New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Koger vi det ned sportsligt, så skidt hvis det betyder vi ikke får en vb - formentlig fint løft til hb, men nogen af os havde nok drømt om at noget a la Diks som PC hentede, hvis Munks skulle erstattes - eller en ung der kunne udvikles. Men lad os nu give Alberto chancen, måske han bare brænder igennem og bliver et hit :)
Men det var jo så også en spiller der kom fra en længere skade og først for alvor var klar hen i foråret. Det er jo heller ikke det vi lige gik og sukkede efter og det er trods alt meget logisk at hvis vi skal hente en spiller på en permanent kontrakt der er spilleklar fra dag et, vil det være en der er ældre og/eller har et lidt lavere topniveau. Men lad os nu se, der er ret stor forskel på top og bund i Portugal, men han kommer fra en klub i den bedste halvdel hvilket indikerer et fint niveau og der er naturligvis også spillere der kan løftes yderligere på det rigtige hold. Jeg tror som minimum på en situation med klar konkurrence på højre back, som der gerne skal være alle steder, og også på at han kan tage en startplads.

Men det var jo så også en spiller der kom fra en længere skade og først for alvor var klar hen i foråret. Det er jo heller ikke det vi lige gik og sukkede efter og det er trods alt meget logisk at hvis vi skal hente en spiller på en permanent kontrakt der er spilleklar fra dag et, vil det være en der er ældre og/eller har et lidt lavere topniveau. Men lad os nu se, der er ret stor forskel på top og bund i Portugal, men han kommer fra en klub i den bedste halvdel hvilket indikerer et fint niveau og der er naturligvis også spillere der kan løftes yderligere på det rigtige hold. Jeg tror som minimum på en situation med klar konkurrence på højre back, som der gerne skal være alle steder, og også på at han kan tage en startplads.
Ja du har ret. Han kommer fra et spændende niveau. Nu vil jeg lægge strategi bekymringerne til side. Det er trods alt også SIBs første vindue. Nu vil jeg lægge fodbolden på hylden for idag og glæde mig over vi trods alt har større ambitioner end Munks, der ellers er fin.

Alberto er trods alt også kun ½-1 år ældre end flere af dem PC hentede. Kun to var over 26: Helenius 28 år og 2 md og PM 28 ½.

Jeg har også selv været fortaler for at Diks faktisk kun er ½ afgang for os, fordi han kun spillede 1600 min (og kun beskedne 900 min første sæson).

Kan Alberto spille alle kampe kan de vise sig som en samlet styrkelse også som martinstranger og jeg har slået på et par gange - kontinuitet er også at kunne stille samme 4 i bagkæden fra uge til uge. Ikke så meget om der skiftes en del i truppen hver sommer, hvis bare de er gode nok.

Ærgerligt at Lassen og Anbo ikke er klar til at være udfordrende 2 valg som vi skal have på alle pladser, synes ellers Anbo spillede 2½ flotte kampe og Lassen ser spændende ud. Men åbenbart ikke nok. AGF ved nok bedst. Men opgivet dem har de ikke, så havde de ikke Forlænget Anbo i vinter-foråret til sommeren 22, og Lassen heller ikke fået en 5 års.

De skal jo nok på græs - helst i superligaen, top 1 div eller norsk tippeliga fx

Vi skal have 22 stærke og en håndfuld talenter.

Til forsvar for 8000 og martin hansen vil jeg så sige, at nogen gange vokser de unge også med at få muligheden (fx anbo eller lassen). Det er en svær balancegang. Når vi får en stærk vb - er der 4 foran dem. Synes ellers det var oplagt med en stærk vb, munks, oliver der kunne spille begge sider, gers der var joker og lassen-anbo på spring

Jeg synes det er fint at have 2 gode spillere til samme plads, og så en ung i kulissen, som så har til opgave at udvikle sig og gøre sig til 1.reserve ved at passere den ene af de to andre. Men det er klart at der er spillere (måske endda de fleste) som kun kan det med spilletid. Men så længe den ene af de to spillere til pladsen er ung (Munksgaard), så synes jeg stadig det giver mening. Jeg ville have et større problem med, at man havde Anthony+Lund til pladsen end Anthony+Munksgaard.

Jeg mener ikke at AaB er på samme niveau som Brøndby og FC Nordsjælland, jeg mener ikke de er på et væsentligt højere niveau end OB og Sønderjyske lige nu.

Vi har vel to unge under 25 til at tage over i Ammitzbøll og Tengstedt, hvis forventningen var en spiller på under 25 med kompetencer som en 28-29 årig angriber som Helenius, så ville Jacob Nielsens pengepung nok ikke række.

Jeg ser det mere som en flydende ting der fluktuerer over perioder på ca. 5 år. I 2014 vandt AaB mesterskabet, og de er et andet sted nu. Men siden 2014 har de trods alt stadig været i top 6 x gange via fire 5.pladser.
Og det kan sagtens være at AaBs topniveau kun rækker til en 5.plads. Men det er jo også i feltet 4-8 som jeg ser lidt som en klynge. Jeg regner egentlig bare AaB med i de hold der kan/skal tage en af de 3 resterende top 6-pladser efter FCK/FCM/BIF. Kun FCN har været med hvert år i den nye struktur, og har kontinuerligt lagt deroppe. Det har hverken AGF eller AaB.

Men jeg vil gerne gå med til at sige der findes en "naturlig" top 2 med FCK/FCM, så en 3.plads med BIF alene. Og så AGF og FCN derefter. Man kan også slå AGF, BIF og FCN sammen i en 3-5 hvis det er. Men jeg synes ikke vi hører til gruppen som naturligt ligger til at kunne lave en 3.plads, men er der hvor vi peaker, og kun hvis andre underpræsterer samtidig.

Men vi behøver ikke se det helt ens.
Men med 4 gange 5.plads til AaB de sidste 5-7 år, så er AaB da et hold i den gruppe der kæmper om pladserne fra 4-8, og måske mere snævert: 5-6 måske.

Jeg synes altid vi skal have 2 gode spillere til hver plads, og så en yngre i kulissen til at udvikle sig bagfra.
De 2 gode skal helst være en yngre spiller+ en med mere erfaring og nu-og-her-højt niveau. Eller allerhelst 2 yngre spillere på 22-24 med stort salgspotientiale. Men da den slags er langt dyrere end en på 26-28 så ser jeg helst at kvaliteten på de to er så høj samlet som muligt, og det kræver i min optik, at kun den ene er ung nu. Det passer fint på Munksgaard+Anthony og så Lassen i kulissen.

Det samme ser jeg med Jon+Jevtovic, men der mangler det store talent, som vi dog havde i Kaastrup som dog bare ikke passede ind længere (mentalt etc). Og Jevtovic er ikke der sportsligt hvor vi havde håbet. Men Ankersen/Jon/Kaastrup er jo et fint eksempel.

På den anden side var Bundu/Links/Lunding lidt unormalt. Og Lunding er væk (utålmodig), og Bundu er solgt, mens Links ikke rigtig kan få det til at fungere. Og hvor er så ham på 26-28 vi kunne have sat ind i foråret hvor det ikke fungerede for ham man helst så lykkes (Links ift udvikling, salg etc)?

Jeg synes Juelsgård+Tingager+Hausner er det samme eksempel. Jeg vil hellere have råd til Tingager+Hausner fordi reserven er rutinerede Juelsgård, end hvis man hentede en yngre i stedet for Juelsgård, som ikke fik indfriet det man håbede på, og så kun stod med Tingager/Hausner. Det er jo sats med de unge til tider.

Hausner spiller fast i AGF fordi han var og er god nok til det. Og det er fedt. Og Albert skal jo spille fordi han beviser at han er bedre end Links på kanten (som han var i foråret) eller bedre end Blume centralt (som Albert IKKE var i foråret). Så at vi ikke står med en fantastisk situation på 8'eren pt med Albert og Brandhof (begge i fed fodboldalder), så er det jo fordi Albert ikke slog igennem centralt i foråret, men faktisk fik tilbagegang, og blev fuldstændigt most i flere kampe. Mod B93 strålede han, og viste hvad det KAN blive til. Men i Vejle og andre steder forsvandt han helt, og blev udspillet/nedkæmpet fysisk.

Så jeg så gerne en spiller på 26-28 komme ind på 8'eren nu, som en habil profil, som Albert så med tiden kan overhale, i konkurrence med Brandhof, og både Brandhof og Albert kan konkurrere med om at få kampe på kanten også, hvis de viser sig så gode at de bare "skal" spille (hvor den lidt ældre 8'er bare præsterer endnu bedre).

Jeg tror i øvrigt det er helt rigtigt set af SIB/David at hente en sådan type ind på højreback. Så står vi med en profileret venstreback snart, og har så Oliver Lund som gardering på begge sider, og i midten til Tingager etc er helt klar, og Bisseck er spillet ind.
Lund kan spille ALLE pladserne, og der skal sikkert roteres en del. Og altså Lund mod det walisiske hold SKAL være godt nok, bare som eksempel. Og vi skal nok også forberede os på at Anthony kan blive valgt på venstreback og så Munksgaard i højre side INDTIL ham den nye venstreback kommer.

Og så er rækkefølgen på hvornår de er hentet helt naturlig, omend den har været "angstprovokerende" for diverse fans at følge, da man så har hentet mindst/værst først :D

Men det har så været der, hvor vi har skulle udvise tålmod og have is i maven. Og alle de der "hvis Lund er det vi henter så... x og y"... Kan falde til ro :D

Last edited:
Ja vi har sådan set 25-30 i truppen altid, så der er også plads til 22 gode og en håndfuld talenter ekstra.

PC sagde at især på kanterne skulle man have 5-6 valg også, helt tydeligt også på angriber, hvor vi i perioder har haft 4 (dog måske pga ST skade).

Problemet er afbalanceringen at holde dem fra nr 18-27 i truppen sulten og udvikle dem. For reelt set bruger man kun 17-18 spillere. Hvad udvikler mest højt træningsmiljø i agf eller kampe i norge, 1 div eller bundklub superligaen? Måske en kombi lidt i agf og lidt udleje...

Facts sæsonen 20-21
Udover de 11 bedste, har vi benyttet 3: munks, links og julle i lidt over halvdelen af tiden
3 andre: Ting og Hvidt ca. 30% ca 1000 min. og Buba 400 min 17 spillere. Resten 0-10% spilletid.

Og sikke en fleksibilitet vi får i defensiven når den nye VB kommer...!

-Så har vi ny vb+Lund+Gersbach+Juelsgård der kan spille i venstre.
-Anthony, Munksgaard, Lassen, Lund der kan spille på højreback.
-Og Tingager, Hausner, Bisseck, Juelsgård, Lund, TK2, Backman til midterforsvaret.
Komplet defensiv.

Og indtil vi får den nye vb, så skal David vælge om Anthony skal vikariere på vb eller om han skal spilles ind som højreback med Munksgaard i rotation, mens Lund/Juelsgård skal være vikarer på vb til Gersbach er klar, og/eller den nye venstreback hentes. Og så længe Bisseck/Hausner kan give den gas, så frigøres Juelsgård jo også til at kunne hjælpe et par kampe på venstreback hvis det er nødvendigt.

Når den nye vb kommer = alt på plads dernede! FEDT

Ja vi har sådan set 25-30 i truppen altid, så der er også plads til 22 gode og en håndfuld talenter ekstra.

PC sagde at især på kanterne skulle man have 5-6 valg også, helt tydeligt også på angriber, hvor vi i perioder har haft 4 (dog måske pga ST skade).

Problemet er afbalanceringen at holde dem fra nr 18-27 i truppen sulten og udvikle dem. For reelt set bruger man kun 17-18 spillere. Hvad udvikler mest højt træningsmiljø i agf eller kampe i norge, 1 div eller bundklub superligaen? Måske en kombi lidt i agf og lidt udleje...

Facts sæsonen 20-21
Udover de 11 bedste, har vi benyttet 3: munks, links og julle i lidt over halvdelen af tiden
3 andre: Hvidt ca. 30%. ST 20% og Buba 15%. Ialt 17 spillere. Resten 0-10% spilletid.
Det var også svært at bruge MJ, Arzani, Sanneh, Jevtovic, Duncan og Tengstedt i perioder af sidste sæson pga skader. Og dem der ikke stadig var skadede havde ikke spillet så længe, at formen slet ikke var på plads. Det bliver anderledes nu hvor reserveligaen starter igen.

En spiller som Hvidt er dog et eksempel på den pointe du bringer. Men det har ganske enkelt også været fordi Højer, PO og PM nærmest bare har kunne spille hver gang.

Højer havde enkelte kampe i sæsonen hvor han ikke kunne spille (fodskade, efter-restitution fra operation med blindtarm eller hvad det var), og her er det jo ærgerligt, at både Diks og Juelsgård skulle ud og spille der fordi Gersbach ikke selv kunne, eller en yngre spiller som Anbo/Lassen ikke er i den side. Vi har sagt farvel til Thøgersen, da han jagtede fast spilletid. Det kan man bare godt forstå, og sådan kan det være.

Meget af vores spillestil var også lagt op på Højers bolde til PM.
Uden dem kan jeg sagtens se mere rotation på venstrebacken. Og ikke kun fordi Højer var "så god" at han ikke kunne skiftes med, men fordi så meget af vores spillestil var hængt op på at have ham med. Så er spændt på at se hvilken type vi henter ind der. Og indtil da kan Anthony/Lund/Juelsgård (+Gersbach) spille pladsen som vikarer.

Bliver spændende at se.

Nu skal vi så bygge samme fleksibilitet op offensivt. Bl.a. ved at hente en 8'er der også kan spille kant, og/eller en angriber der også kan spille kant. ELLER: En vaskeægte kant, plus en af de andre :D Jeg anser det som umuligt at finde en der kan spille 8'er+angriber naturligt ift den måde vi spiller på. Og i den rette kvalitet er de også meget sjældne..

Men en angriber som kan spille kant, en med fart. Det var præcis det vi forsøgte ved at hente MJ....! Så det må vi gå ud fra at de er klar på :D

Spiller Anthony to forrygende år, og sælges for 5 mio, så er det jo 5 mio i banken da han var transferfri.
Ah, ikke helt. Når en spiller er transferfri, så får de normalt et lidt højere sign-on fee, end hvis en sælgende klub også skulle have x antal mio.

Jeg siger ikke at hvis han er 5 mio værd, så får han 5 mio i sign-on fee, men han får helt sikkert et ganske fint beløb.

Ah, ikke helt. Når en spiller er transferfri, så får de normalt et lidt højere sign-on fee, end hvis en sælgende klub også skulle have x antal mio.

Jeg siger ikke at hvis han er 5 mio værd, så får han 5 mio i sign-on fee, men han får helt sikkert et ganske fint beløb.
Ja men sign-on er også meget afhængig af kontraktlængde, og 3 år giver nok ikke et specielt stort sign-on, med mindre selvfølgelig at det er en super spiller, som vi bare må ha. Det er bare ikke mit indtryk at D’Angelo er sådan en spiller.

Det var nu heller ikke min pointe at de ikke fik noget. Præmissen var dem der ikke fik sign-on-fee. Og altså sign-on-fee kan også ske selvom der er transfer mellem to klubber.

Pointen var mere, at ift profit, så "skal" en transferfri spiller sælges for mindre for at give samme overskud som en der er købt for 4 mio.

Links skal jo sælges for ca. 10 mio kr for at give samme overskud som Højer, bare som eksempel.

Ja men sign-on er også meget afhængig af kontraktlængde, og 3 år giver nok ikke et specielt stort sign-on, med mindre selvfølgelig at det er en super spiller, som vi bare må ha. Det er bare ikke mit indtryk at D’Angelo er sådan en spiller.
Enig.
Og andre får det bygget ind i lønnen direkte (Sabbi i OB). Andre med lavere løn, men enkeltbeløb ved sign-on.
Jeg har altid synes at sign-on-fee var bedre, da spilleren så er nemmere at komme af med igen hvis han ikke lykkes :D (Modsat Riel etc).

MEN: Hvis han lykkes og er en succes, og har lav løn, så er han jo også nemmere at lokke væk til et sted med en større lønpakke. Så kan AGF jo pege nok så meget på det "samlede beløb" som klubben har afskrevet, og så forsøge at bevise at spilleren jo faktisk har en samlet højere løn.

Ligesom med længden af kontrakterne. Når spilleren er en succes vil man have 5 år. Når han er en fiasko vil man kun have givet 2 år max. Man skal tage alle beslutningerne forud dog. Deri den magiske balance man skal forholde sig til som klub og sportschef.

Nu må Martin Hansen selv svare - men som jeg læser det er aldersprofilen for Alberto (knap 27-30 i kontraktperioden) og Oliver (29-30 i kontraktperioden) - og Yann leje.

Det gør at ingen af dem umiddelbart giver en transfer.
Men vi har så heller ikke selv givet en transfer. Vi har masser af unge spillere der vil kunne sælges, men vi har også brug for rutinerede spillere. Det svarer jo bare til at forlænge med Diks, Højer eller Blume, hvilket vi også gav udtryk for at vi gerne ville.

Og her var Diks jo også en af mulighederne, ligesom Anthony også er det ifølge SIB. Vel også derfor medierne kalder ham en Diks-afløser.
Lund har også spillet både wingback og kant i OB :D

Hvis vi tæller løseligt an, så kan Brandhof (kant for Viborg i foråret), Albert, Tengstedt, Links, Jon, Jevtovic og Lund/Anthony alle spille kant på vores hold. Det er 8 spillere, som alle har prøvet det før.

Men kvalitetsmæssigt, der mangler vi 1 rigtig god kant alligevel. Selv uden Albert, Brandhof, Lund og Anthony, så er der 4 pt, som spiller hovedsagligt på kanten. Og ingen af dem har brændt ligaen af for os. Jon dog med flere gode perioder, og Links med en enkelt halvsæson i fin stand (efteråret 2020 som han jo efter skaden sluttede flot af i med flere mål).

Men der er ingen af dem der når Bundu-kvalitet eller tæt på. Og ingen af dem man føler sig sikker på scorer 8-10 mål i sæsonen. Og det synes jeg er vores største udfordring sammen med angrebspladsen så længe PM er skadet. Især fordi Tengstedt så også bindes væk fra kanterne, som så bliver endnu mere magre, især når Albert heller ikke kan spille der så længe Brandhof er skadet. Og trækker vi så Lund/Anthony fra, så står vi antalsmæssigt før ligaen starter og har Jon og Links som de oplagte 2 startere, og Jevtovic som eneste oplagte indskifter. Og det er jo ikke godt nok. Det er jo ligefør man så tvinges til at spille med Ammitzbøl frem for Tengstedt for at gøre Tengstedt fri til kanterne som indskifter... Og så er Ammitzbøl nødt til at spille 90 hver gang!?

Altså det går hurtigt fra 8 til 4 til 3.
Vi skal have en kant ind, og han skal have mål i støvlerne.
Men med Brandhof får vi Albert til at kunne spille kant også, og med PM tilbage frigøres Tengstedt.
Så altså det er ikke usandsynligt at en ny kant ind nu kan betyde, at nogen kommer voldsomt i overskud.

Kan man bytte Jevtovic med en anden superkant er det jo godt. Men hvem skulle ville overtage Jevtovic? Kan vi selv få gang i ham, så ligger der stadig potentiale er jeg ikke i tvivl om. Hver gang jeg ser Jon trække ind i banen og afslutte med højre uden og målet eller lige på målmanden, så tænker jeg på hvad Jevtovic ville kunne gøre i den form Jon er i.. Jeg synes ikke vi har fået nok ud af at spille med højrebenede venstrekanter ift mål og assists i Ankersen og Jon. Det må jeg sige. Og når vi har en angriber som PM derinde, så lad os få en pisse god venstrebenet venstrekant ind, som kan ligge dem i smasken på PM hver gang. Nu er Højer jo væk, så han er der ikke til at Jon skal spille den tilbage til ham og Højers indlæg skal ramme meget præcist (var de nødt til, da vi ikke kunne få tidlige indlæg fra Jon, da der nærmest altid blev spillet tilbage til Højer for de indlæg, hvor forsvaret så var på plads)..

Jeg savner de hårde tidlige indlæg fra Bundu, som PM egentlig bare kunne løbe frem til og score på. Det var umuligt at dæmme op for, og var pisse effektivt.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back