New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 256K
Vi har i øvrigt med sejren over BIF sikret os top 6 efter runde 11, og faktisk minimum en 4.plads, som er over budget.

Hvis vi lander top 3 ser det endnu bedre ud.
Jeg tror dog kun vi taler en forskel på mellem 1,5-1,8 millioner eller 2-3% af vores budgetterede underskud.

Alt hjælper, ingen tvivl om det. Men TV aftalen bliver “mindre og mindre” værd i de danske top klubber.

Jeg tror dog kun vi taler en forskel på mellem 1,5-1,8 millioner eller 2-3% af vores budgetterede underskud.

Alt hjælper, ingen tvivl om det. Men TV aftalen bliver “mindre og mindre” værd i de danske top klubber.

Alt hjælper ja - og ekstra penge ind ift hvad man budgetterer med - er lettere at fordele til et hungrende sportsligt budget fx.

Naturligvis. Men en Mads Emil transfer (eller Anderson) batter også en del…

Men når vi har underskud - og sælger Anderson, og henter Jørgesen på lejeaftale (koster også et beløb) så er der ikke meget tilbage. Og hvis man forestiller sig vi har tænkt os at frikøbe Jørgensen for fx. 7,5 mio - så tror jeg ikke der er en krone tilbage til det sportslige budget.

MEM-salget er anderledes, da det også kom oven på, at AGF var nået op på 25-30 mio i salg allerede med Anderson, Haugen, Sauer, Bach og alle de andre.

Men når vi har underskud - og sælger Anderson, og henter Jørgesen på lejeaftale (koster også et beløb) så er der ikke meget tilbage. Og hvis man forestiller sig vi har tænkt os at frikøbe Jørgensen for fx. 7,5 mio - så tror jeg ikke der er en krone tilbage til det sportslige budget.

MEM-salget er anderledes, da det også kom oven på, at AGF var nået op på 25-30 mio i salg allerede med Anderson, Haugen, Sauer, Bach og alle de andre.
Men forskellen op at blive 6’er eller 1’er dækker et salg af Tobias Bach.

De store og vigtige penge er, bl.s salget af Anderson.

Jeg er med på tidslinjen.

Jeg er dog meget uenig i, at der ikke er mange penge.

Jeg er dog meget uenig i, at der ikke er mange penge.

Jeg kan da også se, at jeg fik det skrevet rigtig dårligt/utydeligt.
Med "ikke meget tilbage" efter salg af Anderson, og hentet lejeaftale, så mener jeg, at vi tit kommer til at sige at x handel er 1:1 erstatning for y spiller, og tænker så er der differencen tilbage at købe for - hvilket jo ikke er tilfældet. Især ikke når vi har underskud. Men salgene efter Anderson - skal jo ses sammen med Anderson-salget, og ikke så separeret, som jeg bl.a. kommer til.

Jeg kan da også se, at jeg fik det skrevet rigtig dårligt/utydeligt.
Med "ikke meget tilbage" efter salg af Anderson, og hentet lejeaftale, så mener jeg, at vi tit kommer til at sige at x handel er 1:1 erstatning for y spiller, og tænker så er der differencen tilbage at købe for - hvilket jo ikke er tilfældet. Især ikke når vi har underskud. Men salgene efter Anderson - skal jo ses sammen med Anderson-salget, og ikke så separeret, som jeg bl.a. kommer til.
Men klubben budgettere - forhåbentlig - ikke med, at dét man tjener i ét år bare går i Egenkapitalen og bliver dér, ligesom man heller ikke tager et underskud over driften de kommende år.

I en fodboldklub må man simpelthen være i stand til se transfervinduer, regnskaber og talentudviling over flere sæsoner.
Vi har tjent cirka 125 mill i perioden 2020-2025

Men klubben budgettere - forhåbentlig - ikke med, at dét man tjener i ét år bare går i Egenkapitalen og bliver dér, ligesom man heller ikke tager et underskud over driften de kommende år.

I en fodboldklub må man simpelthen være i stand til se transfervinduer, regnskaber og talentudviling over flere sæsoner.
Vi har tjent cirka 125 mill i perioden 2020-2025

Det gør man også.
Men det er KLART - at når man har underskud, så kommer der ikke EKSTRA over i det sportslige budget.
Og altså når man sælger for 60 mio - så er der også en MASSE LØN (har tidligere redegjort for hvor mange penge om måneden vi sparer pt ift samme tidspunkt sidste år), og et sportsligt budget er jo både løn, transfers, fees etc som et samlet - fordelt over kontraktperioderne. MEN - når man sælger en spiller til 30 mio, og erstatter med en ny til 16 mio (fx MEM vs Solbakken) - så betyder det jo ikke at man så har 14 mio mere at købe for når butikken har underskud.

Hvor meget præcist der tillades at tilføres som enkeltbeløb til vintertransfers - ved kun klubben.
Men budgettet hæves jo ikke på årlig basis - af den grund.

MEN - når man sælger en spiller til 30 mio, og erstatter med en ny til 16 mio (fx MEM vs Solbakken) - så betyder det jo ikke at man så har 14 mio mere at købe for når butikken har underskud.
Det kan det da sagtens. Underskuddet er et øjebliksbillede pga. eksterne faktorer der som sådan ikke har noget med det sportslige budget at gøre. Hvis beslutningen er, at det sportslige budget ikke skal bøde for omkostninger andet steds, så kan det da sagtens være, at de 30 mio. man sælger MEM for, og laver noget nær 100% profit pga. den lave bogførte værdi, forbliver i det sportslige budget. De 14 mio. kan jo være øremærket til at købe både Jørgensen og Carstensen så snart de viser sig som gode nok. Alternativt en målmand.

Pointen er, at det midlertidige underskud som stadion skaber ikke per definition bliver dækket af salg i den sportslige sektor. Nu har man så lavet en kapitaltilførsel på 70 mio. kr. hvilket vel understøtter dette. På samme måde bliver overskuddet der laves, når det nye stadion står klar, heller ikke overført til transferbudgettet 1:1. Så det er ikke nødvendigvis underskuddet der dikterer om et salg betyder penge til køb, men snarere at man har fastlagt et sportslige budget, som ikke bare kører op og ned fra vindue til vindue afhængig af pludselige salg. Håber mine tanker i hovedet giver mening her på skrift :ROFLMAO:

Det kan det da sagtens.

Men pointen var jo netop - at det ikke nødvendigvis betyder det.

Ligesom vi ikke købte for 125 mio da vi solgte for 125..
Men klart.. Man KAN GODT sælge en for 15 mio og købe to til 5 mio. (men så har man også 2 lønninger, og det kan være samme beløb samlet over 5 år)

Men oftest tages noget til driften - hvis der er underskud. Og selv uden underskud tages NOGET - når man som AGF nu budgetterer lidt med nogle salg også (ifølge JN).
Dvs man har underskud hvis man ikke sælger noget. Selvklart at det budgetterede underskud dækkes i forbindelse med salg - og ikke flyver videre i nye køb bare sådan lige.

Vi har i øvrigt med sejren over BIF sikret os top 6 efter runde 11, og faktisk minimum en 4.plads, som er over budget.

Hvis vi lander top 3 ser det endnu bedre ud.
Med en sejr i bare en af de næste to kampe (altså 3 point i alt) vil vi være sikre på top-2, når der skal deles penge ud. Men hverken FCM i Farum eller Silkeborg (generelt) plejer at være nemme kampe for os.

Vi kom ud med et underskud på 21 mio. Det er mindre end jeg frygtede.
Det er vel et årsregnskab, der dækker over mange (for AGF, relativt dyre) indkøb, få større salg, ingen Europa, et kollaps i foråret, investeringer i El Cambio og så hele stadionhurlumhejet.

Jeg er lige ved at synes, at når alle de ting ramler sammen, og det *alligevel* ikke bliver et større underskud end 21 mio kr, så er ambitionsniveauet ganske enkelt for lille. Vi behøver ikke se trecifrede millionunderskud, Brøndby-style, men det kan også blive lige konservativt nok. I hvert fald er der plads til at øge det sportslige budget væsentligt, når stadion er på plads, og der forhåbentligt kommer indtægter ind kontinuerligt fra spillersalg.

Det er vel et årsregnskab, der dækker over mange (for AGF, relativt dyre) indkøb, få større salg, ingen Europa, et kollaps i foråret, investeringer i El Cambio og så hele stadionhurlumhejet.

Jeg er lige ved at synes, at når alle de ting ramler sammen, og det *alligevel* ikke bliver et større underskud end 21 mio kr, så er ambitionsniveauet ganske enkelt for lille. Vi behøver ikke se trecifrede millionunderskud, Brøndby-style, men det kan også blive lige konservativt nok. I hvert fald er der plads til at øge det sportslige budget væsentligt, når stadion er på plads, og der forhåbentligt kommer indtægter ind kontinuerligt fra spillersalg.
AGF sælger Anderson for 15 millioner kroner d. 27. Juni og regnskabsåret slutter d. 30. Juni.

Jeg har ikke lige kigget i det endnu, men dét salg burde tælle med “sidste år”

Det er svært for os at vide, om han er solgt pr. 1. juli eller få dage før.
Reglerne er at et salg indtægtsføres, når kontrol over kontraktrettighederne overgår til den nye klub – altså når kontrakten er underskrevet og spilleren formelt skifter.

Hvad jeg umiddelbart har kunne finde er, at han havde første dag deroppe 30. Juni

Men det tager ikke lang tid at finde ud af i regnskabet. Men har ikke lige tiden i aften

Latest posts

Back