New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 389K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Vi har i sandhed langt, langt igen før vi overhovedet kan snakke om at konkurrere med FCM og hvis CV fortsætter det gode arbejde i BIF, stikker de af igen.
Løsningen er ikke at pisse i bukserne og bruge budgettet for at få nogle 4. pladser, en 3. plads hvis sol, måne og stjerne står lige. Vi må og skal til at udvikle spillere i et tempo, så vi hvert år sælger spillere for store millionbeløb.
Det er altid svært, når man een gang har været oppe og smage på medaljerne, men vi kom altså lige fra en position udenfor top-6 og er nu ved at etablere os fast deroppe. Lige nu har vi passeret hold som AaB, OB og Randers og det første/næste mål må være at lægge mere afstand til dem, så vi altid kan forvente at være i top-6 og ligge til at tage en plads i Conference League. Når stadion kommer tager vi endnu et ryk kommercielt og i mellemtiden kan FCK, FCM eller Brøndby sagtens være snublet i deres udvikling.

Vi er lidt i en overgangsfase der giver nogle udfordringer og muligheder. Der er to+en klub der har økonomien til top-3 (og FCN lidt udenfor nummer) mens vi gerne vil blande os i det flet uden reelt at have budgettet til det. Der er uværgeligt en bagside ved at forsøge den slags, som typisk er at man tager stor økonomisk risiko så man skal reddes af nogle udefra hvis det kikser, men hvor vi måske forsøger at leje os til noget, der er mindre risikofyldt men også kan ramme den langsigtede gevinst. Det er en balancegang hvor det grundlæggende er positivt at det overhovedet kan være realistisk uden at satse med underskud. De lejede spillere kan selvfølgelig give værdi til andre spillere og økonomien generelt vis sportslig succes, men forhåbentlig ser vi en udvikling hvor der primært investeres i spillere der både kan give den sportslige succes på kort sigt og generere store salg på længere sigt. Så begynder den positive spiral for alvor at komme i omdrejninger. Det nye stadion vil gøre en kæmpe forskel, men det er klart udgangspunktet den dag det står klar kan gøres endnu bedre.

Når stadion kommer tager vi endnu et ryk kommercielt

For det første så ligger det stadion i fodboldmæssig forstand en del år ude i fremtiden. For det andet er det ikke engang sikkert, AGF overhovedet kan lukrere tilstrækkelig økonomisk, da klubben hverken er sikker på at få forpagtningsaftalen eller sågar råde over VIP.
Det stadion er et stort spørgsmålstegn.

mellemtiden kan FCK, FCM eller Brøndby sagtens være snublet i deres udvikling.

Eller også er de stukket endnu mere af, det anser jeg nærmere for mere sandsynligt.

Der er sket rigtig mange gode ting i AGF de seneste 3-4 år og det er rigtigt, at vi pt. har overhalet de klubber, vi også bør være foran, men klubbens egen målsætning er at indhente både BIF og FCM og det sker ikke, hvis de år efter år øger deres sportslige budgetter mere end vi gør.
Igen, vi sælger en af de største profiler for 5,5 mio. BIF sælger deres for 10 gange det beløb og FCM kan i værste fald sælge spillere i dette vindue for +150 mio.
Det er der mange årsager til, bundlinjen er bare, vi stadig halter gevaldigt efter og vi kan ikke vente til et nyt stadion står klar.
Lige nu synes jeg klubber har sat sig mellem 2 stole. Et ønske om gode sportslige resultater men uden at erkende at de helt store penge i dansk fodbold kommer ved spillersalg af relativt unge spillere eller ved europæisk gruppespil.

Martin,

Jeg kan sagtens følge dig langt henad vejen, men der er ingen tvivl om at ambitionen i AGF er kontinuerlig vækst og fokus på økonomien. Adgang til Europæisk fodbold vil, sandsynligvis, betyde at man som i Brøndby slår et stor hul og satser butikken - dét tror jeg bare ikke sker.

Det øgede sportslige budget vil blive brugt i år, det er jeg ikke i tvivl om, så det bliver spændende se hvem det er der bliver landet. Det er tydeligt, synes jeg, at de går efter at benytte pengene på lønninger fremfor afskriver på transfers.

Jeg kan sagtens følge dig langt henad vejen, men der er ingen tvivl om at ambitionen i AGF er kontinuerlig vækst og fokus på økonomien

Uden tvivl men som Dan Hammer engang sagde i en podcast om økomien i AGF, så er det fint, klubben vil øge spillerbudgettet hvert vindue, men hvis konkurrenterne øger deres endnu mere, er AGF lige vidt og det er hvad der sker pt. i hvert fald når vi snakker sidste sæsons top 3.

Adgang til Europæisk fodbold vil, sandsynligvis, betyde at man som i Brøndby slår et stor hul og satser butikken - dét tror jeg bare ikke sker.

Det håber jeg heller ikke sker, det vil risikere alt for meget at gældsætte økonomien i jagten på noget så usikkert som europæisk gruppespil
Jeg ser hellere, AGF gå benhårdt efter salgsbare spillere og øge talentudviklingen kombineret med nogle rutinerede spillere. Jeg ser helst ikke, der kommer for mange PO handler, hvor klubben bruger en stor del af budgettet på spillere der er svære at sælge for store beløb.

Martin,

Jeg ville nok personligt være lidt mere modig mht., at sætte lidt flere penge i truppen. Det er lidt hønen eller ægget. Bedre spil, flere point, flere tilskuere og større chance for europæisk.

Jeg hørte også den podcast med Dan Hammer. Jeg er både enig og uenig. Kører man AGF som lige for tiden, så vil man over en årrække stadig rykke sig mere end de fleste andre. Ser man på de sidste tre årsregnskaber, så vil Brøndby stadig være efter AGF med det konge år de har i år. Kunsten er, at ramme perioder hvor man hvert år sælger spillere på Bundu/Stage niveau, så man kan budgettere med dét, og dermed løfte det sportslige budget betragteligt. Lige pt er det vist omkring 45 millioner (cirka en tredje del af FCK), men budgetterede man med slagt for f.eks 10 millioner årligt, så vil man kunne flytte sig for alvor i forhold til AaB, OB osv. I Danmark, med fire der spiller europæisk, så er top 4 det forjættede land. Sidder man på en af de pladser, relativt sikkert, så kan man flytte sig for alvor - alene med de spillere der så vælger AGF til fremfor f.eks AaB eller OB (Fossum o.lign).

Jeg synes ikke det er overambitiøst, at forvente man i hvert vindue ville kumme sælge for 10 millioner. Pt tænker jeg, at Thorsteinsson, Links, Grønbæk og Hausner er oplagte salgskandidater.

Hvis man øgede budgettet til det niveau, så ville man kunne spille med en trup som forrige sæson, plus yderligere 3-4 profiler (nok nærmere 4 da man ville skære de 3-4 dårligste og billigste væk fra truppen).

Jeg tror et hold med typer som Jesper Hansen, Tingager, Poulsen, Olsen, Hausner og Mortensen plus en 3-4 profiler, vil være utrolig let at komme ind på som ung spiller, fordi konceptet og niveauet er der.

Uden tvivl men som Dan Hammer engang sagde i en podcast om økomien i AGF, så er det fint, klubben vil øge spillerbudgettet hvert vindue, men hvis konkurrenterne øger deres endnu mere, er AGF lige vidt og det er hvad der sker pt. i hvert fald når vi snakker sidste sæsons top 3.

Jep. Hvis missionen i første omgang er at indhente/overhale top 3 fra start.
Og ja det kan godt være, at AGF ikke kan overhale nogen i top 3 uden en stor investor etc.

Men:
Hvis vi med nuværende taktik kan bide os fast i top 6, og endda øge afstanden til de andre uden for top 3, så vi om 5 år står som soleklar 4.bedst, så vil der komme sæsoner, hvor vi kan lave medaljer. Og hvert 10. år vil der måske komme et år som det i 2014, og igen sidste år, hvor 2-3 hold i top 3 har nedgang, eller kommer fra nedgang. Og peaker vi der, så vil vi kunne kæmpe med fra en solid 4.bedste-position.

Og det vil også være en anden investering man kunne tiltrække som top 4/top6-hold der har været i top 6 i 5-10år kontinuerligt, end den investering man kunne få ind for 3 år siden, hvor man sagde at man gerne ville i top 6, og lave en medalje, men ikke havde bevist det endnu. Dengang frygtede vi at det ikke kunne lade sig gøre at lave en medalje uden den store investering.

Jeg ser os på en mission om at skulle bevise, at vi "på egen hånd" og som vi er på vej til nu, at kæmpe os kontinuerligt i top 6, og endda være top 4 set over flere sæsoner i træk.
Der vil jo være investorer som dengang dækkede huller i AGFs økonomi, som måske ligefrem ville glæde sig over muligheden for at være en del af en aktieemession om nogle år, hvor lige præcis 0kr skulle dække nogle som helst huller, og hvor hver krone de lagde i det ville gå til udvikling, og forøgelse.

Når vi før har kunne hente 40-60 mio. som nærmest skulle gardere os mod at stoppe med professionalisme, så forestil jer hvad der kunne skrabes sammen efter at AGF med tæring efter næring, og "på egen hånd" havde lavet over 5+ år. Vi har stadigt større sponsorater, så "på egen hånd" betyder NATURLIGVIS ikke "uden hjælp".

Men en aktie-emission som dækker huller, og faktisk slet ikke bruges til at bygge fremtid, men alene skal sikre, at AGF også findes i fremtiden er helt anderledes.

Jeg vil skyde på, at man hvis den udvikling vi er i pt fortsætter, og vi om 5-6 år står med det nye stadion, og har været i top 6 hele vejen, og måske har lavet en pokaltitel, en medalje, og haft et sjovt europa-år, så vil man kunne lave en emmision på 100 millioner.

Dan Hammer snakkede om 300 milloner før han mente at man kunne tage skridtene med det samme, og være nogenlunde sikker på at komme derop med en vis "garanti". Og det kan da også være.
Og hvis der står 100 mio fra diverse investorer, så kan det jo være at en enkelt storinvestor tænker at det er et godt tidspunkt at smide 100 mio oveni. Naiv tankegang måske. Men heller ikke urealistisk i min bog, såfremt jeg tænker på hvor vanvittige beløb det var AGF skulle have ind dengang det bare skulle dække huller.

Min pointe er mest, at mit fokus er på at vi skal bevise os som landets 4.bedste hold over de næste 5 år, så vi har været det i 7 år i træk. Der kan komme en enkelt sæson eller to hvor vi ikke er det, men så kan vi sige at vi var ca. 4.bedst i 5 af 7 år. Det er min drøm lige nu. Det sender os ikke i Champions League nej, det sikrer os ikke nødvendigvis mange medaljer endnu nej, og europæiske gruppespil kan godt være det kun kan lade sig gøre via pokalen, og være ECL frem for EL.. ja ja.

Men er vi DKs 4.bedste hold over en 5 årig periode, så stikker det jo alligevel mine forventninger ift for bare få år siden, hvor jeg bare gerne ville have os op i top 6 og blive der. Der ville jeg gerne at AGF skulle være det 6.bedste hold, da jeg så andre hold laaangt foran os f.eks i 2014 med AaB.

I min optik er vi som minimum oppe på siden af AaB nu.
Og vi er lidt foran OB.
Randers er vi sportsligt foran de sidste 2 år, og de var også helt nede og kysse et nedrykningsspil i 17/18.
FCN er en underlig størrelse, som både økonomisk, og sportsligt hvis man ser over 5 år stadig er foran os synes jeg. Men de er ikke samme faktor sportsligt længere. Og vi kan i min optik sagtens retfærdiggøre at sige, at vi er på siden af dem.

AaB, FCN og AGF synes jeg er de 3 bedste hold uden for top 6 set over de sidste par år.
Lige i skrivende stund er Randers med i det felt, og OB kan hurtigt komme det såfremt Kadrii fortsætter hvor han sluttede sæsonen.

Missionen de næste 3-5 år:
At ryste OB, AaB, Randers, FCN og de andre "helt af" således, at hver sæson starter med AGF i naturlig top 4-position. Og når vi har en dårlig sæson, så sniger vi os med i top 6 alligevel. Og når vi rammer en top-sæson, så laver vi en medalje (hvis timingen er rigtig ift et af de andre top 3-hold).

Mere rækker fantasien ikke til uden de investeringer, som jeg snart også tror er eneste vej ind i top 3 på kontinuerlig basis. Vi er nået dertil, hvor de spillere vi vil have er så ombejlede, at hvis man skal have råd til dem, så skal der flere penge til. Men vi kan stadig rykke os fra ca. top 6 hvert år til ca. top 4 hvert år sådan her. Det tror jeg på. Og et top 4-fundament er sjovere at investere i end et top 6-fundament.

Det håber jeg heller ikke sker, det vil risikere alt for meget at gældsætte økonomien i jagten på noget så usikkert som europæisk gruppespil
Jeg ser hellere, AGF gå benhårdt efter salgsbare spillere og øge talentudviklingen kombineret med nogle rutinerede spillere. Jeg ser helst ikke, der kommer for mange PO handler, hvor klubben bruger en stor del af budgettet på spillere der er svære at sælge for store beløb.
Tænker også det er den vej vi skal gå. Men en 360 grader betragtning er altid godt som sagt kan vi leje Mæhle gratis til samme løn som er det en no brainer, og kan kan vi købe Jønsson biligt og vores lønramme er det også en no branier selvom han er 28½.

Og synes det vil være fantastisk hvis en nogle investors med et snuptag fik os op i fcm-fck klassen ish.
For ja vi lægger på, men det gør de andre også.

Sker det ikke må vi tage den vej vi nu en gang kan.
Og sker det ikke synes jeg vi ligger godt at være med i kampen om 3-6 pladserne, og det er bestemt også meget sjovere end ca 7-10 hvor vi var før.

Jeg tror ikke man behøver en investor for, at tage det næste skridt.

Man skal øge indtægterne, og det sker ved at have et bedre produkt.

Produktet er dels fodboldholdet, men så sandelig også de sponsorerne betaler for.

Jeg har tidligere argumenterer hvorfor jeg synes det sportslige budget skal øges betragteligt - og gerne hurtigt.

Et nyt stadion, uagtet om man forpagter det eller ej, vil ikke bare få flere folk på stadion, det vil også betyde at AGF sælger en hel anden sponsor oplevelse.

Produktet er dels fodboldholdet, men så sandelig også de sponsorerne betaler for.

Jeg har tidligere argumenterer hvorfor jeg synes det sportslige budget skal øges betragteligt - og gerne hurtigt.

Et nyt stadion, uagtet om man forpagter det eller ej, vil ikke bare få flere folk på stadion, det vil også betyde at AGF sælger en hel anden sponsor oplevelse.
Jeg tror bestemt også man kan gå begge veje. Uanset giver det sig selv, så længe det er som nu.

Det nye stadion er ikke afhængigt af om vi øger vores investering nu eller ej. Det fik vi jo tilsagn om før vi lavede den anden top 4-placering i træk.

Og jeg er da enig i at budgettet skal øges. Også før stadion, og i forbindelse med stadion. Men min pointe er, at det KAN være afhængigt af at AGF viser gennem en årrække, at man er værd at smide mange penge efter, og ikke bare spørger efter investeringerne nu.

Hvis du med investeringerne alene taler om AGFs egen forøgelse, så taler vi jo om muligheden for at gå fra at have 15-30 mio i overskud i år, og så f.eks. at forøge spillerbudgettet med det beløb. Men hvis man skal forøge spillerbudgettet med 15 mio over 3 år, så er det jo 45 millioner.

Hvis vi bare smider 15 mio i nu, så er det 5 sølle millioner 3 år i træk, eller 1 stor transfer i år, og så er de væk. Det har man jo også været inde på i Mediano og andre udsendelser, hvor Dan Hammer jo netop derfor var inde på, at man skulle op i et beløb i nærheden af 300 mio hvis man skulle tage et kæmpeskridt med en nær-garanti for top 3. Altså 100 millioner 3 år i træk f.eks.

Men der er selfølgelig også muligheden for at øge med 15-20 mio 3 år i træk, og så budgettere med, at de 15-20 mio kan komme hjem via transferindtægter og øgede omsætning/indtjening gennem placeringer/TV_penge/sponsorater.

Men der tror jeg ærligt talt, at JN og co. har set helt ret i, at man omkring Aarhus-investor-kredse havde behov for at se at AGF kunne klare sig selv nu, og så være med på sidelinjen og løfte sammen med AGF, og ikke holde AGF-ovenvande alene.

Jeg siger ikke de tider er forbi, men jeg tror JN og co. så rigtigt i, at AGF i en årrække skulle bevise dette. Bl.a. for at politikere på rådhuset ikke bare kunne skyde tankerne om et nyt stadion ned med, at AGF gang på gang ville bruge andre folks penge etc.

Og altså jeg tror som sagt vi ser ind i en periode på 5-6 år nu, frem mod stadion, hvor hvis vi fortsætter den kurs her, selv med lidt sportslige udsving, så vil vi stå langt bedre ift at skulle lave de investeringer til den tid end lige nu. Men det kan jeg sagtens tage fejl i. Og da AaB/OB og flere andre ikke investerer heller nu, så var tiden jo til at kunne distancere dem nu. Og det synes jeg vi skal jagte. Men det synes jeg også vi kan uden at få storinvestorer ind.

Stig,

Mht Stadion så tror jeg man kan tage et rigtig stort løft. Det er en hel anden oplevelse sponsorerne får. Vi ved jo ikke hvordan det kommer til at se ud, men det at kunne sælge et sponsorat med så markant bedre faciliteter er bare anderledes. Ligeledes vil sponsorerne også være så meget tættere på banen, at det er en anden oplevelse.

Den værdi AGF kan tillægge sponsoratet ved nyt stadion er bare helt anderledes

Stig,

Mht Stadion så tror jeg man kan tage et rigtig stort løft. Det er en hel anden oplevelse sponsorerne får. Vi ved jo ikke hvordan det kommer til at se ud, men det at kunne sælge et sponsorat med så markant bedre faciliteter er bare anderledes. Ligeledes vil sponsorerne også være så meget tættere på banen, at det er en anden oplevelse.

Ja da. Helt 100% enig.

Min pointe var mere, at nyt stadion ikke afhænger af, hvorvidt vi bliver 8, 6, 9, 3 eller 5 de næste par år. Men det beløb de sponsorer der vil være med omkring det nye stadion, og sponsorat-størrelserne generelt vel stiger, såfremt AGF er kontinuerligt tophold i 5-7 år i streg før det stadion, end hvis vi nu ryger ud af top 6 igen, og er bundhold når stadion står færdigt.

Større sponsorater med nyt stadion end gammelt: Ja.
Større sponsorater med sportslig succes: ja.
Største sponsorater med nyt stadion samtidig med sportslig succes forud: Jep!

Og jeg tror ikke vi kan rykke os ligeså meget lige nu, som vi kan i forbindelse med det nye stadion, og tror at et par år mere med stabile top 6-præstationer er det fundament der gør, at man får nogle helt andre typer aktører med om bord. Altså hvis dem der kommer ind ikke bekymrer sig om, hvorvidt AGF overhovedet skal spille medaljespil, hvor eksponeringen er størst. Bare som eksempel. Ikke alle sponsorere er med for at sikre at AGF kan spille så højt som muligt, men er med fordi AGF spiller i højere lag. Der er selvfølgelig også de mest loyale der er med uanset hvad. Men alle sponsorater koster mere når vi er tophold, end bundhold. Og altså flere af sponsoraterne udløser også bonusser til klubben med medaljer (som vi kunne høre om efter bronzen som JN kunne afsløre).

Stig,

FC Midtjylland har et udvidet stadion, før der kommer et nyt stadion i Aarhus, det siger al historik. De er bare bedre i Herning til at tage beslutninger end man er i Aarhus Kommune, her kan man diskutere, vurdere, analysere, revurdere, re-analysere, og diskutere igen, indtil de to bidragsydere mister tålmodigheden desværre.

FC Midtjylland har et udvidet stadion, før der kommer et nyt stadion i Aarhus, det siger al historik. De er bare bedre i Herning til at tage beslutninger end man er i Aarhus Kommune, her kan man diskutere, vurdere, analysere, revurdere, re-analysere, og diskutere igen, indtil de to bidragsydere mister tålmodigheden desværre.

Enig. Men der er ikke rigtigt et alternativ, klubben har ikke og får ikke kapital til selv, at bygge

Og så har FCM bygget på en mark, mens AGF skal bygge i et byområde fyldt af historie, og med mange andre aktører/interessenter, sportsgrene, by-forhold... Det er bare slet ikke samme projekt.

Men derfor er der stadig sandhed i, at det går langsomt med den slags i Aarhus, og at der bare er mere sludder før handling.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back