Gosh, hvor billedet bare rykker sig fra runde til runde. Efter vores kamp mod dem var jeg klar til at afskrive Esbjerg, s? ringe som de var. S? rejser de sig mod Br?ndby, skal pludselig kun lave 4-5 point mere i et rimelig fordelagtigt slutprogram, og vupti er man igen sikker p?, at Esbjerg klarer den.
AaB er et andet eksempel, virkelig virkelig ringe i premieren mod Randers, s? lidt tegn p? bedring men stadig ingen point mod FCM, f?r de s? fik overvundet hjemmebane-komplekset og nu har s?tbold f?r hjemmekampen mod Hobro i n?ste weekend. I hvert fald jeg selv har f?et stirret mig for blind p? den seneste kamp, hvad ang?r flere hold.
Med vores (dog efterh?nden fjerne) historie med Br?ndby in mente forst?r jeg godt, hvorfor det for mange er en overvindelse at h?be p? hj?lp fra dem. Men alts?: De skal bruge to, m?ske tre point mere i de sidste tre runder. OB ude, AaB hjemme, Horsens ude er ikke et ?nskeprogram, men heller ikke uoverkommeligt, og h?nden p? hjertet tror de fleste vel, at Br?ndby nok skal f? to eller tre point ud af de kampe.
Alts? kan de lige s? godt tage 9 point, hvis vi nu skal v?re os selv n?rmest. Det ligger de fleste hvide meget fjernt at h?be noget godt for Br?ndby, og jeg kommer til at t?nke p? scenen fra Ringenes Herre, hvor Gandalf konsulterer Saruman og finder ud af, at Saruman vil slutte sig til Sauron. "We must join him, Gandalf!", siger Christopher Lee som Saruman med et vidunderligt glimt af galskab i ?jnene.
Vi m? slutte os til Br?ndby, h?be det bedste for dem. For h?r nu: Vi mangler selv OB og AaB, og de fleste er enige om, at de to sidste kampe bliver altafg?rende for os. Br?ndby mangler ogs? b?de OB og AaB, s? hvis det er super v?rdifuldt for os at f? gode resultater ud af de to kampe, er det n?sten lige s? v?rdifuldt, hvis Br?ndby kan f? fire eller allerbedst seks point mod de to. Der bliver sandsynligvis plads til ?t af holdene AGF, OB og AaB i top-6. Noget mindre sandsynligt m?ske ogs? to, men altovervejende sandsynligt bliver det ikke alle tre, der kommer i top-6.
Br?ndby kan kun s?tte sig p? ?n plads i top-6, s? med et for?rsprogram med lutter top-6 kandidater har det hele tiden v?ret i vores interesse, at de g?r s? rent bord som muligt. Det gjorde s? langt fra i de to f?rste runder, men de fik leveret mod Randers, og nu skal de endelig bare blive ved, s?tte sig s? komfortabelt som muligt p? tredjepladsen og hive flest mulige point ud af ligningen for de andre hold. We must join them!
En ret ?rgerlig runde ligger bag os. ?rgerligt, frem for alt, at vi intet fik ud af at v?re to mand i overtal i vores egen kamp. ?rgerligt dern?st desuden, at OB fik scoret til sidst, s? Horsens-OB ikke endte 1-1. ?rgerligt at FCN fik overvundet komplekset over for at spille ude, for de havde v?ret t?t p? smidt af, hvis de ikke havde vundet i Vejle. Nederlag til Randers og Esbjerg gik vores vej, men s? er alt ogs? sagt.
Det blev ogs? runden, hvor S?nderjyskE mistede det sidste meget teoretiske h?b om top-6. F?r 0-3 mod AaB kunne de n? 34 point ved at vinde de fire sidste kampe. Nu er de endegyldigt sat og i stedet ved at blive hentet af holdene bagfra: Trekl?veret i bunden ligner nu et firkl?ver. Skal S?nderjyskE blive for denne s?son, hvad Silkeborg var for sidste s?son: Holdet, der form?bler en egentlig ret gunstig position og et m?ske ganske vist spinkelt h?b om top-6 for i stedet at g? i frit fald gennem tabellen og ende med at ryge ud? Efter pausen er de p? 0 point og m?lscore 0-7 indtil nu. Glen skal have proppen sat i meget snart, hvis det ikke skal ende som udspring uden faldsk?rm.
Hobro m? gerne v?re kommet i gang nu, og at de har f?et Peter S?rensen lover godt for, at et offensivt fortsat ikke skr?mmende AaB-hold kan f? ekstra sv?rt ved at score imod dem i den kommende runde. Med Peter S?rensen f?r man stram defensiv organisation, om ikke andet. S? s?t i gang, Peter: Nogle vil sige, at sejr over Esbjerg og mindst et point mod AaB vil v?re det f?rste positive, han har gjort for AGF...
F?rst og sidst er der dog os selv. Vi kan og skal stadig skabe det selv, og en sejr i Vendsyssel er ganske klart et must. Vi g?r det alt for sv?rt for os selv, hvis vi kun f?r et point eller slet ikke nogen. Let bliver det ikke, men Vendsyssel er stadig den "letteste" blandt de tre sidste. I praksis tror jeg ikke, at der er nogen vej udenom en sejr, hvis vi stadig skal have h?b om top-6.