New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 244K
xG hos FotMob og Superligaen.dk siger vi scorede 1,5 mål mere end vi burde. Hvilke xG har du kigget på?
Men det var jo mål, der gjorde sikre sejre større. Det pynter, men det er jo i sidste ende ligegyldigt. Til gengæld var der en række kampe, hvor xG antydede flere AGF-point, end tilfældet blev.

Overordnet kan man vel konstatere, at AGF havde både stolpe-ind og stolpe-ud på de forkerte tidspunkter, mens FCM til gengæld er gode til at håbe stolpe-ind præcist, når de skal bruge det. Over tid er de konklusioner dog nok ikke helt tilfældige, hverken i Årrhus eller Herning.

så har vi det, der på moderne dansk hedder "en ny situation". Hvis vi taber de første 5 kommer meget an på, hvordan vi taber dem. Er det tætte kampe, hvor vi lige så godt kunne have fået noget med? Hvem har vi tabt til?

Så har jeg et spørgsmål til dig:
Hvad gør du, hvis han ikke ryger?

Disclaimer: jeg er stadig 50/50 og godtager i udgangspunktet klubbens beslutning. Men Uwe lever - også i min bog - på lånt tid - der er absolutte krav til forbedring på flere parametre.
Jeg gør såmænd ikke så meget. Løber hverken nøgen ned ad strøget eller hopper ud fra en bro.
Jeg kommer heller ikke på stadion i Vejlby.

Jeg mente xP - altså point.

Det tænkte jeg nok men nu vil det ikke være første gang en diskussion løber af sporet, fordi der er opstået misforståelser.

Det er rigtigt iflg. Tipsbladet at ved xPTS burde vi have haft hele 10 point mere.
Men hvis vi tager xGOT (forventede mål fra afslutninger indenfor rammen), så har vi kun scoret ca. 1 mål mindre end vi burde. xGOT bruge af mange analytikere som et vigtigt redskab til at bedømme afslutternes kvaliteter. Jeg kan i hvert fald godt komme i tanke om en offensiv AGF spiller, som er den store synder i den henseende.

TLDR: Jeg tror rundt regnet, vi har fået som fortjent men det er klart, hvis ledelsen vægter xPTS højt, så har de et godt argument for at beholde Uwe.

Det er jo lige meget med høj xG, hvis det stammer fra et par enkelte kampe

xG er aldrig lige meget set over en hel sæson. Der findes kun 2 spillere som konsekvent overpræsterer på xG og det er Messi og Haaland. Alle andre spillere vil med nok empiri score, hvad deres xG tilsiger.

både xG og xP kan bruges til at vise vigtige mønstre.

Enig. Det er vigtige analytiske redskaber.

Uwe kan med en hvis vægt påstå, at vi har spillet os til resultaterne, men at kvaliteterne i feltet, måske især vores eget, er for dårlig, og at det derfor skal købes ind.

Skal jeg finde et argument eller 2 for at beholde Uwe, vil det netop være de underliggende parametre men jeg har argumenter, som gør, jeg vil sige farvel, nu.

1. Jeg tror ikke på, han er den rette til talentstrategien af grunde, jeg vist ikke behøver gentage.

2. Spillerne virkede modløse, Uwe selv virkede modløs. Kan nye spillere og en relativ kort sommerferie virkelig ændre på det?
Han gjorde det fantastisk, da han overtog Davids vingeskudte trup - han burde have vundet årets træner titel - men dengang var han netop det friske pust, som truppen helt tydeligvis havde brug for. Det og så taktiske ændringer. Argumenter for at beholde David dengang er stort set 1:1 de samme argumenter som der bruges til at beholde Uwe.
Nu er Uwe den modløse, som leder efter svarerne og hvor wingback systemet udefra set, ligner noget som har toppet.

3. Tør ledelsen, give ham et transfervindue og dyrebare måneder til at finde løsningerne? Jeg tør ikke. Man gav Peter Sørensen en chance, det endte ikke godt. David fik også for lang tid og det endte endnu værre.

4. Bliver der ændret på spillestrategien? Skal vi væk fra power fodbolden og til mere boldbesiddelse eller hvad det end måtte være? I så fald tror jeg heller ikke, Uwe er den rette.

Enig. Det er vigtige analytiske redskaber.

Skal jeg finde et argument eller 2 for at beholde Uwe, vil det netop være de underliggende parametre men jeg har argumenter, som gør, jeg vil sige farvel, nu.

1. Jeg tror ikke på, han er den rette til talentstrategien af grunde, jeg vist ikke behøver gentage.

2. Spillerne virkede modløse, Uwe selv virkede modløs. Kan nye spillere og en relativ kort sommerferie virkelig ændre på det?
Han gjorde det fantastisk, da han overtog Davids vingeskudte trup - han burde have vundet årets træner titel - men dengang var han netop det friske pust, som truppen helt tydeligvis havde brug for. Det og så taktiske ændringer. Argumenter for at beholde David dengang er stort set 1:1 de samme argumenter som der bruges til at beholde Uwe.
Nu er Uwe den modløse, som leder efter svarerne og hvor wingback systemet udefra set, ligner noget som har toppet.

3. Tør ledelsen, give ham et transfervindue og dyrebare måneder til at finde løsningerne? Jeg tør ikke. Man gav Peter Sørensen en chance, det endte ikke godt. David fik også for lang tid og det endte endnu værre.

4. Bliver der ændret på spillestrategien? Skal vi væk fra power fodbolden og til mere boldbesiddelse eller hvad det end måtte være? I så fald tror jeg heller ikke, Uwe er den rette.
Jeg har svært ved, at finde argumenter for at Uwe skal blive. Hovedsageligt fordi han har slidt på sig selv, og sikkert også de yderste mandater at truppen, og derfor skal han bruge tid på at oplade batterierne, og se på hvordan han skal angribe hans næste opgave. Derudover tror jeg kun en træner er succes i en klub over en 5-6 år, hvis det er en absolute topklub, og en klub hvor der er en vis cirkulation af spillere.

Derudover trænger truppen til en forandring, også internt i hierakiet, og der tror jeg alt andet lige en ny træner har lettere ved, at smide typer som Nicolai Poulsen og Patrick Mortensne på bænken, end den træner der har smidt dem op i toppen af hierakiet.

Jeg synes dit argument 2) er godt, for han var aldeles fremragende da han kom ind fra gaden, og bankede en tro på sig selv ind i truppen. Dog havde han også nogle virkelig interessante spillere der kunne hjælpe ham. Tingager blev - markant - bedre af at spille i midten, og Bisseck gik fra god til fremragende da han blev yderstopper, og netop dét er nok hovedårsagen til han er i finalen lørdag.

Dit argument 3) er altid svært at vurdere i øjeblikket, da man ikke ved hvad det kunne være blevet til, hvis f.eks. David Nielsen var blevet et år mere. Men jeg hælder personlig til, at man stopper og også at begge parter får frisk inspirations

Mht 4) så er det værd at notere sig, at han i Malmo faktisk spillede på to ret forskellige måder i ligaen og i Europa, fordi det var to forskellige opgaver. Om han kan skifte meget her det er jeg i tvivl om, og faktisk er jeg i tvivl om hvad det er AGF vil rent strategisk.

Uwe har det med at stille med AGF hold fra start af halvsæsonerne - som gør det ret godt.
Og altså måske der ikke skal mere til end en sejr i runde 1 - før Uwes AGF er tilbage (sådan da).

Jeg tror jo på, at hvis Uwe gør det ok de første 5-7 kampe - så kører man videre.
Gør holdet det elendigt - så ryger Uwe jo ala Glen i efterårsferien ved den lange landsholdspause - eller til jul - hvis vi stadig er nogenlunde i stand til at hente top 6 ved den dato.

Jeg tror det handler om - hvad man tænker man kan opnå ved at trykke NU - frem for til jul/senere eller slet ikke.
Hvis vi bruger lidt flere penge på gode spillere - stiger chancen for, at det kan gå godt sportsligt under Uwe. Kan Uwe så ikke indfri sæsonstartens forventninger - så kan man jo skifte træner i efteråret - hvor den nye træner så kan overtage de nye spillere der- men hvor der så er færre penge til handler til vinter - fremfor at begrænse indkøb nu - og skifte træner nu.

Uwe har det med at stille med AGF hold fra start af halvsæsonerne - som gør det ret godt.
Og altså måske der ikke skal mere til end en sejr i runde 1 - før Uwes AGF er tilbage (sådan da).

Jeg tror jo på, at hvis Uwe gør det ok de første 5-7 kampe - så kører man videre.
Gør holdet det elendigt - så ryger Uwe jo ala Glen i efterårsferien ved den lange landsholdspause - eller til jul - hvis vi stadig er nogenlunde i stand til at hente top 6 ved den dato.

Jeg tror det handler om - hvad man tænker man kan opnå ved at trykke NU - frem for til jul/senere eller slet ikke.
Hvis vi bruger lidt flere penge på gode spillere - stiger chancen for, at det kan gå godt sportsligt under Uwe. Kan Uwe så ikke indfri sæsonstartens forventninger - så kan man jo skifte træner i efteråret - hvor den nye træner så kan overtage de nye spillere der- men hvor der så er færre penge til handler til vinter - fremfor at begrænse indkøb nu - og skifte træner nu.
Det er langt fra utænkeligt, men når man starter på en ny sæson, så starter man - i min optik - på en frisk. Er man allerede i tvivl der, så er han lidt dead-man walking i min optik. Så tænker jeg man ligeså godt kan skifte nu.

Så dermed antager du, at man er i tvivl.
Det tror jeg ikke, man er.

Det var et svar til denne kommentar

Altså at man giver ham en 5-7 kampe til at se om det bliver bedre, hvis lunten bliver så kort så kan man ligeså godt tage den svære beslutning nu

Til gengæld vil det være nemmere for en ny træner at ændre på tingene, hvis han får mulighed for indflydelse på hvilke spillere der hentes, og han har hele opstarten til at få sit system på plads. Det vil derfor være nemmere at tiltrække den rigtige trænerprofil nu, end i efterårsferien.

Hvis man er i tvivl om Uwe er den rette til at bringe AGF til det næste niveau, så skal der ske noget nu, ikke når sæsonen er i gang. Hvis man derimod har tiltro til Uwe, så skal det være for at give ham hele sæsonen til at vise at han kan flytte holdet til næste niveau. En løsning hvor man liiiiige skal se, om ikke det kan skralde an, det er aldrig den rigtige løsning.

Til gengæld vil det være nemmere for en ny træner at ændre på tingene, hvis han får mulighed for indflydelse på hvilke spillere der hentes, og han har hele opstarten til at få sit system på plads. Det vil derfor være nemmere at tiltrække den rigtige trænerprofil nu, end i efterårsferien.

Hvis man er i tvivl om Uwe er den rette til at bringe AGF til det næste niveau, så skal der ske noget nu, ikke når sæsonen er i gang. Hvis man derimod har tiltro til Uwe, så skal det være for at give ham hele sæsonen til at vise at han kan flytte holdet til næste niveau. En løsning hvor man liiiiige skal se, om ikke det kan skralde an, det er aldrig den rigtige løsning.
Det er jeg for så vidt enig i. Der er bare det aber dabei, at superligasommerpausen er vanvittigt kort. Der er vel ikke andet end 6 uger til turneringen starter igen, så der vel kun max 2-3 uger før opstarten går igang.

Det vil give både CV og en evt. ny træner virkelig ringe arbejdsforhold, at indføre nyt koncept og finde de rette spillere til det koncept, på så kort tid.

Normalt plejer jeg at sige, at hvis du er i tvivl, så er du ikke i tvivl. Men lige her, tror jeg måske tvivlen skal komme Uwe til gode, med den viden i baghovedet, at vinterpausen er lang, og dér kan man lave et re-start med større chance for succes, hvis det viser sig, at Uwe ikke er manden.

Men det er altså altsammen kun, hvis man ikke er overbevist om, at et skifte er den rette vej at gå. Er man det, så skal der bare trykkes på den knap.

Latest posts

Back