Nå, det lyder som en jammerlig indsats (som jeg ikke har set, fordi Viapjat). Og det kommer helt sikkert til at sætte sig i holdet. På trods af skuffelsen vil jeg overlade kritikken til de af jer, der så uhyrlighederne, og så vil jeg i stedet forsøge mig med et positivt spin.
Sæsonen er ikke slut endnu. Det var et pinligt nederlag og en pinlig indsats. Og vi går glip af en frygteligt masse millioner. Det er dyre lærepenge. Men som andre har været inde på, er det europæiske lærepenge som alle de andre klubber også har betalt. JP og spillerne tager også noget erfaring med herfra, som vi kan bruge fremadrettet.
Champions League eller Europa League havde været voldsomt for klubben. Både fysisk og især mentalt. Det havde nok været svært at ballancere at skulle spille Champions League i midtugen og Horsens om lørdagen. Nu bliver det Conference League, og så bliver det nok nemmere med den balance.
Niveaumæssigt kan vi også i langt højere grad gøre os gældende i Conference League. Vi kan rent faktisk få nogle succesoplevelser. I EL eller CL har jeg frygtet, at vi bare ville løbe ind i en masse nederlag, som ville sætte sig i holdet. Jeg tror, Conference League er markant bedre for os ift. at vi også skal præstere i Superligaen.
Niveauet i vores trup er i langt højere grad tilpasset Conference League. Her kan vi måske endda rotere i den europæiske turnering. Det giver væsentligt bedre forudsætninger for at udvikle Bogere, Callø, Haugstrup, TK, ST, Camara, Hamza med videre.
Nu ved CV, hvad han har at gøre med, og de spillere, han går efter, ved, hvad AGF skal spille. Så kan vi måske begynde at lukke nogle handler.
Og som rosinen i pølsenenden ved vi nu, at vi slipper for flere kampe hos Viapjat en højst nødvendigt. Det sætter jeg oprigtigt pris på.
Det blev ikke til en elevatortur til det store millionbeløb og et tigerspring frem. Men det ville også være ukarakteristisk. Vi er AGF, og vi tager tingene i det lange, seje træk.
Det kan stadig blive en fantastisk sæson. Vi skal spille europæisk gruppespil, og vi skal indvie Danmarks fedeste stadion. Uanset, hvordan det går i Superligaen, så bliver det her en sæson, vi aldrig vil glemme.