Det har bare været historien igen igen og derfor jeg skrev et lille spørgsmål om, hvad det er der mangler. Blume har nogle gode kvaliteter men har altså også en del mangler som jeg syntes nogle af jer glemmer. Nu ska han heller ikke (alene) have skylden for manglende mål fra den centrale midtbane men det var oplagt han lavede lidt flere mål .
Blume lavede som flere gange beskrevet 9 mål sidste sæson, og han scorede 2 mål og 2 assists i efterårets 13 kampe, hvilket ikke var nok, men ej heller katastrofalt. Men 0 mål i foråret er selvfølgelig alt alt for lidt, også selvom han på ingen måde har spillet fuld tid. Pladsen har han delt med Grønbæk denne sæson, og tilsammen har de lavet 5 mål og 3 assists fra den plads i efteråret. Og så er vi faktisk på et tal som giver de 7-10 mål man kan regne med fra den plads over en sæson.
Isoleret på Blume, så har han kun stået for de 2 af dem. For ringe på 1.728 minutter uanset hvordan man vender og drejer det. Og som minimum, så kan man sige at vi er nået dertil, hvor vi kan tillade os at forvente mere. Men kan vi forvente mere end Blumes 9 mål sidste sæson? Kun 5 af målene blev scoret i ligaen, mens de sidste 4 var i de vigtige kampe i EL-playoff mod OB, samt i kvart+semifinalen, så det ville HELT SIKKERT gavne os voldsomt at have en spiller som scorer 10+ fra positionen i ligaen alene.
Jeg vil gå så langt som at sige, at forskellen på AGF og BIFs sæson er, at BIF har Lindstrøm og Uhre, mens vi kun har PM, og ikke længere en Bundu. Havde vi Lindstrøm, så vil jeg påstå vi var mesterskabskandidater.
Ja faktisk har forskellen på absolut succes og "lige knapt i top 4" været fraværet af en superkant eller på den fremliggende 8'er/falske 9'er.
Så jeg VIL gerne have opgraderet Blume. Jeg er bare bange for at vi ser/får det modsatte i jagten på det...
Tjaaee.... hvis man bare vil have status quo, er det oplagt ikke at skifte ud i truppen men beholde dem man har.
Og jeg er faktisk meget mere enig med dig end jeg måske giver udtryk for. Også ift Ankersen. Jeg var jo netop en af de varmeste fortalere for at lave den opgradering som jeg synes var på sin plads.
Jeg er simpelthen brændt barn lige nu.
Vi har det bedste hold i 20-25 år, hvis ikke bedre (sidste sæson), og altså jeg begynder at tvivle på, at vi bare sådan lige kan finde spillere som kan erstatte dem der havde successen....
Jeg er ræd, ikke pessimistisk.
Hvordan skal vi kunne erstatte PM?
Hvordan skal vi kunne erstatte Højer?
Hvordan skal vi kunne erstatte Diks?
etc etc.
Men svaret ligger netop i spillerne som ikke er de største profiler. Altså når vi mister 10-20% på en position, så kan vi ligge 40% på en anden. Altså finde en der er 30-40% bedre end Blume for at kompensere for, at vi mister Højer og mister 20% der?
Lige nu kan jeg sagtens se os miste 40% på Højer, og have svært ved at finde en som er 20-30% bedre end Blume bare sådan lige. Så derfor er jeg nervøs på holdets sammensætnings vegne.
Vi jagtede nemlig netop opgraderingen af Ankersen, og beholdt dem vi ikke ønskede at erstatte. Men blev holdet bedre? Næh... Det sagt, så er det jo nok mere fordi vi IKKE kunne beholde Bundu, mere end det er tabet af Ankersen. Så det at vi ikke forlængede med Ankersen havde jo potentielt set anderledes ud hvis Bundu havde blevet og banket kasser ind.
Men jeg finder ro i, at andre spillere bliver bedre, når nogle udskiftes, og nye relationer dukker op, og at dem der hentes ind jo også kan overraske positivt (Blume, Højer, PM, Tingager etc).
Nu har vi lige haft et vindue hvor nærmest INTET af det vi hentede har tilført os noget, og vi har overlevet i toppen på baggrund af forlængelser og genkomst lejemål (Diks/Grabara), og ved at afstå at sælge Højer eksempelvis.
Så altså når vi udskifter MJ, og Arzani alene, så vil vi jo blive styrket minimum i bredden. Og så får vi Brandhof ind, samt får Duncan og Tengstedt tilbage fra skader, og måske også Tingager!! At Backman afløser Sanneh på bænken gør mindre forskel, men er vel også fint nok. Men de forskelle er tilsammen noget som rykker noget. Især hvis afløserne til MJ og Arzani rammer plet alá Højer/Blume/PM/Tingager.