New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 258K
Den store økonomitråd
Jeg tyskerne, med vilje, smed et relativt begrænset beløb i klubben for så, at kunne smide ind efter behov. Dog tror jeg ikke de har musklerne, eller lysten til at gøre det gentagne gange.

Lad os se, det er ikke usandsynligt vi har det "gamle" AaB - på lokale hænder - tilbage om et år, hvis de ikke rykker op
Hvis de har 50 mio mere liggende de bare kan skyde ind i klubben hjælper det selvsagt meget. Man kan så sige at det havde været billigere at gøre det for et år siden og være blevet i Superligaen, men spillerbudgettet har vel været stort nok til at holde sig på nogenlunde sikker afstand af nedrykning, så ud fra den betragtning burde det ikke have været nødvendigt.

Så vidt jeg husker skød de noget ind indledningsvis og havde ret til at købe en større andel senere som de så også har eksekveret. Jeg er ikke så sikker på at de bare har mange flere penge klar, men hvis de har set lidt realistisk på det, må de have kunnet se at det kunne blive nødvendigt - det er trods alt en del store salg der skal laves for ikke at dræne kassen - så lidt forberedte på det må de have været. De har dog også talt om en urealistisk hurtig vej til toppen med deres fantastiske knowhow, så måske har de bare undervurderet det hele.

De har næppe tænkt at der skulle skydes penge ind bare for at dække et endnu større underskud, nok snarere at de bare lige etablerede sig og begyndte at sælge en masse spillere og så kunne der måske investeres yderligere. Hvis det er andre eksterne investorer de satsede på at få med nu, er der nok en risiko for at de trækker sig igen nu.

Voldsomme tal hele vejen rundt. Tænk, at en lille liga som vores på et år har solgt for over 1 milliard kroner. Forstår godt, CV vil have en god bid af den enorme transferkage som efter alt at dømme bare bliver større og større:

Tipsbladet igen med deres bud på spillerbudgetter.

FCK topper selvfølgelig mens vi er nr. 4.

Til gengæld virker det til de denne gang er ude i gætværk bare dette citat:

Fynboerne kommer tilbage til Superligaen med en klokkeklar målsætning om at blive oppe og ikke lide AaB’s skæbne fra foråret.

Om de har et budget som Randers og Viborg eller ligger lidt højere er svært endnu at vurdere, men efter en foryngelse og stor udskiftning i truppen sidste sæson, er meldingerne fra Fyn, at man kommer med et ambitiøst spillerbudget og supplerer et yngre hold med solide profiler.

Alligevel vurderer de at OB ligger ca. 10 mio. over Randers.
Flere sportschefer har tidligere sagt, deres bud ligger indenfor skiven, så forhåbentlig har Tipsbladet være lidt mere grundige i deres research end artiklen giver udtryk for.

Flere sportschefer har tidligere sagt, deres bud ligger indenfor skiven, så forhåbentlig har Tipsbladet være lidt mere grundige i deres research end artiklen giver udtryk for.
Jeg tror det skyldes oprustningen. For AGF kan man tage det budget der var, korrigere for afgange og undere hvad der er til nye spillere.

Den sidste del er svær, fordi hvad kommer ind? Men man har et troværdigt billede af niveauet fra år til år.

OB skal øge deres budget, men med hvor meget? Zorn'en indikerer et seriøst ambitionsniveau, så det lyder troværdigt for mig. Derfor giver det mening de er uklare, men de kan sagtens være godt forberedt alligevel.

Tipsbladet igen med deres bud på spillerbudgetter.

FCK topper selvfølgelig mens vi er nr. 4.

Til gengæld virker det til de denne gang er ude i gætværk bare dette citat:

Ret beset skriver de 45-50 mio for Randers og 50-60 mio for OB, så i yderpolerne af det er de jo lige. Mit gæt ville have været at OB kommer op med sjettestørste budget lidt foran de næste.

De har ikke varedeklareret FCN ift det der bruges på akademier, men jeg tror nu stadig de ligger over AGF når man tager lidt hensyn til den slags. Ellers er billedet vel lidt som det plejer: der er meget langt op til FCK (ca x3 budget) og FCM (cirka x2). Der er også langt op til Brøndby (ca x1.5). OB har også x1.5 op til os, men når de absolutte tal bliver mindre, skal der heller ikke så meget til for at det udligner sig via et par gode handler eller en skade eller to.

Traditionelt har et budget omkring nummer 5-6-stykker ikke været nok til at man har kunnet forvente top-6 og måske heller ikke som nummer 4, men den forskel på x1.5 til nummer 6 og 7 gør alligevel at det må være rimeligt at forvente at vi kommer i top-6.

Ret beset skriver de 45-50 mio for Randers og 50-60 mio for OB, så i yderpolerne af det er de jo lige. Mit gæt ville have været at OB kommer op med sjettestørste budget lidt foran de næste.

De har ikke varedeklareret FCN ift det der bruges på akademier, men jeg tror nu stadig de ligger over AGF når man tager lidt hensyn til den slags. Ellers er billedet vel lidt som det plejer: der er meget langt op til FCK (ca x3 budget) og FCM (cirka x2). Der er også langt op til Brøndby (ca x1.5). OB har også x1.5 op til os, men når de absolutte tal bliver mindre, skal der heller ikke så meget til for at det udligner sig via et par gode handler eller en skade eller to.

Traditionelt har et budget omkring nummer 5-6-stykker ikke været nok til at man har kunnet forvente top-6 og måske heller ikke som nummer 4, men den forskel på x1.5 til nummer 6 og 7 gør alligevel at det må være rimeligt at forvente at vi kommer i top-6.
Ja bortset fra at det øgede budget er blevet brugt til Jensen-Abbew, Richmond Gyamfi, Janni Serra, Sigurd Haugen og Youssef Badji - imens Randers f.eks. har brugt deres begrænsede budget på spillere, der rent faktisk spiller i klubben. Så med en svært inkompetent indkøbspolitik, kan præstationerne meget hurtigt ryge langt under budgettet.

Ja bortset fra at det øgede budget er blevet brugt til Jensen-Abbew, Richmond Gyamfi, Janni Serra, Sigurd Haugen og Youssef Badji - imens Randers f.eks. har brugt deres begrænsede budget på spillere, der rent faktisk spiller i klubben. Så med en svært inkompetent indkøbspolitik, kan præstationerne meget hurtigt ryge langt under budgettet.
Jeg er ikke nok inde i de andre klubbers pereferi-spillere (eller i det hele taget sådan set) til at kunne sige hvor mange midler de har allokeret der, men de spillere du opremser er da i klubben, bortset fra Haugen der lige er blevet solgt, så det handler vel mere om hvorvidt en spiller som Badji, der belaster spillerbudgettet betydeligt, præsterer på et tilstrækkeligt niveau?

Grunden til at sjettestørste budget sjældent er nok til top-6 er, at der som regel vil være klubber der lige rammer den rigtigt eller har noget der er sammenspillet og opbygget over tid. Det kræver en økonomisk buffer, der overføres til en "buffer" i truppens niveau, for at man altid kan forvente top-6, men forskellen på AGF og Randers budget er ikke så stort at AGF altid vil ende foran dem. Man vil gøre det oftere end omvendt og AGF bør komme i top-6 i langt de fleste sæsoner, mens Randers oftere ender udenfor.

Det er stadig ret nyt at AGF har bevæget sig lidt væk fra midterholdene økonomisk. Indtil videre er det lykkedes meget godt at komme i top-6 - med et enkelt stort udfald de seneste sæsoner, men ovenpå den sæson kom der så også et stort fokus på at man skulle i top-6 først og fremmest. Det kan jo blive interessant at se om man nu i lidt højere grad vil risikere at misse top-6 med flere unge spillere, men budgettet er, trods stadionudfordringer osv, der hvor det trods alt stadig må være en rimelig forventning at komme i top-6.

De har ikke varedeklareret FCN ift det der bruges på akademier, men jeg tror nu stadig de ligger over AGF når man tager lidt hensyn til den slags.

OB har også x1.5 op til os, men når de absolutte tal bliver mindre, skal der heller ikke så meget til for at det udligner sig via et par gode handler eller en skade eller to.
Men er vi ikke også selv snart der, hvor vi skal lægge alle de penge vi bruger på vores akademier oveni vores tal, når vi sammenligner os med klubberne under os? Sådan skulle det da gerne være, for ellers kunne vi jo bare have brugt de årlige 20-30(?) mio direkte på vores spillertrup.

Men er vi ikke også selv snart der, hvor vi skal lægge alle de penge vi bruger på vores akademier oveni vores tal, når vi sammenligner os med klubberne under os? Sådan skulle det da gerne være, for ellers kunne vi jo bare have brugt de årlige 20-30(?) mio direkte på vores spillertrup.
Vi har det 5. største akademi. Jeg tror ikke det koster 30/mill årligt

Glæder mig til at se Steen Houmans nye tal

Jo - og der er også andre udgifter man i princippet kunne tage med - men som Thomas K ovenfor vist også hentyder til så er det som netop FCN bruger bare så voldsomt meget mere ift deres spillerbudget, at det bør være en faktor. Afstanden for os op til FCK er også endnu større end de der cirka tre gange vores budget.

Det forlyder sig at AGF har lagt betragteligt på ungdomsbudgettet de sidste to år og det vil fortsætte i de kommende år. I Mediano gisnede de om at det er hævet fra 15 til 25 over de sidste to sæsoner. FCK er ved at være over de 60 mio.
Hvis budgettet omkring 90-95 for SL som Tipsbladet regner med, og de 100+ millioner som Steen Houman anslår, somt 25 millioner til akademiet, Så trækker de også alt ud af deres omsætning på omkring 190 millioner.

Så er der sendt signal ud om at vi altså ikke betaler så meget mere for ham der vi forhandler om ;)

Spørgsmålet er jo også om der er indregnet noget i spillerbudgettet der ikke er aktiveret lige nu, altså at der er plads til en tilgang. Normalt vil man vel forvente at hele budgettet mere eller mindre bliver brugt og udgifterne må da være mindre nu end sidste sæson? Bortset fra det er de sikkert konservative ift spillersalg.

Latest posts

Back