New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2025

  • Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 418K
Transfervindue Transfervindue sommer 2025
Jeg ser det også udelukkende som en håndsrækning til i dette tilfælde de danske klubber.
Det var i sin tid AP Møller der kæmpede hårdest for, at ændre reglerne, da de mente de oprindelige regler ikke levede op til dét verdensbillede de havde (altså behovet for, at få dansk medarbejdere hjem til Danmark efter mange år ude)

Først var det kun udlændinge, hvilket gjorde det svært at få danske medarbejdere hjem.
Så skulle man komme til Danmark, men skifte arbejde (hvilket heller var optimalt)
Slutteligt hed det minimum 10 år ude, og så nøglemedarbejder.

Nu hedder det vist "Særlig skatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere"
 
Ja, men pointen, jeg prøver at fremføre, er, at han primært ser sig som en defensiv spiller.

Det er også en antagelse at have om Kahl. Min antagelse i den forbindelse er, at Uwe så et potentiale i at spille på en måde, da spillerne havde kvaliteter, der ville passe dertil. At han så lykkedes med omskolingerne var jo bare flot trænerarbejde.

Gift Links mente jo også, at han var skabt til at spille højre wing. Det viste sig så at han var klasser bedre som VWB. Ham havde jeg totalt opgivet, og nu er han velsagtens en af vores tre bedste spillere.

Hvis man taler om spillere i en anden liga, kan man nævne Lothar Matthäus, der sluttede som forsvarsspiller, eller Maldini, som spillede WVB, VB og slutteligt VCB.

Der er utallige eksempler på spillere, hvis klasse gør dem egnede til en anderledes rolle i deres sene år.

Under alle omstændigheder kan vi kun gætte, og jeg er generelt en optimistisk type. 🙂

Den her tråd er heldigvis fuld af antagelser. Det er derfor, den er sjov 😬

Jeg er enig i dine betragtninger omkring Kahl og Links. Men min pointe var nærmere, at de ikke var købt med omskoling for øje - det var en konsekvens af, at de ikke slog til på de positioner, de var købt til. Og af at Uwe var vildt dygtig til den del.

Man kan i tråd med Lothar og Maldini også nævne Morten Olsen og Pirlo, der også sluttede på helt andre positioner, end de begyndte på.

Jeg anfægter heller ikke, at JJ kan blive en god cb eller at Højer kan blive en god cb eller wingback. Jeg kan bare ikke se, at set er så oplagt, som du synes - og så er det i hvert fald ikke for alvor understøttet af de roller, de har haft de seneste mange år.

Men derfor kan du jo alligevel sagtens have ret🙂
 
Man har jo en karantæne periode når man kommer hjem. Kan ikke huske hvad den er nu. Før i tiden var det vidst to måneder.

Derudover så er forskerordningen- naturligvis - interessant, men mest af alt også en mere simpel skat, der typisk henvender sig til folk der ikke forstår/kender vores vældfærdsmodel.

Man betaler 27% i skat. Dertil 8% i AM Derudover kommer, at man ikke har nogle fradrag - f.eks beskæftigelsesfradrag på 55.000 årligt, samt f.eks rentefradrag (hvis man låner penge til en bolig).

Fordelen er ikke længere så stor, som den tidligere var.

EDIT Helt teknisk, så kan forskere godt leve op til den her ordning med en mindre løn. Nøglepersoner eller nøglemedarbejdere (som en fodboldspiller nok er i en fodboldklub), skal leve op til de 78.000

Jeg tænker, at en fodboldspiller, der har skrabet millioner til sig i udlandet nok lever fint med et par måneders karantæne. Jeg tænker også, at beskæftigelsefradraget er relativt ligegyldigt for en sådan fodboldspiller. Og jeg er helt overbevist om, at de fleste fodboldspillere køber både hus, bil, båd, fyldt vinkælder mm uden belåning, når de kommer hjem. Så det manglende rentefradrag holder dem næppe heller søvnløse.

Jeg fastholder, at det er fuldstændigt defekt, at det er en ting.
 
Last edited:
Mht Jønsson, så afhænger det meget. Man må være I stand til at skelne mellem Max Power og Jønsson, også som type (ikke at jeg er så anti-Power som mange andre).

Dalsgaard har været en positiv case i min bog og er det stadig. Og med alle de afgange der potentielt er på vej, samt et muligt skifte til 4-3-3, kan der sagtens være ræson I en billig (i indkøb) CM med højt niveau og en løn der matcher rollen i truppen.

Det vigtige med fx JJ er, at der er værdi i lønkronerne og at det ikke blokerer direkte for noget andet med længere perspektiv. Holdets gns alder falder når HD, JH og PM formentlig takker af efter sæsonen, og vi tror vel stadig der er et lønbudget at tage af. På samme måde tror vi også det koster alvorlige knaster at hente unge med niveau og videresalgspotentiale, så det er begrænset hvad der kan hentes af den slags.

AGF skal videre, men det er hele tiden med en balance mellem performance og fremtid, mellem talenter og rygrad i holdet, og kan JJ passe ind i det vil jeg gerne se ham retur.

Højer i princippet det samme, men jeg tror ikke han kan slå Links af.
 
Jeg tænker, at en fodboldspiller, der har skrabet millioner til sig i udlandet nok lever fint med et par måneders karantæne. Jeg tænker også, at beskæftigelsefradraget er relativt ligegyldigt for en sådan fodboldspiller. Og jeg er helt overbevist om, at de fleste fodboldspillere køber både hus, bil, båd, fyldt vinkælder mm uden belåning, når de kommer hjem. Så det manglende rentefradrag holder dem næppe heller søvnløse.

Jeg fastholder, at det er fuldstændigt defekt, at det er en ting.
Helt fair.

Det er klart at hvis man kommer hjem med f.eks 20-30 millioner på lommen - så går det nok det hele.

Fordelen - hvis man som mindre profilerede spiller kommer retur - er ikke så stor som den nogle gange gøres til.
 
Mht Jønsson, så afhænger det meget. Man må være I stand til at skelne mellem Max Power og Jønsson, også som type (ikke at keg er så anti-Power som mange andre).

Dalsgaard har været en positiv case i min bog og er det stadig. Og med alle de afgange der potentielt er på vej, samt et muligt skifte til 4-3-3, kan der sagtens være ræson I en billig (i indkøb) CM med højt niveau og en løn der matcher rollen i truppen.

Det vigtige med fx JJ er, at der er værdi i lønkronerne og at det ikke blokerer direkte for noget andet med længere perspektiv. Holdets gns alder falder når HD, JH og PM formentlig takker af efter sæsonen, og vi tror vel stadig der er et lønbudget at tage af. På samme måde tror vi også det koster alvorlige knaster at hente unge med niveau og videresalgspotentiale, så det er begrænset hvad der kan hentes af den slags.

AGF skal videre, men det er hele tiden med en balance mellem performance og fremtid, mellem talenter og rygrad i holdet, og kan JJ passe ind i det vil jeg gerne se ham retur.

Højer i princippet det samme, men jeg tror ikke han kan slå Links af.
Meget enig i mange af dine pointer.

Gennemsnitsalder betyder ikke alverden. Om vores højre stopper er 32 eller 36 gør dem hverken mere eller mindre salgsbare. Men det kan være brugbare støttespillere for store talenter.

Det vigtigste er, at vi får flere spillere omkring 18-20 år ind omkring holdet. Mange af dem har godt af, at spille med rutinerede spillere omkring sig.
 
Gennemsnitsalder betyder ikke alverden.
Argh - du har helt ret og det var dumt af mig at tage den med. Gns alder er et ligegyldigt koncept.

Det vigtige er, at der formentlig kommer mange udskiftninger den kommende tid og det er ikke fordi man skal tænke i en gammel starter der tilføjes flere gamle spillere.

Det er et hold hvor der skiftes, og der skal forskellige typer ind. Man skal have styr på egne talenter og unge der skal udvikles. Og dem der leverer. Og om det er en 2-årig lejeaftale med en 25-årig, eller en 32-årig gør ingen forskel som sådan. Det er højt niveau her og nu, der koster på lønkontoen, uden salgspotentiale, men også uden at koste transfersum.
 
Da Kadrii tog fra kæmpe løn hjem til OB - var det også fordi han var okay med at være færdig med at tjene de penge han gjorde i udlandet.
Hvis Jønsson mener, at spilletid, og hjem til Aarhus er det han skal, og han har tjent nok i udlandet til at kunne leve godt resten af livet - så finder han og AGF sgu nok ud af en løsning, som ikke er helt obskur.

Den store forskel på Kadrii og Jønsson er klart, at Jønsson kommer fra Athen i en stor europæisk klub, og Kadrii fra oliestat-penge.
Daniel Wass skulle have den helt store pakke for at komme hjem, men var jo også i Atletico Madrid da BIF skrev med ham.
 
Argh - du har helt ret og det var dumt af mig at tage den med. Gns alder er et ligegyldigt koncept.

Det vigtige er, at der formentlig kommer mange udskiftninger den kommende tid og det er ikke fordi man skal tænke i en gammel starter der tilføjes flere gamle spillere.

Det er et hold hvor der skiftes, og der skal forskellige typer ind. Man skal have styr på egne talenter og unge der skal udvikles. Og dem der leverer. Og om det er en 2-årig lejeaftale med en 25-årig, eller en 32-årig gør ingen forskel som sådan. Det er højt niveau her og nu, der koster på lønkontoen, uden salgspotentiale, men også uden at koste transfersum.
Meget enig

Bestemmer man sig - som klub - for, at der skal være en rutineret stamme op igennem midten, så skal det også være de bedste vi kan få inden for de økonomiske rammer vi har.

Skal en Emmery f.eks. spille rigtig mange minutter fra foråret, så skal han tilbydes de bedst mulige forudsætninger. Hvis man beslutter sig for, at det er en rutineret 6’er, så skal det være den bedst mulige - inden for de økonomiske rammer vi har.

Prøver man igen med at spille en yngre højre stopper ind, så kan de give mening at hente en 35 årig afløser for Jesper Hansen på en 2 årig kontrakt. Således den nye spiller har Tingager og en rutineret målmand tæt på sig.
 
Jeg elskede Jønsson som AGF-spiller. Ganske enkelt.

Han har købt et stort hus i Aarhus, og jeg gisner om, at det er mere som en bopæl end som en investering.

Vi har snakket forskerorningen igennem herinde, og jeg er overbevist om, at Jønsson bliver ude indtil næste sommers transfervindue - han skal nok finde en udenlandsk klub, der vil tage ham indtil september 2026. I mellemtiden kan han jo sagtens sende familien hjem for at danne rammer i Danmark, hvor konen og ungerne kan finde sig tilrette.

Selvom Jønsson har købt sådan et hjem i Aarhus og har tjent de penge, som han har, så slår han mig ikke som typen, der skal have “den sidste store kontrakt i Danmark”. Han slår mig som en ydmyg mand, der vil arbejde for at spille sig på holdet i AGF. Vil AGF ikke have ham, så kan man også køre til andre Superliga-klubber i nærheden, som garanteret gerne vil have ham.

Jeg vil virkelig gerne have Jønsson næste efterår.
 
Jeg tænker, at en fodboldspiller, der har skrabet millioner til sig i udlandet nok lever fint med et par måneders karantæne. Jeg tænker også, at beskæftigelsefradraget er relativt ligegyldigt for en sådan fodboldspiller. Og jeg er helt overbevist om, at de fleste fodboldspillere køber både hus, bil, båd, fyldt vinkælder mm uden belåning, når de kommer hjem. Så det manglende rentefradrag holder dem næppe heller søvnløse.

Jeg fastholder, at det er fuldstændigt defekt, at det er en ting.
Det vil overraske mig meget hvis de kommer hjem med mange penge, og der ikke er en rådgiver der råder dem til at investere pengene i stedet for at købe et hus 100% kontant. Hvis du har penge nok kan du sagtens investere pengene til en højere rente en dine renteudgifter på huslånet. På den måde betyder det selvfølgelig noget, at der ikke også er et rentefradrag de kan drage nytte af. Men grundlæggende er jeg helt enig i din pointe. Det giver ingen mening. Man burde kunne skrive, at ordningen ikke gælder professionelle sportsudøvere. Men det er der sikkert en juridisk grund til at man ikke kan.
 
Det vil overraske mig meget hvis de kommer hjem med mange penge, og der ikke er en rådgiver der råder dem til at investere pengene i stedet for at købe et hus 100% kontant. Hvis du har penge nok kan du sagtens investere pengene til en højere rente en dine renteudgifter på huslånet. På den måde betyder det selvfølgelig noget, at der ikke også er et rentefradrag de kan drage nytte af. Men grundlæggende er jeg helt enig i din pointe. Det giver ingen mening. Man burde kunne skrive, at ordningen ikke gælder professionelle sportsudøvere. Men det er der sikkert en juridisk grund til at man ikke kan.
Altså AGF er jo et aktieselskab som f.eks. Novo Nordisk og AP Møller. De overholder samme rapporteringskrav osv for, at være børsnoteret som de nævnte selskaber.

Novo henter en CEO til Danmark, på en forskerordning - som en nøglemedarbejder - på forskerordning. Mike Doustar har solgt Novo aktier for mere end 100 millioner kroner, udover en meget lukrativ løn og boinusser.

AP Møller henter en dansker hjem fra f.eks. Singapore, Hong Kong el.lign med mere på lommen end f.eks. Jens Jønsson.

Så dét aktieselskab er mere værd end det andet?
 
Det vil overraske mig meget hvis de kommer hjem med mange penge, og der ikke er en rådgiver der råder dem til at investere pengene i stedet for at købe et hus 100% kontant. Hvis du har penge nok kan du sagtens investere pengene til en højere rente en dine renteudgifter på huslånet. På den måde betyder det selvfølgelig noget, at der ikke også er et rentefradrag de kan drage nytte af. Men grundlæggende er jeg helt enig i din pointe. Det giver ingen mening. Man burde kunne skrive, at ordningen ikke gælder professionelle sportsudøvere. Men det er der sikkert en juridisk grund til at man ikke kan.

Jeg vil jo mene, at det er helt forfejlet, at den ordning overhovedet skal gælde danske statsborgere. Man kan lige tage sig en pause fra at betale skat til velfærdssamfundet, og så kan man komme hjem og få sig en rabat de første syv år. Hvis AP Møller og co. havde brug for ordningen for at trække danske arbejdere hjem til landet, ville det i min optik være en bedre læsning, at de bare smed noget mere i lønningsposen. De har råd til det.
 
Jeg vil jo mene, at det er helt forfejlet, at den ordning overhovedet skal gælde danske statsborgere. Man kan lige tage sig en pause fra at betale skat til velfærdssamfundet, og så kan man komme hjem og få sig en rabat de første syv år. Hvis AP Møller og co. havde brug for ordningen for at trække danske arbejdere hjem til landet, ville det i min optik være en bedre læsning, at de bare smed noget mere i lønningsposen. De har råd til det.
Ja, eller bare flytte flere funktioner ud af landet.
 
Altså AGF er jo et aktieselskab som f.eks. Novo Nordisk og AP Møller. De overholder samme rapporteringskrav osv for, at være børsnoteret som de nævnte selskaber.

Novo henter en CEO til Danmark, på en forskerordning - som en nøglemedarbejder - på forskerordning. Mike Doustar har solgt Novo aktier for mere end 100 millioner kroner, udover en meget lukrativ løn og boinusser.

AP Møller henter en dansker hjem fra f.eks. Singapore, Hong Kong el.lign med mere på lommen end f.eks. Jens Jønsson.

Så dét aktieselskab er mere værd end det andet?
Jeg kan sagtens se problematikken i at gave fordele for nogen og ikke for andre, selvom det på papiret blot er en ansat i en virksomhed, hvis man ikke ser på stillingsbetegnelsen. Men derfor kan jeg godt synes det er forkert, at en fodboldspiller kan kommer hjem på en skatterabat for at spille fodbold, på en ordning der var tiltænkt at tiltrække specialiseret arbejdskraft til områder hvor vi mangler dem. Det gør vi sgu ikke rigtig med fodboldspillere.

En ung fodboldspiller kan tage til udlandet i en ung alder, efter at have draget fordel af velfærdssamfundet hele livet uden at have betalt nævneværdigt skat, så kan han tjene kassen i udlandet og ikke betale skat, og så kan han gudhjælpemig kommer hjem igen og nyde godt af det hele med en rabat i 7 år. Det giver absolut ingen mening. Det er groft udnyttelse af et system som er tiltænkt noget helt andet. Men sådan er der så meget, fordi det er svært at forskelsbehandle på detaljeret niveau, fordi hvor går grænsen. Men jeg mener absolut ikke at professionelle fodboldspillere bør høre under den ordning.
 
Jeg vil jo mene, at det er helt forfejlet, at den ordning overhovedet skal gælde danske statsborgere. Man kan lige tage sig en pause fra at betale skat til velfærdssamfundet, og så kan man komme hjem og få sig en rabat de første syv år. Hvis AP Møller og co. havde brug for ordningen for at trække danske arbejdere hjem til landet, ville det i min optik være en bedre læsning, at de bare smed noget mere i lønningsposen. De har råd til det.
De har råd til det, er nok det dårligste argument overhovedet. Mærsk er i international konkurrence og har investorer, der forventer et konkurrencedygtigt afkast. Så det handler ikke om hvad "de har råd til", men om at de skal kunne give konkurrencedygtige lønninger og stadig have et konkurrencedygtigt afkast. Det er derfor reglerne er opfundet i første omgang (for at kunne tiltrække internationale eksperter til en internationalt konkurrencedygtig løn i det danske skattesystem).

Om danske statsborgere så skal være omfattet er til dels et moralsk/etisk spørgsmål - men også om internationale danske virksomheder skal kunne tiltrække internationale eksperter (som tilfældigvis har dansk statsborgerskab) på konkurrencedygtige vilkår. Man kan jo også vende den om, at alternativet er, at netop de eksperter så i stedet vil blive ansat i en afdeling i udlandet eller en udenlandsk konkurrent, hvor Danmark så ikke får glæde af deres indkomstskat. Så måske den nuværende model er den mindst dårlige af to onder?

Ift. om sportsfolk skal undtages, så synes jeg det bliver lidt for petitesse-agtig regulering. En af grundene til at har voldsomt stigende kompleksitet især i vores skattelovgivning er vores behov for at detail-regulere alt, så ingen på nogen måde kan få en fordel eller ulempe. Det giver ikke særlig effektiv regulering og koster kassen at administrere.

Rant over:)
 
Jeg kan sagtens se problematikken i at gave fordele for nogen og ikke for andre, selvom det på papiret blot er en ansat i en virksomhed, hvis man ikke ser på stillingsbetegnelsen. Men derfor kan jeg godt synes det er forkert, at en fodboldspiller kan kommer hjem på en skatterabat for at spille fodbold, på en ordning der var tiltænkt at tiltrække specialiseret arbejdskraft til områder hvor vi mangler dem. Det gør vi sgu ikke rigtig med fodboldspillere.

En ung fodboldspiller kan tage til udlandet i en ung alder, efter at have draget fordel af velfærdssamfundet hele livet uden at have betalt nævneværdigt skat, så kan han tjene kassen i udlandet og ikke betale skat, og så kan han gudhjælpemig kommer hjem igen og nyde godt af det hele med en rabat i 7 år. Det giver absolut ingen mening. Det er groft udnyttelse af et system som er tiltænkt noget helt andet. Men sådan er der så meget, fordi det er svært at forskelsbehandle på detaljeret niveau, fordi hvor går grænsen. Men jeg mener absolut ikke at professionelle fodboldspillere bør høre under den ordning.
Bare for at sætte det på spidsen, så kan en person som Mikael Anderson, der tilfældigvis ikke er dansk statsborger, men ellers på alle måder har nydt godt af det danske velfærdssystem, godt nyde glæde af ordningen, mens en Mikkel Duelund ikke kan (hvis de begge havde været ude i 10 år). Bare for at illustrere hvor svært det er detail-regulere 100% "retfærdigt".
 
Bare for at sætte det på spidsen, så kan en person som Mikael Anderson, der tilfældigvis ikke er dansk statsborger, men ellers på alle måder har nydt godt af det danske velfærdssystem, godt nyde glæde af ordningen, mens en Mikkel Duelund ikke kan (hvis de begge havde været ude i 10 år). Bare for at illustrere hvor svært det er detail-regulere 100% "retfærdigt".
Det er også det jeg anerkender. Det er formentlig nærmest umuligt, med mindre man specifikt vil sige "ikke for professionelle sportsudøvere". Det ændrer dog ikke ved at det er latterligt at spillere som Jønsson etc. kan komme hjem og få en skatterabat i hvad der ret beset er et retrætejob.
 
Bare for at sætte det på spidsen, så kan en person som Mikael Anderson, der tilfældigvis ikke er dansk statsborger, men ellers på alle måder har nydt godt af det danske velfærdssystem, godt nyde glæde af ordningen, mens en Mikkel Duelund ikke kan (hvis de begge havde været ude i 10 år). Bare for at illustrere hvor svært det er detail-regulere 100% "retfærdigt".
Det tror jeg ikke Mikael Anderson kan. Han var på kontrakt (tiul mindre end 78000 i 2017) da han spillede på U19 for Danmark. Altså var dansk statsborger. Så gælder reglen for ham også, at han skal være ude af landet længere end 10 år så også.

Der var også det samme med en islandsk stregspiller i håndbold også.
 
Hvis vi for et øjebliks skyld glemmer al debat om skat osv, så er der ingen tvivl om at superligaen igennem de sidste 20 år har oplevet et løft via "forsker ordningen".

En ordning som har flyttet en masse gode fodboldspillere til superligaen, både danske og udenlandske spillere, hvilket har løftet os op til at være skandinaviens med afstand stærkeste liga. Sverige havde i mange år førertrøjen, men må nu skele misundelige til resultaterne, herunder den økonomisk udvikling i DK.

Så for dansk fodbold er forsker ordningen en win/win, og en metode til at "løfte" os på en måde som får humlebien til at flyve lidt hurtigere.
 

Latest posts

Back
Top