Debat om VAR
Ato startede for længe siden denne tråd om VAR og nu er det måske på tide med en genoplivning.
Jeg spurgte ind til et par episoder under kampen SIF vs. AGF, hvor publikum et par gange appellerede for hånd på bolden men jeg syntes det var svært at afgøre "live". Forventede naturligvis at VAR greb ind, hvis det var relevant men det skete ikke. De blev heller ikke nævnt her på forum eller i referater af kampene og derfor slog jeg det hen.
Jeg er til gengæld lidt overrasket, når jeg ser dommen i kampen mellem FC N & M hvor dommerformand Michael Johansen tilsyneladende selv greb ind, selvom han kun havde en observatørrolle i VAR-vognen.
Kan forstå debatten kører i fodboldmiljøet - det er ihvertfald det Mediano får det udlagt som og det kan jeg egentlig godt forstå. Det er jo sagt, at det skal være clear and obvius og det virker denne ikke umiddelbart som. Samtidig skal spillet vel stadig foregå med den rette ånd og dommeren er sat i verdenen for at få kampene til at glide - helst uden at gøre opmærksom på sig selv.
Jeg var blevet tosset, hvis den var blevet dømt imod os men på den anden side, så havde jeg det sådan i flere kampe sidste sæson.
www.mediano.nu
Situationen kan ses her efter ca. 2.30 min. https://superliga.dk/kampe/2022-2023/fc-nordsjaelland-fc-midtjylland-11-09-2022
Generelt er det måske en relevant diskussion om dommerne er blevet så bange for at begå fejl, at de hellere tager de mindste ting med og dømmer straffe, end at lade kampene have deres flow og undgå petitesser.
Jeg spurgte ind til et par episoder under kampen SIF vs. AGF, hvor publikum et par gange appellerede for hånd på bolden men jeg syntes det var svært at afgøre "live". Forventede naturligvis at VAR greb ind, hvis det var relevant men det skete ikke. De blev heller ikke nævnt her på forum eller i referater af kampene og derfor slog jeg det hen.
Jeg er til gengæld lidt overrasket, når jeg ser dommen i kampen mellem FC N & M hvor dommerformand Michael Johansen tilsyneladende selv greb ind, selvom han kun havde en observatørrolle i VAR-vognen.
Kan forstå debatten kører i fodboldmiljøet - det er ihvertfald det Mediano får det udlagt som og det kan jeg egentlig godt forstå. Det er jo sagt, at det skal være clear and obvius og det virker denne ikke umiddelbart som. Samtidig skal spillet vel stadig foregå med den rette ånd og dommeren er sat i verdenen for at få kampene til at glide - helst uden at gøre opmærksom på sig selv.
Jeg var blevet tosset, hvis den var blevet dømt imod os men på den anden side, så havde jeg det sådan i flere kampe sidste sæson.
Kære Team Johansen, I lemlæster fodbolden med jeres VAR-vanvid — Mediano - lyden af fodbold
Blog: Søndag eftermiddag oplevede vi den måske største VAR-skandale i Superligaens historie og en af de mest opsigtsvækkende dommersager i nyere tid. Her forklarer Medianos chefredaktør Peter Brüchmann, hvad der foregår og retter anklagen mod dommerchef Michael Johansen. Enten finder du en ny kurs -
Situationen kan ses her efter ca. 2.30 min. https://superliga.dk/kampe/2022-2023/fc-nordsjaelland-fc-midtjylland-11-09-2022
Generelt er det måske en relevant diskussion om dommerne er blevet så bange for at begå fejl, at de hellere tager de mindste ting med og dømmer straffe, end at lade kampene have deres flow og undgå petitesser.
Men i kølvandet på den opsigtsvækkende kendelser har fokus rettet sig mod en helt tredje person: Dommerformand Michael Johansen fra DBU. Han sad nemlig i en rolle som ‘observatør’ i VAR-vognen til kampen i Farum. Og efter episoden har det ikke været svært at få bekræftet, at Michael Johansen som minimum spillede en afgørende rolle i at kalde straffesparket. Mediano erfarer fra flere kilder, at det hverken var Sandi Putros eller Jonas Hansen, der initierede, at Sandi Putros endte med at blive kaldt ud til VAR-skærmen og endte med at afsige en kendelse, der - for nu at sige det lige ud - fik Putros til at ligne en pedantisk idiot uden forståelse for spillet.
Jeg anklager DBUs dommerlinje for lige nu at være en lemlæstelse af fodbolden. Når vores eksperter og medarbejdere på Mediano taler med folk i dommermiljøet, bliver der snakket ekstremt meget om ‘bedømmelser’ og ‘kamp-påsætning’. Der synes at herske en nulfejls-kultur, hvor man er så bange for at blive bedømt eller indberettet på en fejl, at man som dommer dømmer for ting, man ganske enkelt ikke selv mener. Trænerne er ind imellem koleriske galninge på linjen, men her mellem bænke og officials optrappes også en pedantisk kultur, hvor man af frygt for at blive dårlig bedømt fører en linje, som ikke sikrer et godt flow og en god tone i kampene. Tværtimod. Det er et udtryk for en syg kultur.