Interessant gennemgang i Mediano Business og Sune Blom har jo styr på sine ting. Er par pointer fra hans hånd om AGFs regnskab og emission
- Stadig en stor tiltro til klubben, emissionen vidner om det.
- Det sportslige budget er ved at være maxet ud, selv med det nye stadion, hvis det stadig skal være økonomisk bæredygtigt. Konkurrenternes opjustering presser dem
- AGF har solgt for 42 mio årligt i snit over de seneste 5 år. Det tal skal betragteligt op, hvilket klubben har anerkendt med de investeringer man har i akademi med mere.
Det korte af det lange er, transfers skal forøges betragteligt - ellers kan de ikke opretholde en konkurrenceevne på det sportslige budget uden at gå i minus på BIF maner
Jeg har ikke hørt den, men synes han til tider virker en anelse farvet af hans fortid.
Jeg er enig med ham i, at han AGF for nærværende er tæt på makset ud på det sportslige budget. Underskuddet på de 21 millioner svarer noglelunde til afskrivningerne på materielle aktiver. Så der skal nye indtægter til før end man kan lægge til. De kan, groft sagt komme fra
-Transfers
-Matchday
-Præmiepenge
-Sponsorer
Der hvor klubben kan få det første økonomiske løft er matchday indtægter. Jeg tror faktisk nogle undervurderer det lidt, men det nye stadion har en kapacitet svarende til det dobbelte af vores hidtidige tilskuer gennemsnit.
Der var en Mediano udgave hvor Jacob Nielsen gav udtryk for, at man ville have udsolgt til samtlige kampe det første år (husker det som de første tre, men det virker skørt).
Lad os bare antage et snit på cirka 7.500 tilskuere mere end de tidligere år. Så er vi på mellem 18.000-20.000 tilskuere. Det finder jeg langt fra urealistisk.
7.500 gange en billetpris på f.eks 150,- kr. samt salg i boderne pr gæst på 75,- kr. pr gæst giver en samlet merindtægt på 27 millioner på de 16 kampe. Fraregner man fra det så øgede personaleomkostninger og husleje, så vil det være nok være 20 millioner ekstra.
Det er cirka 15% forøgelse af det sportslige budget. Det er langt fra nok til, at lukke hullet, men en start.
Forskellen fra FCK og så Brøndby hvor han kommer fra er, at de har allerede sælger over 85% af billetterne, og dermed har begrænset vækst potentiale der. Mit ovenstående regnestykke med en belægning på 86% som Brøndby vil være 5 millioner højere - i øvrigt.
Et udsolgt stadion, eller en belægning på 85-90% vil have andre afledte effekter som større interesse fra sponsorer, merchandise salg o.lign.
Jeg tror de to FC klubber pt kører intet andet gear en alle andre. Men jeg tror Brøndby “kun” har en knap at skrue på lige pt og det er Europæisk deltagelse. De er højt oppe på matchday indtægter, sponsorer og salg af merchandise. Ligesom de har solgt som vanvittig dette vindue for at komme til på breakeven.