New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 261K
Den store økonomitråd
Synnejytte er meget højere. Deres samlede personalesomkostninger (53) + afskrivninger (3) var 56 mio., og de bruger ikke 32 af dem på at lønne andet personale.
Syntes jeg så en lønpost i Viborg på kr. 44 mio. i går, da jeg skimmede deres regnskab. Hvis det er rigtigt, er de også gået en del frem på den post siden sidste regnskab.

Jeg synes det helt grundlæggende er svært at fortælle nogle sandheder om klubbernes budgetter, i et øjebliksbillede. Vi ser typisk først regnskaberne, 15-18 måneder efter de er sat i regulær drift. Feks spekulerede Mediano i at BIF nu er side om side med FCM. Altså, de har skruet endnu mere op siden deres seneste regnskab, men det er på 100% spekulationsbasis. Der er nul facts at forholde sig til

Der er ingen tvivl om stort set alle klubber i disse år sætter nye spillerbudget rekorder med spillersalg som en forudsætning. En nødvendighed bare for at holde status quo.

I Horsens har ejerne som eksempel gjort det krystalklart, at forretningskonceptet 100% er bundet op på spillersalg og derfor er det blevet et krav træneren SKAL spille med de unge talenter.
Viborg og SIF er jo også gået den vej dog ikke i så ekstrem grad som Horsens.

De skulle da helst ikke gå hen og blive konkurrenter men det er alligevel en flot fremgang de har lavet. Jeg tænker da også, at deres lønbudget er under halvdelen af vores.

Nu er det selvfølgelig kun uddrag men det ser ud til at gå i den rigtige retning:

View attachment 3923
Men her fremgår jo, at omsætningen er knapt 76 mio. og ikke de overraskende 129 mio. du først nævnte og som jeg godt kan se er omtalt i artiklen du linkede til. AGFs omsætning i seneste regnskab var 186 mio.

Men her fremgår jo, at omsætningen er knapt 76 mio. og ikke de overraskende 129 mio. du først nævnte og som jeg godt kan se er omtalt i artiklen du linkede til. AGFs omsætning i seneste regnskab var 186 mio.
Hmm.... det stod i deres pressemeddelse men omsætning kan måske opgøres på flere måder.

Selskabet har i regnskabsåret omsat for 129,6 mio. kr., hvilket er den højeste omsætning nogensinde.

Jeg var egentlig mest overrasket over deres fremgang over tid.

Selvom man ejer 5 % af Bif som Torben Røsler, så bliver man åbenbart ikke (rigtig) inddraget i planerne for hvordan klubben skal nå i balance.

Det er flere måneder siden, at Torben Røsler senest kommunikerede med ejerkredsen fra Global Football Holdings, der sidder på aktiemajoriteten i Brøndby.
- Det var nogle hyggelige møder, vi havde. Men jeg fik reelt intet af vide, hvad planerne er med Brøndby nu og på længere sigt. På den måde er jeg faktisk bare blevet endnu mere forvirret

Han har også forventninger til økonomien i AGF, når det nye stadion bliver en realitet.

AGF har ikke vundet noget som helst i mange, mange år. Alligevel har de skabt en sund forretning, der har givet et tocifret millionoverskud seks år i træk. De er i gang med at udvikle klubben, det virker som om de har en kommerciel plan, hvor store indtægter venter med opførelsen af det nye stadion, lyder budskabet fra Brøndby-aktionæren.

Selvom man ejer 5 % af Bif som Torben Røsler, så bliver man åbenbart ikke (rigtig) inddraget i planerne for hvordan klubben skal nå i balance.

Han har også forventninger til økonomien i AGF, når det nye stadion bliver en realitet.

Mediano har en lidt mere dybdegående podcast om BIFs økonomi

Vi skal helst ikke have flere sommervinduer som i sommers.

Derudover, Superligaen er vitterlig Skandinaviens svar på Premier League. Det er voldsomme tal for en liga med 12 hold i et land med kun små 6 millioner indbyggere.

Bliver interessant at se hvad der kommer til at ske, men jeg tænker ikke det bliver så revolutionerende at spillere bare kan rive en kontrakt over. I så fald bør klubberne ihvertfald kunne gøre det samme.

Bliver interessant at se hvad der kommer til at ske, men jeg tænker ikke det bliver så revolutionerende at spillere bare kan rive en kontrakt over. I så fald bør klubberne ihvertfald kunne gøre det samme.

Well - en spiller som Anderson er vokset op i AGF, men hvis det var en anden der gerne ville til udlandet i flere omgange - (tænk Marxsø i BIF), så var de jo smuttet længe før klubberne var klar til det.

Og det er måske også fair nok - på et menneskeligt plan.
Men hvis man bare kan hive folk ind - til enhver tænkelig timing, så kan FCM til jul fx tilbyde Arnstad 10% mere i løn, og Arnstad kan sige "farvel, jeg tager til Herning" - uden at AGF kan gøre noget?

Jeg kan ikke se hvordan det kan komme til at gå godt.
Har jeg misforstået noget?

Bliver interessant at se hvad der kommer til at ske, men jeg tænker ikke det bliver så revolutionerende at spillere bare kan rive en kontrakt over. I så fald bør klubberne ihvertfald kunne gøre det samme

Det er i ingens interesse og slet ikke spillerne, hvis hele kontraktsystemet bryder sammen. Sikkerheden i kontrakter går begge veje.

Så slemt kommer det heller ikke til at være, det har jeg vitterlig ikke fantasi til at forestille mig.

Det er i ingens interesse og slet ikke spillerne, hvis hele kontraktsystemet bryder sammen. Sikkerheden i kontrakter går begge veje.

Så slemt kommer det heller ikke til at være, det har jeg vitterlig ikke fantasi til at forestille mig.

Nej for så har man jo ingen garanti for sit job - hvis man skades.
Eller bare hvis man skuffer på banen?

Men på sin vis også lidt underligt man ikke kan komme af med store skuffelser før hele kontrakten udløber :D
Måske man indfører noget i stil med "opsigelses-perioder".
Lad os sige man med 1 års varsel kan opsige en kontrakt. Så kan andre klubber betale for at hente dem før tid fx. Men klubben har også tid til at finde en ny spiller mm.
Er ikke gennemtænkt - blot en tanke.

Nej for så har man jo ingen garanti for sit job - hvis man skades.
Eller bare hvis man skuffer på banen?

Præcis.

Jeg er spændt på, hvad FIFA og EU finder ud af men et totalt opbrud med kontraktsystemet også med en lang overgangsperiode, vil ødelægge fodbolden, som vi kender.

Nu er jeg selv stor fortaler, pengenes betydning bliver reduceret betydeligt men løsningen er ikke, at fjerne et sikkerhedsgrundlag for hverken klubber så vel som spillerne.

Præcis.

Jeg er spændt på, hvad FIFA og EU finder ud af men et totalt opbrud med kontraktsystemet også med en lang overgangsperiode, vil ødelægge fodbolden, som vi kender.

Nu er jeg selv stor fortaler, pengenes betydning bliver reduceret betydeligt men løsningen er ikke, at fjerne et sikkerhedsgrundlag for hverken klubber så vel som spillerne.
Lige netop det resultat at pengene bare betyder mindre forekommer desværre at være det mindst sandsynlige udfald. Man finder nok en løsning der addresserer et problem, men både klubber og spillere har som du nævner også en interesse i de her kontrakter. Det er heller ikke sikkert pengene bare bliver overført til højere lønninger for at holde på spillerne, det kan måske bare føre til færre penge i systemet. Skulle det virkelig ændre på noget så kommercielle indtægter fylder relativt mere ift spillersalg kunne det dog også være en relativ fordel for AGF indenfor en dansk kontekst selvom vi også vil miste profiler hvis de bare kan rejse.

Det vil vel betyde, at klubberne skruer voldsomt ned for udgifterne til deres ungdomshold og akademier, da de bedste unge bare kan skride næsten kvit og frit, selvom de er kommet på kontrakt.

Spiller x på 17 år får et opkald fra Ajax med beskeden: vi vil give dig 80.000 kroner om måneden, samtidig med du får en bedre uddannelse. Ajax må så krydse fingre for, at spilleren ikke kort tid efter bliver tilbudt 200.000 kroner om måneden af Manchester City, hvorfor de tilbyder spilleren en præstationsbetinget aftale efter at have set spilleren an i et halvt år:
Du beholder din grundløn, men får så yderligere 50.000 kroner pr. indskiftning i ligaen og 100.000 kroner pr. kamp i startopstillingen.

Spilleren ved godt, at han her og nu ikke kan starte inde hos Manchester City og accepterer aftalen. Men hvis han pludselig bliver fast mand hos Ajax, tilbyder City ham blot det dobbelte i grundløn og bonus.

Hvis beløbene for at vinde de europæiske turneringer forbliver på det absurd høje niveau, vil det vel være de klubber, som klarer sig bedst der, der har råd til at betale de højeste lønninger. Og så er det pludselig den primære adgang til et godt hold.

Samtidig vil den geografiske beliggenhed vel også komme til at betyde meget mere, da sponsorindægter vil blive en langt større faktor. Det vil komme til at gøre i ondt på klubberne fra de mindste byer.

Jeg tror der er et kæmpe pres i Brøndby. De guider mellem 60-100 millioner underskud, og jeg er sikker på de er tættere på 100 end 60. Ligeledes tror jeg også, at der budgetteres med - minimum - en top 3 placering mht tv-penge. Der budgetteres med at de spiller i Europa hvert år osv.

Jeg er desværre temmelig sikker på, at Brøndby slår AGF ud af pokalen, men gør de ikke det, så tror jeg allerede der til nytår kan være rigtig krise derude. Specielt hvis de stadig er 5-6 i ligaen. - Spørgsmålet er faktisk, om det i såfald næsten ville være bedst for dem at blive 7'er og så mere eller mindre være 100% sikker på en playoff kamp om Europa. Istedet for at være f.eks. 4-5 point efter playoff kampen i Mesterskabsspillet.

Ender sæsonen 2024/25 uden Europa, så er jeg sikker på at man sælger f.eks. Kvistgaarden og Suzuki og lader Bischoff og Bundgaard spille væsentlig mere, og kun erstatter én af de to man mister. Faktisk kunne jeg godt se dem også afskibe Bundgaard også, da han stadig har samme værdi som da de købte ham.

Bif skærer til og fyrer 6 medarbejdere i organisationen.

Der er tilsyneladende ikke uendelig med midler bagved og/eller må de vurdere, at det er medarbejdere som kan undværes.

He he de har sat sig rundt om bordet i Brøndby bestyrelsen og så har formanden sagt noget i retning af “Vi forventer at komme ud af året med et underskud på op imod 100 mio - noget må gøres!” Så har de diskuteret frem og tilbage og er blevet enige om at selvom det gør ondt så er det nødvendigt at skære helt ind til benet og afskedige 6 medarbejdere! - Hvorefter bestyrelsen nikker anerkendende rundt til hinanden og der er bred enighed om at man viser handlekraft i en svær situation. “Nå hvad er så næste punkt på dagsordenen?” “Jo vi har også et problem med voldelige fans, hvordan løser vi det?”……

Latest posts

Back