New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 126K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Her blev PM ret tydeligt trådt bag på foden. Jeg kan ikke forstå at det ikke skulle være en klar forseelse? Men det var et eksempel på en forseelse, som dommeren ikke så i situationen.

Forseelsen var klar, men der var jo ingen målchance, der blev frataget, eller indflydelse på spillet i øvrigt.

Det samme med det straffe, vi fik mod SJE - for en holdeforseelse på et hjørnespark mod en spiller, der ikke var i nærheden af at få bolden.

Forseelsen var klar, men der var jo ingen målchance, der blev frataget, eller indflydelse på spillet i øvrigt.

Det samme med det straffe, vi fik mod SJE - for en holdeforseelse på et hjørnespark mod en spiller, der ikke var i nærheden af at få bolden.
Ja, hvis man vil fortsætte med VAR, bør man nok overveje, at ændre reglerne, så de situationer, hvor der ikke er en målchance involveret, giver indirekte frispark i stedet for straffespark (som jeg har set det foreslået af klogere mennesker end mig selv). Som det er nu, så er konsekvensen af en tilfældig aktion i feltet simpelthen for stor. Bedst illustreret ved Hvidts hands i Parken, som ingen indflydelse havde på spillet overhovedet, men som alligevel får kæmpe betydning for kampen (og medaljekampen).

Det er en anden snak. Jeg synes også at FCNs mål var utrolig billigt. Kamaldeen sendes afsted, runder Juelsgaard og så er der åbent mål.

Jeg genså kampen igår, herunder også det mål, det er bare et helt fantastisk mål af Kamaldeen får skabt sig.

Den finte var helt vild, høj tempo, med præcis længde på, og dernæst er afleveringen på uhørt højt niveau ind til Francis. Hausner prøver faktisk at lokke ham til en cutback, men det hopper kamaldeen ikke på. Det er altså bare høj høj klasse i en situation, hvor kølighed og overblik er afgørende.

Jeg forstår godt Man United er på udkig efter ham.

/Aske

Det der er problemet med VAR er først og fremmest, at man har indtryk af at det bruges som et redskab, til at fremme bestemt resultater. Når Ammitzbøll skubbes i ryggen af Zanka, og derfor rammer stolpen i stedet for målet, så dømmes der ingenting, fordi det kan have indflydelse på FCK´s muligheder for at vinde kampen, men et ligegyldigt straffe til 3-1 bliver dømt mod FCN, selvom forseelsen har langt mindre indflydelse på spillet.

Der er desværre en uheldig linje i VAR kendelserne i superligaen, og det er, at hvis det har negativ indflydelse på FCK´s muligheder for at komme i Europa, så skal det ikke dømmes.

Det har været slemt i andre sæsoner med dommerkendelserne til fordel for FCK, men i denne sæson, har de haft mulighed for virkelig at udnytte VAR teknikken til FCK´s fordel, det er ret absurd.

Hvis en VAR- dommer eller banedommer instinktivt tænker “bare der ikke er straffe, bare der ikke er straffe” når han ser den igennem, så kan han godt overbevise sig selv om at det ikke er “clear and obvious”. Hvis han derimod tænker “bare der er straffe, bare der straffe” så er det ret ofte nemt, at overbevise sig selv om, at der helt tydeligvis skal dømmes straffe på Hvidt, Munksgaard eller Højer, men ikke på Zanka, Nilsson eller Ankersen, i langt mere kampafgørende situationer.

Hvis en VAR- dommer eller banedommer instinktivt tænker “bare der ikke er straffe, bare der ikke er straffe” når han ser den igennem, så kan han godt overbevise sig selv om at det ikke er “clear and obvious”. Hvis han derimod tænker “bare der er straffe, bare der straffe” så er det ret ofte nemt, at overbevise sig selv om, at der helt tydeligvis skal dømmes straffe på Hvidt, Munksgaard eller Højer, men ikke på Zanka, Nilsson eller Ankersen, i langt mere kampafgørende situationer.
Jeg synes trods alt at VAR har været ret konsekvent i forhold til de latterliga hands-situationer (Hvidt og Munksgaard). Her er det reglen som er dårlig og den laves heldigvis om efter sæsonen. Situationer hvor man laver forseelsen med foden (Højers og senest vores straffespark i søndags) bliver også nogenlunde konsekvent dømt.

Til gengæld er det svært at finde linjen i situationer, hvor der holdes og skubbes. Egentlig heller ikke noget nyt, for det har hele tiden været en gråzone. Gennem årene har man tilladt forsvarsspillerne mere og mere og det er mere reglen end undtagelsen at der holdes fast i forbindelse med dødbolde, hvor det vigtigste så har været, hvor elegang forseelsen har været udført (at man har sluppet i tide eller fået det til at ligne et tilfældigt sammenstød). Men her er der åbent for fortolkning fra både dommer og VAR - og jeg er enig med dig i at det godt kan betyde noget om man hedder FCK eller Horsens. Men måske er bedre spillere også bedre til at vide præcis hvor grænsen går, eller hvordan man "efterbehandler" sådan en situation overfor dommeren?

Der er desværre en uheldig linje i VAR kendelserne i superligaen, og det er, at hvis det har negativ indflydelse på FCK´s muligheder for at komme i Europa, så skal det ikke dømmes.
Det er vist en letter overdrivelse ;)
Conspiracy Theory Yes GIF by A Badge of Friendship

Den famøse hands-regel forsvinder allerede til EM. Egentlig er det jo ikke en VAR ændring, men en regelændring, men VAR har jo fået mange hug for at hjælpe med at håndhæve reglen.
Desuden har man besluttet at en scoring der er godkendt af dommeren ikke kan annulleres af VAR for "mistanke" om offside. Offside skal være helt tydelig. Den skal der dog nok komme diskussioner om.

Den famøse hands-regel forsvinder allerede til EM. Egentlig er det jo ikke en VAR ændring, men en regelændring, men VAR har jo fået mange hug for at hjælpe med at håndhæve reglen.
Desuden har man besluttet at en scoring der er godkendt af dommeren ikke kan annulleres af VAR for "mistanke" om offside. Offside skal være helt tydelig. Den skal der dog nok komme diskussioner om.

Så længe der ikke komme klare regler, bliver VAR nu bare en endnu vildere tolkninger fest.

Det er jo kun handsreglen for offensive spillere der ændres, hvis en forsvarsspiller bliver ramt på hånden, er der stadigvæk straffe.
Reglen bør laves om at den simple årsag at den kan udnyttes til snyd. Og da konsekvensen er noget så afgørende som straffe. Det dur bare ikke. Hvis ikke et hånd på bolden er bevidst eller fratager en oplagt scoringsmulighed - en frispilning eller hug på kassen - skal konsekvensen ikke være straffe. Indirekte frisser eller ingenting for en bagatelgrænse. Det fornuftige i indirekte frisser er, at dommer bare kan fløjte. Også tager VAR en vurdering, hvis det er på græsen.

Det bliver da bare endnu mere skørt af, at der gælder forskellige regler for offensive og defensive spillere.
Jeg vil tro der er nogen der presser på for flere scoring. Da det sættes lig med mere interessant "produkt".

Latest posts

Back