New posts

Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 315K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Vinter 2025/2026
På det seneste ser jeg ikke mange, som vil af med de 2, du nævner. Jeg gider ikke gå ind i endnu en PM spillemæssig diskussion men ingen kan løbe fra hans alder. Indtil videre har han overvundet al sund fornuft og så længe han stadig har en værdi på banen, så har jeg ændret min holdning fra, at han burde pensionere sig selv til at snakke forlængelse (helst til foråret).
Nogen vil gerne have en mere teknisk 6er også jeg men det har vi imo også fået i Solbakken og de 2 synes jeg, supplerer hinanden glimrende og giver JP forskellige taktiske muligheder, noget som Uwe aldrig havde på den position.
JH er bare JH en bundsolid målmand men som dog viste nogle svaghedstegn i foråret men fortsætter han efterårets niveau, giver det også mening at forlænge igen helst til foråret.
For mig er det ikke så vigtigt om vi forlænger med dem, eller ej. Det er mere den rolle de vil være tiltænkt i sæsonen 2026/2027 såfremt de bliver.

Tiden løber fra selv de bedste spillere.

Jeg synes ingen af de tre nævnte bør have så fremtrædende roller i truppen i den kommende sæson, som den de har lige pt.

Skader rammer hårdere i den alder, og for nogle falder niveau voldsomt på kort tid, så sent i karrieren.

Skal de hver især være backups og læremestre, så fint. Men har f.eks Nicolai Poulsen svært ved, at forene sig med at være vores næstbedste 6’er - efter Solbakken - og derfor spille mindre, så lever jeg også fint med, at han finder noget andet. Det samme gælder for de andre.

Den aldersfokusering synes jeg er lidt.....hmm...nok ikke så vigtig igen.....altså hvis vi tager Jønnson og T.Adamsen ind på hhv 31 og 32 år...og forlænger med JH og PM for 6 mdr ( evt også Dalsgaard ).....jo, gennemsnitsalderen stiger...men altså kun for 6 mdr., hvis vi til sommer skifter JH, PM og Dalsgaard ud med 3 spillere, der er under 30...nej, jeg synes det er lidt overkill den alderssnak ( men involverer mig gerne i den ;-) )
Hvor mange af de nævnte tænker du vil gå med til 6 måneders forlængelse?

Umiddelbart virker det som om du ønsker at bænke Solbakken/Yakob for Jønsson og Adamsen vil ende med at skulle spille en 10’er - måske på bekostning af Bech. Det virker ikke optimalt. Alternativ skal de nævnte gå med til 6 måneders forlængelse og en plads på bænken - det tvivler jeg på kommer til at ske, så tænker jeg hellere de stopper på toppen.

Hvor mange af de nævnte tænker du vil gå med til 6 måneders forlængelse?

Umiddelbart virker det som om du ønsker at bænke Solbakken/Yakob for Jønsson og Adamsen vil ende med at skulle spille en 10’er - måske på bekostning af Bech. Det virker ikke optimalt. Alternativ skal de nævnte gå med til 6 måneders forlængelse og en plads på bænken - det tvivler jeg på kommer til at ske, så tænker jeg hellere de stopper på toppen.
Hvis..... 🏆 ......så tror jeg ALLE de nævnte vil acceptere en kort forlængelse for at kunne få loven sidste gang at forsøge sig ud i det europæiske. Og iøvrigt skal en Jønsson og en Adamsen ikke være garanteret en plads...jeg ser Jønsson som en back-up for primært Tingager/én af de 4 bageste...og Adamsen som backup for PM....vil de acceptere dette udgangspunkt? Ved det ikke...I Adamsen ´s tilfælde da han vel mener at kunne slå PM af, og Jønsson vil sikkert være lidt " føjelig " ift at slutte af i AGF

Klubben er nød til at forholde sig til at skulle lave nogle store salg. Hvis vi leger med tanken om at både Arnstad og Bech kan blive solgt, kombineret med at der er udløb på 5-6 startere, så er det for mange spillere at skifte ud på en gang. Det meget omtalte fundament skabt af Uwe kommer i hvert fald til at skulle støbes på nyt. De gamle spillere uden salgsværdi tjener i hvert fald et formål om et sportsligt bund niveau af en vis kvalitet.

Klubben er nød til at forholde sig til at skulle lave nogle store salg. Hvis vi leger med tanken om at både Arnstad og Bech kan blive solgt, kombineret med at der er udløb på 5-6 startere, så er det for mange spillere at skifte ud på en gang. Det meget omtalte fundament skabt af Uwe kommer i hvert fald til at skulle støbes på nyt. De gamle spillere uden salgsværdi tjener i hvert fald et formål om et sportsligt bund niveau af en vis kvalitet.
Hvis man inddeler truppen i 3 dele:

1. Tredjedel er de rutinerede som skal give stabilitet og kontinuitet til holdet. (Tingager, Poulsen…)
2. Tredjedel, er de kommende stamspillere som ikke skal sælges, men kan sikre et smidigt generationsskifte (Links, Beijmo…)
3. Tredjedel, er de unge talenter der kan sikre transfers til klubben. (Arnstad, Bech…)

Alle spillere i truppen skal passe i en af de 3 kategorier, eller have potentiale til at komme til at gøre det.

Jeg tror CV arbejder på et generationsskifte, så når Hansen, Tingager, Dalsgaard, Poulsen og Mortensen stopper, så er Kahl, Mølgaard, Yakob, Beijmo og Links klar til at tage over. (Det var nok tanken at Anderson og Madsen, skulle have været en del af den stamme, men det ændrede sig i sommers).

Det er derfor han forlængede med Links, og tilsyndeladende også arbejder på at forlænge med Beijmo og Kahl. De skal ikke sælges, men være den fremtidige stamme på holdet. Arnstad, Bech, Andersen og Emmery (+ Gyamfi og Callø måske) er salgsobjekter og får derfor næppe den rolle.

Dem der lige nu falder udenfor er Badji, Serra, Abbew, Wahlstedt og Jørgensen. De skal udvikle sig til top 6 spillere i denne sæson, ellers har de næppe en fremtid i AGF.

Der er snak/forhåbninger om Jønsson, Højer, Uhre og Junker i denne tråd.

Det undrer mig. Det harmonerer på ingen måde med de udtalte ambitioner. Alle fire spillere vil helt sikkert være i toppen af lønhierakiet.

Og det vil være som at tisse i bukserne.

Personligt håber jeg maks, at vi henter en af de fire.

Jeg vil godt sætte hovedet på blokken og sige, der bliver forlænget med PM , JH og NP med mindre de søger andre udfordringer eller karrierestop.

Jeg synes det snakker ind i hinanden.
Jeg ser os have dem vi har, eller på nogle positioner have "overgangsspillere" til det vi drømmer om.

Vi har ikke råd til at køber en ny superkeeper til 10 mio, en ny angriber til 30 mio, og så samtidig hente Jønssons 24-årige klon fra en top 5 liga ind.

Når der snakkes om Uhre/Junker/Tonni handler det om, at vi måske forlænger med PM, og så har den anden til at supplere - mens Serra og Badji kan rejse væk. Hvem gad ikke bytte enten Badji eller Serra ud med Tonni Adamsen lige nu??? Vi kan enten lade PM tage til Indonesien og gøre det - men vi kan også sige farvel til de andre reserver og gøre det...

Det handler ikke om Uhre eller Junker ind vs en 24-årig perfekt striker til 25 mio.
Og det er også skrevet flere gange.

Og det handler også om, at hvis man henter en 30-årig angriber så køber man sig 2-4 år til at finde den man "VIRKELIG" vil satse på - og en 30-årig er jo også 5 år yngre :D

Og så vil jeg meget gerne udfordre argumentet ift Tonni Adamsen ift at skulle være i toppen af lønhierakiet hvis han kommer.
Udfordre på den måde, at det ville ENHVER der skulle erstatte PM, JH eller NP sgu da??

Det skræmmer mig hvis der pludselig bliver snak om, at folk tror man kan hente en 23-25 årig ind, som kan gå direkte ind og gøre det mindst så godt som NP/JH/PM - og så ikke være dyr i løn, mens AGF stadig har råd til ham. Hvis I kan finde 5 af dem - på tværs af JH/NP/PMs positioner, så ser jeg dem gerne listet her - så kan jeg ringe til AGF :D

Har ham der Gregoritsch i Brøndby ikke skuffet og er røget på bænken? Jeg har måske ikke fulgt helt godt med, men har indtryk af at det ikke har været helt hvad man håbede på indtil videre. Det er en spiller i den alder vi taler om, med overgangssum vi kunne betale, måske ikke helt lønmæssigt, men til gengæld også en østrigsk landsholdsangriber - hvis ikke han kan komme fra Bundesligaen og erobre en plads, viser det også at det kan være ret svært. Man kan være heldig eller bruge rigtig mange penge, men spørgsmålet er om ikke den eneste realistiske måde for AGF til at finde en afløser for PM er Badji-metoden, hvor man kan flytte spilleren lidt. Selvom det måske aldrig lykkes med Badji. Her vil det selvfølgelig hjælpe meget hvis vedkommende kommer i vinterpausen og har et forår til at komme tættere på det vi har brug for.

Har ham der Gregoritsch i Brøndby ikke skuffet og er røget på bænken? Jeg har måske ikke fulgt helt godt med, men har indtryk af at det ikke har været helt hvad man håbede på indtil videre. Det er en spiller i den alder vi taler om, med overgangssum vi kunne betale, måske ikke helt lønmæssigt, men til gengæld også en østrigsk landsholdsangriber - hvis ikke han kan komme fra Bundesligaen og erobre en plads, viser det også at det kan være ret svært. Man kan være heldig eller bruge rigtig mange penge, men spørgsmålet er om ikke den eneste realistiske måde for AGF til at finde en afløser for PM er Badji-metoden, hvor man kan flytte spilleren lidt. Selvom det måske aldrig lykkes med Badji. Her vil det selvfølgelig hjælpe meget hvis vedkommende kommer i vinterpausen og har et forår til at komme tættere på det vi har brug for.
JEg forstår slet ikke den handel fra brøndbys side. De vil gerne spille hurtigt angrebsfodbold, og det var en stor succes med Kvistgaarden og ikke så meget med Rajovic, og så henter de gudhjælpemig en dyr angriber, som er en af de mest gumpetunge spillere jeg har set i den her sæson. Det virker helt åndssvagt at de har kigget på ham og tænkt at han passede perfekt ind. Han ligner en endnu dyrere Serra som er hentet uden at man har gidet set ham spille rigtigt. Shit jeg håber de betaler ham en fyrstelig løn, så de hænger på ham som vi hænger på Serra. Man fatter ikke de henter ham i stedet for en Tonni Adamsen, når nu de gik med en spiller på 31 år. Han ligner en langsommere discountudgave af PM.

JEg forstår slet ikke den handel fra brøndbys side. De vil gerne spille hurtigt angrebsfodbold, og det var en stor succes med Kvistgaarden og ikke så meget med Rajovic, og så henter de gudhjælpemig en dyr angriber, som er en af de mest gumpetunge spillere jeg har set i den her sæson. Det virker helt åndssvagt at de har kigget på ham og tænkt at han passede perfekt ind. Han ligner en endnu dyrere Serra som er hentet uden at man har gidet set ham spille rigtigt. Shit jeg håber de betaler ham en fyrstelig løn, så de hænger på ham som vi hænger på Serra. Man fatter ikke de henter ham i stedet for en Tonni Adamsen, når nu de gik med en spiller på 31 år. Han ligner en langsommere discountudgave af PM.
Det lyder meget underligt spillemæssigt og der er måske også en grund til at han forlader Bundesligaen for at spille i Brøndby, men han bliver stadig udtaget til landsholdet, så man skulle jo tro han kan noget. Jeg tror helt sikkert han går til en høj løn, inklusiv noget sign-on, så det er glimrende hvis der er bundet en masse penge op på ham uden det store udbytte (han har dog scoret et par mål, men de regnede vel med at han ville være starter og en profil på holdet.)

Last edited:
For AGF giver det ikke mening at betale en større transfersum for en ældre angriber. Men det giver mening at hente en man er overbevist om kan lykkes, dvs en man kender. Det er også derfor jeg principielt er ok med Uhre og Adamsen som spillere med kendt niveau på fri transfer.

Jeg tror det er mere realistisk at smide 20-25m for en yngre angriber med succes fx i norsk fodbold, og indgående kendskab til spilleren - det kan man få via netværk i Norden.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men mit indtryk er man hentede Badji som et last minute coinoffer, udelukkende fordi agenten havde ham klar, man manglede en, og Wikipedia fortalte om en topscorer ved et ungdoms-AM. Jeg tror endvidere man hurtigt fik et 'holy shit'-hvad har vi købt-øjeblik. Måske da Badji demonstrerede ikke at kunne ramme på kort afstand, hverken mål eller kumme, og samtidig en spilforståelse der nok kun var marginalt bedre end Gyamfis.

En ny Badji er ikke nogen dum ide, forstået som en spiller med potentiale, der er gået i stå. Men ikke forstået som en spiller hvor man nærmest ikke aner hvad der møder op til træning.

Det skal være en spiller man har set grundigt an og har en plan for. Så kan man leve med der skal investeres (spilletid) - fordi investeringen tager retning mod noget godt, ikke fordi investeringen sigter på at bruge 6-12 måneder på at nå hvor han burde være ved køb.

Last edited:
Det er her vi bliver uenige, fordi nu nævner jeg Arnstad. Min frustration gik på det indtryk jeg fik at der var hentet en spiller man ikke havde en plan med, man kunne aktivere fra dag ét (det var ikke anderledes end de 3 andre man hentede det vindue, så det er en generel kritik). Man havde en teknisk dygtig spiller, der ikke passede til det system - og især den type fodbold man spillede.

Det peger tilbage på dengang SIB hentede spillere til 3-5-2 mens David ville spille 4-3-3. Og Kahl var ikke dygtig nok som wingback, hvilket var en udfordring for kronjuvelen i AGFs transferstrategi.

Man prøvede Arnstad som 6'er, med succes mod BIF i Århus, og så med fælles fiasko i returen. Arnstad skiftes ud ved 0-3 og derfra kommer AGF langt bedre med, med Power som defensivt anker. Faktisk er man tæt på forlænget spilletid. Det er ikke en dødsdom for Arnstad som 6'er. Men samtidig er det indikation på en potentielt meget dyr indkøring i rollen.

Arnstad prøves på Andersons 8'er og endda på en 10'er. Begge dele uden succes, fordi Arnstad stort set ikke har noget drive. Jeg konkluderer - forkert - at Arnstad ikke har drive i sit spil og har brug for bevægelse foran sig. Jeg tilføjer at det er en udfordring når han ikke leverer defensivt, og ikke kan udfordre offensivt - hvordan skal man finde plads til en offensiv midtbanespiller, der ikke er målfarlig selv?

Udfordringen er nok også Uwes system. I det har holdet ikke naturligt høje positioner med boldbesiddelse. Dvs Arnstad skal selv rykke bolden frem i banen og i undertal nå frem til indlæg eller afslutning. Og det kan han ikke (under Uwe).

På det tidspunkt er der stadig meget optimistiske kampvurderinger herinde, men selv Monnerup, der har været varm fortaler for KA, bliver presset imod i noget med sidste chance og han taler ikke om en 10'er-rolle. Stiftens rapportere giver en nøgtern karakter til KA efter sæsonen (og har flere gange udtrykt undren over det er samme person der spiller nu).

Med ovenstående i mente mener jeg at selvom jeg til fulde erkender en fejlagtigt konklusion omkring Arnstad, så ligger der også ændrede forudsætninger til grund.

Til den måde AGF havde valgt at spille, var Arnstad et fejlcast, og AGF investerede penge og spilletid i et projekt der ikke havde ret gode udsigter. Jeg medgiver han blev bedre over sæsonen, og at andre kan se det anderledes. Det lykkedes med Arnstad og det er en transfer vi kan være glade for i dag.

For mit vedkommende mener jeg dog læren af SIBs tilgang med at hente spillere uden hensyn til fit (min påstand), er en taberstrategi overall. Arnstad var nok forsøget værd, han spillede stort set hver uge fra han kom til klubben, det tæller også.

Men de tre andre har været epic fails. Jeg taler ikke om en spiller med en cykler cade,klar case hvor det bare ikke lykkedes - det kunne være JJA. Han spillede relativt fast fra dag ét, men rykkede sig ikke nok.

For LW, Gyamfi og Badji skreg klubbens signaler (faktiske handlinger, ikke udtalelser til pressen) at man ikke var forberedt på hvad man havde købt. For Arnstad var det mere en figurativ Grubleren, der overvejer hvordan man forløser den spændende spiller man har hentet.

Udfordringen er nok også Uwes system. I det har holdet ikke naturligt høje positioner med boldbesiddelse. Dvs Arnstad skal selv rykke bolden frem i banen og i undertal nå frem til indlæg eller afslutning. Og det kan han ikke (under Uwe).

Jeg har selv været med til at få det at fremstå, Uwe ikke udviklede sig men på boldbesiddelse udviklede holdets sig kontinuerligt i de 3 sæsoner og sluttede nr. 5 i boldbesiddelse med pæn afstand til Viborg med JP som træner. Det er i hvert fald ikke, fordi AGF ikke ville have bolden, Arnstad havde det lidt svært i begyndelsen men han blev bedre, som sæsonen skred frem.

Du har fremført mange argumenter for, hvorfor Arnstad i dine øjne ikke var den forstærkning fra dag 1, som jeg fornemmer, du forventede men jeg har endnu til gode at se, du er åben overfor Arnstad simpelthen bare behøvede noget tid efter i 2 år ikke have spillet specielt meget for ikke at nævne det mentale i at komme til Anderlecht som stort talent og så blive "smidt" ud med badevandet og skal sluge den pille, det er, at skulle kickstarte en karriere i en mindre liga.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men mit indtryk er man hentede Badji som et last minute coinoffer, udelukkende fordi agenten havde ham klar, man manglede en, og Wikipedia fortalte om en topscorer ved et ungdoms-AM. Jeg tror endvidere man hurtigt fik et 'holy shit'-hvad har vi købt-øjeblik. Måske da Badji demonstrerede ikke at kunne ramme på kort afstand, hverken mål eller kumme, og samtidig en spilforståelse der nok kun var marginalt bedre end Gyamfis.

Det her synes jeg er over stregen ift. at der er tale om en angriber, der aldrig har fået chancen gennem kontinuerlig spilletid og som samtidig ved flere lejligheder har set ret interessant ud, når han har fået liv at spille.

Jeg synes det snakker ind i hinanden.
Jeg ser os have dem vi har, eller på nogle positioner have "overgangsspillere" til det vi drømmer om.

Vi har ikke råd til at køber en ny superkeeper til 10 mio, en ny angriber til 30 mio, og så samtidig hente Jønssons 24-årige klon fra en top 5 liga ind.

Når der snakkes om Uhre/Junker/Tonni handler det om, at vi måske forlænger med PM, og så har den anden til at supplere - mens Serra og Badji kan rejse væk. Hvem gad ikke bytte enten Badji eller Serra ud med Tonni Adamsen lige nu??? Vi kan enten lade PM tage til Indonesien og gøre det - men vi kan også sige farvel til de andre reserver og gøre det...

Det handler ikke om Uhre eller Junker ind vs en 24-årig perfekt striker til 25 mio.
Og det er også skrevet flere gange.

Og det handler også om, at hvis man henter en 30-årig angriber så køber man sig 2-4 år til at finde den man "VIRKELIG" vil satse på - og en 30-årig er jo også 5 år yngre :D

Og så vil jeg meget gerne udfordre argumentet ift Tonni Adamsen ift at skulle være i toppen af lønhierakiet hvis han kommer.
Udfordre på den måde, at det ville ENHVER der skulle erstatte PM, JH eller NP sgu da??

Det skræmmer mig hvis der pludselig bliver snak om, at folk tror man kan hente en 23-25 årig ind, som kan gå direkte ind og gøre det mindst så godt som NP/JH/PM - og så ikke være dyr i løn, mens AGF stadig har råd til ham. Hvis I kan finde 5 af dem - på tværs af JH/NP/PMs positioner, så ser jeg dem gerne listet her - så kan jeg ringe til AGF :D

Min udfordring ligger ikke i, når medfans gerne vil erstatte PM, JH, NP, Tingager med ‘gamle’ alternativer. Det kan der givetvis være en eller anden form for fornuftig i.

Min udfordring opstår, når folk gerne vil have, at Junker eller Uhre er backup for PM, at en eller anden rutineret ræv er backup for JH, at Jønne er backup for NP osv.

Det bliver for mange gamle og dyre spillere. For de vil ligge højt i lønningsposen. Og de vil føle, at de skal spille. Og det vil skabe splid.

Frem for alt vil de stjæle potentielle spilminutter fra yngre spillere, som har brug for de spilminutter for at udvikle sig - lidt ligesom at JJA ikke spiller nu, fordi vi har et ældre og bedre alternativ i Dalsgaard. For at parafrasere Strangers (tror jeg) pointe, så er det svært at give spilminutter til unge spillere, hvis bænken er fyldt med rutinerede spillere, der er bedre.

Jeg har det fint med at have nogle ældre spillere i truppen, men vi har rigeligt i forvejen.

Jeg synes, Casper Højer er en undtagelse. Dels fordi han ikke er helt så gammel. Og dels fordi han ville skulle være backup på positioner, hvor vi har yngre profiler nu.

Min udfordring opstår, når folk gerne vil have, at Junker eller Uhre er backup for PM, at en eller anden rutineret ræv er backup for JH, at Jønne er backup for NP osv.

Men hvem argumenter for, at det er det vi skal?

Når jeg fx håber vi henter en Tonni Adamsen til jul til at supplere PM resten af sæsonen, så er det fordi jeg kigger 2-3 år frem, hvor Tonni skal tage over for PM til sommer - men at jeg synes det er et par millioner værd at få ham allerede NU - så vi kan jagte noget denne sæson.

Det er i øvrigt slet ikke det samme som at skrive at man vil have en "rutineret ræv" som backup for JH. Det har jeg set 0 skrive.
Personligt håber jeg vi henter Andreas Hansen, som så kan være vores mand i 3-4 år.

Begge dele for at vi om 3-4 år står med 2 nye profiler, som har videresalgsværdi og højt niveau og er yngre.

Vi kan ikke erstatte de gutter der med unge alternativer tror jeg. Det er pengene der ikke til.
Jo ikke til alle pladser i hvert fald.

Men altså derfor er flere forskellige forslag ej heller et ønske om at alle sker!?
Højer/Jønsson/Tonni etc.

Noget kan ske - jo ikke dem alle tænker jeg.
Jeg har det fint med at have nogle ældre spillere i truppen, men vi har rigeligt i forvejen.

Og altså... Jeg snakker fx om at erstatte PM med Tonni - ikke hente flere for at beholde PM 3 år mere samtidig.
Og ja jeg smækker gerne Badji/Serra ud for at gøre plads for Tonni til jul.

Højer handler for mig om, at vi har brug for noget godt og solidt dernede - som kan noget andet end det vi har måske.
Som Beijmo vs Carstensen vs Andersen. De er jo altså ret forskellige.

Jeg har selv været med til at få det at fremstå, Uwe ikke udviklede sig men på boldbesiddelse udviklede holdets sig kontinuerligt i de 3 sæsoner og sluttede nr. 5 i boldbesiddelse med pæn afstand til Viborg med JP som træner. Det er i hvert fald ikke, fordi AGF ikke ville have bolden, Arnstad havde det lidt svært i begyndelsen men han blev bedre, som sæsonen skred frem.

Du har fremført mange argumenter for, hvorfor Arnstad i dine øjne ikke var den forstærkning fra dag 1, som jeg fornemmer, du forventede men jeg har endnu til gode at se, du er åben overfor Arnstad simpelthen bare behøvede noget tid efter i 2 år ikke have spillet specielt meget for ikke at nævne det mentale i at komme til Anderlecht som stort talent og så blive "smidt" ud med badevandet og skal sluge den pille, det er, at skulle kickstarte en karriere i en mindre liga.
Mit argument er ikke, at han ikke var en forstærkning fra dag ét, men at klubben ikke virkede til at have en plan med ham. Han blev bedre over sæsonen, som jeg også skriver. Som jeg husker justerede jeg også min kritik løbende. Og det var lidt irriterende han blev bedre undervejs, fordi det mudrede billedet - og jeg følte jeg kunne tillade mig den irritation fordi man (=jeg) ikke så en progression mod at passe i spillet. [og jeg ville også gerne kritisere SIBs vindue under ét].

Eksemplet Jensen-Abbew synes jeg er godt, fordi der kunne jeg se fra start hvad tanken med ham var. Det er lettere at acceptere indkøring når man kan se planen - i hvert fald for mig.

Arnstad endte sæsonen med jeg tænkte han da godt måtte spille, men gu ved om det nogensinde bliver en god case og i givet fald hvordan. Det er meget bedre end det var undervejs.

Min udfordring ligger ikke i, når medfans gerne vil erstatte PM, JH, NP, Tingager med ‘gamle’ alternativer. Det kan der givetvis være en eller anden form for fornuftig i.

Det bliver for mange gamle og dyre spillere. For de vil ligge højt i lønningsposen. Og de vil føle, at de skal spille. Og det vil skabe splid.

Frem for alt vil de stjæle potentielle spilminutter fra yngre spillere, som har brug for de spilminutter for at udvikle sig - lidt ligesom at JJA ikke spiller nu, fordi vi har et ældre og bedre alternativ i Dalsgaard. For at parafrasere Strangers (tror jeg) pointe, så er det svært at give spilminutter til unge spillere, hvis bænken er fyldt med rutinerede spillere, der er bedre.

Jeg synes, Casper Højer er en undtagelse. Dels fordi han ikke er helt så gammel. Og dels fordi han ville skulle være backup på positioner, hvor vi har yngre profiler nu.
Det tror jeg altså heller ikke altid er det der bliver argumenteret for.

Jens Jønsson som backup virker lidt skørt. Ser man helt objektivt på niveauet over de sidste 6-8 år, er Jønsson jo åbenlyst foran jævnaldrende Nicolai Poulsen (målt på bl.a landskampe og europæiske turneringer). Både Poulsen og Jønsson er transferfri til sommer, hvis man ønsker en rutineret 6’er i truppen til den tid (og det kommer nok an på Solbakkens udvikling), så skal man da skrive med den bedste af de to, hvis man har chancen.

Casper Højer er ikke for gammel, som 94’er, samme årgang som f.eks Adamsen, Junker og Uhre.

Når vi taler angribere, så er nok endog meget sandsynlig Patrick Mortensen jagter et eksotisk eventyr til sommer, nu AGF stod i vejen for det denne sommer.

Vejen til spilletid for Tchamche på 9’eren er altså ikke længere pga Serra. Vejen til spilletid for Tchamche på 9’eren skyldes niveau.

Mit argument er ikke, at han ikke var en forstærkning fra dag ét, men at klubben ikke virkede til at have en plan med ham. Han blev bedre over sæsonen, som jeg også skriver. Som jeg husker justerede jeg også min kritik løbende. Og det var lidt irriterende han blev bedre undervejs, fordi det mudrede billedet - og jeg følte jeg kunne tillade mig den irritation fordi man (=jeg) ikke så en progression mod at passe i spillet. [og jeg ville også gerne kritisere SIBs vindue under ét].

Eksemplet Jensen-Abbew synes jeg er godt, fordi der kunne jeg se fra start hvad tanken med ham var. Det er lettere at acceptere indkøring når man kan se planen - i hvert fald for mig.

Arnstad endte sæsonen med jeg tænkte han da godt måtte spille, men gu ved om det nogensinde bliver en god case og i givet fald hvordan. Det er meget bedre end det var undervejs.
Kunne planen være, at man ønskede at spille ham i 25+ kampe i sæsonen for første gang i hans karriere, og så lade ham tage over for enten Poulsen eller Anderson derefter?

Kunne planen være, at han var spiller nummer 4 til en 3 mands midtbane, hvor bl.a Anderson i perioder spillede wingback?

Kunne en plan være, at se hvor han egentlig var bedst?

Bisseck blev jo henter til en stopper i en 4’er, men har siden spillet i en 5’er. Det var nok heller ikke planen fra starten.

En plan behøver jo ikke, at være at en spiller skal spille på én specifik plads fra første fløjt. Nogle spillere udvikler sig. Nogle passer bedre i relationer med andre. Tobias Bech spillede det meste af hans tid i Viborg og Tyskland som højre wing/10’er. I AGF spillede han i to sæsoner som angriber. Nu spiller han igen højre 10’er. Det er jo ikke ensbetydende med, at der ikke var en plan med ham.

Det her synes jeg er over stregen ift. at der er tale om en angriber, der aldrig har fået chancen gennem kontinuerlig spilletid og som samtidig ved flere lejligheder har set ret interessant ud, når han har fået liv at spille.
Mine ord er hårde, men størsteparten er rettet mod en klub der ikke ved hvad de køber. Den del om Badji:

i) at han ikke kan ramme målet... den accepterer jeg ikke skulle være unfair, ikke uden yderligere argumenter.
ii) lav spilintelligens... det er min tolkning ud fra hvordan han bevægede sig og agerede på banen. Uwe brugte ham meget lidt og det må have en årsag. Hvis jeg har ramt forkert, er det noget andet der ligger bag. I så fald retter jeg naturligvis min kritik.

Ift det andet, har han åbenbart set så interessant ud, at han har siddet på bænken eller tribune langt det meste af sin tid i AGF.

Der var en case for at Badji blev skadet i foråret og derfor ikke kunne vise sig frem. I mine øjne ignorerer den behændigt hele efteråret, hvor han kun blev brugt let i pokalen. Og at han røg af holdet igen i foråret før han blev skadet. Men der var en case, selvom jeg ikke var overbevist.

Nu ser jeg ingen case. JP giver gerne spilletid til dem han ønsker at sluse ind. Og porten er lukket for Badji. Han kan stadig overraske, og han har haft gode momenter.

Hvem har i øvrigt spillet mest, Serra eller Badji? I fald de har spillet case samme antal minutter, som jeg gætter på, må man så heller ikke kritisere Serra? Virker JP ikke til at finde Serra mere interessant/relevant end Badji?

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back