New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 205K
Cykling
Kan vi ikke bare koge den der doping snak ned til

1. Nogle TROR han er dopet - fair nok
2. Nogle HÅBER ikke han er dopet, menfrygter det - fair nok
3. Nogle TROR ikke han er dopet - fair nok

Det er så meningsløst at blive ved med at trampe rundt i diskutionen, for det er samme argumenter nu, som for en måned siden og to måneder siden.

Ødelægger (har også selv deltaget, så også møntet på mig selv) mange gode snakke om cykling at det altid skal være omkring doping.

Jeg forsøger selv ikke at tale om doping. Men jeg synes da, at vi skal have lov til at diskutere, hvad vi vil. Flere brugere har et behov for at diskutere potentiel doping, det skal de da være i deres gode ret til.

Det er jo også et outlet for frustration over Pogacars overmenneskelighed.

Hvis du er så træt af doping diskussionen, så vil jeg opfordre dig til at lave nogle indlæg, der handler om noget andet. Det bliver svært at diskutere et løb som Flandern Rundt uden at forholde sig til doping, når Pogacar er så overlegen.

Hvis man er træt af diskussionen om doping kan jeg også opfordre til, at man lader den passere. Lad være med at gå ind i diskussionen om, om Pogacar snyder eller ej. Lad den leve sit eget liv. Ved at modargumentere føder du/i diskussionen.

Alle i top 5 slog rekorden for højeste gennemsnitsfart for et Flandern Rundt - som MvdP tog sidste år. Altså det løb MvdP slog de andre stort i for 1 år siden, kørte han selv hurtigere (syg ugen op til) og de andre i gruppen lukkede det hul de havde til ham og tog yderligere skridt.

Der sker virkelig meget i sporten disse år i forhold til de små marginaler.
For mig handler det ikke om den enkelte præstation. Mit issue med Pogacar er, at han er den bedste hele tiden til alt (minus rene sprinterløb).

Nej, jeg vil gerne have, at dem der ikke kan forstå Pogacars udvikling som andet end doping, forholder sig til at alle andre også har udviklet sig. Herunder Mads P. der i år er på et niveau vi aldrig har set før og gør ting vi aldrig har set ham gøre før.

Men lad os stoppe snakken om doping - den fører ingen steder hen, da det er et tros-spørgsmål.

Ift. din anden pointe så argumenterer jeg for, at vi i år faktisk ser hullet mellem de bedste og næst- og tredjebedste være mindre. Pogacars sejr i går var mindre suveræn end for et par år siden. Han har heller ikke været lige så langt foran de andre i etapeløbene, hvor Vingegaard inden sit styrt også så langt mere menneskelig ud end tidligere år. Selvom han jo eftersigende kører mindst på niveau med tidligere år. Powless slog lige Wout i en spurt alene med tre Visma-ryttere - efter at have været i udbrud hele dagen. Det havde været umuligt for to år siden.

For 3-4 år siden havde Visma en kæmpe fordel på ernæring og udstyr som gjorde at de dominerede stort set alt. Det hul har de andre tophold lukket nu, hvilket bl.a. er grunden til at Pogacar er gået foran Vingegaard i GTs igen. Og at en rytter som Mads P. har taget de skridt han har taget de seneste år.

Jeg mener i øvrigt at MvDP er lige så unik som Pogacar. Han er det bare på en arena, hvor det er sværere at vise sin overlegenhed end de lange bakker, hvor Pogacar ekselerer. Han var i øvrigt syg i ugen op til Flandern og på antibiotika. Og blev stadig nr. 3.
Jeg gentager: Jeg snakker ikke om doping. Jeg konstaterer, at han er så overlegen, at det er fjollet at sammenligne noget Mads P laver med noget, han laver. Han eksellerer i alle løbstyper undtagen rene sprinterløb uden noget behov for at bygge form op mellem peaks. Det er overmenneskeligt. Så må andre forholde sig til, hvordan det kan lade sig gøre.

Med hensyn til gennemsnitsfarten i går hænger det nok også sammen med at de første 150 km blev kørt hurtigere end normalt fordi UAE tog kontrol med feltet og ikke lod udbrud sejle af sted som det tidligere er set. Så de første 3 timer var (uden jeg har dobbelttjekket) nok hurtigere end normalt.

Jeg hører absolut til dem der er skeptiske omkring Tadej.

Noget andet er, at jeg synes at det er gået udover cykelsporten i visse løb, at han er med. Strade Bianchi som normalt er et fedt cykelløb er blevt ligegyldigt, fordi man ved hvem der vinder. Liege i år bliver formentlig det samme, og hvem gad egentlig se Giro'en sidste år?

Man ved efterhånden hvem der vinder og der er meget få muligheder for overraskelser eller de vilde historier. Og det synes jeg er synd. Også at han i Touren sidste år vandt alle etaper. Det eliminerede der her med to løb i løbet, hvilket kan være fascinerende.

For mig handler det ikke om den enkelte præstation. Mit issue med Pogacar er, at han er den bedste hele tiden til alt (minus rene sprinterløb).
Jeg synes du/I har det med at overvurdere HVOR suveræn han er (især i endags løb) og overser en masse nuancer omkring hans præstationer.

Han er nu engang den rytter, der har den højeste w/kg i en relativt stor tidsperiode (under 1 minut og MvDP er stærkere - over 20 minutter og så kan Vingegaard nok matche ham). Og da rigtigt, rigtigt mange cykelløb afgøres på netop det, vender han rigtigt mange af dem. Især fordi den type cykelløb ofte vindes af den stærkeste rytter - især når han også har de stærkeste hjælpere (Mikkel Bjerg var vel MOM i går).

Som sagt mener jeg MvDP er lige så unik. Hans evner er bare i et terræn, hvor taktik, vind osv. spiller en større rolle. Men ser man ham f.eks. køre CX eller XC (hvor hans forcer passer endnu bedre) er han om muligt endnu mere suveræn.

Og så er der jo også Evenepoel, som også fysisk er fuldstændig vanvittig. Både i endagsløb og etapeløb.

Så jo, Pogacar er verdens bedste cykelrytter, måske nogensinde. Men jeg mener ikke hullet mellem ham og de andre er så stort som det bliver gjort til. Og der er tegn på, at det er begyndt at blive mindre.

Tror ikke det der er sket med kosten kan henføres under "små marginaler". Det er jo noget der betaler tilbage med renters rente år efter år, når man træner hårdere, kører løb hårdere osv.

Og brostensklassikkerne er vel de løb hvor udviklingen i udstyr betyder mest. Vel nærmest standard at køre med 30mm tubeless dæk nu. Skal godt nok ikke mange år tilbage før det var nærmest ekstremt at køre med 25mm. lukkede ringe. Tør ikke tænke på hvor mange watt det sparer hen over brostenene.
Fun fact
Asgreen vandt Flanders på clinchers

Har du glemt hans resultatliste fra sidste år?

Pogacar tog da i hvert fald en del "priser" for højeste watt pr kg i både korte, mellemlange og lange distancer, mens andre UAE ryttere også blander sig i podieplaceringerne - Yates og Ayouso. Vingegaard og Roglic er selvfølgelig også i top-placeringerne, men jo i kortere tidsintervaller henover sæsonen og i mere specifikke stigningstyper.

ykelsporten i visse løb, at han er med. Strade Bianchi som normalt er et fedt cykelløb er blevt ligegyldigt, fordi man ved hvem der vinder. Liege i år bliver formentlig det samme, og hvem gad egentlig se Giro'en sidste år?
Lige eksemplet med strade bianchi
Så blev ruten ændret i år, læbet blev længere og fik flere højdemeter, så en Liege-Gravel-light for at fremme forståelsen.
Hvilket gjorde og formentlig gør at en rytter type som Cancellara med hans vægt formentlig ikke kunne gøre sig gældende i løbet.
Hvilket jeg synes er en skam.
At det på samme tid passer som fod i hose for Pogi gør ikke nødvendigvis løbet mere interessant

Pogacar angreb og angreb og angreb i går, det er måske en af forklaringerne på, hvorfor tidsforskellen var mindre men netop det faktum, at det var han som brugte helt ufattelig med kræfter på at angribe, gør jeg sidder med en dårlig smag i munden.
Jeg har intet problem med at skrive, jeg tror Pogacar enten er dopet ulovligt eller har fundet medikamenter som ikke endnu er på dopinglisten.

Historikken i sporten viser desværre at de unaturlige ryttere er dopet.

Og her tror jeg modsat, at du voldsomt undervurderer ham.
Det er naturligvis muligt. Men det er værd at huske, at Pogacar inden sidste år ikke havde et nært så vanvittigt niveau.

Han havde lige tabt touren to år i træk til Vingegaard og det er først i 2023, han begynder at have endags-resultater udover hvad man normalt kan forvente af en top GT-rytter. Inden da er Roglic den mest komplette rytter (så når det bliver påstået at Pogacar er den først GT-rytter der vinder året rundt, også i endagsløb, så er det forkert - Roglic gjorde det få år forinden) og MvDP og Evenepoel kæmpede om at være bedste rene endags-rytter. Også i VM er resultaterne mere hæderlige end gode, selvom der faktisk er en del ruter, som ligger rigtigt godt til ham - bl.a . vinder Valverde, Evenepoel og 2xAlaphilippe på ruter, som er næsten skræddersyede til Pogacar anno 2024.

Som jeg ser det, blev den tidlige GT-succes lidt en sovepude for Pogacar (og hans hold), som slækkede lige en smule på træning, kost og udstyr, da han jo vandt touren (og et par store endagsløb). Til gengæld blev de to nederlag i touren - især det sidste - et kæmpe wake up call, der gjorde at alt blev optimeret til perfektion. Resultatet kender vi alle - et fuldstændigt sindssygt år, hvor alt gik op i en højere enhed og resultaterne var derefter. Og samtidig blev Vingegaard alvorligt skadet.

Men det er værd at huske, at 2024 er en outlier ift. hans tidligere år. Og et år, hvor ALT gik hans vej og han udnyttede det kæmpe budget han har i ryggen til at tage et kæmpe step op på alle fronter, så han pludseligt var langt foran alle andre. Det er i mine øjne hvad der kan ske, når du tager den nok mest talentfulde rytter og optimerer alt 100%

Men som andre har skrevet, så er cykelsporten demokratisk og ligesom Visma er blevet kopieret - og derfor har mistet sit forspring - vil UAE og Pogacar også blive det. Og synes allerede vi har set resultatet i år. Han vinder stadig de samme løb - men mindre suverænt end sidste år (tror ikke han havde slået MvDP i går, hvis han ikke var blevet syg op til løbet). Og vi er stadig kun i april.

Min spådom er i øvrigt at Evenepoel kommer til at tage samme skridt, som vi har set fra Pogacar (eller i hvert fald noget der ligner, da han er på et hold med langt mindre budget). Han blev også lidt for magelig af den tidlige succes, men sidste år virkede det til at gå op for ham hvad det kræver, at nå Pogacars og Vingegaards niveau - og blev nr. 3 i touren på trods af en dårlig optakt.

Så for at opsummere:
1. Det er ikke så unikt, som det bliver gjort til, at vinde året rundt i forskellige typer løb. Roglic gjorde det også og tilbage i tid gjorde bl.a. Hinault og Merckx det samme.
2. Pogacars 2024-sæson var en af de bedste nogensinde. Men det var også en sæson, hvor ALT gik hans vej. Og en outlier fra tidligere års resultater.
3. Viden spreder sig og de andre lukker hullet eller så meget deres talent tillader), når de får samme viden. Som det skete for Sky/Ineos og Visma.
4. Der er andre lige så vanvittige talenter. MvDPs 2024-sæson var tæt på lige så vanvittig som Pogacars (bare udskift GTs med CX). Evenepoel har potentialet til at tage samme spring i niveau.

Last edited:
Inden da er Roglic den mest komplette rytter (så når det bliver påstået at Pogacar er den først GT-rytter der vinder året rundt, også i endagsløb, så er det forkert - Roglic gjorde det få år forinden) og MvDP og Evenepoel kæmpede om at være bedste rene endags-rytter. Også i VM er resultaterne mere hæderlige end gode, selvom der faktisk er en del ruter, som ligger rigtigt godt til ham - bl.a . vinder Valverde, Evenepoel og 2xAlaphilippe på ruter, som er næsten skræddersyede til Pogacar anno 2024.

Men forskellen til Roglic er jo netop, at han ikke var fuldstændigt overlegen i alle endagsløb og samtidig den bedste GT rytter. Roglic vandt heller ikke touren og giroen i fuldstændig overlegen stil. Tværtimod vandt Roglic jo ikke touren. At sammenligne Roglic med Pogacar holder ikke.

Jeg forstår heller ikke rigtigt pointen med at fremhæve, at Pogacar plejede at være menneskelig. Det taler da netop til at niveauet i denne og sidste sæson er iøjnefaldende.

Last edited:
Historikken i sporten viser desværre at de unaturlige ryttere er dopet.
Det vi nok aldrig bliver enige om, er 1. at det han præsterer er unaturligt (se mit indlæg lige ovenfor for uddybning) og/eller 2. hvor grænsen for unaturligt går. De bedste junior-ryttere præsterer i dag watt-tal som ville have vundet dem en GT for ikke så mange år siden.

Jeg er - i en doping-sammenhæng - faktisk mere alarmeret af hvad de næst- og tredjebedste på UAE laver af resultater end jeg er af Pogacars. Selvom det hjalp lidt at Roglic krøllede Ayuso sammen i Catalonien.

Det vi nok aldrig bliver enige om, er 1. at det han præsterer er unaturligt (se mit indlæg lige ovenfor for uddybning)

Det bliver nok aldrig enige om, hvis ikke du mener, det er unaturligt, at vinde alle slags løb (undtagen rene sprinterløb) fra marts til oktober inkl. GTs og ofte med en overlegenhed som vi skal årtier tilbage for at finde tilsvarende.

At watt-tallene generelt er steget, gør det bare lamperne blinker endnu kraftigere, når Pogacar er så suveræn mod et felt som bare er blevet bedre og bedre. Der findes ikke bløde løb mere alligevel får han ofte et felt til at ligne ungdomsryttere.

Det bliver nok aldrig enige om, hvis ikke du mener, det er unaturligt, at vinde alle slags løb (undtagen rene sprinterløb) fra marts til oktober inkl. GTs og ofte med en overlegenhed som vi skal årtier tilbage for at finde tilsvarende.

At watt-tallene generelt er steget, gør det bare lamperne blinker endnu kraftigere, når Pogacar er så suveræn mod et felt som bare er blevet bedre og bedre. Der findes ikke bløde løb mere alligevel får han ofte et felt til at ligne ungdomsryttere.
Han er i hvert fald ikke den første der har gjort det. Heller ikke i moderne tid. MvDP og Evenepoel får også til tider de andre til at ligne juniorryttere. Den mest alarmerende UAE-præstation jeg så sidste år, var Pollit i touren.

Enig i at det i 2024 nogle gange så sådan ud. Men min påstand er, at vi allerede har set de andre rykke tættere på ham og at det vil fortsætte som sæsonen skrider frem. Pidcock lignede i hvert fald ikke en ungdomsrytter i Strade (modsat sidste års felt) og ej heller dem han kæmpede med i går.

Det er naturligvis muligt. Men det er værd at huske, at Pogacar inden sidste år ikke havde et nært så vanvittigt niveau.

Han havde lige tabt touren to år i træk til Vingegaard og det er først i 2023, han begynder at have endags-resultater udover hvad man normalt kan forvente af en top GT-rytter. Inden da er Roglic den mest komplette rytter (så når det bliver påstået at Pogacar er den først GT-rytter der vinder året rundt, også i endagsløb, så er det forkert - Roglic gjorde det få år forinden) og MvDP og Evenepoel kæmpede om at være bedste rene endags-rytter. Også i VM er resultaterne mere hæderlige end gode, selvom der faktisk er en del ruter, som ligger rigtigt godt til ham - bl.a . vinder Valverde, Evenepoel og 2xAlaphilippe på ruter, som er næsten skræddersyede til Pogacar anno 2024.

Som jeg ser det, blev den tidlige GT-succes lidt en sovepude for Pogacar (og hans hold), som slækkede lige en smule på træning, kost og udstyr, da han jo vandt touren (og et par store endagsløb). Til gengæld blev de to nederlag i touren - især det sidste - et kæmpe wake up call, der gjorde at alt blev optimeret til perfektion. Resultatet kender vi alle - et fuldstændigt sindssygt år, hvor alt gik op i en højere enhed og resultaterne var derefter. Og samtidig blev Vingegaard alvorligt skadet.

Men det er værd at huske, at 2024 er en outlier ift. hans tidligere år. Og et år, hvor ALT gik hans vej og han udnyttede det kæmpe budget han har i ryggen til at tage et kæmpe step op på alle fronter, så han pludseligt var langt foran alle andre. Det er i mine øjne hvad der kan ske, når du tager den nok mest talentfulde rytter og optimerer alt 100%

Men som andre har skrevet, så er cykelsporten demokratisk og ligesom Visma er blevet kopieret - og derfor har mistet sit forspring - vil UAE og Pogacar også blive det. Og synes allerede vi har set resultatet i år. Han vinder stadig de samme løb - men mindre suverænt end sidste år (tror ikke han havde slået MvDP i går, hvis han ikke var blevet syg op til løbet). Og vi er stadig kun i april.

Min spådom er i øvrigt at Evenepoel kommer til at tage samme skridt, som vi har set fra Pogacar (eller i hvert fald noget der ligner, da han er på et hold med langt mindre budget). Han blev også lidt for magelig af den tidlige succes, men sidste år virkede det til at gå op for ham hvad det kræver, at nå Pogacars og Vingegaards niveau - og blev nr. 3 i touren på trods af en dårlig optakt.

Så for at opsummere:
1. Det er ikke så unikt, som det bliver gjort til, at vinde året rundt i forskellige typer løb. Roglic gjorde det også og tilbage i tid gjorde bl.a. Hinault og Merckx det samme.
2. Pogacars 2024-sæson var en af de bedste nogensinde. Men det var også en sæson, hvor ALT gik hans vej. Og en outlier fra tidligere års resultater.
3. Viden spreder sig og de andre lukker hullet eller så meget deres talent tillader), når de får samme viden. Som det skete for Sky/Ineos og Visma.
4. Der er andre lige så vanvittige talenter. MvDPs 2024-sæson var tæt på lige så vanvittig som Pogacars (bare udskift GTs med CX). Evenepoel har potentialet til at tage samme spring i niveau.
Dette skriv er jo netop et bevis på, hvor overmenneskeligt Pogacars seneste godt et år er. Fra at være en der var til at tale med blev han pludseligt et overmenneske i alle løb.

Men Martin du må forstå, at det bare er en tilfældig outlier, for før det var han mere menneskelig

Latest posts

Back