New posts

Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 280K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Vinter 2025/2026
Fair og det var også en lidt for unuanceret udtalelse men det ændrer ikke på holdning til, at jeg tror, Arnstad er god nok til de 3 store i Portugal og det baserer jeg ud fra det kendskab jeg har til de 3. Det burde jeg have skrevet i stedet for at skrive den portugisiske liga men så stopper diskussionen også her for mig, for vi er ude i ordkløveri.
Men det ændre ikke ved, at jeg skriver “jeg har kun set AEK i Europa” og det får du til, at jeg “kender” den græske liga.

Derefter skriver du, at du “kender niveauet i Portugal” hvorefter man implicit skal forstå, det er de tre store klubbers kampe i Europa, som så udtrykker et niveau for en hel liga. (samme argumentation trækker dog ikke, hvis det er de tre store græske klubbers kampe i Europa).

Tilsyneladende skal min konkrete og præcise formulering ikke tages alvorligt eller bogstavelig, mens din mere unuancerede udlægning til gengæld skal forstås på den måde, der passer dig bedst.

Jeg ser det ikke som ordkløveri, men mere som et udtryk for, at du har ønsket at præcisere din pointe uden nødvendigvis, at læse hvad andre skriver eller være specielt nøjagtig med, hvad du selv skriver. Du lytter ikke, fordi du har munden fuld af modargumenter.

Men held og lykke - og god fornøjelse med Alverca-Rio Ave lørdag.

Vi ignorerer lige din kæphest - at jeg har skrevet det samme negative indlæg om Arnstad siden han kom til klubben, og at det er drevet af trang til at være kontrær og/eller en personlig antipati, frem for en reel analyse.

Ved starten af sæsonen var spørgsmålet, hvor god Arne kunne blive for AGF.

Svaret viste sig hurtigt at være 'væsentligt bedre end du [=jeg] tror'.

Det har jeg bygget ind i min analyse, og allerede da jeg indgik væddemålet på de 50 mio, gjorde jeg det med forventning (og HÅB!) om at tabe det. Og jeg gjorde det som 'fejring' af min tidligere fejltagelse.

Men 'bedre end du tror' er kun relevant i starten. Dels fordi kurven aldrig er lodret på længere sigt, og fordi 'tror' udvikler sig over tid og ikke er et fast anker. Dertil er der også et væsentligt element af fejlvurderingen fra min side, der er bundet op på spillestil. Det kan blive basis for en ny fejlvurdering, men jeg kan se Arnstad som langt mere værdifuld i et mere tålmodigt system længere fremme på banen, og vurderede ham i for høj grad ud fra Uwes system med hurtigere afvikling.

Derfor er det relevant at debattere hvor god Arnstad kan blive. Jeg er ikke i tvivl om han kan forbedre et allerede højt niveau for AGF, men spørgsmålet er, hvad han kan blive til andre steder- og jeg trækker min kæphest frem I en diskussion af transferpotentialet for Arnstad, samt som støtte til Aro Vari, der udtrykker et standpunkt om at Arnstad måske ikke er optimal i en 10'er-rolle.

i diskussionen om hvor Arnstad rangerer placerer @cph ham over Aron. Det er en interessant diskussion. Der kan ligge nedvurdering af Aron, overvurdering af Arnstad, nøgtern her-og-nu analyse, eller baseret-på-fremtidig-performance bag. Og der kan ligge en præference for forskellige typer under. Alt sammen legitimt.

Som jeg husker gik Aron til Werder Bremen ("Werner"). På den tid var Werner i den bedre halvdel af Bundesligaen (ret mig gerne, hvis jeg husker fejl).

Arnstad er kommet med på det norske landshold, hvilket er en stor ting. I første omgang på afbud og nok i høj grad for at hjælpe hans udvikling. Men det er også stort at Ståle ser det relevant at hjælpe med udviklingen!

Kan man forestille sig Arnstad skiftes til et hold i midten af Bundesligaen? Jeg tror ikke de er klar til at hente ham endnu, men - for at binde en sløjfe til tidligere indlæg - tror da de kunne finde på at se med når han bliver matchet mod de stærke hold.
Det er relevant at diskutere hans niveau, men det virker som om du griber enhver mulighed for at tale ham ned (det er blevet sværere for dig i denne sæson). Det er det, jeg kalder din kæphest.

Mine tanker løber af med mig….
Kan vi forestille os at GF’s øverste, altså bestyrelse og sportslige ledelse, helst IKKE ser vi klarer os FOR godt før vi tar det nye stadion i brug? Hvis og såfremt….så er det vel ikke utænkeligt at vi sælger både Arnstad og Bech, evt Links i vinduet…..ved ikke selv hvad jeg mener om dette….umiddelbart dårligt. Men kan jeg ikke ha fat i noget?

Jeg tror helt sikkert - at klubben havde set for sig - at næste PEAK skulle være på det nye stadion, og på ingen måde havde forestillet sig, at vi med besparelser og salg af 2 største profiler, og farvel til Duelund også - ville kunne spille med om et mesterskab nu.

Så hvis vi har lavet spareøvelsen med sigte på, at det sparere lønkroner og transfermidler skulle "ligges sammen" frem mod stadion-indtoget - så ville jeg ikke være chokeret.
Vi stod og står foran en kæmpe udskiftning af ældre profiler. Det koster.
Og pengene er små når Vejlby og ny-Ceres Park koster og koster - og vi ikke engang ved om det vil fortsætte med at koste mere, så skal holde igen sportsligt.
Vi har lavet en emission nu - og en del af den er møntet på at "sikre sportslig udvikling" - men det kunne sagtens som minimum være tiltænkt til sommer, og ikke en krone til vinter. Vi har lavet lejeaftaler frem mod sommer - med købsoptioner etc. Og mange - selv bærende spillere som Beijmo, Kahl og PM/NP/Hansen/Dalsgaard har udløb der.

Så tror ikke bare man har sagt "vi tager det som det kommer" - men lavet en plan, som efteråret her - nok rykker lidt ved når det kommer til aktivitetsniveau til vinter.

Mine tanker løber af med mig….
Kan vi forestille os at GF’s øverste, altså bestyrelse og sportslige ledelse, helst IKKE ser vi klarer os FOR godt før vi tar det nye stadion i brug? Hvis og såfremt….så er det vel ikke utænkeligt at vi sælger både Arnstad og Bech, evt Links i vinduet…..ved ikke selv hvad jeg mener om dette….umiddelbart dårligt. Men kan jeg ikke ha fat i noget?

Tak, så er jeg rolig…..😬 ( 😉 )
Jeg tror også Jacob Nielsen er så meget en vindertype, så han aldrig kunne drømme om at lade et muligt mesterskab glide os af hænde. Men han får da nok også lidt grå hår i hovedet af at forestille sig Champions League Hymnen på Temu Park :cool:

Til gengæld kan jeg godt forestille mig at han lige nu er i gang med at levere negative regnskaber, så folkestemningen ikke bliver at AGF er så velhavende, så de sagtens kan betale overpris i stadionleje.

Så der er da lidt uoverensstemmelser lige nu, imellem politikken i ikke at virke alt for rige, og så et muligt mesterskab.

Det er relevant at diskutere hans niveau, men det virker som om du griber enhver mulighed for at tale ham ned (det er blevet sværere for dig i denne sæson). Det er det, jeg kalder din kæphest.
Jeg spekulerer i et niveau der ligger mellem 55 og 85 mio kr. Men jeg taler ham da lidt ned, når jeg tænker Holland / Belgien, fremfor fx Bundesligaen.

Aron skiftede til Alkmaar fra GF, og havde faktisk nogle virkelig flotte sæsoner i Holland og også senere i Hammarby. I Werner Bremen (hvor han skiftede til for over 30 mio. kr.) havde han mindre succes, og var nok landet på en lidt for høj hylde. Men min hukommelse svigter mig, så min vurdering er primært baseret på simple data. At han nåede 19 landskampe for USA trækker også flot op i en rigtig, rigtig fin karriere. Så det er på ingen måde for at tage noget fra Aron. Og måske lader jeg også hans mindre gode sæsoner i Aarhus trække for langt ned i min bedømmelse. Han spiller i øvrigt stadig i dag som 34-årig (for Valur).

Men selv med Arons utrolige sidste sæson for os, så er min vurdering stadig, at det er endnu mere 'ekstremt', det Arnstad viser i den her sæson. Mange af hans aktioner og hans betydning i kampene er så usædvanligt for en spiller i AGF, så jeg vil fastholde, at vi udover Bisseck ikke har set noget lignende siden det stærke hold i 96 og det endnu bedre hold i midten og slutningen af 80'erne.

Så er der en som Mortensen, som swharders fremhæver, og det er en god pointe. Hans betydning som anfører, målscorer og presspiller, har været meget, meget stor. Men i en sammenligning mellem Arnstad, Aron og Paddy, der vil jeg gætte på, at Arnstad er den af de tre, der med sit niveau i AGF har kvaliteterne til at kunne begå sig i den største klub i udlandet - ikke målt på potentiale men på niveau i AGF. Arnstad vil efter min vurdering kunne skifte til den klart største klub af de tre og få succes der. Ikke Inter-niveau, men måske ikke så langt derfra.
Jeg synes faktisk Yakob er deroppe sammen med Arnstad. Han var dælme god inden han blev skadet.

Tror du der er noget lignende i vente for Arnstad?
Jeg synes tallene er svære at blive rigtig kloge på. Jeg synes f.eks Mattson var ret billig, og Mads Emil var relativt dyrt.

Dorgeles var på mål-assist for dyr, men var blandt de absolut bedste i second assist i Europa. Suzuki virkede dyr på alderen.

Men mon ikke han ligger omkring 50-70 millioner.

Last edited:
Apropos Duelund så husker jeg at mange spåede ham stor succes til den næste klub han skiftede til. Er der nogen som har set Vejle spille mere end mod os som kan give en beskrivelse af hans præstationer? Han spiller ihvertfald kontinuerligt og har scoret 3 mål.
Det blev nævnt af Azad Corlu i Mediano, at rigtigt mange af Vejles offensive spillere blev brugt forkert af Ivan Prelic, bl.a. er Amin Chiachas største force at være i boksen, ikke som dybdeløber, han nævnte også at Hjulsager og Duelund havde skiftet rolle i de seneste kampe, og det havde ikke gjort noget godt for Vejles offensiv, så det er spørgsmålet om der kommer til at ske noget med Kielstrup i spidsen nu?

Apropos Duelund så husker jeg at mange spåede ham stor succes til den næste klub han skiftede til. Er der nogen som har set Vejle spille mere end mod os som kan give en beskrivelse af hans præstationer? Han spiller ihvertfald kontinuerligt og har scoret 3 mål.
Når han har spillet - har været blandt de bedre på et virkeligt ringe hold. Men angiveligt slider han stadig med fysikken. Den næste periode - med Kielstrup som træner - er nok den, han reelt skal vurderes på.

Jeg synes tallene er svære at blive rigtig kloge på. Jeg synes f.eks Mattson var ret billig, og Mads Emil var relativt dyrt.

Dorgeles var på mål-assist for dyr, men var blandt de absolut bedste i second assist i Europa. Suzuki virkede dyr på alderen.

Men mon ikke han ligger omkring 50-70 millioner.
Det er nok også et meget stort spørgsmål om timing. Kommer der interesse fra en PL-klub (hvis han på det tidspunkt kan få tilladelse til at skifte til PL), og er der generelt kamp om ham, så kan prise stikke af og blive langt højere end 50 mio. Det er i øvrigt ikke en pris, jeg tror AGF vil overveje at sælge ham for.

Det er nok også et meget stort spørgsmål om timing. Kommer der interesse fra en PL-klub (hvis han på det tidspunkt kan få tilladelse til at skifte til PL), og er der generelt kamp om ham, så kan prise stikke af og blive langt højere end 50 mio. Det er i øvrigt ikke en pris, jeg tror AGF vil overveje at sælge ham for.
JEg taenker 10mio Euro hvis han holder nuvaerende niveau.
Jeg troede at med hans landholdsdebut var tilladelse til PL saa godt som sikkert, eller er det mere komplekst?

Hvad er crazy money - er det dobbelt op af MEM?;)
I min bog starter crazy money ved 100 mill. Alt derunder er ikke godt - det kan gerne være, Arnstad på papiret ikke er så mange penge værd, men for os kan han være forskellen på at spille om guld/sølv eller 3-5 pladsen. Skal vi give afkald på dét, skal vi kompenseres voldsomt.

Hvad er crazy money - er det dobbelt op af MEM?;)
Jeg har også kredset omkring noget af det samme - hvad er reelt set en god (=fair) pris for Arnstad. En ting er, hvis jeg er helt skævt og en, gerne to fra Prl er interesserede. Så bliver prisen langt højere end man kan forudse.

Men hvad nu, hvis det er en klub fra subtoppen i fx Holland der byder fx 50 mio?

I min bog er det ikke prisen som sådan. Det er væsentligt at få etableret AGF som en klub der sælger dyrt. Men det er også væsentligt at få Arnstad et godt sted hen, så han kan fortsætte sin udvikling og være en Bisseck- historie om et talent, der fik genrejst karrieren hos AGF og nu spiller et større sted og taler varmt om klubben.

Og det er vigtigt for AGF at kunne sælge, eller vente, alt efter hvad der passer bedst ind i planerne for at jagte bedst mulige placering i en kombination med at få sat gang i et generationsskifte.

Hvis han ryger for fx 75 mio i vinterpausen, afhænger meget af perspektivet.

Isoleret set er det et plus på 60 mio brutto på det køb. Spillemæssigt var der tæt på fuld tid hele vejen, og en halvsæson på profil-niveau. Regnskabsmæssigt er der brugt 4,5 mio, så de 15 mio er blevet til 10,5 og dermed i princippet 60 mio at handle for (og ja, det skal næsten være en til en, efter de besparelser man høstede i sommers, efter udmelding om 'uændret budget').

Tager man puljen med LW, Badji, Arnstad, Gyamfi og JJA og slår det sammen som SIBs ungdomssats, går det ca lige op. 55 mio i indkøb. En spiller der spiller og en der måske er ved at finde retning i Esbjerg.

Pointen er IKKE, at det var en dum ide, og jeg tænker Arnstad-penge skal bruges på noget lignende. Pointen er, at det var dårligt udført. I en verden hvor man kan høste transfers på en McD-elskende fejlet målmand og på Tobias Bach, er det ikke godkendt med ca. break even. 3 af 5 må forventes at kunne bruges på holdet, og så er der plus i regnskabet. Men det tæller op at Arnstad er blevet så stort et hit.

Man gå et halvt år længere tilbage og medregne Tobias Bech, men dels ødelægger det mit flow, og dels har jeg aldrig tænkt ham med i det, heller ikke dengang (og jeg har ikke set andre inkludere ham ...?). Men han tæller klart op, om han medregnes i ungdomssatsningen eller ej.

I min bog starter crazy money ved 100 mill. Alt derunder er ikke godt - det kan gerne være, Arnstad på papiret ikke er så mange penge værd, men for os kan han være forskellen på at spille om guld/sølv eller 3-5 pladsen. Skal vi give afkald på dét, skal vi kompenseres voldsomt.
Jeg er ligeledes af den opfattelse, at både Arnstads – og for den sags skyld også Bechs – sportslige værdi for AGF er så betydelig, at klubben formentlig vil være villig til at acceptere et, om end ikke markant, lavere beløb til sommer end ved et salg i vinterpausen.

Jeg formoder, at man internt har gjort det klart for Bech, Links og Arnstad, at de naturligvis får mulighed for at forfølge deres udenlandseventyr, men først til sommer. Kun i tilfælde af et helt ekstraordinært tilbud vil man være indstillet på at lytte tidligere.

Jeg nægter simpelthen at tro på, at vi kan få 75 mio for Arnstad.

Han har været voldsomt god, men det er bare ikke sådan, markedet fungerer. Prisen afspejler i langt højere krav klubbens salgshistorik samt deres præstationer på den helt store scene i Europa. Og begge disse punkter bonger vi ud på i den forkerte retning.

Brøndby troede også, de ku sælge deres profiler for det dobbelte af det normale. Det fandt de så ud af, at det kunne de ikke, fordi markedet bare ikke er retfærdigt og solidarisk.

Bisseck er det største salg for €7M, men han smadrede også ligaen, var med Tyskland til U21 EM og blev altså solgt til Inter, som spillede CL-finale i maj. Han var også et kendt navn internationalt pga hans tyske pas og fortid. Havde der ik været en klausul i hans aftale, så kunne han godt have ramt de €10M. Men Bisseck var også ekstraordinær. Det er Arnstad ikke. Han er voldsomt dygtig, men slet slet ik Bisseck-god. Det er de færreste.

Jeg ser slet ikke Arnstad ryge til fx PL. realistisk set, så tror jeg, vi er ude i de nederste klubber i Bundesligaen, Ligue1 og Serie A. Vil han gerne spille europæisk så måske klubber som Alkmaar, Braga, Genk, Celtic, Rangers osv. Tror simpelthen ik, vi er et marked for større klubber end det.

Mit bud er et salg på €6-7M.

Og så kan man helt fair diskutere, om hans værdi ik er højere for os, end hans værdi er på markedet, og om vi ik så bare skulle holde på ham. Det synes jeg fx.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back