige kan have, men de har nok brug for noget mere kapital for at holde det i gang indtil det er etableret og formentlig også at løfte de kommercielle indtægter. De skal i hvert fald ikke rykke ned i år, men næste sæson kan blive endnu mere drabelig med færre hold på mindre budgetter og så er det ikke sikkert det går med så mange unge spillere der også er af varierende kvalitet. Det kan blive afgørende fx lige at få konverteret en høj løn til Helenius til en erfaren spiller der bidrager med lidt mere.