Skulle i det hele taget bare have beholdt ham, kan ikke forstå han ikke kan arbejde nogenlunde som Jon. Han er i hvert fald ikke mere langsom. Men okay sådan er det nogen gange. Synes også Lunding var spændende, men dog en transfer for ham, men næppe meget?
Grunden til at vi skal af med Jon er ikke præcis den samme som at vi ikke kunne beholde Kaastrup, men de har begge nogle af de samme udfordringer ift Davids system: De har ikke farten. De mangler gennembrudsstyrke.
De er mere klassiske kanter. Jon er i min optik en langt mere komplet spiller end Kaastrup ift arbejdsradius, fight, defensivt arbejde, og taktisk.
Lunding havde mere speed, og kunne måske nok have bygget det på, som Albert f.eks. viser på kanten pt, og måske endda mere til, men han havde ikke tålmodigheden, og ikke mentaliteten til at slå igennem i AGF i det tempo vi havde brug for ham at acceptere. Han stod bag Bundu og Links, og han ville kun tilbage til AGF fra Norge "for at spille", og ville ikke acceptere en reserverolle bag Links. Jeg vil jo påstå, at Lunding havde slået Links af i dette forår såfremt Lunding havde taget imod chancen, og ikke kun villet tilbage hvis AGF nærmest garanterede ham spilletiden. Det kan man ikke i Aarhus. Og så vil der være spillere som skifter til en klub som ser dem som "her og nu"-løsningen, eller hvor de kan skifte til en større klub i samme rolle.
Med Lunding var det mest timingen + hans tilgang til situationen i AGF. Havde Hvidt haft samme tilgang, så var han væk efter i sommers da AGF købte PO frem for at satse på ham fast.
Kaastrup var væk et helt år i Dortmund, men kom ikke hjem som en komplet spiller, eller som en der havde udviklet sig gevaldigt taktisk, og ej heller ind i Davids system som type. Han er en mere klassisk udfordre-kant. Lyngby spiller med mere risiko omkring kanterne.
Jon er i min optik en færdigudviklet spiller, som vil få stor succes i et system, hvor der ikke spilles så meget powerfodbold, hvor fart er så vigtigt. Spillede han eks. i Lyngby, så var han en ligaprofil tror jeg. Havde han farten, så ville han score mere end Hedlund i BIF tror jeg. Jon kan sgu godt klare sig i subtoppen i Holland eller mindre tyske klubber i BL eller evt. i toppen af 2.bundesliga om ikke andet. Som minimum.