Og her tror jeg modsat, at du voldsomt undervurderer ham.
Det er naturligvis muligt. Men det er værd at huske, at Pogacar inden sidste år ikke havde et nært så vanvittigt niveau.
Han havde lige tabt touren to år i træk til Vingegaard og det er først i 2023, han begynder at have endags-resultater udover hvad man normalt kan forvente af en top GT-rytter. Inden da er Roglic den mest komplette rytter (så når det bliver påstået at Pogacar er den først GT-rytter der vinder året rundt, også i endagsløb, så er det forkert - Roglic gjorde det få år forinden) og MvDP og Evenepoel kæmpede om at være bedste rene endags-rytter. Også i VM er resultaterne mere hæderlige end gode, selvom der faktisk er en del ruter, som ligger rigtigt godt til ham - bl.a . vinder Valverde, Evenepoel og 2xAlaphilippe på ruter, som er næsten skræddersyede til Pogacar anno 2024.
Som jeg ser det, blev den tidlige GT-succes lidt en sovepude for Pogacar (og hans hold), som slækkede lige en smule på træning, kost og udstyr, da han jo vandt touren (og et par store endagsløb). Til gengæld blev de to nederlag i touren - især det sidste - et kæmpe wake up call, der gjorde at alt blev optimeret til perfektion. Resultatet kender vi alle - et fuldstændigt sindssygt år, hvor alt gik op i en højere enhed og resultaterne var derefter. Og samtidig blev Vingegaard alvorligt skadet.
Men det er værd at huske, at 2024 er en outlier ift. hans tidligere år. Og et år, hvor ALT gik hans vej og han udnyttede det kæmpe budget han har i ryggen til at tage et kæmpe step op på alle fronter, så han pludseligt var langt foran alle andre. Det er i mine øjne hvad der kan ske, når du tager den nok mest talentfulde rytter og optimerer alt 100%
Men som andre har skrevet, så er cykelsporten demokratisk og ligesom Visma er blevet kopieret - og derfor har mistet sit forspring - vil UAE og Pogacar også blive det. Og synes allerede vi har set resultatet i år. Han vinder stadig de samme løb - men mindre suverænt end sidste år (tror ikke han havde slået MvDP i går, hvis han ikke var blevet syg op til løbet). Og vi er stadig kun i april.
Min spådom er i øvrigt at Evenepoel kommer til at tage samme skridt, som vi har set fra Pogacar (eller i hvert fald noget der ligner, da han er på et hold med langt mindre budget). Han blev også lidt for magelig af den tidlige succes, men sidste år virkede det til at gå op for ham hvad det kræver, at nå Pogacars og Vingegaards niveau - og blev nr. 3 i touren på trods af en dårlig optakt.
Så for at opsummere:
1. Det er ikke så unikt, som det bliver gjort til, at vinde året rundt i forskellige typer løb. Roglic gjorde det også og tilbage i tid gjorde bl.a. Hinault og Merckx det samme.
2. Pogacars 2024-sæson var en af de bedste nogensinde. Men det var også en sæson, hvor ALT gik hans vej. Og en outlier fra tidligere års resultater.
3. Viden spreder sig og de andre lukker hullet eller så meget deres talent tillader), når de får samme viden. Som det skete for Sky/Ineos og Visma.
4. Der er andre lige så vanvittige talenter. MvDPs 2024-sæson var tæt på lige så vanvittig som Pogacars (bare udskift GTs med CX). Evenepoel har potentialet til at tage samme spring i niveau.