New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 137K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Ja, det gør du.

En træner skal da lave en challenge, når han mener, der er sket en fejldom men han skal bare være opmærksom på, at hvis han taber, så mangler der en challenge til senere, så de kan ikke bare bruges til at få en pause uden risici.
Tennisspillere bruger ofte en challenge til at få et pusterum men jeg har set mange, mange gange det har resulteret i, de er løbet tør for en challenge, når der så virkelig var brug for en.
Præcis, og dermed må man forvente at man "spare" dem i starten af kampen og ofte sidder tilbage med sit lilla kort i anden halvleg, sågar den sidste trejdedel af kampen.

Præcis, og dermed må man forvente at man "spare" dem i starten af kampen og ofte sidder tilbage med sit lilla kort i anden halvleg, sågar den sidste trejdedel af kampen.
men ville du som træner, fravælge at få et mål imod dig annulleret, med henblik at måske kunne give dine spillere et minut eller 2 pause sent i kampen?

det er jo langt fra gratis at spare sine challenges

men ville du som træner, fravælge at få et mål imod dig annulleret, med henblik at måske kunne give dine spillere et minut eller 2 pause sent i kampen?

det er jo langt fra gratis at spare sine challenges
Jeg ville hverken spare en challenge eller et gult kort for den sags skyld på noget tidspunkt.

Men lad os tage kampen mod Silkeborg i søndags. Jeg ville ikke have brugt en challenge i den kamp, overhovedet.
Men hvis de reducerede til 3-2 efter 85 minutter og øsede høje bolde ind i feltet de sidste 5-8 minutter, så havde jeg smidt én.

Jeg ville hverken spare en challenge eller et gult kort for den sags skyld på noget tidspunkt.

Men lad os tage kampen mod Silkeborg i søndags. Jeg ville ikke have brugt en challenge i den kamp, overhovedet.
Men hvis de reducerede til 3-2 efter 85 minutter og øsede høje bolde ind i feltet de sidste 5-8 minutter, så havde jeg smidt én.
fair nok.

follow up spørgsmål, smider man en challenge til var rummet eller til banedommeren, hvis det var til var rummet, sp kunne de jo potentielt tydeligt se hvis der ikke er noget at komme efter og at det er en ren timeout-challenge, og bare dismisse den med det samme

Er det lilla kort ikke en art analog VAR?
Jeg ser hellere effektiv spilletid og en eller anden måde at sanktionere film med 10 min. på sidelinjen.

Problemet med "film" er jo at der et eller andet sted er en grænse for hvornår det er film, som kan være meget svær at vurdere..
Røres man ikke, eller holder sig til hovedet hvor man er ramt i brystet osv. Er der ingen tvivl om.. Men hvad når det er en "let" berøring på foden der gør at man falder? Der skal jeg squ ikke være ham der vurdere om der var "nok" kontakt til at man skal falde. Det vil ende i en subjektiv vurdering.

Problemet med "film" er jo at der et eller andet sted er en grænse for hvornår det er film, som kan være meget svær at vurdere..
Røres man ikke, eller holder sig til hovedet hvor man er ramt i brystet osv. Er der ingen tvivl om.. Men hvad når det er en "let" berøring på foden der gør at man falder? Der skal jeg squ ikke være ham der vurdere om der var "nok" kontakt til at man skal falde. Det vil ende i en subjektiv vurdering.
vi kan jo bare sige at hvis det omhandler claesson i fck, så er det som udgangspunkt film, og ellers er det som udgangspunkt ikke

Jeg tror på challenges passer bedre ind i sportsgrene hvor der er "enten eller" situationer - NFL (to fødder nede) eller tennios (inde/ude)

Holde forseelsen på Lerager i søndags er der stadig tvivl om, hvorvidt det er et frispark eller ej.
kan godt følge dig, dog vil jeg sige at mange mange ting i fodbold er mere "enten eller" end dommerne får det til at se ud som om, syntes godt nok der mange gange bliver forsvaret dårlige og forkerte domme med dommerskøn og vurderinger

kan godt følge dig, dog vil jeg sige at mange mange ting i fodbold er mere "enten eller" end dommerne får det til at se ud som om, syntes godt nok der mange gange bliver forsvaret dårlige og forkerte domme med dommerskøn og vurderinger

Der er jeg uenig.. Altså mål, ikke mål, uden/ inde er enten eller kendelser.. Men straffe, Rødt kort, Gult kort, er det hensynsløst eller ikke, er der strafbar hands osv. Der er der en kæmpe gråzone, hvor man kan argumentere for begge kendelser.

Der er jeg uenig.. Altså mål, ikke mål, uden/ inde er enten eller kendelser.. Men straffe, Rødt kort, Gult kort, er det hensynsløst eller ikke, er der strafbar hands osv. Der er der en kæmpe gråzone, hvor man kan argumentere for begge kendelser.
Selv målmand udenfor feltet er jo også en situation, hvor en intention spiller ind - altså gult eller rødt.

Så det er ikke bare sort/hvidt

I øjeblikket tester man et nyt tiltag af - man overvejer at indføre et Lilla kort som skal bruges som challenge al'a en challenge fra tennis.

Det kan lyde besnærende men vil måske give flere afbrydelser og blive misbrugt taktisk. Det må du kun bruges i disse situationer:

View attachment 5455

Lidt sjov omvej til at få en spiller udvist men dommeren har i så fald lavet en fejl.

Kan man bruge det lilla kort i en anden VAR automat end Michael Johansens?

Endnu en runde med succes til VAR i min optik.

FCN gult omstødt til rødt
VB får underkendt et straffe i 86 minut
SØN får ikke et straffe til sidst, hvilket jeg synes er helt fint med den minimale kontakt (VAR kalder ikke dommeren ud)
Det er nemlig lige præcis sådan 3 situationer hvor VAR virkelig kommer til sin ret.. Særligt Vejles straffe-kendelse skriger til himlen som en stor stor fejl fra dommerteamet - Brinks var bestemt også grim, men også lidt svær at se ved første øjekast - dog det helt rigtige udfald at den giver rødt

At kalde dommeren til skærmen i Haderslev for den forseelse er vist ikke VARs finest hour. Det er godt for os, og karma payback til Ikast-holdet, men den er ikke i kategorien clear and obvious.
Jeg er bare uenig. Brumado kommer med 90 graders vinkel på spilretningen og stikker benet ud. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke er et straffe?

Latest posts

Back