Nu bliver du måske ramt - det er ikke intentionen men et indspark som handler om økonomi og langsigtet udvikling.
Udviklingen i økonomien er gået tilbage de sidste par år af forskellige årsager og det risikerer at ramme den langsigtede udvikling
I min bog er der også stor risiko for et fjumreår. Den iver hvormed der har været argumenteret for de udsatte (bænk/tribune) yngre og mod det grånende guld virker for mig mere som at give ansvaret for virksomhedens drift til HR, end at skabe noget bedre.
Det er nok nærmere økonomi-afdelingen som har fået ansvaret eller en ansvarlig bestyrelse - skal vi have en bæredygtig drift som kan konkurrere med klubberne i DK, skal der pinedød udvikles spillere som kan sælges. Der bliver solgt for kæmpe beløb fra Superligaen og afskærer man sig fra den indtægt, så vil man komme bagefter på den lange bane.
Medmindre du vælger at gå allin på et mesterskab/Europa som BIF gør og bruger et 3-cifret millionbeløb i en meget stor satsning for at hente de tre klubber som har et budget der er meget meget højere end vores. Det har jeg stadig til gode, at se folk herinde argumentere for - måske vi har en rig onkel i Amerika som vil putte midlerne i men ham har jeg ikke hørt om endnu
Jeg kan slet ikke se, hvordan du vil have os til at konkurrere med dem på den lange bane, medmindre vi går i CL eller begynder at udvikle spillere til salg? Alternativt skal JN have fordoblet sponsorindtægterne (og holde huslejen på det nuværende) når vi træder ind på det nye stadion.
Udover Fc M/K/N som har midler og Bif der spenderer store summer (de kan selvfølgelig knække nakken men det har vi sagt i mange år), så kommer der klubber "nedefra". OB og Horsens ligner nogen med den rige onkel. Dertil kommer andre klubber som løbende skruer op, fordi de formår at sælge spillere undervejs.
Vi er over de sidste mange år blevet overhalet af Fc n/m økonomisk (og Fck samt Bif har vist altid været foran) - hvor mange andre skal gå forbi os mens vi satser på en ældre trup og en heldig tur i Europa?

Hvad er sandsynligheden overhovedet for at det lykkes med den historik Danske klubber har?
Jeg ser det omvendt som frustrerende hvad der er misset med svage køb. Med en trup der har kvalitet kan man i stedet gå efter 3. Og 4. Pladser og dermed få europæiske kampe med i billedet. Og man kan godt udvikle spillere samtidig.
Svage indkøb er altid et problem. Selvom man skal være indstillet på missere, så ser det ud til vores har været svagere i en årrække. Hvis vi ser bort fra dem vi kendte godt i forvejen (MA/Bech).
Svage indkøb er formentlig også årsagen til, at gennemsnitsalderen i vores startopstilling er 2 år ældre end den næstældste. Ikke fordi den i sig selv siger så meget, da spillere som JH og PM trækker gevaldigt op. Det er nu alligevel en kæmpe forskel og vi skiller os markant ud på den del. Det løser vi nok i løbet af dette og de to næste transfervinduer men det er en kæmpe udfordring.
Jeg er med på takentvinklen, og det driver stor omsætning. Men det skal være gennemtænkt - jeg ser meget af det nuværende fokus som en forceret konklusion fra 'der er behov for at benytte talenter der kan udvikle sig til dygtigte spillere' overskud 'der er nogle unge spillere i klubben' til 'ergo må de være vejen frem'.
Der skal prioriteres på dem, der har niveauet. Men at stå som Oprah og råbe: 'du får 1. prioritet, du får 1. Prioritet ...' hele vejen ned gennem ungdomsholdene er mere panik en omtanke.
Selvfølgelig skal det være gennemtænkt og der er vel ikke nogen som har sagt andet. Nogen af os har "blot" pointeret, at udviklingen gik i den helt helt forkerte retning under Uwe/SIB. Det er nu også indtægter og ikke omsætning alene vi er ude efter.
Alt andet lige, skal vi begynde at sende yngre spillere på banen, så de kan udvikles til salg som klubberne omkring os formår. Det er ikke fordi det er unikt at bruge yngre spillere - kan de andre, så burde vi også kunne. Eller mener du vi er så dårlige i den sportslige afdeling at vi skal opgive det? Det vil være en falliterklæring.
Der er en klub som har givet mindre spilletid til deres spillere fra 0-24 og det er Fck - lur mig om det ikke er fordi der er kommet kæmpe salg i kassen de sidste par transfervinduer og ellers ville de også have været foran os på den front. Salget af Froholdt dækker vel nærmest hvad vi har solgt for de sidste 3-4 år.
Der er formentlig en grund til Fc n/m sælger spillere for kæmpe store beløb og har gjort det vedvarende igennem mange år. Det samme gælder Fck som virkelig satser på deres talentafdeling og vælger at give spilletid til de bedste. De har det bare med at blive solgt rimeligt hurtigt.
Btw. det ser ud som om vi bevæger os i den rigtige retning med yngre spillere men det er ikke en palads-revolution vi er vidner til. Tværtimod ser det næsten velovervejet ud og man stille og roligt bevæger sig i den rigtige retning

Tænker det er efter planen.
Her er spilletiden omregnet til en fuld sæson, for at kunne sammenligne med tidligere år i Superligaen.