Enig. Det er vigtige analytiske redskaber.
Skal jeg finde et argument eller 2 for at beholde Uwe, vil det netop være de underliggende parametre men jeg har argumenter, som gør, jeg vil sige farvel, nu.
1. Jeg tror ikke på, han er den rette til talentstrategien af grunde, jeg vist ikke behøver gentage.
2. Spillerne virkede modløse, Uwe selv virkede modløs. Kan nye spillere og en relativ kort sommerferie virkelig ændre på det?
Han gjorde det fantastisk, da han overtog Davids vingeskudte trup - han burde have vundet årets træner titel - men dengang var han netop det friske pust, som truppen helt tydeligvis havde brug for. Det og så taktiske ændringer. Argumenter for at beholde David dengang er stort set 1:1 de samme argumenter som der bruges til at beholde Uwe.
Nu er Uwe den modløse, som leder efter svarerne og hvor wingback systemet udefra set, ligner noget som har toppet.
3. Tør ledelsen, give ham et transfervindue og dyrebare måneder til at finde løsningerne? Jeg tør ikke. Man gav Peter Sørensen en chance, det endte ikke godt. David fik også for lang tid og det endte endnu værre.
4. Bliver der ændret på spillestrategien? Skal vi væk fra power fodbolden og til mere boldbesiddelse eller hvad det end måtte være? I så fald tror jeg heller ikke, Uwe er den rette.
Jeg har svært ved, at finde argumenter for at Uwe skal blive. Hovedsageligt fordi han har slidt på sig selv, og sikkert også de yderste mandater at truppen, og derfor skal han bruge tid på at oplade batterierne, og se på hvordan han skal angribe hans næste opgave. Derudover tror jeg kun en træner er succes i en klub over en 5-6 år, hvis det er en absolute topklub, og en klub hvor der er en vis cirkulation af spillere.
Derudover trænger truppen til en forandring, også internt i hierakiet, og der tror jeg alt andet lige en ny træner har lettere ved, at smide typer som Nicolai Poulsen og Patrick Mortensne på bænken, end den træner der har smidt dem op i toppen af hierakiet.
Jeg synes dit argument 2) er godt, for han var aldeles fremragende da han kom ind fra gaden, og bankede en tro på sig selv ind i truppen. Dog havde han også nogle virkelig interessante spillere der kunne hjælpe ham. Tingager blev - markant - bedre af at spille i midten, og Bisseck gik fra god til fremragende da han blev yderstopper, og netop dét er nok hovedårsagen til han er i finalen lørdag.
Dit argument 3) er altid svært at vurdere i øjeblikket, da man ikke ved hvad det kunne være blevet til, hvis f.eks. David Nielsen var blevet et år mere. Men jeg hælder personlig til, at man stopper og også at begge parter får frisk inspirations
Mht 4) så er det værd at notere sig, at han i Malmo faktisk spillede på to ret forskellige måder i ligaen og i Europa, fordi det var to forskellige opgaver. Om han kan skifte meget her det er jeg i tvivl om, og faktisk er jeg i tvivl om hvad det er AGF vil rent strategisk.