New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 232K
Dejligt med noget insiderviden @Salling23 :cool:

Er dog bange for, at det ikke er Salling Group, med Salling Fondene der er involveret i stadion.
Fra https://www.sallingfondene.dk/om-fondene

Alt overskud fra Salling Group investeres enten tilbage i forretningen eller doneres til projekter og initiativer, der har til formål at skabe en bedre hverdag
Tænker da klart at AGF-fans skal have en bedre hverdag med det lort, vi er blevet præsenteret for de seneste mange år ;)

Den åndelige orgasme over Ålleren er ret stor herhjemme lige nu.
De har solgt ud af truppen, kæmpe underskud og en umiddelbart ret svag ejer økonomisk, og nu endnu et år i første division
Håndbold napper alle sponsor pengene, så det ser umiddelbart ud til at det varer mange år før Aab er en direkte konkurrent igen.

Jeg har derudover svært ved at se nogle overtage den synkende skude.....det vil kræve at de kan sælge en læselampe til en blind.

Det bliver spændene at følge.....og jeg er ikke misundelig, jeg har været med alle gangene vi var nede.

Deres egenkapital bliver nok halveret hvis ikke mere ved næste regnskab.

Fandt iøvrigt dette optimistiske indlæg på Debatside.dk......det er 3.5 mdr gammelt "5 Feb"

Det er i hvert fald ikke gået som spået. "og ja, der kommer nok til at ske en del i sommerviduet:-)"

"Jeg synes faktisk denne sæson er spændende, men selvfølgelig skal der ske en del i sommer vinduet. På kort sig glæder jeg mig til at se, om der er en spiller, som sætter sig overbevisende på 9'eren, Helenius eller Seydel? Om Arnorsson kommer stærkt tilbage efter sin skade? Om Valdemar Møller får spilletid? Om Bomholt fortsætter udviklingen? Masser af ting at se frem til. Jeg forventer i øvrigt, at vi distancerer os klart fra nedrykningsstregen."

Vi Av, av, av…

Det endte så med en nedjustering på -15 til -25 mio kr i timerne efter nedrykningen.
Jeg tillader mig lige at poste nedenstående igen 😆 jeg tror simpelthen ikke på de lander en transferindtægt på 20-30 mio. kr. Jeg fastholder når årsregnskabet skal afleveres så bliver der yderligere nedjusteres til, skal vi sige, tættere på - 35 til - 40 mio kr.
Jeg tror nu nok deres ledelse ville være svært utilfredse med at rykke ned, da det slet ikke er planen for deres strategi og dermed økonomisk formåen. Deres egenkapital udgjorde 56,7 mio. kr. pr. 31. december 2024. Deres forventning til 2025 resultat er 0 til minus 10 mio. kr. Heri er indregnet:
Forventet uændret status som 3F Superligaklub fra sommeren 2025,
Tv-indtægter og transferindtægter på et højere niveau end realiseret de seneste år.
Var det Mediano der regnede ud, med Sune Blom og Gisle Thorsen i spidsen, at AaB opererer med en transferindtægt på 60 mio. kr? Er der nogen i den trup lige nu der tilnærmelsesvis kan ramme 60 mio kr. i transfer? Og året efter, og efter...
De har så også et driftsunderskud før transfer på. 30-40 mio. kr, også husket perifert af samme Mediano podcast om AaB, dog bakket op af AaBs debatside.
Yderligere så koster en nedrykning 20-25 mio kr (mistede entre- og tv-indtægter, dog inklusiv faldskærmspenge).

Rykker de ned, hvilket kan siges at være meget sandsynligt, vil jeg ikke være overrasket over de må justerer forvetninger til minus 40-45 mio kr., også fordi de slet ikke vil få samme transfersum som de håber at kunne få. Og dermed faretruende tæt på konkurs, hvis ikke SSE22 skyder endnu flere penge ind.

Rygterne deroppe er også at tyskerne er ved at være trætte af at bruge så mange penge og pønser på at afhænde klubben igen. Det skal siges det er rygter, som der skrives om i deres debatside, så lad os nu se. Men jeg vil godt satse på at det ikke var disse økonomiske scenarier SSE22 havde regnet med, da de købte klubben.

Jeg glemte lige at nævne at oprykning næste år ikke bliver nogen nem opgave.
Jeg tænker ikke Lyngby, Esbjerg, Horsens, Kolding og sikkert også et par andre hold, ligger sig fladt ned.

Gad vide om det er Karma der lige blander sig.....25 års nedtur og 25 års hån fra nord?
Oprykning bliver meget sværere denne gang. Økonomien må være helt vingeskudt så har man virkelig penge til at forstærke det man skal? Widell er allerede væk, Kramer og Bruus’ kontrakter udløber nu så de skal erstattes og så udløber Kasper Jørgensens kontrakt til nytår så han får de næsten ingenting for og skal erstattes med mindre han bliver og forlænger hvilket jeg ikke ser ske. Dertil smutter lejespillerne også og skal erstattes. De er fucked hvis ikke ejerne har penge nok til at skyde i og give det et reelt forsøg. Jeg kan også være voldsomt meget i tvivl om de har en “oprykker-træner”.

Det endte så med en nedjustering på -15 til -25 mio kr i timerne efter nedrykningen.
Jeg tillader mig lige at poste nedenstående igen 😆 jeg tror simpelthen ikke på de lander en transferindtægt på 20-30 mio. kr. Jeg fastholder når årsregnskabet skal afleveres så bliver der yderligere nedjusteres til, skal vi sige, tættere på - 35 til - 40 mio kr.

Solgte de ikke både Widell og Otoa i januar? Eller skal de sælge for 20-30 mio. udover det?

Jeg tænker nu også de har store problemer og hvis Tyskerne ikke har flere midler, så bliver det nok en ny investor som skal indover. Det her må være et kæmpe slag for boven.

Solgte de ikke både Widell og Otoa i januar? Eller skal de sælge for 20-30 mio. udover det?

Jeg tænker nu også de har store problemer og hvis Tyskerne ikke har flere midler, så bliver det nok en ny investor som skal indover. Det her må være et kæmpe slag for boven.
Jeg fandt via deres debatside, en gut som forstår økonomi og dissekerede deres årsregnskab mv. ret godt, en tråd om det var yderligere salg end dem. Deres side er nu gået ned så kan ikke linke lige nu. Mon de får ekstraordinær besøg lige nu? 🤭

Jeg tror sagtens AaB kan lave en Esbjerg.

Hvad er det lige truppen skal bygges op om? Der er ikke meget kvalitet og de har ingen penge til at købe det
Sagtens er måske meget sagt.

De har - alt efter hvad der sælges - nogle egne talenter der er fine.

Davidsen, Bomholt, Arnarsson, Ross, Noshe samt Makolli (fra Malmo). Der burde kunne findes 3-4 fine 1. Div spillere der.

Så har de en 2-3 spillere på U19 (de ligger nummer 2), der ser spændende ud. Nok mest Valdemar Møller.

Så hvis de handler 3-4 rutinerede typer, der kan være med til, at bygge en stamme. Så tror jeg faktisk de kan spille et fint hold sammen.

Vigtigst af alt er nok, at nogle af de journey-men de har, ryger videre.

Av, av, av…
Jeg bider især mærke i det sidste afsnit:
Transferindtægter og en placering i toppen af 1. division er medregnet i forventningerne, lyder det fra nordjyderne. De slår fast, at den klare ambition er hurtigst muligt at vende tilbage til Superligaen.
Så altså minus 15 - 25 mio hvis de ender i toppen af 1. Division, og hvis de samtidig sælger ud af de mest værdifulde spillere i truppen?

Hvis tyskerne ønsker at sælge, så er det helt forståeligt, det er jo et bundløst hul de har købt. Problemet er nok bare, at der sgu ikke er nogen der vil købe det fallitbo.

Sagtens er måske meget sagt.

De har - alt efter hvad der sælges - nogle egne talenter der er fine.

Davidsen, Bomholt, Arnarsson, Ross, Noshe samt Makolli (fra Malmo). Der burde kunne findes 3-4 fine 1. Div spillere der.

Så har de en 2-3 spillere på U19 (de ligger nummer 2), der ser spændende ud. Nok mest Valdemar Møller.

Så hvis de handler 3-4 rutinerede typer, der kan være med til, at bygge en stamme. Så tror jeg faktisk de kan spille et fint hold sammen.

Vigtigst af alt er nok, at nogle af de journey-men de har, ryger videre.
Troels Bechs første aktion i OB, var at sælge Nouck så finansieringen af Jacob Bonde var på plads. Men AaB vil jo ikke have gamle spillere.

Transfermarkt siger at de fik 3,35 mio euro for Widell og 2,75 mio euro for Otoa, så cirka 45 mio DKK samlet. Der er sikkert lidt mindre beløb ud og ind udover det, de har da nok betalt noget for at leje Widell tilbage fx og en ekstra cheftrænerlønning var nok heller ikke indregnet osv, men de forventede 0 til minus 10 mio var altså inklusiv de to salg. Hvis der blev regnet med et spillersalg yderlige for at gå i nul kommer vi hurtigt op på de 60 mio aight nævner de var nået frem til i Mediano.

Nu lægger de 15 mio oven i underskuddet, hvor det meste altså er tab i efteråret. Det er lidt svært helt at vide hvordan de når frem til det tal for der må også være noget mistet indtægt i foråret fra sponsorer og TV og så skal der laves justeringer i løbet af sommeren, men de har forhåbentlig også været forudseende nok til at nogle spillere går automatisk ned i løn. Der skal skæres ned, de kan jo ikke bare miste 20-30 mio i indtægt og gå ind til næste sæson med samme forbrug og sige at der i regnskabsåret 2026 så skal sælges for 70 mio eller mere for at gå i nul.

Underskuddet var på 44 mio for regnskabsåret 2024, der inkluderede et underskud på 23 mio for det sidste halvår i førstedivision. Hvis man bruger de tal igen kunne de måske have været tæt på nul efter de to salg i vinter og have opjusteret til overskud med yderligere salg til sommer. De solgte ikke rigtig spillere sidste sommer, så hvis underskuddet i efteråret var godt 20 mio kunne man måske samlet set nå frem til at det snarere er en 45 mio der skal sælges for i Superligaen for at gå i nul, eller 3 mio euro. Det er ikke så nemt at sige med begrænset indsigt, men i den lave ende må det vel være noget med at der mangler 60 mio for et år i førstedivision. Så er egenkapitalen væk, så der skal sælges spillere, men man kommer måske stadig kun lige op der hvor man kan få licens til Superligaen.

Med mindre jeg skyder helt ved siden af her, og det kan også se værre ud end det, skal de helt sikkert ud at finde nye penge. Det kan blive interessant om tyskerne kan finde dem eller om de er nød til at sælge klubben eller dele af den. Det kan måske være udmærket for klubben hvis den kommer tilbage på lokale hænder, men vi taler om at der skal findes nogle der er klar til at som de første at fylde et stort hul med penge før der er ret meget at lave udvikling for og sidste aktieemission før tyskerne kom til kunne de ikke fuldtegne. To nedrykninger for en klub der er gearet økonomisk til noget helt andet lyder også bare som noget der kan gå helt galt.

Transfermarkt siger at de fik 3,35 mio euro for Widell og 2,75 mio euro for Otoa, så cirka 45 mio DKK samlet. Der er sikkert lidt mindre beløb ud og ind udover det, de har da nok betalt noget for at leje Widell tilbage fx og en ekstra cheftrænerlønning var nok heller ikke indregnet osv, men de forventede 0 til minus 10 mio var altså inklusiv de to salg. Hvis der blev regnet med et spillersalg yderlige for at gå i nul kommer vi hurtigt op på de 60 mio aight nævner de var nået frem til i Mediano.

Nu lægger de 15 mio oven i underskuddet, hvor det meste altså er tab i efteråret. Det er lidt svært helt at vide hvordan de når frem til det tal for der må også være noget mistet indtægt i foråret fra sponsorer og TV og så skal der laves justeringer i løbet af sommeren, men de har forhåbentlig også været forudseende nok til at nogle spillere går automatisk ned i løn. Der skal skæres ned, de kan jo ikke bare miste 20-30 mio i indtægt og gå ind til næste sæson med samme forbrug og sige at der i regnskabsåret 2026 så skal sælges for 70 mio eller mere for at gå i nul.

Underskuddet var på 44 mio for regnskabsåret 2024, der inkluderede et underskud på 23 mio for det sidste halvår i førstedivision. Hvis man bruger de tal igen kunne de måske have været tæt på nul efter de to salg i vinter og have opjusteret til overskud med yderligere salg til sommer. De solgte ikke rigtig spillere sidste sommer, så hvis underskuddet i efteråret var godt 20 mio kunne man måske samlet set nå frem til at det snarere er en 45 mio der skal sælges for i Superligaen for at gå i nul, eller 3 mio euro. Det er ikke så nemt at sige med begrænset indsigt, men i den lave ende må det vel være noget med at der mangler 60 mio for et år i førstedivision. Så er egenkapitalen væk, så der skal sælges spillere, men man kommer måske stadig kun lige op der hvor man kan få licens til Superligaen.

Med mindre jeg skyder helt ved siden af her, og det kan også se værre ud end det, skal de helt sikkert ud at finde nye penge. Det kan blive interessant om tyskerne kan finde dem eller om de er nød til at sælge klubben eller dele af den. Det kan måske være udmærket for klubben hvis den kommer tilbage på lokale hænder, men vi taler om at der skal findes nogle der er klar til at som de første at fylde et stort hul med penge før der er ret meget at lave udvikling for og sidste aktieemission før tyskerne kom til kunne de ikke fuldtegne. To nedrykninger for en klub der er gearet økonomisk til noget helt andet lyder også bare som noget der kan gå helt galt.
Jeg tyskerne, med vilje, smed et relativt begrænset beløb i klubben for så, at kunne smide ind efter behov. Dog tror jeg ikke de har musklerne, eller lysten til at gøre det gentagne gange.

Lad os se, det er ikke usandsynligt vi har det "gamle" AaB - på lokale hænder - tilbage om et år, hvis de ikke rykker op

Latest posts

Back