Jeg har været fuldkommen konsistent i min vurdering af Kahls defensive evner. Men jeg har ikke set det som en risiko, fordi vi i sidste sæson var et hold, der dominerede på bolden og havde et ekstremt effektivt pres fra forreste kæde. Når man har et så homogent pres og boldfaste spillere, så kan man uden de mindste problemer tillade sig at spille med en relativt svag defensiv centerback. Især når han har rutinerede, højtpræsterende spillere som Dalsgaard, Tingager og Beijmo ved sin side.
For at det hele ikke kommer til at lyde, som om jeg basher Kahl: jeg har også været meget konsistent i min vurdering af Kahls evner med bolden: de er rigtig gode for en centerback. Når holdet er tilbage (forhåbentligt), hvor de var i sidste sæson, så kommer Kahl igen til at være værdifuld for holdet med sine afleveringer og evner til at undgå pres med sine veltimede træk med bolden. Men det er ikke situationen, som den er nu, og så har han ikke en berettigelse på holdet, er mit perspektiv.
I øvrigt er jeg enig i, at han er faldet med holdet. Det er helt naturligt, og det samme kan som sådan siges om en spiller som Knudsen. Fakta er bare, at Kahl er en del af ledergruppen nu, og én af de mest rutinerede. Han skal være en modvægt til det knæfald, holdet har præsteret her i starten af sæsonen (hvis vi ser bort fra Miraklet i Poznan). Dermed ikke sagt, at han står alene med det ansvar. Jeg kan snildt pege på andre spillere også. Men Kahls individuelle præstationer er faldet for meget - også relativt til det niveaufald, der har været på tværs af hele holdet, hvis du spørger mig.