New posts

Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 316K
Status
Not open for further replies.
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener med at MEM først var her sidst i vindue.

Jeg tror det er indiskutabelt, at lige nu så er Anderson og Madsen bedre spillere end Jørgensen og Solbakken (der sidste spillede mod Sudtirol for cirka 5 måneder siden).

Hvad de og holdet kan blive til, dét vides ikke.
Der menes vist, at MEM nåede at spille så mange kampe mens vinduet var åbent, at der ikke er så mange kampe uden ham, før der kommer et nyt.

Jeg mener stadig, at håbets strategi kan være farlig, når antallet af kvalitetsspillere lige nu er så lavt, at vi hurtigt bliver så sårbare, at det unødigt kan komme til at koste mange point. Om det var for satset, ved vi først i december, så lad den ligge indtil da.

Jeg er skeptisk over for forventningerne til vintervinduet. Hvis man vil have forstærket truppen, var det lettere her i det store vindue. Tror desværre at det er en neddrosling i spillerbudgettet, uden at man tilsvarende tilpasser forventninger til resultaterne. Og dermed holdt sangen om, at et stadionbyggeri var totalt adskilt fra en kontinuerlig udbygning af spillerbudgettet ikke. Og det må jo koste, hvis vi er den eneste klub i ligaen, der går den vej, med mindre vi kontinuerligt spiller over niveau og er svineheldige med at undgå skader og karantæner.

Vi bliver lidt klogere efter vintervinduet og må afvente til sommer for at se, om vi så igen lander uden europæiske kampe eller om det hjalp at krydse fingre 😉.

Jeg synes man skal gøre sig klar ved en talentudvikling ved, at styrke sine talenter. Når man så realistisk føler man har et par årgange på 2-4 der ligner spillere der kan spille og gøre en forskel, så skal man satse og gøre truppen tyndere.

Havde vi gjort tilsvarende for et år tilbage, så havde vi skabt pladsen til Kannegaard (bænkevarmer i Hobro); Jing Reec og Sauer f.eks. Det tror jeg ikke der var kommet ret meget godt ud af.

Der er flere facetter i spil, naturligvis. Den spiller man køber i dette vindue står måske i vejen for det talent der er klar om et år ... omvendt står det talent ikke klar som afløser her og nu.

Jeg er enig i det risikable ved den tynde trup. MEM blev solgt sent, så der er 11 kampe tilbage før næste vindue. Han blev også erstattet på højt niveau. Jeg er mere ærgerlig over man ikke fik to erstatninger ind, så man vekslede noget af truppens topniveau til en ekstra spiller på højt niveau, fra 13-14 til 14-15 jf Peter Sørensen og Di Stefano andetsteds i tråden.

Jeg er skeptisk over for forventningerne til vintervinduet. Hvis man vil have forstærket truppen, var det lettere her i det store vindue. Tror desværre at det er en neddrosling i spillerbudgettet, uden at man tilsvarende tilpasser forventninger til resultaterne. Og dermed holdt sangen om, at et stadionbyggeri var totalt adskilt fra en kontinuerlig udbygning af spillerbudgettet ikke. Og det må jo koste, hvis vi er den eneste klub i ligaen, der går den vej, med mindre vi kontinuerligt spiller over niveau og er svineheldige med at undgå skader og karantæner.

Det ligner i hvert fald, at man som minimum ikke rigtigt øger spillerbudgettet i år. Om det er en neddrosling eller et bevist strategisk fremgangsmåde for at tilpasse truppen over tid er dig sværere at vurdere med den indsigt, vi har.

Jeg er dog ikke så skeptisk ift. hverken forventningerne eller konkurrenterne.

Jeg synes ikke, der er noget, der indikerer, at klubben har forventninger om noget højere end top seks denne sæson. Fans måske, men ikke klubben. Jeg har i hvert fald ikke hørt nogen udtale noget i den retning.

Ift. spillerbudget og de øvrige klubber, så er vi vel fortsat markant foran alle klubber foruden FCK/N/M og Brøndby.

Randers har set meget tvivlsomme ud so far, og de har også været åbne om, at deres vindue fejlede en anelse. I Vejle begynder man at forstå, hvorfor de relativt store navne er landet i Vejle. FCN og Silkeborg er kommet virkeligt dårligt fra land. Og alting sejler som vanligt i Brøndby.

Jeg er ikke sp bekymret. Det ligner et ret åbent slagsmål om at komme i top seks, det tror jeg godt vi kan konkurrere om med vores trup.

Der er flere facetter i spil, naturligvis. Den spiller man køber i dette vindue står måske i vejen for det talent der er klar om et år ... omvendt står det talent ikke klar som afløser her og nu.

Jeg er enig i det risikable ved den tynde trup. MEM blev solgt sent, så der er 11 kampe tilbage før næste vindue. Han blev også erstattet på højt niveau. Jeg er mere ærgerlig over man ikke fik to erstatninger ind, så man vekslede noget af truppens topniveau til en ekstra spiller på højt niveau, fra 13-14 til 14-15 jf Peter Sørensen og Di Stefano andetsteds i tråden.
Jeg er bestemt ærgerlig over, at vi ikke hentede en spiller mere til midten, og en venstre back der kan spille både back og wingback.

Jeg deler ikke på samme måde bekymringen over, at f.eks. Solbakken (og det er kun et eksempel) kan stå i vejen for en spiller der rykkes op om 12 måneder. Havde du spurgt AGF for 3 måneder siden, så lå det bestemt ikke i kortene, at sælge Mads Emil Madsen, men det skete. Havde du spurgt for 3 måneder siden om vi regnede med at miste både Anderson og Madsen var der blevet grint af det.

Tingene går utrolig hurtig i fodbold, og det er utrolig svært at planlægge langt frem dér hvor vi er i fødekæden. Det letteste at planlægge med, er næsten de u-spillere man tror på. Det er trods alt ikke så ofte vi sælger i u-spiller der ikke er i A-truppen.

Det ligner i hvert fald, at man som minimum ikke rigtigt øger spillerbudgettet i år. Om det er en neddrosling eller et bevist strategisk fremgangsmåde for at tilpasse truppen over tid er dig sværere at vurdere med den indsigt, vi har.

Jeg er dog ikke så skeptisk ift. hverken forventningerne eller konkurrenterne.

Jeg synes ikke, der er noget, der indikerer, at klubben har forventninger om noget højere end top seks denne sæson. Fans måske, men ikke klubben. Jeg har i hvert fald ikke hørt nogen udtale noget i den retning.

Ift. spillerbudget og de øvrige klubber, så er vi vel fortsat markant foran alle klubber foruden FCK/N/M og Brøndby.

Randers har set meget tvivlsomme ud so far, og de har også været åbne om, at deres vindue fejlede en anelse. I Vejle begynder man at forstå, hvorfor de relativt store navne er landet i Vejle. FCN og Silkeborg er kommet virkeligt dårligt fra land. Og alting sejler som vanligt i Brøndby.

Jeg er ikke sp bekymret. Det ligner et ret åbent slagsmål om at komme i top seks, det tror jeg godt vi kan konkurrere om med vores trup.
Jeg er enig i, at alle klubber har udfordringer efter et transfervinduet. Både målt på, om spillerne virkelig holdet niveau og naturligvis med relationerne.

Jeg tror dog, at FCN kommer som skudt ud af en raket snart. Der er så meget talent i den trup. Røjkjær bliver mere og mere spillet ind, Yierenki så stærkere ud en længe i sidste uge. Alio er tilbage fra en skade, han har et vildt CV.

Der menes vist, at MEM nåede at spille så mange kampe mens vinduet var åbent, at der ikke er så mange kampe uden ham, før der kommer et nyt.

Jeg mener stadig, at håbets strategi kan være farlig, når antallet af kvalitetsspillere lige nu er så lavt, at vi hurtigt bliver så sårbare, at det unødigt kan komme til at koste mange point. Om det var for satset, ved vi først i december, så lad den ligge indtil da.

Vi bliver lidt klogere efter vintervinduet og må afvente til sommer for at se, om vi så igen lander uden europæiske kampe eller om det hjalp at krydse fingre 😉.
Det pudsige er jo, at der jo faktisk er flere kampe i dette efterår end normalt og, at AGF har et ret hårdt program. De 4 kampe der er i forået, inden holdene skal i slutspil er de to oprykkere, sidste års nummer 8 og 10 (OB hjemme, Fredericia ude, Viborg hjemme og Vejle ude).

Jeg er bestemt ærgerlig over, at vi ikke hentede en spiller mere til midten, og en venstre back der kan spille både back og wingback.
Netto to ind - den havde jeg også meget gerne taget, men jeg begrænsede mig til en i mit indlæg.

Jeg deler ikke på samme måde bekymringen over, at f.eks. Solbakken (og det er kun et eksempel) kan stå i vejen for en spiller der rykkes op om 12 måneder. Havde du spurgt AGF for 3 måneder siden, så lå det bestemt ikke i kortene, at sælge Mads Emil Madsen, men det skete. Havde du spurgt for 3 måneder siden om vi regnede med at miste både Anderson og Madsen var der blevet grint af ddet.
Min tanke var ikke ift Solbakken, men de andre forstærkninger du, jeg og fx Di Stefano taler for.

Jeg prøvede at folde CPHs argument ud. Jeg synes ikke det holder, men jeg vil gerne yde det retfærdighed.

Tingene går utrolig hurtig i fodbold, og det er utrolig svært at planlægge langt frem dér hvor vi er i fødekæden. Det letteste at planlægge med, er næsten de u-spillere man tror på. Det er trods alt ikke så ofte vi sælger i u-spiller der ikke er i A-tA-truppen
Helt enig! At undlade indkøb nu, fordi man - måske - har en linet op til sommer, er alt for usikkert.
1) Når talentet ikke træner med A-truppen fast, kan man ikke sige ret meget
2) starterne og de primært reserver er eksponerede og der vil være kontraktudløb (galore) og transferinteresse der gør, at man kan planlægge den slags på vej ind i et vindue, men ikke meget tidligere end det.

Netto to ind - den havde jeg også meget gerne taget, men jeg begrænsede mig til en i mit indlæg.

Min tanke var ikke ift Solbakken, men de andre forstærkninger du, jeg og fx Di Stefano taler for.

Jeg prøvede at folde CPHs argument ud. Jeg synes ikke det holder, men jeg vil gerne yde det retfærdighed.

Helt enig! At undlade indkøb nu, fordi man - måske - har en linet op til sommer, er alt for usikkert.
1) Når talentet ikke træner med A-truppen fast, kan man ikke sige ret meget
2) starterne og de primært reserver er eksponerede og der vil være kontraktudløb (galore) og transferinteresse der gør, at man kan planlægge den slags på vej ind i et vindue, men ikke meget tidligere end det.
Mht din poite skrev jeg jo også både f.eks. og efterfølgende - og det er kun et eksempel.

Kunne også være et Carstensen vs Grantzau scenarie, eller om man om man skal forlænge med Beijmo som gardering på højre stopper for et par år, selvom Sølvi og Storch står klar i kulissen.

Helt enig. Vi er nogen der forsøger at hjælpe klubben på forskellig vis. Jeg sigter efter 3. Pladsen og tror Thomas K og Di Stefano gør det samme. I samme moment sigter jeg mod historien og hvordan resten af efteråret kan blive meget hårdere og vejen mod bare top 6 kan blive kompliceret, selv ved få skader.

CPH tilbyder et rationale for transferinaktivitet, baseret på hensynet til de unge, og du er ude i samme ærinde, men baseret på lavt/afdæmpet ambitionsniveau?

Mit eget bud på transferinaktiviteten er økonomi. Jeg nægter at tro, både at hensynet til de unge udenfor truppen er årsagen, især med de mange kontraktudløb der kommer. Og jeg nægter også at tro Jacob Nielsen slår ud med armene og siger 'jaja, lad os bare snige os med i top-6 igen i år'.

Jeg ser en Jacob Poulsen der råber på bredde, en CV der bakker sin træner op og kan kombinere det med flere unge på sigt. Og en Jacob Nielsen der er ved at æde sine knoer i vrede.

Men jeg ser også JN og Fournais ligge i fosterstilling mens de venter på den økonomiske dommedag - hvor meget bliver stadion yderligere forsinket og -dyret, hvad koster det nuværende ekstra, og hvad bliver leveomkostninger?

Helt enig. Vi er nogen der forsøger at hjælpe klubben på forskellig vis. Jeg sigter efter 3. Pladsen og tror Thomas K og Di Stefano gør det samme. I samme moment sigter jeg mod historien og hvordan resten af efteråret kan blive meget hårdere og vejen mod bare top 6 kan blive kompliceret, selv ved få skader.

CPH tilbyder et rationale for transferinaktivitet, baseret på hensynet til de unge, og du er ude i samme ærinde, men baseret på lavt/afdæmpet ambitionsniveau?

Mit eget bud på transferinaktiviteten er økonomi. Jeg nægter at tro, både at hensynet til de unge udenfor truppen er årsagen, især med de mange kontraktudløb der kommer. Og jeg nægter også at tro Jacob Nielsen slår ud med armene og siger 'jaja, lad os bare snige os med i top-6 igen i år'.

Jeg ser en Jacob Poulsen der råber på bredde, en CV der bakker sin træner op og kan kombinere det med flere unge på sigt. Og en Jacob Nielsen der er ved at æde sine knoer i vrede.

Men jeg ser også JN og Fournais ligge i fosterstilling mens de venter på den økonomiske dommedag - hvor meget bliver stadion yderligere forsinket og -dyret, hvad koster det nuværende ekstra, og hvad bliver leveomkostninger?
Vi får nok aldrig svar på, hvad der er op og ned, og hvem i klubben der indtog hvilke positioner.

Men for mig er bundlinjen, at vi har en trup, som jeg har som favorit til top 4 - og måske en medalje. Og som samtidig har plads til de unge. Den er så til gengæld smal, hvilket giver noget usikkerhed om vores potentiale.

Men jeg tror slet ikke på ideerne om, at ledelsen er i panik, eller at der er stor strategisk uenighed. Jeg tror, det hele er klappet af, og at vi følger en klar strategi. Formentlig dikteret af både økonomi og fokus på talentudvikling.

Men jeg tror slet ikke på ideerne om, at ledelsen er i panik, eller at der er stor strategisk uenighed. Jeg tror, det hele er klappet af, og at vi følger en klar strategi. Formentlig dikteret af både økonomi og fokus på talentudvikling.
Jeg er enig. Jeg har indtryk af, at der en opfattelse herinde af, at økonomien er blevet værre og derfor skar vi i spillerbudgettet i dette vindue. Men vi ved faktisk ikke, om det er tilfældet, eller om der skete noget andet. En alternativ hypotese kan være, at vi satsede på noget stort sidste sæson efter en vild august og derfor overbudgetterede sportsligt. Da det sportslige så fejlede kostede det både sportschef og træner, mens vi har brugt dette transfervindue til at justere spillerbudgettet til, så der rum til at tilpasse truppen i et fornuftigt tempo.

Jeg har tidligere sagt, at jeg godt kunne leve med en placering omkring 7-8 hvis vi spillede en type fodbold hvor vi i fremtiden kunne bygge ovenpå, og samtidig førte nogle unge spillere ind. For et par måneder siden, da jeg skrev det, nævnte jeg bl.a. en Callø fremfor Dalsgaard - men det argument kan jeg ikke bruge igen. Men jeg vil hellere blive 7-8 med 60-70% af spilletiden til f.eks. Emmery, Tchamche og Solbakken fremfor Patrick Mortensen og Nicolai Poulsen og så en 6. plads.

Sagt på en anden måde, så gav sidste sæson mig ikke rigtig noget - der var for meget spilletid til spillere der hverken er fremtid eller transferpenge i. For mig skal man med det 4. største budget, og ambitioner om at udfordre i hvertfald Brøndby og måske endda FCM på sigt, enten leverere en sæson hvor man er i spil til medaljer inditl runde 25-27, eller bruge en mellemsæson til at bygge på. At spille halv defensivt, med aldrende spillere og så blive nummer 6 - det giver ikke noget i min bog.

Tror jeg vores start-11, med alt det der sker rundt omkring, kan klemme en 3-4 plads hjem, helt sikkert. Kan vi med meget få skader også implementere Tchamche eller Emmery, samtidig med vi vinder en bronze, ja det tror jeg også.

Dér hvor jeg ser problemet lige pt er, at vi f.eks. i den kommende weekend udtager hele den kampklare trup (20 markspillere hvoraf 2 er skadet). Det betyder, at f.eks. Arnstad der med et gult kort ryger karantæne efterlader et hul på bænken der skal tages af f.eks. Haugstrup. Kahl ville efterlade et hul til Elkjær osv.

Der finder jeg det besynderligt at man kan leve med 20 markspillere, og så ønsker at bringe spillere på 17-19 år fra U19, hvor man tror de kan matche fuldtidsspillere i andre klubber. Spillere som f.eks. Damgaard og Løndal i VFF (underlader Bidstrup og Jørgensen) er jo ikke U19 spillere, men spillere fra deres A-trup. Det samme med Stüker, Øxenberg, Lorents osv i Silkeborg. Sabil Hansen og Mike Themsen i Randers osv.

Grunden til vi i AGF - tror jeg - ikke har givet fuldtidskontrakter til de spillere der måske allerede om en uge (f.eks. karantæne til Arnstad) skal på bænken er, at
man ikke ser fremtidige superligaspillere i Haugstrup, Elkjær, Ime og hvad de ellers hedder.

Derfor synes jeg også vi har slanket vores trup for meget, og jeg frygter (for spillernes skyld), at man smider unge mennesker ind i en helsekedel, hvor man ikke har givet dem de optimale betingelser - blot for at spare småpenge i det store billede.

Vi får nok aldrig svar på, hvad der er op og ned, og hvem i klubben der indtog hvilke positioner.

Men for mig er bundlinjen, at vi har en trup, som jeg har som favorit til top 4 - og måske en medalje. Og som samtidig har plads til de unge. Den er så til gengæld smal, hvilket giver noget usikkerhed om vores potentiale.

Beklager hvis her spørgsmål virker konfronterende.

Men føler du truppen er til bronze, eller vores start-11?

Last edited:

Jeg tror ikke, klubben har et lavt ambitionsniveau. Jeg tror klubben har et realistisk ambitionsniveau, hvor man vil så højt op som muligt, som minimum i top seks. Jeg tror ikke, klubben vurderer det som ansvarligt at sigte efter top tre i den nuværende situation.

Jeg tror, transferstrategien og de transfermæssige valg er dikteret heraf og af flere følgende faktorer. Herunder mindst:

1) Behovet for at give mere spilletid til de unge - heraf følger et behov for en smallere trup

2) Mere usikker økonomi

3) En reel tiltro på, at truppen er god nok til at opnå klubbens mål

4) En langsigtet planlægning af truppen, det skal balanceres. Det indebærer fx måske at der lige nu er bundet for mange lønkroner i angribere og højre wingbacks, og det skal løses, før man køber flere midtbanespillere og venstre wingbacks.

Jeg ser desuden ikke en JP, der råber på bredde. Jeg ser helt ubetinget en CV, der siger, at truppen er bred nok. Og jeg tror, JN og LF er ganske tilfredse. De har i hvert fald ikke givet udtryk fir det modsatte.

Beklager hvis her spørgsmål virker konfronterende.

Men føler du truppen er til bronze, eller vores start-11?

Den snak er måske næsten bedre at tage tirsdag formiddag.
Her kan vi, hvis tallene bare flasker sig minimalt jo reelt have en situation, hvor FCM, FCM og AGF er rykket fra de andre... og ser man på data bag kampene, burde vi endda have haft endnu flere point.

Ingen tvivl om, at truppen er smal... det er muligvis et sats her i efteråret, men et sats, der måske viser sig at bonne helidigt ud.
Ligger vi solidt til i medaljekampen i vintervinduet, er der jo plads i truppen til at geare op og virkeligt gå efter noget.

I mine øjne er truppens første 13-14 stykker gode nok til top 4 - men derfra er der et spring.

Jeg er enig. Jeg har indtryk af, at der en opfattelse herinde af, at økonomien er blevet værre og derfor skar vi i spillerbudgettet i dette vindue.

Det går ikke med den enighed men jeg er helt enig i dit indlæg. Dog vil jeg tilføje, at en af årsagerne til jeg savner en udmelding fra ledelsen, indrammer dit indlæg. For mig er det frustrerende, vi gætter i øst og vest, for selvom der er mange gode argumenter, så ret beset gætter vi.
Jeg behøver ikke præcise målsætninger bare nogle ord om, hvor vi er og hvad vi kan forvente frem til stadion åbningen.

Den snak er måske næsten bedre at tage tirsdag formiddag.
Her kan vi, hvis tallene bare flasker sig minimalt jo reelt have en situation, hvor FCM, FCM og AGF er rykket fra de andre... og ser man på data bag kampene, burde vi endda have haft endnu flere point.

Ingen tvivl om, at truppen er smal... det er muligvis et sats her i efteråret, men et sats, der måske viser sig at bonne helidigt ud.
Ligger vi solidt til i medaljekampen i vintervinduet, er der jo plads i truppen til at geare op og virkeligt gå efter noget.

I mine øjne er truppens første 13-14 stykker gode nok til top 4 - men derfra er der et spring.
Ja, og om to runder kan vi ligger 7'er.

Det er så uhyggeligt tæt i den her liga

Jeg er enig. Jeg har indtryk af, at der en opfattelse herinde af, at økonomien er blevet værre og derfor skar vi i spillerbudgettet i dette vindue. Men vi ved faktisk ikke, om det er tilfældet, eller om der skete noget andet. En alternativ hypotese kan være, at vi satsede på noget stort sidste sæson efter en vild august og derfor overbudgetterede sportsligt. Da det sportslige så fejlede kostede det både sportschef og træner, mens vi har brugt dette transfervindue til at justere spillerbudgettet til, så der rum til at tilpasse truppen i et fornuftigt tempo.
Jeg tror det er mere sandsynligt man havde et mere rosenrødt billede af økonomien dengang og investerede i noget man mente var holdbart.

Siden er Vejlby blevet langt dyrere, med lavere kapacitet. Byt stadion er udskudt, dyrere og lejen (stadig?) usikker. Og den sportslige investering gav hverken bonus på pointsiden eller i transferpotentiale.

Med nogenlunde vished om økonomi på nyt stadion er jeg vis på man havde holdt kursen med gradvis forøgelse af budgettet - som også blev meldt ud før sommerens vindue.

Der er meget der ligner sidste år. Man går ind til en so-so sæson efter svagt forår, oplever medvind i august og tror på store ting. Måske er det fornuftigt at holde lidt igen og ikke investere så meget i et øjebliksbillede.

Men mht budgettet har man solgt MA for 15 mio, mod en bogført værdi på 3m. MEM røg for 30m mod bogført værdi på 0 (ca). Og man har sparet på lønbudgettet, med mindre den gode Solbakken (5m i årlig transferomk) får en uhyrlig hyre.

Hvis man skal ligge i dvale / strafsælge for at betale afskrivningen på LW, RG, YB, KA og JJA er det alt for nederen.

Det ser lovende ud i stærkeste opstilling, og der er variationsmuligheder. Men vinduet må pinedød have resulteret i en reduktion af det sportslige budget. Og selvom JP roterer mere end Uwe, er det stadig et usikkert fundament.

Kan man sælge JJA, YB, LW og RG for noget der ligner 0 i tab, er det også mange midler der frigives. Det kan kombineres med alle de kontrakter der løber ud i juni 26 og giver dermed CV et stort råderum ... der igså bliver bydende nødvendigt, med mindre man forlænger en del kontrakter (og hvorfor er det så ikke sket allerede? Fordi fremtidens økonomi er meget usikker?).

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back