New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 136K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Last edited:
Det er VAR-dommeren, der lige skal lede efter et hår i maden med en superslow, men hvor linjen samtidig svinger fra kamp til kamp, der er mit problem.
Indtil der kommer fundamentale VAR ændringer, så skal du og jeg og alle andre, leve med at VAR linjen er en smule forskelligt - fordi kaldene er subjektive på banen, til den specifikke kamp og til den specifikke situation. Dermed ikke sagt at kaldene/skønnene skal være i øst og vest, men de skal nærme sig hinanden, men de kan aldrig blive ens da subjektiviteten beror på dommeren på banen.

Citat Dale Johnson: "VAR is always going to face accusations of being inconsistent, because its role is not to create consistency of decision-making but judge individual incidents based upon the on-field call."
Det synes jeg er meget rammende for palaveren i moderne fodbold.

Man kan få blodtrykket op over ovenstående, eller accepter' at VAR i dens egen natur, ikke nødvendig kan følge en 100 % ensartet linje, men de kan komme så tæt på som muligt som det nu kan være. Og det trade-off, ifht. "fodbold i gamle dage", er fint for mig, men jeg anerkender fuldt ud, hvis folk allerede nu synes det er for meget.
Men jeg ser ikke IFAB fjerne VAR overhovedet, nogensinde.

Gid jeg havde tid til at skrive mit essay om VAR med titlen "VAR - et bidrag til affortryllelsen af verden". Men jeg er for fanden på lønarbejde.
I stedet blot denne korte observation: Det der kan forklares, kan forsvares. Værst er det, når dommerstanden/VAR-folkene/Michael Johansen reagerer på fejl med tavshed. Det er uacceptabelt.

Men når de stiller op og forklare kendelserne, hjælper det heller ikke - for de får stadig at vide af "eksperter" og Fans at det altså ikke skal være sådan.

Citat Dale Johnson: "VAR is always going to face accusations of being inconsistent, because its role is not to create consistency of decision-making but judge individual incidents based upon the on-field call."
Det synes jeg er meget rammende for palaveren i moderne fodbold.
Men det er jo ikke VARs rolle. VARs rolle var at fjerne åbenlyse fejl. Det har den gjort til dels, selvom vi har set både off side linjer, der ikke er parallelle, frames der er valgt forkert etc.

Men alle kan vel blive enige om, at grænsen for VARs intervention aldrig nogensinde har været "det skal være clear and obvious"

Gid jeg havde tid til at skrive mit essay om VAR med titlen "VAR - et bidrag til affortryllelsen af verden". Men jeg er for fanden på lønarbejde.
I stedet blot denne korte observation: Det der kan forklares, kan forsvares. Værst er det, når dommerstanden/VAR-folkene/Michael Johansen reagerer på fejl med tavshed. Det er uacceptabelt.

Ja, hvis man skal gøre noget ordentligt, skal man være fuldtids på det 😁

Iøvrigt fedt at se Bejimo´s udfald mod Lind ikke skulle takseres for mere end det var, et gult kort, hvis det blev opdaget.
Pointen er, at det blev opdaget og vurderet af VAR under kampen og altså ikke takseret til rødt. Fin forklaring i "VAR-rummet". Men det er sådanne situationer, hvor det for mig giver god mening, at VAR kigger med. Dommerne har øjnene på bolden.

Vel egentlig validt nok? Klubberne vil gerne have bedre dommere, i så fald synes jeg også de skal betale deres del af kagen.

Dommerne bliver jo ikke bedre af at skulle arbejde 20-25 timer om ugen, for derefter at forberede sig til en kamp i den anden ende af landet. Derudover er der jo også alt det andet de laver som en del af dommerarbejdet i løbet af ugen; fællestræninger, kurser osv. Det er altså svært at være ordentligt forberedt, når du skal bruge tid på så meget andet.

Og jeg tror egentlig han har ret, i hvert fald i forhold til de store klubber. De må simpelthen have en budgetpost der hedder "Bøder". Hvis man nu gjorde noget mere aktivt (og jeg ved godt de efterspørger hjælp fra politikerne) for at begrænse ballademagerne, så kunne en del af den budgetpost flyttes over til dommerne, og så kunne en stor del af dem måske blive fuldtidsprofessionelle dommere og derved blive bedre fordi de kan fokusere mere på deres dommergerning, komme ud og få europæisk erfaring og det vil selvsagt komme alle parter til gavn.

Jeg er helt enig i at, hvis klubben vil have bedre dommere, så må de betale deres del af udgiften.
Enten direkte eller inddirekte ved at tage beløbet fra eksempelvis TV-indtægter.

Det var bare den med, at "de da bare kan sørge for at reducere deres fanbøder", der virkede mere som en personlig kæphest end egentligt argument.
Hvis det er der pengene skal findes, så bliver det vel ikke mange basører klubber som SønderjyskE og FC Nordsjælland kan bidrage med.

Jeg vil også gerne have fuldtids dommere men det er naivt at tro, vi bare får bedre dommere af den grund bare se i PL, hvor der uge efter uge er endnu voldsommere kritik af dem end herhjemme.

Det får vi nok ikke bedre dommere af.

Indforstået at langt det meste af kritikken er fuldstændig uberettiget, og det handler i lige så høj grad om, at Fans, eksperter og trænere, ikke kender reglerne godt nok.. Og derfor nogen gange snakker ud fra følelser ( " jeg syntes ikke dette skal give straffe" = Fuldstændig lige gyldigt hvad du syntes hvis reglerne siger der skal gives straffe.)

Dommerne er en del af det - men det er ikke KUN der det lægger.

Jeg er helt enig i at, hvis klubben vil have bedre dommere, så må de betale deres del af udgiften.
Enten direkte eller inddirekte ved at tage beløbet fra eksempelvis TV-indtægter.

Det var bare den med, at "de da bare kan sørge for at reducere deres fanbøder", der virkede mere som en personlig kæphest end egentligt argument.
Hvis det er der pengene skal findes, så bliver det vel ikke mange basører klubber som SønderjyskE og FC Nordsjælland kan bidrage med.

Selvsamme fans der også ved at pyro/fanbøder koster penge, men stadig vil have bedre dommere. De kunne lade være så var pengene der også.. Det er samme logik.
Så enig

Selvsamme fans der også ved at pyro/fanbøder koster penge, men stadig vil have bedre dommere. De kunne lade være så var pengene der også.. Det er samme logik.
Så enig
Hvis klubberne virkelig vil stoppe muligheden for at smugle fyrværkeri ind på stadion inden kampen og gemme det, tror jeg også, det er muligt for dem. Fyrværkerifolket kan umuligt skjule en halv nytårsaften i buksebenene til alle kampe uden at blive opdaget.

Hvis klubberne virkelig vil stoppe muligheden for at smugle fyrværkeri ind på stadion inden kampen og gemme det, tror jeg også, det er muligt for dem. Fyrværkerifolket kan umuligt skjule en halv nytårsaften i buksebenene til alle kampe uden at blive opdaget.

Det er ikke en diskution jeg gider..

Men argumentet om at DBU bare kan lade være at give bøder for at få pengene til dommernes fuldtidsstilling - så kan Fansne (som også skriger på det) jo også bare stoppe, så klubberne har ekstra penge til dommernes fuldtidsstilling.
Egentlig mest det hykleriske i argumentet om at DBU kunne lade være med at dele bøder ud, som jeg forsøgte at udstille.

Så kan vi snakke alt det andet i Pyro tråden :)

Det er ikke en diskution jeg gider..

Men argumentet om at DBU bare kan lade være at give bøder for at få pengene til dommernes fuldtidsstilling - så kan Fansne (som også skriger på det) jo også bare stoppe, så klubberne har ekstra penge til dommernes fuldtidsstilling.
Egentlig mest det hykleriske i argumentet om at DBU kunne lade være med at dele bøder ud, som jeg forsøgte at udstille.

Så kan vi snakke alt det andet i Pyro tråden :)
Det handlede vel heller ikke om, at DBU skal lade være med at stange bøder ud - tvært imod at klubberne skal stoppe med at budgettere med bøderne, forstået at "bruge lidt færre penge på dårlig fankultur" og i stedet have luft i budgettet til bedre vilkår for dommerne, hvis de er så utilfredse med dem.

Selvfølgelig er et virksomhedsregnskab ikke så sort/hvidt, men det er da påfaldende at opleve klubbers velvilje til både at acceptere finansieringen af dyre idioter på lægterne, såvel som jagt på dommere, man ikke vil acceptere finansieringen af.
(eller misforstår jeg din pointe?)

Det handlede vel heller ikke om, at DBU skal lade være med at stange bøder ud - tvært imod at klubberne skal stoppe med at budgettere med bøderne, forstået at "bruge lidt færre penge på dårlig fankultur" og i stedet have luft i budgettet til bedre vilkår for dommerne, hvis de er så utilfredse med dem.

Selvfølgelig er et virksomhedsregnskab ikke så sort/hvidt, men det er da påfaldende at opleve klubbers velvilje til både at acceptere finansieringen af dyre idioter på lægterne, såvel som jagt på dommere, man ikke vil acceptere finansieringen af.
Ja, tror også det er dét der menes

Klubberne kunne appelere mere til fans, og kontrollere dem mere - i stedet for "bare" at budgettere med f.eks. 1,5 mill i dårlige fans - de penge kunen så gå til dommerne.

Enig.. Men hvis de VED de skal bruge penge på det, er det jo dumt ikke at budgettere med det..

Om man budgettere med det eller ej, så skal pengene jo betales når DBU langer bøden ud.

Latest posts

Back