New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 127K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Det er jo præcis problemet. VAR er stadig i sin spæde start og der kommer til at blive lavet rigtig meget om henad vejen. Anbefalingen var jo også at man testede et år i U-19 rækken først, men det ville klubberne ikke betale for. Man valgte at køre en live test, om man vil. Den første store (vigtige) ændring der kommer nu er den med de vilkårlig hands-straffespark. Mere skal nok følge.

Om 5 år (hvis man ikke giver op) vil VAR forhåbentlig fungere lige så godt som i de tilfælde, hvor man slet ikke har bemærket kampens dommer. Mere flow og færre petitessedomme, men også færre kamp-/turneringsafgørende dommerfejl. Jeg vil gerne have afskaffet film og hævnakter. Det er næsten det eneste jeg ønsker mig af VAR. Ikke den totale retfærdighed.

Den version af VAR kan kun fungere, hvis VAR skal *undlade* at reagere på en masse kendelser. Det er jo ikke det, man får med et system som VAR - med mindre man flytter alt ansvaret for at lede kampens flow ud til en mand, der sidder i en autocamper uden for stadion. Not gonna happen..

Men hver især har jo sin version af, hvad VAR bør forholde sig til. Jeg har svært ved at se for mig, at den grænse kan stabiliseres på et konsensuspunkt.

Den version af VAR kan kun fungere, hvis VAR skal *undlade* at reagere på en masse kendelser.
Det er jo præcis det problem man skal forsøge at løse. VAR skal gøres mere enkelt. Ambitionsniveauet skal sættes ned. Der hvor vi nu har uhensigtsmæssigheder der skyldes skøn, skal VAR simpelthen holde sig væk. I Danmark har vi heldigvis ikke valgt den engelske linje med at lave streger med milimeter-målinger på offside. Jeg synes faktisk at offside har fungeret noget nær perfekt i VAR i Danmark. Der har været sager, hvor man har ment at VAR burde dømme offside, men det synes jeg faktisk er ok. Langt bedre med en VAR-dom for lidt end en for meget.

Når jeg ser tilbage på denne sæson, så har det langt overvejende været hands-kendelserne, der har fyldt i debatten om VAR. Dem får vi forhåbentlig færre af. For mig at se er holdesituationerne i feltet det næste store punkt at få taget fat i. Egentlig handler det mere om en ens dommerlinje end om VAR.

Endelig håber jeg også at man bare bliver bedre til teknologien, så VAR og dommeren kan kommunikere hurtigt (live). Som i: "Så du den der situation?" "Ja." "Ok, fortsæt". Så ved man i VAR at dommeren har set og skønnet. I modsat fald kan man "oprette en sag". Det kunne i princippet også være dommeren, der kalder den anden vej. Nogle gang sker der jo også bare sammenstød, som dommeren ikke ser. Men målet er for mig ikke den totale retfærdighed. Målet er flow i spillet, som bl.a. handler om at der dømmes efter kampdommerens linje - og så udryddelse af klare kampafgørende fejl. Selvfølgelig vil der så være debat om, hvad en klar fejl er, men det vigtige at kommunikere ud er, at det stadig er dommeren der dømmer kampen og der vil ske (små) fejl.

Jeg synes i lige så høj grad at problemet er at den umiddelbare glæde ved et mål, en redning eller andet forsvinder fordi man (jeg) altid frygter at det monster af VAR kommer efterfølgende. Jeg HADER det
Lige præcis.
Min kærlighed til fodbold er dalet markant pga. dette. Jeg får ikke længere de adrenalin sus ved scoringer.

Det hele bliver bare tamt.

Lige præcis.
Min kærlighed til fodbold er dalet markant pga. dette. Jeg får ikke længere de adrenalin sus ved scoringer.

Det hele bliver bare tamt.
Det må jeg bare sige at jeg stadig gjorde på stadion, f.eks. i 4-2 kampen mod Vejle hvor vi måtte være med denne sæsons første hjemmekamp inden nedluk igen.
Jeg synes det er betydeligt anderledes foran TV'et. Men er mængden af adrenalin ikke altid lidt anderledes foran TV'et en når man er på stadion, og kan mærke alting?

Eller sagt på en anden måde: Måske der er håb for, at mange får en anden oplevelse på stadion, end de føler det nu. Vores venne-gruppe der ser fodbold sammen snakkede utroligt meget om emnet op til sæsonen, men der var nærmest alle mand positive efter Vejle-kampen ift at juble "frit" omkring scoringerne. Selv på POs første scoring, hvor der bliver tjekket om Links laver sit indlæg, hvor VAR tjekker om den har været ude over sidelinjen. Men der når vi da lige at snakke om, at faren for at jublen kan blive mindre kan komme. Men da Hvidt scorer til 4-2 til sidst, hvor ingen i gruppen bemærker noget der kan være "gået galt" fik jublen da frit løb i hvert fald.

Men jeg stopper nok med at juble over målmandsredninger på straffe. Og det var jeg allerede lidt begyndt på efter de indførte reglen om at målmanden skulle have en fod på stregen etc. Og lidt tid før VAR.

Hvorfor kan den ene linjevogter ikke holde øje med mållinjen, mens den anden holder øje med feltets linje?
Det kan næppe lade sig gøre som du foreslår.
Den linjevogter der “vogter” banehalvdelen hvor straffesparket er begået passer baglinien. Den “modsatte” linjevogter vil så skulle vogte feltet for evt tidlige indløb, og er dermed ikke på plads på sin egen banehalvdel.
Forestil dig en redning og et hurtigt kontraløb, hvor han nu ikke vil være på plads til at dømme en evt offside?
Evt. kunne man sende en 4. Dommer derned til at vogte feltet..... Men lur mig om ikke bænken i dette tilfælde vil udnytte deres nyvundne “frihed” fra 4. Dommeren til at opføre sig som grøn stue i børnehaven🤣🤣🤣🤣

haha, ja er det ikke komisk at man faktisk har set 2 fodboldkampe og tænkt, det var da dejligt at der ikke er VAR til at forstyrre oplevelsen. Jeg er blevet bekræftet i at jeg har det fint med at dommeren laver en kvajer i ny og næ, fremfor hele tiden at sidde på kanten af sofaen og tænke på om der nu bliver dømt straffe på et eller andet åndsvagt.

/Aske

haha, ja er det ikke komisk at man faktisk har set 2 fodboldkampe og tænkt, det var da dejligt at der ikke er VAR til at forstyrre oplevelsen. Jeg er blevet bekræftet i at jeg har det fint med at dommeren laver en kvajer i ny og næ, fremfor hele tiden at sidde på kanten af sofaen og tænke på om der nu bliver dømt straffe på et eller andet åndsvagt.

/Aske
De åndssvage straffespark skal selvfølgelig luges ud og generelt skal VAR respektere dommerens beslutninger. Men jeg synes godt nok også det har været frustrerende, når dommeren (før VAR) ikke så klare lovovertrædelser i feltet. Det ønsker jeg heller ikke at komme tilbage til. Vi skal bruge de nye muligheder vi har, men vi skal bruge dem med fornuft og ikke gøre fodbold til paragrafrytteri. Dommeren laver vurderingerne og VAR hjælper, når dommeren indser at han har overset noget væsentligt.

Fodboldverdenen er meget konservativ og vi har tidligere oplevet ligenende problemer, da man besluttede sig for at regulere målmændenes brug af hænder i feltet, hvor vi tidligere så en masse tidsudtræk med at spille bolden rundt, tage den op i hænderne og derefter spille den rundt igen. Det tog nogle år og et sæt forkerte regler før man fandt den rigtige balance, som jeg mener at vi har i dag.

Jeg sad og så PSG-Bayern tidligere på ugen.
Der er VAR i Champions League, men man bemærkede det ikke.
Blev helt i tvivl om det var afskaffet i CL
VAR i CL bliver tilsyneladende brugt efter den oprindelige intention.
En hjælpende hånd der hvor dommeren tager 100% fejl og ikke som et ekstra værktøj til vurderings kendelser.
Det er der, hvor jeg syntes vi kører en lidt dobbeltmoralsk linje her i DK. Vi vil gerne det hele men dømmer alligevel kun det halve.

Her får dommerformanden det nemt til at passe - det skal han selvfølgelig også, når man nu ikke har betalt for de par ekstra kameraer og ikke vil bruge tv-produktionen. https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/efter-omstridt-fck-maal-dommerchef-frikender-var

Jeg begynder mere og mere, at være tilhænger af de fejl vi så tidligere var kærkomne. Gider ikke den her mm-retfærdighed og det at dommeren, ikke kan få lov til at føre hans linje i kampen (passer ikke helt men han risikerer at blive fratrukket point i hans dommerbedømmelse).

Man blev helt varm om hjertet, da vi ude på stadion kunne høre os råbe imod VAR, når man gør det i en situation hvor vi står til få fordelen, så virker det utroligt ægte. Det var en fed oplevelse, jeg håber de høje herrer forstår at VAR i sin nuværende form ikke er i spillets ånd.

/Aske
Lige hvad der skete.....man blev varm om hjertet! Havde været det sædvanlige brokkeri hvis det var en VAR situation vi stod til " at tabe "......lad os fortsætte det gode arbejde desangående!

Man blev helt varm om hjertet, da vi ude på stadion kunne høre os råbe imod VAR, når man gør det i en situation hvor vi står til få fordelen, så virker det utroligt ægte. Det var en fed oplevelse, jeg håber de høje herrer forstår at VAR i sin nuværende form ikke er i spillets ånd.
Det blev faktisk også omtalt af kommentatorerne der så netop brugte det til at understrege HVOR trætte folk er af VAR.

/Aske

AaB gjorde det samme, da de fik straffespark kort før deres kamp sluttede.
De valgte bare at køre den helt ud og misbruge det ;)

Jeg måtte høre kampen i bilradioen, og jeg følger ved gud holdet i tykt og tyndt og glædes uforholdsmæssigt meget over hvert evig eneste mål vi scorer. Lige meget hvor ligegyldigt, det måtte være.

Men da der kom VAR på Mortensen, sad jeg bare og rystede opgivende på hovedet, mens min kone forvirret prøvede at forstå, hvorfor jeg ikke var glad for det potentielle straffespark. Den følelse må have spredt sig til enhver fan, uanset hvor vi var.

Afskaf VAR så hurtigt som muligt. Nu er det blevet helt tragikomisk, hvor dårligt det fungerer. En halvgod ide der bare aldrig vil kunne leve i virkeligheden. Vi har ved en tilfældighed nu fundet ud af, hvad det er ved spillet, som vi fans elsker så højt. Bare de dog forstår det, de gamle mænd der af uransagelige årsager har fået lov til at passe på fodbolden.

Det er faktisk vildt, så hurtigt vi er blevet trætte af det men det er (måske) kommet for at blive.

For mig er jeg blevet træt af det, da jeg ikke finder de der milimeter domme retfærdige. Ja - det var da fint med et straffespark i går men bolden var jo langt væk og det var forholdsvis billigt. Det samme gjaldt det som Højer lavede for nylig men dommerne tør jo ikke lade kampene leve deres liv (og ellers tager VAR den op). Følelserne er snart taget ud af spillet og det ender med at interessere mig ligeså lidt som at se skak.... eller de kunne spille det på en computer og så var der slet ingen fejldomme eller utilsigtede hændelser.... aarrhhh forhåbentlig bliver det bedre næste sæson 🙏

Selv Politikkerne har vejret folkestemningen og går nu med på bølgen:

Ja - det var da fint med et straffespark i går men bolden var jo langt væk og det var forholdsvis billigt.
Jeg kan ikke se at det var billigt. Det er da ligegyldigt hvor bolden er (bortset fra at det så bare var dumt af FCN-spilleren, men bolden var der jo i det splitsekund han traf sin dårlige beslutning). Der var også engang en landskamp mod Sverige, hvor Christian Poulsen fik lyst til at slå sin modstander i feltet. Det gav også straffe, selvom bolden slet ikke var inde i feltet.

Her blev PM ret tydeligt trådt bag på foden. Jeg kan ikke forstå at det ikke skulle være en klar forseelse? Men det var et eksempel på en forseelse, som dommeren ikke så i situationen.

Latest posts

Back