New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 71K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Med vores Europa historik i mente - og ja jeg ved godt en anden træner, anden spillestil og delvis andre spillere - så forstår jeg godt, man i ledelsen synes, det vil være en succes at komme i et Conference gruppespil.
Der er noget om, man skal lære at spille i Europa og det skal vi bevise, før vi imo kan have et Conference gruppespil som minimum og nå ja man kan jo rende ind i et relativt stort hold inden gruppespillet også i Conference League.
I relation til det, var det yderst interessant hvad CV udtalte lige efter kampen i Brøndby - at det vigtigste for ham var at holde sammen på truppen. Hvis han er i stand til det, så er der muligheder også i CL kvalen, fordi de andre hold altid har meget store udskiftninger, og derfor ikke er spillet sammen endnu, jeg vil påstå at det nuværende hold, vil kunne spille helt lige op med det Club Brugge hold vi mødte, med ny træner og nye spillere, og dem vi kan rende ind i bliver nok ikke på et højere niveau end det, ellers er vi direkte uheldige lodtrækningsmæssigt.

Det kan godt være at Conference League er det mest sandsynlige, men det er helt sikkert ikke Jacob Nielsens ambition at komme i Conference League, han sigter højere, og kommer til at gå benhårdt efter Champions League indtil det ikke længere er muligt. Man skal også huske på at AGF har spillet FCM ud af brættet i denne sæson, i en grad så de spillede smadrebold i pokalkampen, selvom de påstår at deres individualister er bedre.

Det nuværende AGF hold er på et meget højt niveau, hvor man skal kunne matche mange klubber i Europa - hvis man kan holde sammen på holdet, vel at mærke.

Jeg synes bare Lars Fournais har været garant for mådehold, og organisk vækst. Manden stod på dagen hvor vi blev mestre og sagde vi skulle flere penge og, at ejerskabet nok ville se positivt på det. Det synes jeg er en ret vanvittig udmelding. Men jeg elsker alt ved den.

Jeg tror strategien i de første år var den rigtige langt hen ad vejen. Man skulle have opbygget renommeet for klubben som hang i laser efter flere nedrykninger og nærmest kaotisk ledelse (udskiftning). Der var man nødt til at gå vejen mod stabilitet og få strømlinet organisationen samt forholdet til sponsorerne - man var simpelthen nødt til at genetablere sin position i Aarhus. Det er ✅
Stadion var det næste skridt man arbejdede med sideløbende og fik til at lykkes. Der har været en masse ubekendte omkring økonomi og hvad det ville koste klubben. Derfor har man ikke haft lyst til at løbe en unødig risiko. De omkostninger må man nu have styr på og kan overskue hvad det midlertidige stadion koster. Det er✅

Derfor tror jeg også at både JN og LF godt ved næste skridt er at skrue budgettet op og tro på man kan udvikle spillere til gode salg. I den forbindelse løber man en risiko og vil derfor tage ejerkredsen i ed, så alle er indforståede i den del. I de senere år har man også udvidet ejerkredsen og får Torben Mouritsen med ( Normal ) og familien Holm ( Systematic ). Det er driftige folk som har opbygget fantastiske forretninger. Dertil kommer dem som har været med i længere tid i form af Hans Vestergaard, Henning Norup og Kim Larsen. Jeg tænker de er klar til tage et underskud hvis det er nødvendigt og derfor vil man formentlig geare op. Det kan også være, at man udskyder nogle salg og ikke gå efter at lave sorte tal som det virker til man indimellem har gjort💹

Jeg tror vejen til længerevarende succes er, at vi henter spillere på 26-28 år, der er lidt billigere end de burde være, og så har 1-2 yngre spillere der spiller meget, og har nogle yngre fra bænken der kan blive de næste salgsobjekter. Jeg tror ikke vi er et sted, endnu, med vores Akademi og økonomi hvor vi kan forvente at spille med 3-4 spillere mellem 18-20 år fast.

Ja - mon ikke vi bliver ved med spillere der har været ude og prøve sig af men vil have godt af en genstart. Det ser ud til vi har succes med det og kan udvikle dem endnu mere. Nu skal vi gerne have ført de første ind fra akademiet og forhåbentlig over tid, nå op på det bliver 2-3-4 stykker om året. Måske 1-3 der spiller mere eller mindre fast og nogle stykker ved siden af. Det ser ud som om det er den vej det går.

Ikke uenig men for mig står og falder det med, hvilken modstander i en given runde vi skal møde. I knald eller fald opgør er det bare så vigtigt med lodtrækningsheld, en af årsagerne til jeg aldrig opstiller målsætninger i pokalturneringen.
Europæisk fodbold er bare ikke helt så tilfældigt lodtrækningsmæssigt. Vi har virkelig gode odds. Vi skal spille tre dobbeltopgør i kvalifikationen og hvis vi "bare" taler om at kvalificere os til Conf. League, så anser jeg kun det andet af de tre opgør som meget vanskeligt.

I det første opgør vil lodtrækningen afgøre, om vi vil være 60-40 favorit eller det modsatte. Alle mesterhold her kommer fra ligaer der ligger under Danmark på ranglisten. Skulle vi misse denne og den efterfølgende kvalifikationsrunde til EL kommer vi i en play-off runde til Conf. hvor det dog stadig vil være Champions path, så vi kun kan møde mesterhold fra små ligaer og hvor vi bør ende ud med en overkommelig modstander. Men selvfølgelig, lodtrækningskuglen er rund og vi ved endnu ikke, hvilket hold vi kan stille med.

Europæisk fodbold er bare ikke helt så tilfældigt lodtrækningsmæssigt. Vi har virkelig gode odds. Vi skal spille tre dobbeltopgør i kvalifikationen og hvis vi "bare" taler om at kvalificere os til Conf. League, så anser jeg kun det andet af de tre opgør som meget vanskeligt.

Det ændrer ikke på, vi med manglende lodtrækningsheld kan rende ind i en ubehagelig modstander. Jeg vil tage det runde for runde før jeg sætter mine forventninger og samtidig se, hvad der sælges og købes undervejs og ikke mindst, hvordan tackler JP europæisk rent taktisk.
Kort sagt, der er alt for meget ubekendt til at snakke om krav, imo.

Jeg synes, Morten Bruun bliver uvant historieløs i sin argumentation med følgende bemærkning

- AGF skal i Europa, for der har de noget, de skal have indhentet. Deres præstationer i Europa de seneste år, når de har været med, har været decideret pinlige, og lige nu er der en rigtig god mulighed for at komme i et europæisk ligaspil.

Der har bestemt været præstationer, der var decideret pinlige. Men den seneste kampagne var ikke pinlig. Tværtimod præsterede man over forventningerne ved at tage en sejr på hjemmebane mod Club Brügge.

Jeg synes derimod, det er en anelse pinligt for Bruun, at han ikke får den nuance med.
Enig!
Vi røg trods alt kun ud til Brugge på grund af en ringere målscore.

Jeg kommer randomly og helt off topic til at tænke på et scenarie, hvor man dør hvis man ikke får en transfusion med blod fra Daniel Wass. Så ville jeg nok bestille mig en hvid kiste.
Jeg har også en liste med 10-12 navne, der er nok til at gøre mig til et Jehovas Vidne, hvis deres blod blev tilbudt.

Der er storskærmsarrangement på Tangkrogen også.

De fans der har skrevet sig op på en venteliste til et kommende storskærms-arrangement, får først mulighed for at sikre sig plads til selve kampen på Tangkrogen fra kl. 12 i dag, før det åbne salg åbner på billet.agf.dk kl. 13 i dag onsdag.

Musikken starter umiddelbart efter pokaloverrækkelsen i Vejlby er slut. Ca kl. 22 ankommer spillerne til Tangkrogen og vi skal hylde dem fra scenen. Derefter spiller Zar Paulo inden vi slutter festen af med festfyrværkeri inden midnat.

Jeg vil godt påstå, vi kommer til at savne PMs helt unikke lederskab mere end hans mål og spil på banen. Jeg har i mange år, interesseret mig en del for sportslig lederskab og på stående fod, kan jeg kun komme i tanke på baseball spilleren Derek Jeter, som kommer i nærheden af PM.

Den måde han omfavner spillere på også selvom de nogle tilfælde er en direkte konkurrent - som Serra - er mindblowing.

Han er samtidig generelt bare et opmærksomt menneske og virkelig dannet.

To små eksempler fra mesterskabsfejringen, der viser hans menneskelige kvaliteter.
Da spillerne havde badet Poulsen i øl under interviewet, ser Morten ud ad øjenkrogen, at Tøfting også er blevet ramt er er sjaskvåd i hovedet, selvom det egentlig ikke var ham, det skulle gå ud over. Hvorefter han hurtigt løber over til ham og tørrer hans ansigt med sin trøje.
Da spillerne spiser pizza i omklædningsrummet, tager Patrick Mortensen en tom bakke og ser sig om efter en skraldespand, han kan smide den i. Hvem helvede har overskud til den slags i en adrenalinrus og vel også begyndende fuldskab?

Det kan godt være, at ovenstående fremstår banalt. Men for mig viser det bare, hvor ordentligt et menneske han er.

Mortensen er Links er de største i den trup, når det kommer til (synlige) menneskelige egenskaber.
De er altid henne og se til modstandere, som de har ramt, for at sikre sig, at de er ok. Og endda også for at undskylde, hvis deres handling ikke var tilsigtet, eller hvis vedkommende virkelig har slået sig. Begge gør, hvad de kan, for at hjælpe modstanderen på benene igen. Især Links.

Nu ser jeg stort set ikke andet end AGF-kampe, men kunne de blive ansat i en velkommen-til-AGF-stilling, ville vi blive Danmarks absolut bedste til at tage imod nye spillere og især talenter. Hvis vi kan fremskynde integrationsprocessen af nytilkomne spillere med mange uger = de er hurtigere klar til at præstere på banen og bliver trygge ved de nye omgivelser.

Links og Mortensen er allerede nu store legender i AGF, og de vil aldrig nogensinde blive glemt. Kunne man ansætte dem i sådan en integrationsrolle efter karrieren, tror jeg, det vil være millioner kroner værd for klubben.

Da spillerne spiser pizza i omklædningsrummet, tager Patrick Mortensen en tom bakke og ser sig om efter en skraldespand, han kan smide den i. Hvem helvede har overskud til den slags i en adrenalinrus og vel også begyndende fuldskab?

Den bed jeg også mærke i og måtte lige sende klippet til min uduelig søn 😅

I det første opgør vil lodtrækningen afgøre, om vi vil være 60-40 favorit eller det modsatte. Alle mesterhold her kommer fra ligaer der ligger under Danmark på ranglisten. Skulle vi misse denne og den efterfølgende kvalifikationsrunde til EL kommer vi i en play-off runde til Conf. hvor det dog stadig vil være Champions path, så vi kun kan møde mesterhold fra små ligaer og hvor vi bør ende ud med en overkommelig modstander. Men selvfølgelig, lodtrækningskuglen er rund og vi ved endnu ikke, hvilket hold vi kan stille med.
Fine odds, ja.
Men i CL runde 2 kan vi møde virkeligt gode hold. Røde Stjerne, Dynamo Zagreb og Lech Poznan eksempelvis.
I EL runde 3 kan vi møde et østeuropæisk hold som landemæssigt er under Danmark, men som klubmæssigt kan have stor internationel erfaring med den her slags kampe (modsat os).
I COL play off kan vi møde den schweiziske eller svenske mester.

Læg hertil at vi kan stå med et noget andet hold end det vi har nu.

Vi kan få en vanskelig vej til COL.
Og vi kan få en overkommelig vej til EL.
Det hele afhænger af lodtrækningerne.

Fine odds, ja.
Men i CL runde 2 kan vi møde virkeligt gode hold. Røde Stjerne, Dynamo Zagreb og Lech Poznan eksempelvis.
I EL runde 3 kan vi møde et østeuropæisk hold som landemæssigt er under Danmark, men som klubmæssigt kan have stor internationel erfaring med den her slags kampe (modsat os).
I COL play off kan vi møde den schweiziske eller svenske mester.

Læg hertil at vi kan stå med et noget andet hold end det vi har nu.

Vi kan få en vanskelig vej til COL.
Og vi kan få en overkommelig vej til EL.
Det hele afhænger af lodtrækningerne.
Klart nok, det er ikke en badebillet. Men vi kommer jo ikke op mod FC Brügge eller tilsvarende og vi får tre chancer, hvor det primært blot handler om at gribe den ene. Betingelserne bliver ikke bedre. Men selvfølgelig kan man godt ærgre sig over, at det aldrig er på det helt optimale tidspunkt vi rammer de her kval. kampe. For få år siden røg Randers jo direkte i gruppespil som pokalvindere og til næste år vil de danske mestre starte direkte i CL Playoff runden og således være sikret minimum EL-gruppespil.

FCK tjente 285 mio kroner på at deltage i Champions League ligaspil, uden at gøre det godt. Jeg vil vove den påstand, at skulle det helt utænkelige ske, så kan FCM godt se sig over skulderen, og Morten G's forudsigelse kommer til at holde stik noget tidligere, end nogen havde forventet. Men det gør det ikke, det ved vi jo godt, det er jo AGF.

Han er samtidig generelt bare et opmærksomt menneske og virkelig dannet.

To små eksempler fra mesterskabsfejringen, der viser hans menneskelige kvaliteter.
Da spillerne havde badet Poulsen i øl under interviewet, ser Morten ud ad øjenkrogen, at Tøfting også er blevet ramt er er sjaskvåd i hovedet, selvom det egentlig ikke var ham, det skulle gå ud over. Hvorefter han hurtigt løber over til ham og tørrer hans ansigt med sin trøje.

Det kan godt være, at ovenstående fremstår banalt. Men for mig viser det bare, hvor ordentligt et menneske han er.

Mortensen er Links er de største i den trup, når det kommer til (synlige) menneskelige egenskaber.
De er altid henne og se til modstandere, som de har ramt, for at sikre sig, at de er ok. Og endda også for at undskylde, hvis deres handling ikke var tilsigtet, eller hvis vedkommende virkelig har slået sig. Begge gør, hvad de kan, for at hjælpe modstanderen på benene igen. Især Links.

Nu ser jeg stort set ikke andet end AGF-kampe, men kunne de blive ansat i en velkommen-til-AGF-stilling, ville vi blive Danmarks absolut bedste til at tage imod nye spillere og især talenter. Hvis vi kan fremskynde integrationsprocessen af nytilkomne spillere med mange uger = de er hurtigere klar til at præstere på banen og bliver trygge ved de nye omgivelser.

Links og Mortensen er allerede nu store legender i AGF, og de vil aldrig nogensinde blive glemt. Kunne man ansætte dem i sådan en integrationsrolle efter karrieren, tror jeg, det vil være millioner kroner værd for klubben.
Jeg har længe været fortaler for at give PM en 1årig kontrakt som en slags spillende assistent/angrebstræner, Det giver mulighed for at lave en flydende overgang til fremtidige angribere, giver mulighed for PM at dele ud af sin visdom og holde på hans lederevner i en svær næste season. og til sidst giver det PM mulighed for at få lov at spille på det nye stadion. win-win-win-win.

Det kræve selvfølgelig at han vil, og godt kan udskyde at flytte hjem til djævleøen

Latest posts

Back