New posts

Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 316K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Vinter 2025/2026
Det tror jeg, du har ret i. Men uanset hvad, så bliver vi sandsynligvis også 'kun' mestre, hvis vi stort set undgår skader herfra og til sommer til Tingager, Links og Arnstad. Og måske Bech. Sådan er vores økonomiske situation, og det affinder jeg mig fint med. Vi har lige nu ramt en fin balance i vores lønkroner, hvor vi lige og lige har bredde nok, mens vi også har tilstrækkelig mange profiler til at kunne slå alle hold i ligaen.

I Mediano diskuterede de i øvrigt forskellige strategier ift., hvornår vi bør give Tingager comeback efter skaden. Vi kan satse og gøre det mod FCN eller Sønderjyske, eller vi kan vente til kampen mod FCM - eller måske helt til efter næste landskampspause. Hvis der er den mindste reelle risiko for at forværre skaden ved at bruge ham mod FCN, så ville jeg helt klart vente til FCM-kampen om to uger. Han skal være klar til kampene mod FCM og FCK, hvor vi får brug for 4 point. Så kan vi håbe på at vinde over FCN og Sønderjyske uden ham.
Jeg har ikke hørt Mediano endnu, men jeg tænker han slev ved hvor han er henne i forløbet. Han burde - med sin alder - kende sin krop godt nok til, at melde sig klar når han var klar.

Jeg håber han er klar til spilletid på fredag.

Pokalen mod Sønderjysle tænker jeg godt vi kan spille uden ham.

Direkte ind i en kamp mod FCM med 4-5 uger spause virker også voldsomt.

Med Polle der ikke kan spille mere end en time, så bør vi næsten starte med Tingager, hvis han er klar, og lade ham spille 45-60 minutter, og skifte Polle ind og slutte kampen.

Last edited:
Pokalen mod Sønderjysle tænker jeg godt vi kan spille uden ham.

Jeg tænkte i løbet af dagen på den pokalkamp. Mit take er stadig at AGF har en glimrende mulighed for at gøre gode ting i ligaen. Samtidig har man valgt at trimme truppen.

Pokalen er vigtig og en god chance for dels at vinde noget, og dels at komme i europa. Men det er muligt AGF ikke har mulighed for at satse på begge dele, og så må pokalen ofres. (Hvis det kunne udtales med HAL's kølige stemme, var det tæt på optimalt).

Min største bekymring er en gammel sag. @Ato Vari skrev engang - mener det var under ER, noget i stil med, 'at smide pokalen risikerer at koste monentum'. Hvis AGF taber mod Haderslev og så til FCM kort efter, kan det hele opleves noget spildt.

Jeg tænkte i løbet af dagen på den pokalkamp. Mit take er stadig at AGF har en glimrende mulighed for at gøre gode ting i ligaen. Samtidig har man valgt at trimme truppen.

Pokalen er vigtig og en god chance for dels at vinde noget, og dels at komme i europa. Men det er muligt AGF ikke har mulighed for at satse på begge dele, og så må pokalen ofres. (Hvis det kunne udtales med HAL's kølige stemme, var det tæt på optimalt).

Min største bekymring er en gammel sag. @Ato Vari skrev engang - mener det var under ER, niget i stil med, 'at smide pokalen risikerer at koste monentum'. Hvis AGF taber mod Haderslev og så til FCM kort efter, kan det hele opleves noget spildt.
En opstilling der minder om den i går. Måske med 1-3 ændringer, der som minimum kunne få point i Brøndby, bør altså også kunne slå Sønderjyske.

En sejr med Tingager, i den kamp, der koster ham resten af efteråret, kan også ødelægge momentum.

En opstilling der minder om den i går. Måske med 1-3 ændringer, der som minimum kunne få point i Brøndby, bør altså også kunne slå Sønderjyske.

En sejr med Tingager, i den kamp, der koster ham resten af efteråret, kan også ødelægge momentum.

NP skal gerne have en pause.
Tingager skal ikke spille i pokalkampen
Er Tingager ude mod FCM skal Dalsgaard spares, så han er klar.
Links?
Tør man hvile PM og give Badji chancen?
Kan man give Arnstad et hvil?
Tobias Bech brænder mange kræfter af, oplagt at spare ham.

NP skal gerne have en pause.
Tingager skal ikke spille i pokalkampen
Er Tingager ude mod FCM skal Dalsgaard spares, så han er klar.
Links?
Tør man hvile PM og give Badji chancen?
Kan man give Arnstad et hvil?
Tobias Bech brænder mange kræfter af, oplagt at spare ham.
FCN skal være stærkeste opstilling, og så må vi se efter den kamp hvad der giver mest mening.

Men 2-3 udskiftninger mere, så er det stadig et rigtig godt hold.

Heldigvis er FCM kampen en mandagskamp.

FCN skal være stærkeste opstilling, og så må vi se efter den kamp hvad der giver mest mening.

Men 2-3 udskiftninger mere, så er det stadig et rigtig godt hold.

Heldigvis er FCM kampen en mandagskamp
Spørgsmålet er dog, hvad er stærkeste opstilling?

Lige nu er det nok Polle og Yakob centralt, men kunne Solbakken starte før Polle?

Det kunne også være interessant at se Arnstad ved siden af Yakob, især fordi Sebastian Jørgensen gjorde en god figur i går.

Jeg synes også Carstensen gør det fornemt på HWB, så er han starter, og skubber Beijmo ned i bagkæden?

Skal Paddy blive ved med at starte, efter 5 mål-løse kampe, eller skal Tchamche belønnes for at være legendarisk i Brøndby?

Det er fedt med så mange muligheder, ikke mindst fordi fravalg af the usual suspects i start 11, gør bænken stærk, og giver muligheder for at kunne ændre kampen fra bænken.

Spørgsmålet er dog, hvad er stærkeste opstilling?

Lige nu er det nok Polle og Yakob centralt, men kunne Solbakken starte før Polle?

Det kunne også være interessant at se Arnstad ved siden af Yakob, især fordi Sebastian Jørgensen gjorde en god figur i går.

Jeg synes også Carstensen gør det fornemt på HWB, så er han starter, og skubber Beijmo ned i bagkæden?

Skal Paddy blive ved med at starte, efter 5 mål-løse kampe, eller skal Tchamche belønnes for at være legendarisk i Brøndby?

Det er fedt med så mange muligheder, ikke mindst fordi fravalg af the usual suspects i start 11, gør bænken stærk, og giver muligheder for at kunne ændre kampen fra bænken.
Hvis Tingager kan spille, så skal han starte. Måske endda spille 50 til 60 minutter. Så ville jeg foretrække, at starte med ham og så have Poulsen på bænken. Så tager vi ikke begge ud.

Jeg synes det giver så meget, at have fejlvendte 10’ere og brede wingbacks, at Sebastian Jørgensen kun er et alternativ til Tobias Bech.

Med en Junior på FCNs venstre kant, så tænker jeg det er bedste at have Beijmo på højre stopper.

Mortensen starter nok igen, men Badji får måske mere tid nu hvor banerne bliver tungere og tungere.

Med Polle der ikke kan spille mere end en time, så bør vi næsten starte med Tingager, hvis han er klar, og lade ham spille 45-60 minutter, og skifte Polle ind og slutte kampen.
Kan det ende med karrieren slutter til sommer - syntes det bentøj har været udfordret af flere omgange. Det er ikke nemt, hvis man har en spiller som kun kan klare en lille time i mange kampe henover sæsonen - han har ellers spillet sig op (igen igen).

Er det standart i fodbold at klubberne forsikrer sig mod skader?
Yakob var i sin tid forsikret af landsholdet/forbundet.

Om Mølgaard og Andersen er forsikret ved jeg ikke, men der kan tegnes forsikringer. Men de er dyre, og der er ret mange forbehold, de tæller f.eks før end spillere har været skadet i en 4-5 uger (eller lignende), og der er også et udløb på hvor længe den dækker. Derudover stiger prisen også, hvis spilleren har en skadeshistorik (spørgsmålet er hvor dyr den så er på Mølgaard).

Kampprogrammet falder tæt på optimalt for os med fem dage imellem de næste 3 kampe og efterfølgende 6 dage inden næste kamp og (endnu en) landsholdspause. Det giver gode betingelser for at finde den rette balance mellem at spare enkelte spillere, hvor det er nødvendigt, og samtidig holde momentum med vores nøglespillere. Det er svært at være pessimist i disse tider!

Efter den sidste halve time mod Brøndby er det fristende at hælde mod en gallaopstilling på midtbanen/offensiven, der hedder:

Solbakken - Yakob

Bech - Arnstad

Hold da kæft, det er et hold, der kan flytte nogle bolde rundt på en fodboldbane. Wow, mand! Men selvfølgelig spiller Poulsen stadig en stor rolle, og han kan løse andre opgaver på et meget højt niveau. Og Solbakken spillede sig generelt ikke nærmere en startplads i går med de fejl, han lavede. Men kan han luge ud i dem, så kan det blive en mega fed konstellation.

Kan det ende med karrieren slutter til sommer - syntes det bentøj har været udfordret af flere omgange. Det er ikke nemt, hvis man har en spiller som kun kan klare en lille time i mange kampe henover sæsonen - han har ellers spillet sig op (igen igen).
Det tror og håber jeg ikke den er.

Men rollen skal måske justeres, så han ikke længere sidder så tungt på pladsen, som han gør nu. Spiller vi samme formation som nu, og med samme besætning, så måske med Solbakken og Yakob som startere centralt.

Derudover forstår jeg også godt, hvis Nicolai Poulsen følger en drøm er andet sted under lidt varmere himmelstrøg, som kroppen jo tydeligvis ville have godt af.

Man bliver ikke mestre med fejl som Dalsgaard lavede i søndags. Det kan godt være han ved hvordan man bliver mester men han er på retræte og det ses så snart der ikke er duelspil. Men jeg kan godt leve med ham indtil sommer.
Jeg ved også hvordan man bliver mester, men er med mine 51 år næppe relevant som backup for Tingager. (Men jeg gad godt få chancen. Bare i en træningskamp. Eller 10 min mod et af bundholdene. Ser sgu ikke at jeg er langsommere end Wahid Fakhir, og jeg lever sikkert sundere.)

Min største bekymring er en gammel sag. @Ato Vari skrev engang - mener det var under ER, noget i stil med, 'at smide pokalen risikerer at koste monentum'. Hvis AGF taber mod Haderslev og så til FCM kort efter, kan det hele opleves noget spildt.
Sønderjyske har to dages mindre hvile end os, og må ubetinget satse på overlevelse i ligaen.
Så jeg gætter på, at de (også?) kommer til at spare noget i pokalen. Og at vi slår dem.

Jeg synes Mathias Kubel fra Aarhus Fremad er interessant, 13 kampe 4 mål 6 assists, fra en position på venstre midtbane. Hvis man tror han kan spille VWB så vil han være en god spiller som back-up/konkurrent til Gift Links. 23 år, piv hurtig og målfarlig aarhusianer, han virker interessant.

Jeg kender indrømmet ikke meget til Aarhus Fremads spillere, men jeg vil være meget overrasket, hvis de har nogen der kan komme i nærheden af at være en kvalificeret reserve for Gift Links eller nogen andre af vores spillere.

Last edited:
Centerforsvar: 8 på kontrakt.
Tingager
Dalsgaard
(kontrakt)
Kahl (kontralt)
JJA (opgivet)
Beijmo (kontrakt/ dobbeltposition)
Mølgaard (langtidsskadet)
Camara (ungdomsspiller)
Callø (ungdomsspiller, udlejet)

niveau til at starte (dobbeltposition): 4 (1)
Ungdom/talent: 2
Længere skade/usikker: 1
Opgivet: 1

Man kan anlægge forskellige betragtninger, jeg trækker to arketyper ud (set fra medio august):

1) numerisk set ok, Camara kommer sent ind, men der skal være plads til ham. JJA må indgå i rotationen indtil han bliver solgt. Mølgaard kommer tilbage, Callø vender retur, og mon ikke man forlænger med 2 af 3? Det er nok til at klare sig med i top-6 (med mindre der er mange skader, men AGFs budget er begrænset og der skal være plads til de unge). Og man ved en del mere til vinter.

2) numerisk set godt, men funktionelt meget presset. i) AGFs spil er lagt an på risiko defensivt og ét svagt led koster mål imod, i hvert kamp, det taler for en lidt dybere bænk. Og det gælder ift top-6, fordi kan AGF i perioder ikke køre mand-mand i forsvaret er det et andet hold/udtryk, og så kan man ikke mose de små hold, og bliver skilt ad af de store. Men det gælder især hvis man ønsker at forfølge chancen for bronze. Der er risiko for en smule spild, men pointmæssigt er det det værd, og med de usikkerheder der er på kontrakter og niveau, er det oplagt med en gardering mere. Det er tyndt. En skade på wingback trækker Beijmo ud af ligningen, der er ikke gode reserver for Kahl og Tingager, selvom man håber Camara kan tsge vcb i kommende sæson. Mit bud er 0 impact på spilletid til talenter i efteråret ved køb af forsvarsspiller, og positiv pointforskel. Men dyrere og potentielt en (positiv?) udfordring med spilletid i foråret.

Ligningen bliver anderledes, når man går ind til foråret. Større viden om Mølgaard, Andersen og Camara. Forhåbentlig god afklaring på kontrakterne.
Bedre udsigt til chance for top-6 hhv medaljer.

Edit:
A)måske kunne større bredde på wingback have kostet Emmery et indhop mod BIF, fordi Beijmo ikke nødvendigvis var bundet i forsvaret. MEN - det vil stadig være en afvejningen af om Dalsgaard bliver slået af, eller ej.
B) jeg ser en udlejning af Camara i foråret som sandsynlig. Der er behov for en vis sikkerhed i bagkæden og noget rutine. Det er dog bare et gæt.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back