Der er blevet brugt mange penge på Haugen, Serra, Gyamfi og Badji, men det er en dansk spiller, Bech, der indtil nu er den eneste, der har vist sig at være pengene værd. Er godt klar over, at de positioner også er langt de sværeste, men det er nærmest ikke til at finde en provinsklub, der ikke har kunnet finde et eller andet i udlandet, der har kunnet gå ind på ders hold og har skabt både værdi og salg. Der er vores rating indtil nu rigtig dårlig.
Tak for den med Anderson vs Kahl og Gyamfi vs Andersen.
Jeg tror det store hæmsko er, at man i AGF ikke bare skal være målscorer. 9'eren skal forsvare på defensive hjørnespark (og indkast!), ligge rigtigt i presset, kunne modtage bolden med ryggen til målet, løbe fra Links, drible egenhændigt gennem et italiensk forsvar, der er i gang ed at køre en 1-0 føring hjem, og være en fabelagtig holdkammerat.
Det er naturligvis overdrevet. Men mindre hold kan have en 'luksusangriber', der har en fri rolle og bare skal score mål.
Haugen var købt til én rolle, der kort efter forsvandt.
Serra blev købt til PMs rolle, og så godt ud. Men der var noget mentalt (?) på spil.
Badji virker som en mere mobil PM, men mangler en del.
Gyamfi er købt som en spændende mulighed, men med så mange ting der skal fikses, at han er på niveau med Egbedi eller lignende.
Jeg har nævnt det før i forbindelse med Haugen. AGF skal måske helt opgive ideen om at hente en angriber med et prisskilt mellem 5 og 15 mio.
Enten skal det være en Bisseck- eller Aron-case, hvor der er noget interessant, men intet vist. Der er en ren udviklingsfase, hvor man kan kassere i fald det fejler.
Ellers skal det være en case hvor man køber en, der er lykkedes på godt nok niveau og har det man skal bruge. Men det koster 20+ mio.
I 'The market for lemons' skal man være meget varsom med at købe til en pris der er for god. En angriber med niveau til AGF koster mindst 20 - med mindre der er helt særlige forhold*.
*Jeg HADER 'særlige forhold'. Det giver mening, men bruges stort set hele tiden til at fravige sunde principper og træffe dumme beslutninger. Men der er sager, hvor særlige omstændigheder eksisterer, en MEM, Bech osv.