New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Jeg vil dog sige, at jeg ikke er sikker på at Oliver Lund er skide dyr. Og da man hentede Helenius for 500.000kr var det heller ikke fordi vi sprængte banken

Nu skrev jeg heller ikke skide dyr, men jeg tror, han koster mere i løn og sign-on fee end hvad hans alder berettiger (gæt ud fra hans CV).
Gider ikke diskutere Helenius igen, vil bare sige, han netop er eksemplet på at hente en aldrende spiller som ikke rigtig giver noget, igen IMO.

Hvilke talentfulde spillere er på spring? Vurderet på foråret har både Mikkel Lassen og Magnus Anbo meget langt endnu.

Præcis de 2, især Anbo synes jeg, står overfor et snarligt gennembrud, men det kræver ligesom, han får chancen.

Derudover forstår jeg ikke, at man går efter Jesper Hansen som type. Jesper Hansen er det nordsjællandske svar på Steffen Rasmussen. Hurtige reflekser men dårlig i feltet. Det er selvfølgeligt et spørgsmål om præferencer ved en målmand, men jeg synes ikke, at det stemmer overens med AGF.

Jeg kan ikke mindes, AGF har haft en målmand med feltspillet som en styrke siden Troels Rasmussen, så efter min mening passer Jesper Hansen glimrende ind i målmands historikken, men jeg synes nu, JH er en habil målmand i feltet.

Oliver Lund ligner klart en plan B her og nu. Desværre læser jeg det som at vi ikke forventer at Tingager og Backman bliver klar til sæsonstarten. Lund er vel en billig anskaffelse og på den led trods alt en god rutineret spiller at have, når sæsonen snart starter med et meget komprimeret program.
Sådan ser jeg det også. Hvis ikke Backman og Tingager var skadet hele foråret, og Hausner løb småskadet rundt de sidste mange kampe, så ville jeg hellere at vi bare hentede en fast ny venstreback.
Nu skrev jeg heller ikke skide dyr, men jeg tror, han koster mere i løn og sign-on fee end hvad hans alder berettiger (gæt ud fra hans CV).
Det kan også være det der sendte Ankersen ud, og kan sende Blume samme vej, og kan være et argument for hvorfor Lund ikke fik forlænget i OB. Men når man skifter på som Helenius, hvor man skifter pga. for lidt spilletid og/eller gerne vil have et skift af hverdag, så kan jeg ikke se at der umiddelbart skulle være krav om sign-on-fee og andet.
Præcis de 2, især Anbo synes jeg, står overfor et snarligt gennembrud, men det kræver ligesom, han får chancen.
Der er bare ingen af dem der kan spille venstreback, og Anbo er af trænerne beskrevet som en der helst vil spille på midten, mens Lassen helst vil spille højreback. Og TK2 er så ny i truppen, at han ikke bør få chancen endnu som førstereserve til nogle pladser.

Hvis Lund er 4. eller 5.valg i midterforsvaret, og kun 2.valg til venstreback, så er jeg helt fin med det. Havde vi en spiller ala Lassen/Anbo til venstreback synes jeg også kalkylen var anderledes. Men vi mangler jo noget der. Og ift midterforsvaret, så er vi allerede stærke nok når alle er klar. Men vi ser også hvor hurtigt vi skal bruge både 4.valg og 5.valg, og at det ikke er nok med 5 til tider når man har 2 mand ude i længere tid.

Anbo spillede faktisk venstreback i en af kampene i januar - og gjorde det ret godt. Men det gør ham selvfølgelig ikke uden videre til 1. reserve på pladsen.
Jeg må også sige, at jeg synes det er fedt når de unge brager igennem. Og det bliver jo den der filosofiske snak om, hvorvidt de skal have chancen før de har bevist det, eller om de kun kan bevise det hvis de får chancen. Den sidste del har været udfordret uden reservehold og ungdomsligaer. Det må vi også sige..

Men altså jeg er bare skruet sådan sammen, at hvis vi henter Oliver Lund, og Lassen og Anbo spiller i stedet fordi deres udvikling går amok, og de overhaler Lund, så er det en positiv ting. Men omvendt kan unge spillere jo også nå en hvis grænse for hvor meget de kan være med på, hvor hurtigt og hvor længe.

Men jeg tror mest af alt, at hvis de unge spillere skal slå igennem, så skal de kunne overhale en Oliver Lund på træningsbanen og i reserveholds-turneringen etc. Hvis de er gode nok spiller de. Og er de ikke, så er det godt at have rutinerede spillere som kan spille flere pladser, og være en bedre "bund" i holdet. Proppen må ikke ryge ud på noget tidspunkt. Jeg synes på samme vis at Helenius var en bedre prop/reserve end Ammitzbøl, og at hvis Ammitzbøl skulle have chancen foran Helenius, så skulle han vise det til træning og i de teoretiske reservekampe (som ikke blev spillet).

Jeg er nok bare ikke så stor tilhænger af det der med at spillere kun dukker op fordi de får chancen.
Altså jeg forstår det sagtens. Det er jo kun fordi vi ikke havde andre at vi kunne se TK2 gøre det så godt. Men betyder det at vi har et bedre hold ved at give TK2 chancen permanent frem for at have TK2 og Lund i truppen? Næppe.

Men jeg er med på, at hvis det er et spørgsmål om midler, så skal man ikke have for mange "døde pladser" i truppen, hvor man uanset hvem der spiller så har man midler der går til spilde. Men altså hvis Lassen er 3.valg på højreback, er det så så slemt? Hvis TK2 pt ses som 5. valg i midterforsvaret, så er han altså 3. valg så længe Tingager og Backman stadig er ude. Og det synes jeg slet ikke han er klar til.

Last edited:
Jeg kan sådan set også rigtig fint leve med Oliver Lund på en et-årig aftale. Han er tydeligvis hentet ind som reserve med så kort en aftale. Og det vidner i min optik om, at man har en plan om at bruge dem, vi allerede har i truppen. Men fordi disse enten er uprøvede (Anbo, Lassen, TK, Andersen) eller har en høj skadefrekvens (Tingager, Backman, Hausner - selvom sidstnævnte formår at spille alle kampe til trods), så henter man en rutineret stand-in... just in case.

Hvis alt går vel, får Lund 0 kampe. Og hvis han alligevel ender med at kampe, må det enten være fordi, der er brug for ham, fordi dem foran enten er skadede eller dårlige.

Jeg er enig i, at det er en meget uspektakulær handel. Men jeg kan nu meget godt lide Lund både som person og som spiller. En hårdtarbejdende og all-round stabil spiller, som går ydmygt til opgaven og er kommet langt på hårdt arbejde. Han falder ikke igennem på nogen punkter. Til gengæld er han både rigtig god fysisk og hårdtarbejdende.

En OB-fan på Bold.dk omtaler ham i øvrigt således: "Fantastisk type, OL. Ordinær boldspiller men sikke en attitude og personlighed."

Ift. en forestående handel af Jesper Hansen.

3 mio. lyder umiddelbart af mange penge. Men det er det jo kun, fordi vi notorisk har haft en ringe økonomi og derfor mest har hentet transferfri spillere. I sig selv er 3 mio. slet ikke så meget. Og at vi vil give det for en 36 årig målmand, som formentligt har 1,5 god sæson i sig endnu for derefter at indtræde i en rolle som reserve i 1,5 sæson, vidner vel om, at der blæser nye vinde over vores transferbudget... hvilket naturligvis er positivt.

Og dette er grundlæggende sådan jeg ser en handel af Jesper Hansen. En overgangsfigur, mens Gadegaard, Svensen eller Hutters bliver klar til at tage over.

Rent spillemæssigt er jeg dog ikke nogen stor Jesper Hansen fan. Jeg synes generelt han virker lidt langsom og uadræt. I øvrigt præcis samme ting, jeg vil fremhæve af negative sider ved Eskelinen. Modsat Eskelinen er Jesper Hansen dog noget mere vokal, har bedre placeringsevne og en meget bedre teknik.

Håber DGA slår JH af

Savner egentlig AGF satser på de unge som Bif gør, jeg synes faktisk TK1 der var inde for Eskelinen - gjorde det fint nok. Synes ikke han spillede sig af. DGA skulle være et endnu større talent. Jeg frygter lidt vi misser to gode egne keepere, og havde gerne set vi så udlejede dem og havde snor i dem.

Bifs to unge er 19 og snart 21, og de leder efter en ung keeper mere.

Når det er sagt er JH naturligvis en super fin keeper, men håber dælme DGA slår ham af næste sommer, så kan sælge JH og få noget af de ca 3 mio hjem igen. Og TK hjem som gardering. Men også andre spændende unge keepere på vej bl.a.

Håber Lassen-Anbo får chancen før OL
Ikke vild med Oliver Lund selvom han er okay god og en super allrounder - giver kun mening hvis han et år skal være backup for vores unge. Håber MEGET at når Munks skal have pause, at vi så først prøver Lassen og Anbo får chancen før OL spilles.

Ellers ender vi der som OBs tidligere træner Henrik Clausen sagde, at de ældre holder de unge talenter ude - fordi træneren spiller det sikre kort.

De ældre bør kun være bakcup - hvis de unge ikke slår til (ikke omvendt)

Man kan vel også sige, at hvis ikke de kan slå Lund af i den kommende sæson, så har de nok ikke en stor fremtid som superligaspiller?

Jeg synes det er en fin pragmatisk tilgang. Det er et solidt bundniveau, en - lyder det til - seriøs professionel med en god indstilling. Den slags er, præcis som Julle og tidligere Helenius, rigtigt gode at have i en trup, for de unge at læne sig op ad og lære af.

JN snakkede lidt om at vi måske skulle langt hen i vinduet for at finde en del af det vi leder efter og at det nok ikke blev et perfekt vindue. Jeg ser Oliver Lund som en måde at få den situation løst på. Det er en kort kontrakt som man måske nok har snakket om kan forlænges men hvor hovedfokus er på starten af den her sæson. Det er ikke sexet eller langsigtet (på den måde) men bringer lidt sikkerhed ind. Lund kan spille en del pladser og kommer med rutine og forhåbentlig et godt bundniveau. Jeg vil se hvad vi står med når vinduet lukker før jeg drager for mange konklusioner, men man kan da vælge den udlægning at det er meget godt lige at hive sådan en spiller ind til en kortvarig situation hvor vi ellers ville have været nød til bare at håbe på det bedste.

det fedt OL dækker 4 pladser og Julle 3 - ærlige typer at have i backup og konkurrence med Lassen der også dækker alle 4 pladser. Anbo kan også spille alt muligt back, 6er og kant. Det er rigtig rigtig fint

Eneste anke jeg har er hvis de unge ikke får chancen fordi DN vælger rutinen.
Husker I han sagde i tv-serien: at spiller jeg de unge får jeg alle på nakken hvis vi taber.
Vi skal turde vinde med de bedste og ikke spille de sikre - pga af et stabilt CV bagudrettet.

Nå men vi må se...

Fint tegn OB har hentet ham to gange, men ville så ikke forlænge i foråret.

I øvrigt nævner de i Transfervinduet, at vi er meget interesserede i Kevin Tshiembe.

Interessant spiller, som fysisk har hele pakken, men nok skal have en leder som Tingager eller Backman ved sin side for rigtigt at kunne brillere.

Ja ham eller Diks vil være fantastisk - og så sende Lassen på udleje et år, og tilbage igen næste sommer - og Oliver Lund på eksotisk eventyr i udlandet.

JN snakkede lidt om at vi måske skulle langt hen i vinduet for at finde en del af det vi leder efter og at det nok ikke blev et perfekt vindue. Jeg ser Oliver Lund som en måde at få den situation løst på. Det er en kort kontrakt som man måske nok har snakket om kan forlænges men hvor hovedfokus er på starten af den her sæson. Det er ikke sexet eller langsigtet (på den måde) men bringer lidt sikkerhed ind. Lund kan spille en del pladser og kommer med rutine og forhåbentlig et godt bundniveau. Jeg vil se hvad vi står med når vinduet lukker før jeg drager for mange konklusioner, men man kan da vælge den udlægning at det er meget godt lige at hive sådan en spiller ind til en kortvarig situation hvor vi ellers ville have været nød til bare at håbe på det bedste.
Normalt er jeg ikke tilhænger af at hente så gamle spillere men han er transferfri og som du skriver, så løser han et problem her og nu.
Syntes egentlig altid han har været irriterende og med et højt energiniveau, så måske han alligevel kan bygge endnu mere ovenpå, hvis han får de rette medspillere. Det ser fornuftigt ud, i forhold til at afdække alle pladserne i forsvaret og han må forventes ikke at koste alverden samt på en kort kontrakt. Umiddelbart yderst fornuftigt, ikke sexet men vi er før blevet overrasket ;)

Derudover "frygter" jeg den anden del. At vi skal meget længere hen i transfervinduet, førend vi ser de bedre spillere rykke rundt i ligaerne. Men - økonomien er nok ikke i top alle steder og det kan måske foranledige, at nogle spillere har mere travlt med en ny klub, end de ville have haft for et par år siden.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back