New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Enig og tja - synes nu gers og oliver var vores mindst stærkeste punkt. Dernæst 9eren hvis PM er skadet - den tænker jeg også alle har frygtet en skade, selv da vi havde Helenius. Stig har lavet fine stats på at Albert har lavet mål fra kanten og Jon er stærk nok. Links fin nok som 3 valg, og Milan bør være som 4 - ellers kan Dawid eller FB løse 4. valget.

Det var nemlig vores to venstrebacks i Lund og Gersbach der sammen med Bisseck var mindst ringe af alle.
Derfor er det jo lidt "underligt" at man sprænger banken for en venstreback. Men vi skal væk fra at nøjes med at købe til 2-4 mio kroner hvis vi vil længere op af transferrangstien. Forstået sådan, at når man køber til 11 mio frem for 5 mio, så må vi formode, at det er samme kvalitet som en 25-27 årig, bare 19 år, og at han kan sælges for mere. Nuvel der er ingen garantier, men det flugter med det FCM/FCN gør på området. Det skal vi også have gang i. Men jeg synes jo bare vi skal løse truppens problemer hvor de er størst. Men som med Lund, Bisseck, Anthony og nu en ny fast venstreback, så er rækkefølgen ikke så vigtig. Så længe det sker i samme vindue.
Så hvis vi henter en 8'er og især en kant inden længe, så gør det mig intet at vi henter en vb først. Så det er jo sagt med det forbehold, at vi ikke ved hvad der ellers kommer ind og hvornår.

Men man kan da frygte, at det at der bruges et rekordhøjt beløb på vb gør, at kvaliteten af den kant/8'er der evt. måtte komme ind ikke er høj nok. MEN: Det kan jo også være, at det betyder at den kant der kommer ind bare ikke har stort videresalgspotentiale (som er det man betaler mest for), men har højt her-og-nu niveau. Og det ville jeg faktisk støtte op om. For vi har brug for det NU! Jon udgik med problemer i lysken (riv/stræk), og Jevtovic blev pillet ud efter 30-35 minutter efter endnu en dårlig indsats, og Links har ikke ramt noget der minder om farlighed hele 2021. Albert er "låst" inde centralt da Blume er væk, og Brandhof er skadet, og Tengstedt er jo bare ikke den eksplosive kant man kunne ønske.

Vi mangler i den grad en kant med kontinuerligt mange mål i støvlerne.
Og så mangler vi at finde ud af, hvorvidt vi virkelig synes vi vil investere 1-2 sæsoner i at forsøge at gøre Albert grønbæk til den nye Lindstrøm, eller vil spille med ham der hvor han de sidste MANGE kampe har været bedst; nemlig på kanten. Men han kan ikke komme derud lige nu. Men når han spillede fantastisk i efteråret derinde gav det jo løfter. Og i foråret stordominerede han mod B93 på hjemmebane og viste hvad det KAN blive til. Men alt alt alt for mange gange forsvinder hele hans indsats ned i ikke-effektive huller. Han er med i alt for lidt der bliver farligt pt. Der var Blume sgu bedre til at sætte sine holdkammerater op.

Kan det blive bedre? Ja sgu.
Det var som sagt bedre i efteråret med Albert, Jon, Links.

Ja vi kunne fint score i efteråret - det var trods alt kun foråret der kiksede, og vi havde vel også lidt stolpe ud der ind i mellem. Plus PM, Bror og Jon ikke helt skarpe som vanlig. De andre helt væk mere eller mindre ift at lave mål. Albert måske lidt fra 8eren.

Vi har i hvert fald noget der skal løses. Personligt synes jeg det er på tide at man prøver PO på den fremliggende 8'er, og sender Albert ud på kanten, og spiller med enten Hvidt eller Duncan på POs plads, men lader PO forblive playmakeren, bare længere fremme. Om det er LØSNINGEN ved jeg ikke. Men PO er god der, og vi skal bygge op omkring hans evne til at skabe chancer. Det ligger han for ofte for langt fra kanterne/angriberen til at kunne effektivt og hurtigt nok pt.

Synes
Det var nemlig vores to venstrebacks i Lund og Gersbach der sammen med Bisseck var mindst ringe af alle.
Derfor er det jo lidt "underligt" at man sprænger banken for en venstreback. Men vi skal væk fra at nøjes med at købe til 2-4 mio kroner hvis vi vil længere op af transferrangstien. Forstået sådan, at når man køber til 11 mio frem for 5 mio, så må vi formode, at det er samme kvalitet som en 25-27 årig, bare 19 år, og at han kan sælges for mere. Nuvel der er ingen garantier, men det flugter med det FCM/FCN gør på området. Det skal vi også have gang i. Men jeg synes jo bare vi skal løse truppens problemer hvor de er størst. Men som med Lund, Bisseck, Anthony og nu en ny fast venstreback, så er rækkefølgen ikke så vigtig. Så længe det sker i samme vindue.
Så hvis vi henter en 8'er og især en kant inden længe, så gør det mig intet at vi henter en vb først. Så det er jo sagt med det forbehold, at vi ikke ved hvad der ellers kommer ind og hvornår.

Men man kan da frygte, at det at der bruges et rekordhøjt beløb på vb gør, at kvaliteten af den kant/8'er der evt. måtte komme ind ikke er høj nok. MEN: Det kan jo også være, at det betyder at den kant der kommer ind bare ikke har stort videresalgspotentiale (som er det man betaler mest for), men har højt her-og-nu niveau. Og det ville jeg faktisk støtte op om. For vi har brug for det NU! Jon udgik med problemer i lysken (riv/stræk), og Jevtovic blev pillet ud efter 30-35 minutter efter endnu en dårlig indsats, og Links har ikke ramt noget der minder om farlighed hele 2021. Albert er "låst" inde centralt da Blume er væk, og Brandhof er skadet, og Tengstedt er jo bare ikke den eksplosive kant man kunne ønske.

Vi mangler i den grad en kant med kontinuerligt mange mål i støvlerne.
Og så mangler vi at finde ud af, hvorvidt vi virkelig synes vi vil investere 1-2 sæsoner i at forsøge at gøre Albert grønbæk til den nye Lindstrøm, eller vil spille med ham der hvor han de sidste MANGE kampe har været bedst; nemlig på kanten. Men han kan ikke komme derud lige nu. Men når han spillede fantastisk i efteråret derinde gav det jo løfter. Og i foråret stordominerede han mod B93 på hjemmebane og viste hvad det KAN blive til. Men alt alt alt for mange gange forsvinder hele hans indsats ned i ikke-effektive huller. Han er med i alt for lidt der bliver farligt pt. Der var Blume sgu bedre til at sætte sine holdkammerater op.

Kan det blive bedre? Ja sgu.
Det var som sagt bedre i efteråret med Albert, Jon, Links.

Vi har i hvert fald noget der skal løses. Personligt synes jeg det er på tide at man prøver PO på den fremliggende 8'er, og sender Albert ud på kanten, og spiller med enten Hvidt eller Duncan på POs plads, men lader PO forblive playmakeren, bare længere fremme. Om det er LØSNINGEN ved jeg ikke. Men PO er god der, og vi skal bygge op omkring hans evne til at skabe chancer. Det ligger han for ofte for langt fra kanterne/angriberen til at kunne effektivt og hurtigt nok pt.
De er startet fint, men det skal ses over en sæson.

Gers er super - men også et sats med ham, og fint Oliver er kommet ind så de to i fællesskab dækker af for Erik. Oliver kan vi også bruge som hb -ja selv mf og 6er. Oliver er ikke manden i start11 hvis vi skal komme flyvende fra venstreback, der er han nok lidt bedre på hb, men i det hele taget en backup type hvis vi skal være i top4.

Jeg tænker albert og jon burde kunne løse vores kantproblemer især hvis vi får en off 8er ind at lege med. Og vi har et hav af alternativer med udviklingspotentiale. Kan ikke altid bare købe sig til succes.

Synes også det er værd at prøve PO fremskudt som i AaB ellers.

Flotte ord om kun kun knap 20 årig :)

Han lyder til at passe godt ind i vores system - det gør alle SIB har hentet. Og henter han lige en profil med mange mål i sig til 8er (eller kant) og måske et ekstra kant-talent, så er det er det næsten et perfekt vindue af SIB.

Så kan ST, TK og Lassen udlejes og Anbo forsætte lejemålet ude - så de alle 4 udvikler sig godt.

Så er vi dobbelt dækket på alle pladser og en ekstra kant AA, DGA, Gers og NB som ekstra udover de 22 - 27 i alt. Og U19 supplement til træningen fx Ihler osv

TK skal naturligvis kun udlejes hvis Yann og Ting klarer sig fint igennem næste måned.

Ift. ny venstraback.

Husker folk hvor meget snak der var om, at Jevtovic og Gersbach skulle genoptage deres flotte samarbejde fra Rosenborg-tiden. Det må da siges at have været en gedigen fiasko.

De endte med at få samlet 337 min Superliga-bold i sidste sæson - 300 til Jevtovic, 37 til Gersbach. Dette var fordelt på 2 starter - 1 til hver.

Lad os håbe perspektiverne indfries lidt mere med Kahl :ROFLMAO:

Ift. ny venstraback.

Husker folk hvor meget snak der var om, at Jevtovic og Gersbach skulle genoptage deres flotte samarbejde fra Rosenborg-tiden. Det må da siges at have været en gedigen fiasko.

De endte med at få samlet 337 min Superliga-bold i sidste sæson - 300 til Jevtovic, 37 til Gersbach. Dette var fordelt på 2 starter - 1 til hver.

Det er også noget af det der må stå i PCs eftermæle.
I forbindelse med transfers bliver vi (heldigvis) næsten altid begejstrede over tilgange - det er en dejlig fornemmelse :D

Nu ved vi jo ikke, hvad der videre sker i vinduet. Største risiko er vel, at Jon bliver solgt. Til de bidragydere, som mener, at vi mangler dit og dat, denne lille reminder. Stig kan helt sikkert. supplere, hvis jeg har glemt noget

Fra startelleveren har vi afskibet Kabrara, Diks, Højer og Blume. Jesper Hansen som direkte erstatning for Kamil er nok langsommere i reaktionsevne, men er bedre til at afvikle hurtigt desuden en erfaren og rolig attitude. Ikke nogen svækkelse. Diks direkte afløser har vi endnu ikke set i aktion; men i modsætning til flere andre ser jeg ikke Munksgaard, som jo spillede lige så meget som Dik sidste efterår, som en katastrofe. Havde gerne set Diks fortsætte, men når det ikke er muligt, er vi rimeligt dækket ind. I centerforsvaret har vi fået Yann i stede for Buba, som var ret sjælden starter, mens Yann mod Brøndby viste stor styrke defensivt. Med Tingager tilbage fra skade (hvis han ikke er endt som Backman 2.0), er centerforsvaret styrket. Hausners formdyk er forhåbentlig midlertidigt.

Nu ved vi jo ikke, hvad der videre sker i vinduet. Største risiko er vel, at Jon bliver solgt. Til de bidragydere, som mener, at vi mangler dit og dat, denne lille reminder. Stig kan helt sikkert. supplere, hvis jeg har glemt noget

Fra startelleveren har vi afskibet Kabrara, Diks, Højer og Blume. Jesper Hansen som direkte erstatning for Kamil er nok langsommere i reaktionsevne, men er bedre til at afvikle hurtigt desuden en erfaren og rolig attitude. Ikke nogen svækkelse. Diks direkte afløser har vi endnu ikke set i aktion; men i modsætning til flere andre ser jeg ikke Munksgaard, som jo spillede lige så meget som Dik sidste efterår, som en katastrofe. Havde gerne set Diks fortsætte, men når det ikke er muligt, er vi rimeligt dækket ind. I centerforsvaret har vi fået Yann i stede for Buba, som var ret sjælden starter, mens Yann mod Brøndby viste stor styrke defensivt. Med Tingager tilbage fra skade (hvis han ikke er endt som Backman 2.0), er centerforsvaret styrket. Hausners formdyk er forhåbentlig midlertidigt.

Ift. ny venstraback.

Ja der er ligeså langt fra bragende succes til komplet fiasko, som der er mellem håb og håbløshed ift AGFs sportslige udsigter fra tid til anden :D

Men jeg vil sige det sådan, at jeg ligefrem forventer, at en back til 11 mio danske kroner skal være minimum ligeså god som Højer. Og så alligevel, så SKAL der jo være masser af uforløst potentiale for at han skal kunne sælges for endnu mere senere hen. Så spørgsmålet er om han er 80% ligeså god som Højer nu, og først når Højers niveau om 1 år, og så lander på 120% om 2 år... (tænkte tal selvfølgelig).

Er han ligeså god som Højer nu her, så vil han med den alder, og fortsat udvikling jo kunne sælges for 20-30 mio om et par år, som minimum. Hvis han "bare" bliver ligeså god som Højer om 2-3 år, så vil han jo stadig kunne sælges for langt mere end Højer som 22-årig, end Højer som 26-årig. Og havde vi solgt Højer med 1,5 eller 1 år tilbage af kontrakten, så var han jo også røget for over 10 mio (vi afviste jo bud på ca. 11 mio forrige sommer).

Jeg tænker at største risiko i planerne for dette vindue er, hvis Jon ikke bliver solgt. Han kan erstattes og det er vigtigt at vi får et salg her.
Ja det ville være en kæmpe streg i regningen, såfremt Jon blev skadet i går, og gå glip af store dele af efteråret eksempelvis (bør nok ikke gå så galt), og så først kan sælges til jul med 6 mdr tilbage af kontrakten. Hvis han derimod forlænger, så går det nok. Men jeg synes Jon skal afsted nu, og vi skal have 2 nye kanter ind. 1 for Jon, og en for Arzani-pladsen i truppen, som vel bør være ledig efter vi sagde farvel til Lunding, Kaastrup, Bundu, Arzani og Ankersen på kort tid. Ind er kommet Jevtovic, Links, Tengstedt. Der bør være plads til en til som det er nu. Og ryger Jon, så skal han erstattes selvfølgelig.

Men jeg vil være okay med at hente en kant+ en 8'er.

Men for satan der er mange ubesvarede spørgsmål omkring Brandhof/Albert.
Men jeg synes simpelthen ikke vi kan tillade os IKKE at hente en 8'er, med mindre vi altså planlægger at smide PO derop, og så skal have Duncan/Hvidt til at dække for 6'er+POs "gamle plads", og evt. en ny en der ala Baccus.

Efter blamagen imod Larne, er jeg fint tilfreds med, at der er et godt stykke tid til vinduet lukker. En ting er spillernes individuelle færdigheder og stats, men vi har lige set holdet gå ned - som i nærmest fuldstændig ned -og det er derfor vigtigt at se, om holdet kan rejse sig i de kommende kampe. Hvis ikke, så er det måske spillere med andre ledelsesmæssige eller relationelle evner, som GF i højere grad skal kigge efter, end én, der er kendt for mange indlæg og oplæg. Situationen er uventet, fordi aksen fra målmand og op gennem midten er fint rutineret og måske kan en mindre justering af hierakiet på holdet være en nøgle i stedet for indkøb af fx en ny leder. Særligt PO er ved at være et spillemæssigt omdrejningspunkt og holdet kunne måske vinde på, at han også får mere formel ledelse?

Efter blamagen imod Larne, er jeg fint tilfreds med, at der er et godt stykke tid til vinduet lukker. En ting er spillernes individuelle færdigheder og stats, men vi har lige set holdet gå ned - som i nærmest fuldstændig ned -og det er derfor vigtigt at se, om holdet kan rejse sig i de kommende kampe. Hvis ikke, så er det måske spillere med andre ledelsesmæssige eller relationelle evner, som GF i højere grad skal kigge efter, end én, der er kendt for mange indlæg og oplæg. Situationen er uventet, fordi aksen fra målmand og op gennem midten er fint rutineret og måske kan en mindre justering af hierakiet på holdet være en nøgle i stedet for indkøb af fx en ny leder. Særligt PO er ved at være et spillemæssigt omdrejningspunkt og holdet kunne måske vinde på, at han også får mere formel ledelse?
Men vi har set holdet gå ned på udebane, et lille sted på en kunststofbane. Da vi "gik ned" mod Marstal Rise i efteråret smadrede vi AaB hjemme i kampen efter i Superligaen. Så altså vi kan jo bare ikke sammenligne de kampe her med Superligakampe. Og det er jo det præcis samme hold (med Bisseck/Tingager og Links/Jevtovic) som eneste ændringer ift kampen 4 dage før mod Brøndby.

Jeg er mere nervøs for, at det kan være et udtryk for hvor svært vi har det med kunstgræs. Jeg har set og hørt mange nævne at AGF har meget svært ved at være favoritter. Og der er noget om det ift de der helt små hold. Men altså vi skal vel heller ikke glemme, at vi mod AaB, Sønderjyske, Lyngby, Horsens, OB og Vejle ikke tabte en eneste kamp sidste sæson. Altså ikke en eneste kamp mod nummer 7-12!!
Vi vandt derimod begge opgør mod Horsens og Lyngby (nedrykkerne) og spillede en uafgjort, og vandt så klart mod AaB, OB og SøE.

Det er altså ikke et hold der har svært ved at møde hold hvor man er favoritter.
Det havde vi til gengæld i 19/20-sæsonen, hvor vi netop vandt mod alle vores top-4-konkurrenter, og tabte til SIF x2, ikke vandt over LBK/Hobro etc.

Vi omstillede os så til at være et hold, som kunne gøre det bedre mod de mindre hold, hvor vi skulle lære at være mere dominerende. Det kostede så mod de lidt større hold. Begge år gav det top 4, og der skulle jo ikke vildt meget mere medgang i foråret til, at vi kunne have været med i kampen om en medalje til sidst trods alt. Men vi fortjente det ikke.

Men nu må vi så se, hvorvidt vi kan finde den rette balance mellem at have en stil der er god mod topholdene såvel som de lavere placerede hold. Og der synes jeg rigtig godt om, at vi på flere pladser lader til at have forskellige typer nu, og kan måske udbygge det. Altså Munksgaard/Kurminowsi/Lund/Tingager når vi skal stå lavere. Og PM, Kahl, Anthony og andre når vi skal stå højere. Eller noget i den stil. Altså bare at vi kan spille på flere måder nu. Og det skal vi så se om vi kan gøre. Det var også FCKs problem en årgang, at man kunne gøre det rigtig godt mod store hold i europa, men så tabe til Horsens i ligaen i Parken endda.

Det er på tide at vi kan spille på 2 forskellige måder. Og jeg håber at vores indkøb reflekterer den nødvendighed.

Hver kamp har sit eget liv og man kan ikke overføre fra den ene til den anden.

Vi er alle rystede over den her kamp og især måden det skete på. Skrækscenariet er, at AGF kan lukkes totalt ned med simple midler, samt at man er holdt op med at dække op på defensive dødbolde.

Jeg forventer en helt anden kamp mod FCN og igen på torsdag, men de store problemer i åbent spil er ikke kommet ud af det blå, og de går næppe i sig selv igen uden en ekstraordinær indsats fra stabens side ... Eller noget mere kvalitet på kanterne.

Men jeg vil sige det sådan, at jeg ligefrem forventer, at en back til 11 mio danske kroner skal være minimum ligeså god som Højer.
Det er jo lidt humlen ved at lave sådan en rekordhandel, for vi er jo godt klar over at en 19-årig med 20 kampe fra en lidt svagere liga IKKE er en 1:1 erstatning for Højer her og nu. Måske om et år, hvis han virkelig lægger på som vi håber, men det et jo også langt fra sikkert.

Det er jo lidt humlen ved at lave sådan en rekordhandel, for vi er jo godt klar over at en 19-årig med 20 kampe fra en lidt svagere liga IKKE er en 1:1 erstatning for Højer her og nu. Måske om et år, hvis han virkelig lægger på som vi håber, men det et jo også langt fra sikkert.
Jeg har nogenlunde samme forventning om at han i denne sæson nok lige skal falde ind og lære - men kan levere på et fint niveau og først om nogen tid er i Højer klassen, som Hjulmand havde inde i billedet til landsholdet. Der er Erik naturligvis ikke.

Forventer heller ikke målene som Højer kom med, men måske han lukker bedre af og lyder til han har mere fart at skyde med offensivt.

Jeg er meget spændt på Kahls niveau hvis den går endeligt igennem. Som udgangspunkt betyder 11 mio. et stort talent, men heller ikke de allerstørste med mest sikkerhed, som naturligvis kan gå for meget større beløb til større klubber. Man kan sagtens stå til den pris i den alder uden at kunne være en bærende spiller på holdet. Man kan sige det, igen som udgangspunkt, er en handel som FCK eller FCM mere typisk kunne lave fordi de 11 mio ikke er nogen gigantisk handel for dem og de sagtens kan vente med at få en sportslig eller økonomisk gevinst. Det er meget positivt hvis vi også kan lave den slags handler der giver større gevinster på længere sigt, men jo noget vi snakkede om at bevæge os hen imod skridt for skridt men ikke havde økonomien til at gøre på same måde eller samme niveau nu. Derfor er det meget positivt for os at lyder som om AIK ville have en del mere for ham for nylig og at de har lidt problemer med økonomien. Det øger vel chancen for at det faktisk er et endnu større talent og dermed en spiller der hurtigere kan erobre en fast plads. Så vil vi have løst venstre back på en måde der koster lidt ekstra men har større potentiel gevinst. I mellemtiden kan Gersbach forhåbentlig spille, og i en periode begge to, mens Lund står klar som en tredje mulighed.

Hvis Kahl i virkeligheden er et endnu større talent end prisen indikerer, kan man måske undre sig over at han ender her, igen hvis det går igennem selvfølgelig. Det må vi høre lidt nærmere om, men det kan handle om at han vil være sikker på at få masser af spilletid og så kan man forestille sig at vi har tilbudt lidt flere videresalgsprocenter end andre, og måske også bare sådan noget med at lægge er større beløb på bordet med det samme. Det kan betyde en del hvis man mangler likvider, men hvis de så får dækket sig ind, kan nogle flere videresalgsprocenter eller andre bonusser også hurtigt blive mere værd end et par ekstra millioner. Det er i hvert fald spændende med Kurminowski og muligvis Kahl når vi har snakket om at kunne investere lidt i talenter udefra, der kan sælges med gevinst senere.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back