New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Generelt tror jeg ikke vi er så uenige - syntes blot fortællingen om Blume blev lidt for rosenrød som tiden skred frem. Skal vi videre på næste niveau, mener jeg vi er nødt til at stile højere. Jeg syntes stadig der er lidt for meget "leverpostej" over præstationerne men det er (delvist) baseret på følelser og det jeg ser på banen. Måske mangler der også noget i spillet med PO men det må den sportslige sektor bedre kunne vurdere.
Jeg tror bare en af grundene til at Mediano taler om, at det er "FCKs nøgle til at vinde" i dag at få lukket ned for Blume bl.a. fordi så meget andet af vores spil lukkes ned når Blume lukkes ned på den plads. Bolde til PM, bolde til/fra kanterne, og meget andet kollapser når de rette løb ikke kommer omkring Blume. Det er ikke blot modstanderne som er blevet bedre til at lukke det, jeg synes også Blume selv er faldet noget i niveau, men det er da påfaldende så god Blume har set ud mod BIF, Randers og FCK sammenlignet med før Albert kom ud på den kant igen, og har leveret de løb inde centralt foran/rundt om Blume. Der er mange synergier omkring Blume som man ikke lige ser/ligger mærke til. Mere plads til PO, Blume selv der kan tage løb i feltet når forsvaret skal følge med andre (Albert/Diks). Det så vi mod BIF, hvor Blume jo spilles fri af PO med en lopbold, som Blume super flot tager ned, og får leveret en kvalificeret afslutning på.

Rosenrødt? Jeg medgiver at han har været en af mine "unsong-heroes", og det har været sløjt (mere end) her i foråret. Jeg har ledt efter, hvorvidt det var Blume selv, eller elementer omkring Blume der ikke fungerede. Det er jo nok en kombination og lidt af hvert. Men det blev i hvert fald tydeligt hvordan vi fik "den gamle Blume tilbage" mod BIF i den kamp det sekund Albert lavede de mange løb sammen med Diks omkring ham.

Jeg er helt med på, at det er en position hvor vi kan vinde meget på at få opgraderet kraftigt. Jeg er mere bange for, at den slags ikke bare hænger på træerne, og vi laver en Ankersen/Jevtovic, og står om et år og ærgrer os over at ham der var med til at spille os i toppen nu er væk, og at det fungerede bedre med ham end det vi har fået ind. Men den frygt skal selvfølgelig ikke afholde os fra at søge at blive forstærket. Jeg så bare hellere at det var Hvidt med udløb, og Blume der fik de 2 år. Jeg tror aldrig vi får solgt Hvidt, så jeg tænker slet ikke på alder/videresalgspotentiale der. Det må jeg sige. Og med Duncan tilbage på holdet, så er det ham der overtager når NP er skadet/i karantæne. Og så kan Hvidt jo så komme ind for PO når han har brug for pause/falder ud af kampene. Hvidt gjorde det godt på den tilbageliggende 8'er i sidste års medaljespil som skrevet mange gange, og jeg ser ham ikke god nok til at spille andre pladser.

Og det leder mig hen til at en lille bemærkning om Hvidt, Stage og Albert...
Spil dem nu hvor de har præsteret bedst. Eller det er måske nemt at sige, men altså Stage var en af ligaens bedste da han spillede kant i AGF, som netop var med i begge felter, og som Albert kunne og måtte tage de løb i feltet konstant. Jeg genså en kamp fra Haderslev hvor Sana modtager bolden på midten lidt ude i venstre side, og STRAKS stikker både Stage og Ankersen afsted, og Sana kan spille begge to eller køre selv. Stage er med i feltet og scorer på riposten. De løb ind i feltet får vi ikke fra PO og NP desværre. Men vi får dem fra Albert pt. Det var lidt samme rolle Bjarnasson leverede tit. Og det er altså bare effektivt sammenlignet med det vores kanter ellers har vist dette forår. Albert, Stage og Hvidt skal/skulle selvfølgelig testes på andre pladser, og have chancen for at vise at de er bedst på deres favorit-plads.

eg så bare hellere at det var Hvidt med udløb, og Blume der fik de 2 år. Jeg tror aldrig vi får solgt Hvidt, så jeg tænker slet ikke på alder/videresalgspotentiale der. Det må jeg sige. Og med Duncan tilbage på holdet, så er det ham der overtager når NP er skadet/i karantæne. Og så kan Hvidt jo så komme ind for PO når han har brug for pause/falder ud af kampene. Hvidt gjorde det godt på den tilbageliggende 8'er i sidste års medaljespil som skrevet mange gange, og jeg ser ham ikke god nok til at spille andre pladser.
Hvidt er altså kun 21 år - noter lige hvor Blume spillede dengang han var i den alder. I sæsonen 2012-2013 spillede han 62 minutter i Nordic bet ligaen og året efter spillede han en del mere.
Hvidt har ikke spillet så meget i år men det er altså på et hold som er nr. 4 i DK og ikke i 1 division. Det kan godt være han aldrig får taget det sidste skridt men sandsynligheden bør være der.
Albert, Stage og Hvidt skal/skulle selvfølgelig testes på andre pladser, og have chancen for at vise at de er bedst på deres favorit-plads.
Syntes jeg vil gå langt for at Albert finder sin plads på holdet - han har et kæmpe talent og det skal helst forløses men jeg kan også se ham på næsten alle pladserne. Det må DN og tiden vise.

I dag gjorde Diks det suverænt igen men det lader til han vil "hjem" til Fiorentina og kæmpe for pladsen - nu var det også dem der gav ham en forlængelse, da han var skadet. Til gengæld kan en Italiensk klub være ramt på pengepungen og til at handle med. Måske de vil have lettet budgettet og Diks kan efterhånden spille alle pladser.

Hvidt er altså kun 21 år - noter lige hvor Blume spillede dengang han var i den alder. I sæsonen 2012-2013 spillede han 62 minutter i Nordic bet ligaen og året efter spillede han en del mere.
Hvidt har ikke spillet så meget i år men det er altså på et hold som er nr. 4 i DK og ikke i 1 division. Det kan godt være han aldrig får taget det sidste skridt men sandsynligheden bør være der.
Jeg køber gerne præmissen om at Hvidt KAN blive en langt bedre spiller end han er nu. Og jeg tror vejen for ham er at finde en klub der kan give ham kontinuerlig spilletid som 8'er. Og det kan jeg ikke se ske i AGF de næste to år hvor vi vil være tophold, det må jeg sige.

Jeg er ikke i tvivl om, at Hvidt som 8'er kan fungere. Og altså hvis han er bedste mand når PO er ude, så har han en plads i truppen. Det er klart.
Syntes jeg vil gå langt for at Albert finder sin plads på holdet - han har et kæmpe talent og det skal helst forløses men jeg kan også se ham på næsten alle pladserne. Det må DN og tiden vise.
Enig. Og han er mere "effektiv" i sit spil end Thorsteinsson og Links i dette forår. Vi trænger generelt til et par vilde kant-indkøb. Jeg tager gerne imod Bundu på 1 års leje frem for Arzani, bruger ALLE penge fra et Throsteinsson-salg på en erstatning, og så åbner pengeposen på at hente en kantspiller, som også kan hjælpe til længere fremme, såfremt der skulle blive brug for det.

I dag gjorde Diks det suverænt igen men det lader til han vil "hjem" til Fiorentina og kæmpe for pladsen - nu var det også dem der gav ham en forlængelse, da han var skadet. Til gengæld kan en Italiensk klub være ramt på pengepungen og til at handle med. Måske de vil have lettet budgettet og Diks kan efterhånden spille alle pladser.
Enig. Sådanne præstationer som i dag er den slags som en agent kan sende til moderklubben og vise at han er "klar til forlængelse" eller at han skal sælges til en større adresse.
Jeg er vild med Diks, men jeg tror mindre og mindre på at vi kan beholde ham.

En rigtig god podcast der samler de ting vi har talt om herinde.

Ift til da den blev sendt har vi set AA score i indhop og være stærk i 90 min mod fck - og faktisk mere synlig og større uro end PM var i går. AA har scoret i næsten hver anden startkamp i agf, så synes egentlig umiddelbart han har kvaliteterne til at være en stærk 2. angriber i klubber fra nr 3 og ned. Bifs Pavlovic og Hedlund er naturligvis mere rutineret, men ikke just de vilde bombertyper.

Kom i tanke om at jeg mener at huske de talte om Brandhof manglede fart - det jeg har set og hørt om ham er han har masser af fart. Måske ikke som Diks og Anker, men noget a la Albert og i hvert fald hurtigere end Munks.

Bror Blume gjorde en rigtig god figur i anden halvleg i går - pasningsstærk, skudstærk, satte endog et par mand ved to lejligheder - og som altid løbestærk.

Det kan godt være, at han har gang i en sidste øjebliks charmeoffensiv - som Jakob Ankersen - men han er altså på vej tilbage til fordums styrke.

Han bliver jo tydeligvis aldrig en fanfavorit. Men han er altså en klog spiller, der på sit bedste niveau bliver meget svær at erstatte til rimelige penge. Med Duncan tilbage er vi ret godt dækket ind på den centrale del af midtbanen og bør langt hellere bruge pengene på andre positioner.

Blume er i hvert fald en af mine store favoritter, mest bare bange for en lang kontrakt. Men vi skal ihvert fald kigge på hvordan vi kan øge antallet af mål fra kanter og 8ere.

NP og PO bytter David ikke, heller ikke Jon med mindre han bliver solgt. Albert får også en plads på kanten eller 8er. Naturligvis kan de to sidste ryge på bænken ind i mellem ved formnedgang. Så skal vi have en kæmpe profil til den sidste plads, det kan være Bror, men bytter ham gerne med Fossum fx, eller Warming til kanten og Albert ind som 8er.

Eller noget endnu vildere. En norsk, svensk, hollandsk, polsk osv ungt kant talent a la Andreas Skov Olsen med mål i støvlerne, der som helt ung er røget til en stor klub men ikke slået og kan hentes på forskerdeal. Som vi har hentet kamil og diks fra ekstremt højt niveau. Gerne en vi kan købe denne gang. Kan også være en dansk kan bare ikke se de mest oplagte, plus skatten bremser og gør det dyrt - har vi set i fck og fcm. Men fx Fossum til AaB viste man kan hente klasse i udlandet også selvom man ikke er fcm og fck med kæmpe økonomi.

Prip er også spændende synes jeg - ved ikke om han arbejder nok, eller det er samme udfordring som Corlu - kunne sidstnævnte være kant?

Kunne være fedt hvis vi kan få to målfarlige ind en 8er og en kant, der også kan spille 9er. Ellers beholde diks og kamil - eller få noget tilsvarende kvalitet ind. Erstatte Højer og evt. Jon hvis han sælges. Så ser det super ud.

Corlu har spillet en del højrekant og lavet mål derfra - han må da kunne lære at arbejde defensivt som en bundu, links og jon i det mindste. Men bif sælger nok heller ikke.

Medianos take på transfervinduet

De siger ikke rigtig noget, som ikke er vendt herinde, men det er meget fint at få nogle eksterne ord på. Målmand, højre back med fart, wing med mål og reserve til Mortensen mener de, vi mangler. Gerne nogle store navne. Det har de ret i.

Det mest interessante, som de måske kan have en pointe i er, at vi måske kunne slå to fluer med et smæk og flytte farten på den ene back fra højre til venstresiden. I dag lever vi med en lidt langsom venstreback (som så har en del andre kvaliteter) og en hurtig højreback med Diks. Vi kan måske leve med Munksgaard/Brandhof på højreback, hvis vi så opgraderer farten i venstre side. Men det er nok lettere sagt end gjort.

Ja det var vel forventet at han skulle sendes videre her til sommer. Dejligt at det bliver til udlandet. Så må vi bare håbe at prisen er god.

Nu har SIB så fået sig en bunden opgave. Vi skal bruge en ny venstre back. Interessant at se hvem han hiver op af hatten. Jeg har tidligere haft et godt øje til Christian Sørensen i Viborg. Han har en kanon venstrefod og et rigtig langt indkast. Han er en af grundene til at Viborg har været det suverænt mest scorende hold på dødbold i denne sæson. Han har dog lige forlænget, så det bliver nok ikke ham. Jeg har også mine tvivl om han er god nok defensivt.

5,2 mio kr. er en flot pris i forhold til omstændighederne.

Fortjent og fint skifte for Casper Højer. Jeg havde gerne set et salg tidligere, så transferen blev større, men generelt en kæmpe succeshistorie i AGF.
Hmmm....et salg i sidste vindue til måske 15 mio vil så ha styrken os med 10mio ift at sælge nu til 5, men vi havde så haft en betydelig dårligere chance for CHL-kval.; synes det var satset værd....

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back