New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 136K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Mnjaaeh, tjaeeh ... Jeg er nok forudindtaget fordi, det fodbold forventede af den lortekamp var, at der ville forsvinde to point ud af regnskabet. Uafgjort havde været et naturligt resultat - og det er pisseirriterende, at FCK nu kommer til Aarhus med mindre pres på skuldrene (havde været 100 pct. must win hvis vi havde ført med 8).

Men ... jeg synes bare stadig hands-reglerne mangler at tage højde for intention. Mit indtryk af situationen er klart, at Alves gør alt hvad han kan for at UNDGÅ bolden og det på mange måder er en NATURLIG bevægelse, han foretager. Og at der dermed er tale om en helt uforsætlig kontakt - som jeg rent moralsk ikke synes burde give straffe.

Hvis man havde hakket armen af Alves inden 2. halvleg - fx som pauseunderholdning i midtercirklen - så havde bolden ramt ham på kroppen. Det er kun fordi, a

rmen er en my foran kroppen (meget naturligt), at den bliver ramt. Jeg synes sgu' det er tyndt. Det ville jeg også synes hvis vi profiterede - og jeg ville være super frustreret, hvis vi fik en hands af den type imod os ... igen.

Som jeg hørte en anden sige, så skal man først og fremmest forholde sig til reglerne.. og i de regler er der straffe.

Så kan man have holdninger til reglerne, men det (og ikke til dig) hører bare ikke hjemme at dommere skal kritiseres for at dømme efter de regler der er.

Jens Rhode er vred, men har en pointe i at man får hvad man betaler for.
Det kan dog også nemt tolkes som, at vi ikke har de kløgtigste folk som dommere i dag, da dårlig løn skræmmer gode folk væk.

Det lyder også til at Cooper kan forvente en straf.

Angående dommer-kritik fra Steve Cooper og Mike Tullberg

Som formand for Danske fodbolddommere tager jeg på Viaplay Sport her til aften kraftigt afstand fra Brøndby-træner Steve Coopers udtalelser om, at Brøndby overvejede at gå ind og påvirke dommerpåsætningen af kampen FCK-Brøndby

Alene udtalelsen er at kompromittere hele spillet, og det må aldrig blive sådan, at klubber har noget at skulle have sagt, når det gælder, hvem som dømmer kampene.

Publikum må ikke have den mindste mistanke om, at noget sådant kan foregå. Det handler om integritet. Den værner vi som dommere om. Det er klubbernes pligt at gøre det samme.

Jeg opfordrer alle klubber og Divisionsforeningen til at trække en streg i sandet og hamre en pæl igennem ethvert forsøg på at kompromittere spillet, som Cooper gør det her.

FCM-træner Mike Tullbergs kritik om, at det er svært at se en linje, samt at niveauet “generelt er for dårligt”, har to spor.

Man kan med rette diskutere, om IFAB har fundet de vises sten henset til handsforseelser, men vi kommer aldrig til IKKE at diskutere dommerskøn. Uanset hvad man gør.

Med hensyn til det generelle niveau hos dommerne i superligaen er jeg uenig i Tullbergs kritik. Men det er et synspunkt, og det må man respektere. MEN hvis klubberne ønsker at tage superliga-dommerne op til næste niveau, bør de acceptere at betale det, som fuldtidsproffessionalisme koster i dommerstanden.

Særligt vores FIFA dommere har et meget presset program.

Hvis vi drømmer om højere standard og danske dommere til EM og VM, kunne klubberne med fordel bruge lidt færre penge på dårlig fankultur i form af budgettering med bøder og i stedet betale for, at vores FIFA-dommere kan leve af dommergerningen, nøjagtig som spillerne gør det.

Kritiserer man dommerstanden, bør man medvirke til at tage ansvar for et opgør med den faktuelle asymmetri, at spillerne er fuldtidsansatte, mens dommerne blot kan købes fri 15 timer om ugen.

Sidsnævnte sagde jeg i min årsberetning på delegeretmøde den 8. november. Disse ord er kun yderligere aktualiseret efter denne weekend.

Med hensyn til Coopers kritik af Jacob Karlsen i øvrigt, kan jeg som formand kun sige, at jeg er glad for, at DFU netop har kåret ham som årets dommer. Det er fuldt fortjent.

Med venlig hilsen

Jens Rohde

Formand for danske fodbolddommere

Jens Rhode er vred, men har en pointe i at man får hvad man betaler for.
Det kan dog også nemt tolkes som, at vi ikke har de kløgtigste folk som dommere i dag, da dårlig løn skræmmer gode folk væk.

Det lyder også til at Cooper kan forvente en straf.

Angående dommer-kritik fra Steve Cooper og Mike Tullberg

Som formand for Danske fodbolddommere tager jeg på Viaplay Sport her til aften kraftigt afstand fra Brøndby-træner Steve Coopers udtalelser om, at Brøndby overvejede at gå ind og påvirke dommerpåsætningen af kampen FCK-Brøndby

Alene udtalelsen er at kompromittere hele spillet, og det må aldrig blive sådan, at klubber har noget at skulle have sagt, når det gælder, hvem som dømmer kampene.

Publikum må ikke have den mindste mistanke om, at noget sådant kan foregå. Det handler om integritet. Den værner vi som dommere om. Det er klubbernes pligt at gøre det samme.

Jeg opfordrer alle klubber og Divisionsforeningen til at trække en streg i sandet og hamre en pæl igennem ethvert forsøg på at kompromittere spillet, som Cooper gør det her.

FCM-træner Mike Tullbergs kritik om, at det er svært at se en linje, samt at niveauet “generelt er for dårligt”, har to spor.

Man kan med rette diskutere, om IFAB har fundet de vises sten henset til handsforseelser, men vi kommer aldrig til IKKE at diskutere dommerskøn. Uanset hvad man gør.

Med hensyn til det generelle niveau hos dommerne i superligaen er jeg uenig i Tullbergs kritik. Men det er et synspunkt, og det må man respektere. MEN hvis klubberne ønsker at tage superliga-dommerne op til næste niveau, bør de acceptere at betale det, som fuldtidsproffessionalisme koster i dommerstanden.

Særligt vores FIFA dommere har et meget presset program.

Hvis vi drømmer om højere standard og danske dommere til EM og VM, kunne klubberne med fordel bruge lidt færre penge på dårlig fankultur i form af budgettering med bøder og i stedet betale for, at vores FIFA-dommere kan leve af dommergerningen, nøjagtig som spillerne gør det.

Kritiserer man dommerstanden, bør man medvirke til at tage ansvar for et opgør med den faktuelle asymmetri, at spillerne er fuldtidsansatte, mens dommerne blot kan købes fri 15 timer om ugen.

Sidsnævnte sagde jeg i min årsberetning på delegeretmøde den 8. november. Disse ord er kun yderligere aktualiseret efter denne weekend.

Med hensyn til Coopers kritik af Jacob Karlsen i øvrigt, kan jeg som formand kun sige, at jeg er glad for, at DFU netop har kåret ham som årets dommer. Det er fuldt fortjent.

Med venlig hilsen

Jens Rohde

Formand for danske fodbolddommere
Man kunne jo sløjfe VAR og få fuldtidsprofessionelle dommere i stedet.

Hvis man vælger den tolkning, så vælger man også at se på den udtalelse som djævlens advokat.

Det kan kun tolkes for mig som om at dommerne som fuldtids kunne fokusere 100 % på dommergerningen og dermed slippe for at have job ved siden af, som også tager energi og fokus fra dem.

Der kan dog være en sandhed i at man misser nogle gode emner som dommer, men det tænker jeg mere har noget at gøre med deres civile arbejde og dommergerningen ikke kan hænge sammen. Er f.eks overrasket over sådan en som sundberg får det til at hænge sammen.

Jeg synes ærlig talt at det brok vi hører fra FCM og Brøndby er patetisk, der er ingen direkte fejldomme og især Cooper´s udtalelse om dommerpåsætning er forfærdelig.
Hvem tror han egentlig han er?

Jeg forstår godt man fra dommer foreningen går ind og reagere, nu så jeg VAR programmet igår. Der var en sekvens med en brøndby spiller, som holder fast i trøjen på en FCN spiller at der bliver "slået fri" for at komme ud af grebet. Umiddelbart bagefter appelere Brøndby spilleren kraftigt for en albue i hovedet, og dermed et slag/vold og en udvisning. Det er 100% den samme situation som Billing ender i, i den ene rammer man på brystet, og i den anden (billing) i hovedet. Rammer man i hovedet er ud værre end på kroppen.

Det fortæller mig at det med at holde fast i trøjen og fremprovokere en udvisning, er en ting som sker flere gange. Dommerne kan altså ikke styre hvordan spillerne agerere inde på banen. Det bliver komisk når man på den ene side påberåber sig fuld retfærdighed, og selv gør alt hvad man kan for at fremprovokere en udvisning via usportslig adfærd.

Iøvrigt fedt at se Bejimo´s udfald mod Lind ikke skulle takseres for mere end det var, et gult kort, hvis det blev opdaget.

Fed stikpille:

Lige den del synes jeg var unødvendig.
En stikpille ja, men ikke noget validt argument i forhold til dommerdebatten.
Men klubberne har muligheden for, at smide flere penge efter dommerne, men ønsker det ikke. Jeg tror også, at klubberne godt kunne kontrollere pryo osv mere, men ønsker det ikke.

Jeg synes ikke, at denne skulle være bragt op af en dommer, men nærmere journalisterne.

Lige den del synes jeg var unødvendig.
En stikpille ja, men ikke noget validt argument i forhold til dommerdebatten.
Vel egentlig validt nok? Klubberne vil gerne have bedre dommere, i så fald synes jeg også de skal betale deres del af kagen.

Dommerne bliver jo ikke bedre af at skulle arbejde 20-25 timer om ugen, for derefter at forberede sig til en kamp i den anden ende af landet. Derudover er der jo også alt det andet de laver som en del af dommerarbejdet i løbet af ugen; fællestræninger, kurser osv. Det er altså svært at være ordentligt forberedt, når du skal bruge tid på så meget andet.

Og jeg tror egentlig han har ret, i hvert fald i forhold til de store klubber. De må simpelthen have en budgetpost der hedder "Bøder". Hvis man nu gjorde noget mere aktivt (og jeg ved godt de efterspørger hjælp fra politikerne) for at begrænse ballademagerne, så kunne en del af den budgetpost flyttes over til dommerne, og så kunne en stor del af dem måske blive fuldtidsprofessionelle dommere og derved blive bedre fordi de kan fokusere mere på deres dommergerning, komme ud og få europæisk erfaring og det vil selvsagt komme alle parter til gavn.

• Like
Reactions: fsc
Jeg synes ikke, at denne skulle være bragt op af en dommer, men nærmere journalisterne.
Det gøres vel for at starte en debat om emnet, hvilket jeg synes er helt på sin plads.

De sviner dommerne til og sætter spørgsmålstegn ved deres integritet og deres evner, uden egentlig at hjælpe til med at at de bliver bedre, så de kan dømme på europæisk niveau.

Det gøres vel for at starte en debat om emnet, hvilket jeg synes er helt på sin plads.

De sviner dommerne til og sætter spørgsmålstegn ved deres integritet og deres evner, uden egentlig at hjælpe til med at at de bliver bedre, så de kan dømme på europæisk niveau.
Jeg er da helt enig, der skal være en debat. Men jeg synes der er så mange TV programmer, hvor alverdens journalister, og selvudnævnte eksperter, kloger sig på vores allesammens spil - herunder en væsenlig kritik af dommerne - så kunne en type som Dan Hammer da godt samlet den op.

Det er oftest kønnere, ellers bliver det mudderkastning.

Jeg er da helt enig, der skal være en debat. Men jeg synes der er så mange TV programmer, hvor alverdens journalister, og selvudnævnte eksperter, kloger sig på vores allesammens spil - herunder en væsenlig kritik af dommerne - så kunne en type som Dan Hammer da godt samlet den op.

Jeg synes det er et sobert svar på en decideret dum anklage, så for mig er det helt fint at svaret kommer så hurtigt og med den tone 😊

Men nu er bolden kastet ind på banen, så må vi se hvem der går efter den i stedet for efter manden.

Hvilken rolle har Dan Hammer siden du mener han skal tage den op?

Umiddelbart syntes jeg det er ok, at formanden for Danske Fodbolddommere påpeger problemstillingen. Det er lidt som når klubberne brokker sig over kampprogrammet og det viser sig, at de selv har været med til at vedtage reglerne. I begge tilfælde, kan de være med til at gøre noget aktivt ved problemstillingen, i stedet for bare at pive offentligt.

Vel egentlig validt nok? Klubberne vil gerne have bedre dommere, i så fald synes jeg også de skal betale deres del af kagen.

Dommerne bliver jo ikke bedre af at skulle arbejde 20-25 timer om ugen, for derefter at forberede sig til en kamp i den anden ende af landet. Derudover er der jo også alt det andet de laver som en del af dommerarbejdet i løbet af ugen; fællestræninger, kurser osv. Det er altså svært at være ordentligt forberedt, når du skal bruge tid på så meget andet.
Jeg håber vi får fuldtids setup, om ikke andet, så for vores FIFA dommere. Men folk skal så også bare lige huske, at fuldtidsdommere ikke løser problemet, nemlig vi til enhver tid, for evig tid, kommer til at diskuterer subjektive kendelser. Se bare på Premier League, La Liga og Serie A, hvor der konstant også råbes "HolD KæfT DE er RinGE!"

Vi får aldrig løst problemet, hvis ikke der sker en holdningsændring blandt interessenterne, heri spillere, eksperter og bodega-fans'ne. Nemlig, accepter der sker fejl. Men endnu mere accepter dommerens skøn selvom den er 60/40, 80/20.

Jeg håber vi får fuldtids setup, om ikke andet, så for vores FIFA dommere. Men folk skal så også bare lige huske, at fuldtidsdommere ikke løser problemet, nemlig vi til enhver tid, for evig tid, kommer til at diskuterer subjektive kendelser. Se bare på Premier League, La Liga og Serie A, hvor der konstant også råbes "HolD KæfT DE er RinGE!"

Vi får aldrig løst problemet, hvis ikke der sker en holdningsændring blandt interessenterne, heri spillere, eksperter og bodega-fans'ne. Nemlig, accepter der sker fejl. Men endnu mere accepter dommerens skøn selvom den er 60/40, 80/20.
Helt enig i at diskussionen om deres kendelser aldrig vil forsvinde, og det synes jeg egentlig er meget godt for os ikke-eksperter. Ellers bliver det kedeligt at være fan af sporten som helhed, men du har helt ret i at der skal ske en holdningsændring omkring accepten af dommerens skøn. Jeg har altid sagt, at de er også kun mennesker, og lige som en PM eller en Cornelius, ja selv Messi og Ronaldo, kan brænde de mest åbenlyse chancer og dermed lave fejl, så kan dommerne det altså også.

Det er selvfølgelig helt fint at komme med udbrud i momentet, men kom nu videre og få scoret det mål der afgør kampen i stedet for at bruge tiden på at brokke dig. Og accepter også, at dit hold måske har haft en dårlig dag i stedet for at skyde skylden på dommerne; dit hold kunne bare have scoret flere mål, så var dommeren formodentlig ikke til debat).

Hvilken rolle har Dan Hammer siden du mener han skal tage den op?

Umiddelbart syntes jeg det er ok, at formanden for Danske Fodbolddommere påpeger problemstillingen. Det er lidt som når klubberne brokker sig over kampprogrammet og det viser sig, at de selv har været med til at vedtage reglerne. I begge tilfælde, kan de være med til at gøre noget aktivt ved problemstillingen, i stedet for bare at pive offentligt.
Pressen står ikke tilbage fra, at kalde sig selv den fjerden statsmagt, som overvåger og undersøger magthavere, holder offentligheden informeret, skaber debat og afslører fejl.

De sidder - ugentligt - og kloger sig på, hvad spillere må sige, hvad klubber må mene og hvilket fly spillere skal flyve med. Det kunne også være i nogle af podcast der mener de stikker lidt dybere end som så. Men faktisk ender det med, at de alle sammen taler floskler og 4-4-2 uden at have ret mange løsningsforslag.

Jeg synes det ærgerligt, at dommerne skal være neutrale og så kommer de med sådan en stikpille. Den kommer jo som et svar på en kritik fra én klub, og ikke en kritik fra alle klubberne. Så én klubs problem bliver til alle klubbers problem.

Latest posts

Back