New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Vi ved med stor sikkehed, at Grabara, Diks og Højer skal videre. Hausner, Thorsteinsson og Mortensen måske også. Thingager og Backman er skadede. 5 af de formodede erstatninger har stort set ikke fået spilletid. Det ser svært ud mht. at nå top 6 næste sæson. Desværre.
Så kan det i hvert fald ikke ridses mere ikke-optimistisk op :D
Hvis vi sælger både Hausner, PM, Thorsteinsson og Højer i samme vindue, så bliver vi fandme rige, og kan få en af de mest spændende opbygninssæsoner i ligahistorien.

Tror på ingen måde vi sælger alle 4. Det må jeg sige.
Altså Hausner har lige forlænget til 2025. Skal der 30 millioner kroner for at lokke ham ud af kløerne på os? Det er vel sådan noget der skal til? Den slags siger vi ikke nej til :D

Men gør de andre tophold ikke også det? Jeg tror at det er et meget gennemsnitligt antal. Vores største problem er at to af dem er lejespillere og ikke kan sælges. Det kritiske er, hvis vi siger farvel til 5-6 stamspillere, for uanset hvor gode erstatninger vi henter, så skal de stadig spilles ind.

Men man kan stille et ret slagkraftigt hold med de spillere der er til rådighed i næste sæson, når Caper Højer, Kevin Diks, Bubacarr Sanneh, Mathias Jørgensen, Daniel Azani og Jon Dagur Thorsteinsson er væk:

(Eskelinen)
Munksgaard - Hausner - Tingager - Juelsgård
Olsen - Duncan - Grønbæk
Links - Mortensen - Tengstedt
Man kan også stille et OK 2. Hold:

Gadegaard
Lassen - Backman - Kristensen - (Gersbach)
Hvidt - Brandhof - Poulsen
(Blume) - Ammitzbøll - (Jevtovic)
Poulsen og Blume bliver overhalet af Duncan og Tengstedt i næste sæson, spillere i parentes kan være fortid hvis der skal gøres plads til forstærkninger.

Hvis en ny spiller skal spilles ind, så bliver det nok først og fremmest i reserveturneringen, hvis ikke han er en klar forbedring fra de startende 11.

Spillere som er nævnt/rygtet til AGF i dette vindue:

Målmand:
Jesper Hansen, Frederik Rønnow, Kamil Grabara

Venstre back:
Fredrik André Bjørkan, Lukas Klitten

Central forsvar:
Kevin Tshiembe

Højre back:
Kevin Diks

Midtbane:
Magnus Matsson, Jens Stage, Mads Emil Madsen, Iver Fossum

Kant:
Mikkel Duelund, Carlo Holse, Awer Mabil

Angreb:
Jakob Bruun Larsen

Men man kan stille et ret slagkraftigt hold med de spillere der er til rådighed i næste sæson, når Caper Højer, Kevin Diks, Bubacarr Sanneh, Mathias Jørgensen, Daniel Azani og Jon Dagur Thorsteinsson er væk:

(Eskelinen)
Munksgaard - Hausner - Tingager - Juelsgård
Olsen - Duncan - Grønbæk
Links - Mortensen - Tengstedt
Man kan også stille et OK 2. Hold:

Gadegaard
Lassen - Backman - Kristensen - (Gersbach)
Hvidt - Brandhof - Poulsen
(Blume) - Ammitzbøll - (Jevtovic)
Poulsen og Blume bliver overhalet af Duncan og Tengstedt i næste sæson, spillere i parentes kan være fortid hvis der skal gøres plads til forstærkninger.

Hvis en ny spiller skal spilles ind, så bliver det nok først og fremmest i reserveturneringen, hvis ikke han er en klar forbedring fra de startende 11.

Spillere som er nævnt/rygtet til AGF i dette vindue:

Målmand:
Jesper Hansen, Frederik Rønnow, Kamil Grabara

Venstre back:
Fredrik André Bjørkan, Lukas Klitten

Central forsvar:
Kevin Tshiembe

Højre back:
Kevin Diks

Midtbane:
Magnus Matsson, Jens Stage, Mads Emil Madsen, Iver Fossum

Kant:
Mikkel Duelund, Carlo Holse, Awer Mabil

Angreb:
Jakob Bruun Larsen
De fleste af de spillere er vist mere fansnak i semi fuldskab end det er reelle rygter. MEn jeg tager da gerne Rønnow, Bjørkan, Diks, Stage, Holse og Bruun Larsen ;)

Nu skal vi af åbenlyse årsager ikke håbe at SIB fylder truppen op med spillere fra Norge, men det er også oplagt at han har en idé om hvem der vil kunne begå sig i en stærkere liga. Det her er en liste over spillere, hvis kontrakter udløber i år https://www.transfermarkt.com/eliteserien/endendevertraege/wettbewerb/NO1

Jeg bider lidt mærke i en angriber som Ohi Omoijuanfor. Han er ganske vist 27 år, men det synes jeg ikke er afskræmmende, da han er sin bedste fodboldalder. Manden er 188 cm og har scoret 70 mål og 19 assists i 223 kampe i Eliteserien. Han virker næsten skræddersyet som konkurrence til PM. En stor mand med mål i støvlerne og blik for sine medspillere. 1 mål hver 3. kamp i snit er det samme som PM havde i Norge. Derudover har han ikke registreret en eneste reel skade på Transfermarkt.

Frederik Aursnes er dm/cm og har i 139 kampe i Eliteserien scoret 17 mål og lavet 24 assists. Han bliver 26 i juni. Han er vist rygtet til større klubber, men bliver det ikke til noget kan det måske give os en chance. På papiret ligner han en spiller til vores system. Jeg kan personligt godt ønske mig en mere offensiv midtbanespiller, men eftersom vi ikke spiller med en 10'er og jeg hellere ser PO rykket mere frem, så skal vi nok nærmere se os om efter en box-til-box der er involveret i målene. Aursnes ligner den type spiller.

De nævnte er som sagt kun vurderet ud fra deres profiler på Transfermarkt, men jeg synes de ligner spændende emner.

Jo, Zach kan meget, men han er ung så vi skal være tilstrækkelig dækket ind til at kunne modstå perioder hvor han ikke er en top-performer el. at knæet for et tilbagefald.

Under alle omstændigheder så bliver det et skældsættende vindue, så tillykke med jobbet og velkommen til din første eksamen SIB ;-)

Omstændighederne omkring det her vinduet er, som jeg ser det, tæt på perfekt for AGF.

Man har en sund økonomi. Spillere er generelt billigere post corona. Man har en masse udløb, og dermed mulighed for at løfte niveauet.

Havde man, for helvede fristes man til at sige, vundet den pokal, så var Europa garanteret og man havde endnu flere penge at gøre godt med. Dét er det største minus. - Det eneste gode ved, at misse pokalfinalen er, at AGF muligvis ikke skal ud i Europa, og måske kan have en mere frisk trup end f.eks. Brøndby, FCM og FCK.

AGF har gennem de sidste 2 sæsoner endt i top 4, med netop de tre førnævnte hold, og det er som jeg ser det, usandsynlig vigtigt, at vi gør det igen de næste par sæsoner. Jeg tror dansk fodbold kan have 4 pladser i Europa, over tid, og det selskab skal AGF altså være en fast bestanddel af (altså de hold der har chancen for, at spille sig ud i Europa).

For at komme tilbage til det sjove, transfervinduet, så tror jeg mange dyre spillere rundt omkring, i store og mellemstore klubber bliver meget billige i det kommende vindue. Jeg tror mange klubber skal rydde op, og markedet for spillere mellem 1-3 millioner Euro bliver presset som aldrig før.

Af de bærende spillere, så tror jeg Grabara, Diks, Højer og Blume er fortid. Sandsynligvis også Thorsteinsson. Det betyder, at vi sandsynligvis kigger ind i et vinduet, hvor der skal hentes 4-5 startere. Dét lyder voldsomt, men passer jo godt sammen med, at David Nielsen ønsker, at skifte ham og ændre koncept.

Specifikke emner synes jeg er alt for tidlig, at diskutere, men jeg er sikker på at der kommer nogle meget spændende muligheder.

For at komme tilbage til det sjove, transfervinduet, så tror jeg mange dyre spillere rundt omkring, i store og mellemstore klubber bliver meget billige i det kommende vindue. Jeg tror mange klubber skal rydde op, og markedet for spillere mellem 1-3 millioner Euro bliver presset som aldrig før.
Og det er jo NETOP det der gør, at man ikke kan forvente at sælge Højer og Thorsteinsson for de millioner man normalt kunne håbe på. Altså for hvis spillere der normalt koster 35 mio kr nu kan fås til 20, så kan dem der måske kunne sælges for 15 måske kun sælges for 8.

Eller noget i den stil. For Thorsteinsson hedder den måske 8 i stedet for 13. I dont know.
Men det kan ikke både være billigere at hente spillere fra ulandet pga. klubbernes pressede økonomi og samtidig sælge dem man har for mere end nogensinde før. Det hænger jo ikke sammen.

At vi så har Blume med udløb, super spillere som Diks og Grabara som vi selv måske kan udnytte markedet omkring lave priser på, og kun måske ser Højer og måske Thorsteinsson smutte lidt for billigt må tiden vise. Vi sælger jo ikke Hausner til spotpris. Det er et godt marked for os at være i pt.

Vi kan måske være heldige at kunne købe Diks til under 10 millioner alene af den grund at andre større klubber kan hente endnu større spillere billigere end normalt. (fødekæde og alt det der).

Og det er jo NETOP det der gør, at man ikke kan forvente at sælge Højer og Thorsteinsson for de millioner man normalt kunne håbe på. Altså for hvis spillere der normalt koster 35 mio kr nu kan fås til 20, så kan dem der måske kunne sælges for 15 måske kun sælges for 8.
Den store forskel er at Jon, Højer osv. ikke er nogle vi desperat gerne vil af med. Det er prisen på spillere som er i overskud, der forventeligt tager et stort dyk, mens jeg ikke tror det er så slemt for spillere, som klubber egentlig gerne vil beholde. Der skal klubberne stadig overtales økonomisk til at slippe dem, og de skal kompenseres ordentligt, for der skal jo hentes en ny.

Den store forskel er at Jon, Højer osv. ikke er nogle vi desperat gerne vil af med. Det er prisen på spillere som er i overskud, der forventeligt tager et stort dyk, mens jeg ikke tror det er så slemt for spillere, som klubber egentlig gerne vil beholde. Der skal klubberne stadig overtales økonomisk til at slippe dem, og de skal kompenseres ordentligt, for der skal jo hentes en ny.
Spillere i overskud ja. Det tror jeg du har ret i.
Men hvad med dem der SKAL afsted nu, hvis klubben skal tjene penge på dem? Altså dem der ikke vil forlænge (Højer). Og ved vi om Thorsteinsson vil forlænge hvis han fik tilbuddet?

Jeg tror ikke timingen for at sælge dem er god ift de priser der er på markedet pt.
Men jeg tror til gengæld at det ikke gør så meget at vi får 2x 5 millioner mindre for 2 spillere hvis vi selv sparer 3x5 millioner på 3 spillere vi selv henter :D

Jeg synes i øvrigt at Blume spillede en rigtig god kamp i søndags. Måske den bedste i denne sæson. Vil ikke gøre mig noget, hvis de kan blive enige om en forlængelse på et par år.
Blume har i min optik være vores bedste i flere kampe siden Albert kom tilbage på den højrekant. Der er kommet præcis de løb Blume har brug for for at shine mere. Der er 2 udfordringer med Blume, og de hører desværre sammen, og er noget han ikke kan ændre på. Hans fart og for lave scoringssnit. Han tvinges til at tage sine skud længere udefra pga. manglende fart til at bryde igennem kæderne/komme forrest og kunne køre direkte mod mål. Han har et fremragende skud, men det kommer ikke ofte nok til sin ret. Han kunne jo nemt have scoret mod FCK hvor han ramte overligger, og vi har også set ham været tæt på flere andre gange i foråret. Men 0 mål fra ham hele foråret fortæller også en historie om, at der sgu er plads til forbedring der.

Spillemæssigt kan jeg stadig se ham ligge på, såfremt han får bedre kanter at arbejde sammen med igen. Allerede nu med Albert er det bedre igen som sagt, og det var jo også bedre med Bundu på kanten. Han var også bedre til at sende Ankersen i dybden. Og den del kan Blume jo ikke gøre så meget ved, så længe Thorsteinsson spiller der. Jeg er tilhænger af at man opgraderer på kanterne før man opgraderer Blume. For jeg tror man skal op i 10+ millioner for at finde en der bare sådan er bedre end Blume spillemæssigt OG scoringsmæssigt. Blume lavede som skrevet flere gange flere mål sidste år hvor han selv fik mere plads af at kanterne var farligere. Så vejen til at Blume kan score mere kan jo altså gå gennem bedre kanter.

Havde vi ubegrænsede penge, så kunne man bruge 7-10 millioner på 2 nye kanter OG en ny falsk 9'er, men det er ikke rigtig der vi er. Er det?

Han er i hvert fald ikke stemplet ud mentalt, og heller ikke skrevet med andre endnu. Han havde måske håbet Lyngby blev oppe... det forringer i hvert fald ikke mulighederne for et år mere, og til den tid er Lyngby vel oppe igen...
God pointe at det faktum at Lyngby er rykket ud gør, at sandsynligheden for at Blume vil acceptere en mindre rolle i AGF større.

Jeg har svært ved at tro FCN eller Bif hvor han ellers passer ind vil gøre om ham til start11 spiller. Så nu skal han spille 1 div hvis han vil hjem til familien, eller skifte til noget a la OB eller AaB hvor han også kunne passe ind, hvis de ellers vil have ham.

AaB satser også på mix unge, europæiske talenter fra alle hjørner samt store profiler udefra og hjemvendte - mon ikke N Thomsen kommmer hjem istedet for Bror.

Han vil vel ikke spille for rfc, søe, vejle, sif, vff (også selvom han kender Friis) - hvis han kan spille i AGF?
OB måske? (og lidt tætter på sjælland trods alt - kan også køre Lyngby-Odense).

Har ikke fået den lyttet endnu, men her lidt fra Stiften.

BIS var i øvrigt efter studiet meget klar i mæglet om, at han kommer til at arbejde på at få gjort det meste klar hurtigst muligt, at han regner med at vi bliver stærk konkurrencedygtige næste år, og at han har en god fornemmelse om truppen og mulighederne.

Meget "skal" man sige, men hvis man ved at man nok ikke kommer til at møde forventningerne pga. diverse udfordringer, så kan man jo vælge at beskytte sig selv lidt. CV snakkede om oprydning og sænkede forventningerne til indkøb, og Thorup snakkede om mellemsæson.

Det gør BIS ikke. I hvert fald ikke forud for vinduet.

Omstændighederne omkring det her vinduet er, som jeg ser det, tæt på perfekt for AGF.

Man har en sund økonomi. Spillere er generelt billigere post corona. Man har en masse udløb, og dermed mulighed for at løfte niveauet.
Jeg kan sagtens følge dig i forhold til de muligheder vinduet giver. Kunsten er bare udførelsen af udskiftningen af 3-5 stamspillere. Vi er stadig der, hvor vi skal "slå markedet" for at hænge på i toppen. Altså finde spillere som i bund og grund er prissat for lavt. Dem kan man godt være heldig at finde et par stykker af. Men som oftest får man alligevel det man betaler for - og nogle gange endda mindre. Så derfor er det en udfordring, når der helst skal rammes plet med så mange på en gang.

Det kommer nok ikke til at ske, og derfor bliver vi sikkert ikke helt konkurrencedygtige med FCM og FCK til næste sæson. Men vi starter heller ikke helt forfra, så det skal alligevel gå ret galt, hvis ikke vi kommer til at kandidere til top 4-6 igen. Jeg håber sådan set mest på at man holder fast i strategien om at hente spillere der kan udvikles på. Så kan vi måske tage et skud mod toppen igen om et par år.

De fleste af de spillere er vist mere fansnak i semi fuldskab end det er reelle rygter. MEn jeg tager da gerne Rønnow, Bjørkan, Diks, Stage, Holse og Bruun Larsen ;)
Det er også derfor jeg skriver at det er spillere som er blevet nævnt, jeg ved sgu godt at mange af de navne er lidt ønsketænkning. Jakob Bruun Larsen er dog ikke nævnt af en fuld fan, men af en “ekspert” på Discovery.

Mange gode indlæg i den her tråd.

Hvis vi skal forsimple situationerne rigtigt meget, så vil AGF i sommeren være en købende klub, mens fx Brøndby og FCM også meget gerne vil være sælgende klubber. Begge har brug for at hente gode indtægter fra deres spillere; FCM fordi det er en del af deres forretningsmodel, Brøndby fordi de har deres største salgsobjekter i mange år.

Med det udgangspunkt så er det eksterne miljø - præget af Covid-19 - formentligt ikke så tosset, som det ellers kunne være.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back