New posts

Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 315K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Vinter 2025/2026
Last edited:
Hvis roen har lagt sig, kan vi måske få tilbage mod diskussionen.

Det handlede om angribere og hvad man skal vælge

Jeg definerer nogle kriterier

Pris - transfer, fra 1(lav) til 5 (højeste niveau AGF kan være med på)
Løn, fra € til €€€€€
Transferpotentiale, fra A til F (højest)
Aktuelt sportsligt niveau fra 1 til 5

i) Sats på Badji og/eller Serra. 1-€€€- C - 2
ii) hent transferfri gammel spiller. 2-€€€€-A-4
iii) køb gammel spiller. 3-€€€€-A-5
iv) køb 24-28 årig angriber. 4-€€€€€-C-5
iv) køb talentfuld spiller med fit. 5-€€€-F-3
vi) køb talentfuld spiller du jour. 4-€€€-E-2

Jeg har tænkt på Badji øverst (og når han ikke kan slå Serra af, får han en generelt lav score

Jeg har generelt princippet om at tage kalkulerede ricisi og så bygge på, hvis de lykkes, eller lukke ned, hvis ikke. Jeg kan se gode ting i både Badji og Serra, men også at det kan JP ikke, derfor er jeg ikke til mulighed i)
iii) vil jeg ikke afvise, men det skal være en særlig case.
vi) er for mig en Badji-transfer. Spændende spiller, men begrænset scouting eller manglende fit til spillestilen. Måske skal han bare være lidt ældre, men erfaringen og gennembruddet kommer med spilletid, så når han ikke spiller vil jeg hellere købe den type når de har spillet på lavere niveau, end have dem to år på tribunen i AGF.

Det efterlader reelt ii) og iv). Hvis man finder en virkeligt interessant 21- eller 22-årig man tror på og kan købe for fx 25 mio, er det en interessant mulighed. Hvis ikke, eller hvis der er andre mere lovende muligheder andre steder på banen, er jeg langt mere til ii)-løsningen.

Last edited:
Hvis roen har lagt sig, kan vi måske få tilbage mod diskussionen.

Det handlede om angribere og hvad man skal vælge

Jeg definerer nogle kriterier

Pris - transfer, fra 1(lav) til 5 (højeste niveau AGF kan være med på)
Løn, fra € til €€€€€
Transferpotentiale, fra A til F (højest)
Aktuelt sportsligt niveau fra 1 til 5

i) Sats på Badji og/eller Serra. 1-€€€- C - 2
ii) hent transferfri gammel spiller. 2-€€€€-A-4
iii) køb gammel spiller. 3-€€€€-A-5
iv) køb 24-28 årig angriber. 4-€€€€€-C-5
iv) køb talentfuld spiller med fit. 5-€€€-F-3
vi) køb talentfuld spiller du jour. 4-€€€-E-2

Jeg har tænkt på Badhi øverst (og når han ikke kan slå Serra af, får han en generelt lav score

Jeg har generelt princippet om at tage kalkulerede ricisi og så bygge på, hvis de lykkes, eller lukke ned, hvis ikke. Jeg kan se gode ting i både Badji og Serra, men kan også se at det kan JP ikke, derfor er jeg ikke til mulighed i)
iii) vil jeg ikkeafvise, men det skal være en særlig case.
vi) er for mig en Badji-transfer. Spændende spiller, men begrænset scouting eller manglende fit til spillestilen. Måske skal han bare være lidt ældre, men erfaringen og gennembruddet kommer med spilletid, så når han ike spiller vil jeg hellere købe den type når de har spillet på lavere niveau, end have dem to år på tribunen i AGF.

Det efterlader reelt ii) og iv). Hvis man finder en virkeligt interessant 21- eller 22-årig man tror på og kan købe for fx 25 mio, er det en interessant mulighed. Hvis ikke, eller hvis der er andre mere lovende muligheder andre steder på banen, er jeg langt mere til ii)-løsningen.
Vi hentede Badji for et sted mellem 12-15 millioner, alt efter hvor man kigger. Han var 22 år, og tidligere spillet lige under 100 kampe i Jupiler League og Ligue 1. Dertil en enkelt kamp for Senegal

Med den inflation der er på talentfulde angribere, i den aldersgruppe - altså 20-22 år - så kunne man i dag nok ikke hente ham for 2 mill Euro.

Så hvis du går med din i v) (du har to iv) så tror jeg man meget let ville kunne lande med endnu en Badji - eller en der kun er en smule bedre end ham. Og så er der to muligheder, som jeg set det. Enten at hente en ny Badji, nok en anelse bedre, men ikke meget, eller give ham en reel chance.

Jeg synes positionen er så ekstrem vigtig, lidt mindre i vores nuværende system dog, at det er svært at udvikle spillere på den plads. Man giver ikke bare en Janni Serra 15 kampe fra start - det er for dyrt.

Så jeg tænker egentlig, at kunsten må være at finde en spiller, som har bevist sig på et niveau som dette (Danmark, Sverige etc), som f.eks Patrick Mortensen - så billig som muligt, og naturligvis så ungt som muligt.

For at have en ung money-maker som 9’er så skal det, som jeg ser det, være en man henter på eget Akademi.

Så for mig, så vægter præstation meget højere end alle de andre faktorer når det kommer til angriberen (keeperen det samme). At jeg kan leve med at hente en 29-årig spiller på en længere kontrakt

Det irritere mig, at det ikke var os der landende Alexander Lind. Og FCN har en købsoption, så mon ikke han ender der permanent.

Er den option ikke på ca 30 mil? Det tænker jeg nu stadig vi er et stykke fra at ville/kunne betale for en spiller.
Det vil være mere end vi kan betale, eller hvad vi ønsker at betale.

Jeg tror dog ikke klausulen er på 30 millioner, men har ikke kunne finde noget på den. Han blev hentet, i sin tid, or en pris på "op mod" 20 millioner, hvis alle klausuler blev indfriet, og det gør det jo sandsynligvis ikke. Så hans nedskrevet værdi i Pisa's bøger er nok et sted mellem 15-20 millioner i sommeren 2026, og jeg tror det er deromkring klausulen ligger.

Vi skal da bare udvikle et system hvor målene skal komme fra alle andre en 9'eren som så til gengæld bare skal være i vejen for forsvaret og screene til løbene fra de andre
Kan man ikke træne Badji op til det? :LOL:
Under Jakob Poulsen i Viborg, er det jo ofte 8'erne (vores 10'ere) og wings (vores wingbacks) der var de farlige og de kreative. Angriberen var tit og ofte en opspils punkt.

Så jo, vores afhængighed af Patrick Mortensen er mindre nu, end tidligere.

Under Jakob Poulsen i Viborg, er det jo ofte 8'erne (vores 10'ere) og wings (vores wingbacks) der var de farlige og de kreative. Angriberen var tit og ofte en opspils punkt.

Så jo, vores afhængighed af Patrick Mortensen er mindre nu, end tidligere.
Så behøver vi heller ikke at skulle ud og købe en 30 mil erstatning (overdrevet for forståelsen). Mon ikke man spiller Mortensen til han ikke kan mere fordi der trods alt er et mål relativt jævnligt i ham og så erstatter ham fra truppen og håber at 10'ere og wings til den tid scorer mere end nu.

Så behøver vi heller ikke at skulle ud og købe en 30 mil erstatning (overdrevet for forståelsen). Mon ikke man spiller Mortensen til han ikke kan mere fordi der trods alt er et mål relativt jævnligt i ham og så erstatter ham fra truppen og håber at 10'ere og wings til den tid scorer mere end nu.
Det kommer jo også lidt an på ambitionen i klubben, og det man gerne vil.

I Viborg var ambitionen jo klart, at udvikle og sælge spillere, for så at kunne bygge videre på det fundament man er ved at opbyyge. Så de investerede mere i typer som Isak Jensen, Serginho, Elias Achouri, Thomas Jørgensen osv fremfor Ementa (angribere er dyrere at hente, og du kan have flere 8'ere og wings på banen på én gang).

I AGF er ambitionen jo nok lidt mere, og på sigt også at vinde trofæer, så vi vil nok "lidt af det hele" - men jeg deler nok din opfattelse af hvor længe man vil bruge en type som Patrick Mortensen. Men i en klub som AGF, med vores størrelse, så skal alle spillere dybest set gerne ville noget mere end os - ligesom alle spillere i AGF kun er her (fra klubbens synspunkt) i mangel af bedre. Så snart vi har en mulighed for, at forbedre truppen, så er ingen hellige - alle er til salg, og alle kan afløses hvis der opstår en mulighed.

Det irritere mig, at det ikke var os der landende Alexander Lind. Og FCN har en købsoption, så mon ikke han ender der permanent.
Så er vi to !

9’ere der producerer og gider blive i superligaen er sjældne. Vi har været vildt heldige at have PM i over seks år.

Lind virker som en type der gerne vil blive Danmark, og han har et godt niveau som sagtens kan blive bedre.

Jeg får ondt i maven af alle de penge SIB brændte af på angribere, som har været dårligere end PM.

Jeg tror egentlig sagtens Badji kunne have spillet en håndfuld kampe i denne sæson allerede, hvis det handlede om angriber-funktion alene. Han er god til at modtage bolden - særligt i duel. Han er skarp på hovedet og han øjne på folk omkring sig. Han er måske nok ikke super skarp foran mål, men jeg tror primært, at Mortensen stadig spiller stort set samtlige minutter, fordi:
- Han er bedre i det første pres
- Han er en større kapacitet på defensive dødbolde
- Han er fantastisk som anfører
- Lige nu kører det

Med det nuværende system er jeg ikke nervøs for at spille ham fra start i forhold til angriberfærdigheder alene, så hvis JP og holdet bygger tryghed omkring de andre ting på listen, så tror jeg, det godt kan være, at Badji forløses hos os 😊

Med det nuværende system er jeg ikke nervøs for at spille ham fra start i forhold til angriberfærdigheder alene, så hvis JP og holdet bygger tryghed omkring de andre ting på listen, så tror jeg, det godt kan være, at Badji forløses hos os 😊
Her er vi tilbage i min anke mod Badji, og det er primært at han virker til at være opgivet af klubben.

Ser du noget tegn på man er villig til at give Badji mere end bare junk-minutter?

Jeg siger ikke man tager fejl i en analyse af Badji kunne blive en god angriber for AGF. a) han var ikke i klubben uden at kunne noget (serien 'Sunday' er utroligt underholdende, men fiktion) og b) jeg sad selv med fornemmelsen af Duelund kundehenvendelser kunne levere for AGF hvis han fik chancen.

Men man er også nødt til at se hvad klubben signalerer. Der er bundet penge i Badji, og gode penge at tjene hvis han lykkes. Så det kræver alligevel noget at holde ham fra spilletid, og det kan jeg ikke undlade at indregne.

Vi hentede Badji for et sted mellem 12-15 millioner, alt efter hvor man kigger. Han var 22 år, og tidligere spillet lige under 100 kampe i Jupiler League og Ligue 1. Dertil en enkelt kamp for Senegal

Med den inflation der er på talentfulde angribere, i den aldersgruppe - altså 20-22 år - så kunne man i dag nok ikke hente ham for 2 mill Euro.
Måske ikke. Dog er det altid sådan, at den type spiller - opgivet af sin klub - koster langt mindre end en spiller der faktisk spiller. Bogført værdi vs spillemæssig værdi.

Så hvis du går med din i v) (du har to iv) så tror jeg man meget let ville kunne lande med endnu en Badji - eller en der kun er en smule bedre end ham. Og så er der to muligheder, som jeg set det. Enten at hente en ny Badji, nok en anelse bedre, men ikke meget, eller give ham en reel chance.
Hvis man havde hentet Badji og spillet med ham, var jeg meget mindre kritisk - eller sikkert kritisk på en anden måde. Kontrasten mellem v) og vi) er for mig om man henter en 'tilfældig' med godt cv og mulig gevinst hvis man får ham igang igen, og at vælge en man langt bedre ved hvad står for og kan se gå direkte til spilletid. Jeg vil elske at en spiller man kender dukker op som 'dagens slagtilbud' og kan hentes relativt billigt. Men det er langt vigtigere for mig der er en plan og kendskab, end at prisen er fordelagtig.

En parafrasering af Warren Buffet, "it's better to acquire at great fit at a reasonable price, than to acquire a regionale fit at a great price".

I forlængelse af det, skal der ikke absolut købes en kategori v-angriber, hvis den ikke kan føles helt ned i maven. Og der skal absolut ikke købes en kategori vi-angriber ... med mindre talentet er SÅ ekstremt, at man ikke kan lade være.

Jeg synes positionen er så ekstrem vigtig, lidt mindre i vores nuværende system dog, at det er svært at udvikle spillere på den plads. Man giver ikke bare en Janni Serra 15 kampe fra start - det er for dyrt.

Så jeg tænker egentlig, at kunsten må være at finde en spiller, som har bevist sig på et niveau som dette (Danmark, Sverige etc), som f.eks Patrick Mortensen - så billig som muligt, og naturligvis så ungt som muligt.

For at have en ung money-maker som 9’er så skal det, som jeg ser det, være en man henter på eget Akademi.

Så for mig, så vægter præstation meget højere end alle de andre faktorer når det kommer til angriberen (keeperen det samme). At jeg kan leve med at hente en 29-årig spiller på en længere kontrakt

Meget enig. Angriber og målmand er positioner hvor det er ekstra dyrt at køre talenter ind. Derfor er jeg ok med erfarne spillere der - med mindre man har noget ekstraordinært.

Her er vi tilbage i min anke mod Badji, og det er primært at han virker til at være opgivet af klubben.

Ser du noget tegn på man er villig til at give Badji mere end bare junk-minutter?

Jeg siger ikke man tager fejl i en analyse af Badji kunne blive en god angriber for AGF. a) han var ikke i klubben uden at kunne noget (serien 'Sunday' er utroligt underholdende, men fiktion) og b) jeg sad selv med fornemmelsen af Duelund kundehenvendelser kunne levere for AGF hvis han fik chancen.

Men man er også nødt til at se hvad klubben signalerer. Der er bundet penge i Badji, og gode penge at tjene hvis han lykkes. Så det kræver alligevel noget at holde ham fra spilletid, og det kan jeg ikke undlade at indregne.

Det er helt sikkert en valid pointe, at klubbens laden og gøren so far i hvert fald ikke indikerer, at man ser Badji som kommende førsteangriber.

Det behøver dog ikke nødvendigvis betyde, at det er sådan, det forholder sig.

Historikken er, at Badji kom sent i et transfervindue. Klubben var i løbet af det første efterår meget åbne om, at Badji havde et eftersleb og skulle lære systemet. Badji fik så ekstremt meget ros for sin vinteropstart. Både fra trænere, medspillere og medier. Han præsterede også godt, når han fik chancen i foråret, men trods en PM, der slet ikke præsterede fysisk, fik Badji relativt få minutter. Så blev Badji skadet og missede hele opstarten plus de første mange runder af efteråret.

Jeg ser i det spænd en mulighed for, at man (CV) faktisk ser noget perspektiv i Badji, og at man (JP) er åben for at give Badji, jo mere han kommer i form og lærer det nye system at kende.

I hvert fald er vi en del fans, der ser noget perspektiv i Badji ud fra det, han viste i foråret.

Ift. de manglende scorringer, er det bydende nødvendigt at huske, at en angriber lever af selvtillid, og at mål føder mål. Det er de færreste angribere, der scorer mål på samlebånd, når de kun får chancen sporadisk.

Sidste sæson lavede Badji 2 mål og 1 assist i SL. Det svarer til 1 mål/assist pr. 158 minutter. Det er objektivt set næsten relativt tæt på PM, der brugte 135 minutter pr. mål/assist, og væsentligt bedre end Bech, der brugte 226 minutter pr. mål og assist.

Læg dertil, at Badji kun fik 2 starter og 2 kampe med mere end 35 minutters spilletid. I begge disse kampe scorede eller assisterede han. Resten af hans spilletid er fordelt på minutter i slutfasen af kampe, hvor betingelserne for at etablere sig er ringe.

Jeg er med på øjetesten og alt det der. Men statistisk set synes jeg, det er lidt af en myte, at Badji ikke har kunne lave mål i AGF. Den lader i den grad til at være farvet af hans tid inden AGF.

Sidste sæson lavede Badji 2 mål og 1 assist i SL. Det svarer til 1 mål/assist pr. 158 minutter. Det er objektivt set næsten relativt tæt på PM, der brugte 135 minutter pr. mål/assist, og væsentligt bedre end Bech, der brugte 226 minutter pr. mål og assist.

Læg dertil, at Badji kun fik 2 starter og 2 kampe med mere end 35 minutters spilletid. I begge disse kampe scorede eller assisterede han. Resten af hans spilletid er fordelt på minutter i slutfasen af kampe, hvor betingelserne for at etablere sig er ringe.

Jeg er med på øjetesten og alt det der. Men statistisk set synes jeg, det er lidt af en myte, at Badji ikke har kunne lave mål i AGF. Den lader i den grad til at være farvet af hans tid inden AGF
Tak for et godt og relevant svar. Jeg har klippet lidt ovenfor.

Min holdning ift målfarlighed er farvet af tiden i AGF og nogle håbløse afslutninger. Ikke uheld, som i god redning, stolpe eller lignede, men langt forbi. Han scorede i det tidlige forår

Udfordringen er også, at han blev købt som PM afløser/alternativ, men stort set med det samme blev set som konkurrent til Bech i stedet. Det kan være fordi Bech konkurrententen/alternativet med det samme blev set som juniorspiller (Gyamfi), og Bech havde mere brug for pauser end PM. Men det har ikke imponeret mig.

Hvis vi tager parallellen til et andet af den sommers indkøb er min udfordring at der ikke virker til at være nogen rolle til det dyre (for AGF) indkøb. Og modsat det andet indkøb, har man ikke fundet Badji værd at give masser af spilletid.

Ville vi have haft en helt anden opfattelse af Badji, han ikke havde været skadet i foråret, og man evt var gået i bund-6 med flere sejre til følge? Det er ikke til at sige. Der er noget at bygge på, man har bare valgt ikke at gøre det.

Det er helt sikkert en valid pointe, at klubbens laden og gøren so far i hvert fald ikke indikerer, at man ser Badji som kommende førsteangriber.

Det behøver dog ikke nødvendigvis betyde, at det er sådan, det forholder sig.

Historikken er, at Badji kom sent i et transfervindue. Klubben var i løbet af det første efterår meget åbne om, at Badji havde et eftersleb og skulle lære systemet. Badji fik så ekstremt meget ros for sin vinteropstart. Både fra trænere, medspillere og medier. Han præsterede også godt, når han fik chancen i foråret, men trods en PM, der slet ikke præsterede fysisk, fik Badji relativt få minutter. Så blev Badji skadet og missede hele opstarten plus de første mange runder af efteråret.

Jeg ser i det spænd en mulighed for, at man (CV) faktisk ser noget perspektiv i Badji, og at man (JP) er åben for at give Badji, jo mere han kommer i form og lærer det nye system at kende.

I hvert fald er vi en del fans, der ser noget perspektiv i Badji ud fra det, han viste i foråret.

Ift. de manglende scorringer, er det bydende nødvendigt at huske, at en angriber lever af selvtillid, og at mål føder mål. Det er de færreste angribere, der scorer mål på samlebånd, når de kun får chancen sporadisk.

Jeg er med på øjetesten og alt det der. Men statistisk set synes jeg, det er lidt af en myte, at Badji ikke har kunne lave mål i AGF. Den lader i den grad til at være farvet af hans tid inden AGF.
Men jeg er egentlig enig med @Mengsen i at det ville være fedt hvis pengene var blevet brugt på en spiller der kunne smide Paddy på bænken når han ikke leverer. En spiller som man ikke ville glæde sig til at se, på banen hurtigst muligt, hvis der ikke rigtigt skete noget offensivt, og som kunne holde Paddy skarp og samtidig skåne ham, så han kunne lever præstationer så tæt på 100% som muligt, når han spiller.

Det er ikke Badji, af forskellige årsager, ikke lige nu i hvert fald, og spørgsmålet er så om det bliver Badji på et tidspunkt. Har vi allerede set det bedste fra Badji, eller har han et endnu uset niveau, som kommer når han er tilbage på 100% match fitness, får nogle kampe fra start, og får opbygget noget mere selvsikkerhed?

Der er indikationer på at han har vist ting til træning, som endnu ikke er blevet forløst i kamp, Uwe talte meget rosende om ham i vinteropstarten, så måske?

Tak for et godt og relevant svar. Jeg har klippet lidt ovenfor.

Min holdning ift målfarlighed er farvet af tiden i AGF og nogle håbløse afslutninger. Ikke uheld, som i god redning, stolpe eller lignede, men langt forbi. Han scorede i det tidlige forår

Udfordringen er også, at han blev købt som PM afløser/alternativ, men stort set med det samme blev set som konkurrent til Bech i stedet. Det kan være fordi Bech konkurrententen/alternativet med det samme blev set som juniorspiller (Gyamfi), og Bech havde mere brug for pauser end PM. Men det har ikke imponeret mig.

Hvis vi tager parallellen til et andet af den sommers indkøb er min udfordring at der ikke virker til at være nogen rolle til det dyre (for AGF) indkøb. Og modsat det andet indkøb, har man ikke fundet Badji værd at give masser af spilletid.

Ville vi have haft en helt anden opfattelse af Badji, han ikke havde været skadet i foråret, og man evt var gået i bund-6 med flere sejre til følge? Det er ikke til at sige. Der er noget at bygge på, man har bare valgt ikke at gøre det.

Selvtak 🙂

Jeg er helt enig i, at vi har set flere håbløse afslutninger fra Badji. Jeg vil bare minde om, at også PM og Bech til tider har afsluttet som en pose nødder. Lige præcis den del tror jeg, i høj grad er bundet op på selvtilliden.

Det er mig oprigtigt helt ubegribeligt, at han ikke fik mere spilletid i foråret. Jeg synes langt hen ad vejen, han så bedre ud end PM (ikke ift. målscorringen naturligvis). Især ift. det fysiske udtryk, Uwe bragte.

For mig at se, har Badji overordnet set kvalificeret ud, når han har fået chancen. Ud fra det, jeg har set, er jeg helt tryg ved at spille ham.

Men jeg ser ikke træninger, og jeg er en taktisk amøbe, så staben kan sagtens have en anden opfattelse.

Last edited:
Jeg har generelt princippet om at tage kalkulerede ricisikal kulerede ricisi og så bygge på, hvis de lykkes, eller lukke ned, hvis ikke. Jeg kan se gode ting i både Badji og Serra, men også at det kan JP ikke, derfor er jeg ikke til mulighed i)
iii) vil jeg ikke afvise, men det skal være en særlig case.
vi) er for mig en Badji-transfer. Spændende spiller, men begrænset scouting eller manglende fit til spillestilen. Måske skal han bare være lidt ældre, men erfaringen og gennembruddet kommer med spilletid, så når han ikke spiller vil jeg hellere købe den type når de har spillet på lavere niveau, end have dem to år på tribunen i AGF.
"Spændende spiller, men begrænset scouting eller manglende fit til spillestilen" er vel ikke ligefrem noget vi ved. Nogle fremhæver jo bl.a. hans evner som opspilsstation og hans aflæg til medspillere, kompetencer man velsagtens vil have kigget på ift en afløser for PM. At han måske mangler noget andet eller det tager for lang tid, er så de der "kalkulerede ricisi" ligger. Hvis man kunne være helt sikker på at han også bombede mål ind, kunne vi ikke købe ham, men man har vurderet at han kunne finde det også og få sit egentlige gennembrud.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back