New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 239K
Trænertråden
Jeg er enig med dig om Kent (selvom jeg ikke tror han gider). Og enig i at Tullberg kunne være frækt.

Men Fatah ? Hvorfor er det at en del nævner ham, når han ingen cheftræner erfaring har, og ingen aner hvordan han begår sig under pres ?

Jeg spørger ikke for at provokere. Men hvad er det jeg overser, når jeg slet ikke kan begejstres over tanken om Fatah til AGF ?
Det største problem for mig med Kent Nielsen er, at han simpelthen ikke gider data.

Han har helt sikkert succes i Silkeborg. Men data er bare nutiden og endnu mere fremtiden.

Hans samtale med Monnerup i Mediano, Det Taktisle Værksted synes jeg viste rigtig godt, at han ikke går op i data - udover (som han sagde) den data der står på måltavlen når kampen er slut

Apropos hærførere og mediekompetencer, så er det først nu, det slår mig: Uanset at jeg kommer til at savne Uwe, så bliver der også noget befriende ved ikke længere at skulle høre på de der negative småskænderier med pressen. Dem lærte jeg aldrig at holde af. Han gjorde tit livet lidt mere besværligt for sig selv med alt det fnidder, han rodede sig ud i. Men den anden side af mønten er selvfølgelig, at han også var en entertainer, og en hvis ansigt der kiggede ned på en fra lygtepæle i københavnsområdet og indgød mod og håb om flere succeser.

Flere af de navne der bringes i spil nu, de har ikke rigtig så meget sticker-potentiale. Men det må de så forsøge at arbejde sig til i stedet.

1. Jess Thorup
2. Bo Svensson
3. Lars Friis

Hvem håber I på i prioriteret rækkefølge og med hvilken begrundelse?

Jeg tror ikke umiddelbart på hverken Thorup eller Svensson - mon de er færdige med deres eventyr ude i verdenen.

Til gengæld gør debatten, at jeg finder Friis mere og mere interessant. Han har brugt tid på at dygtiggøre sig og skiftet opad i hans job. Tiden i Prag har helt sikkert også være med pres, så det tænker jeg sagtens han kan håndtere. Når han samtidig må formodes at have et vist fokus på talenter og allerede kender klubben, så bonner han rigtig rigtig stærkt ud på mange parametre.

Er der relevante kandidater, jeg ikke har med?

Helt sikkert - det så vi sidst, da de trak Uwe op af hatten uden vi havde set det :ROFLMAO: Jeg tror dog ikke tiden er til eksperimenter og hvis man kan få en Dansk træner som kender ligaen, klubben, har erfaring og vil udvikle talenter........... Ellers skal man satse og tage en yngre model som ikke har cheftræner erfaring;)

Apropos hærførere og mediekompetencer, så er det først nu, det slår mig: Uanset at jeg kommer til at savne Uwe, så bliver der også noget befriende ved ikke længere at skulle høre på de der negative småskænderier med pressen. Dem lærte jeg aldrig at holde af. Han gjorde tit livet lidt mere besværligt for sig selv med alt det fnidder, han rodede sig ud i. Men den anden side af mønten er selvfølgelig, at han også var en entertainer, og en hvis ansigt der kiggede ned på en fra lygtepæle i københavnsområdet og indgød mod og håb om flere succeser.

Flere af de navne der bringes i spil nu, de har ikke rigtig så meget sticker-potentiale. Men det må de så forsøge at arbejde sig til i stedet.

Til sidst, ja der er jeg enig med dig i at det blev fnidder. Men de første par år var det befriende at have en træner som sagde nogle af de elendige eksperter imod.

Han stod ikke bare og tog imod efter en kamp, han kom med faktuelle ting, som de såkaldte "eksperter" ofte ikke havde et modsvar på, det var pisse fedt, og noget jeg har savnet længe.

Det var dejligt at vi ikke blot skulle dukke nakken, men at vi kunne skyde igen. Den respekt som Uwe fik bygget op overfor pressen var fantastisk. Tænk på hvor relativt let han er sluppet fra det her elendige forår, altså i pressen, ikke hos os 😁

Det siges han er et af de største træner talenter herhjemme - mener jeg både at have læst og hørt, dog har jeg ikke fundet nogle links som understøtter, men om han er klar til et chefjob i AGF, tja det finder man vel kun ud af hvis han bliver tilbudt jobbet og siger ja, gælder i øvrigt alle andre mulige og ikke mulige kandidater vi evt. måtte tænke på.

Efter havde gennemtænkt de navne som har været oppe herinde, som samtidigt må føles være realistisk, så tænker jeg egentlig at Lars Friis kunne være en ok overgangs figur, 3 gang han i så fald vi være her, og 3 gang lykkens gang ikke sandt 😀😂
Jeg synes bare ikke agf er der, hvor de skal give en superligatræner/assistent chancen som cheftræner. Det er en tand for risky. Det er en unødvendig gamble at tage. Af samme årsag var jeg også lidt varsom da der blev snakket om Tullberg men han kommer trods alt fra et noget større setup end Fatah. At være et trænertalent i Randers er altså ikke nok til blive cheftræner i agf sådan lige umiddelbart.

Det vil være lidt et drop i karisma efter David og Uwe, som er rockstjerner. Lars Friis har mere den tilknappede midtjyske revisorstil, som man også finder hos Thomasberg og Bertelsen. Fagligt er han sikkert dygtig, men nogen hærfører er han ikke. Det ville jeg gerne have, da jeg tror, det er et kæmpe plus lige netop i Aarhus. Men det er ikke sikkert, at det er muligt for AGF at finde endnu en Napoleon, der er ledig på markedet.

Tulle har det!
Jeg er enig I at vi traditionelt har haft det bedst med karismatiske trænere, da jobbet også indeholder en ret væsentlig offentlig opmærksomhed og implicit bedømmelse.

Jeg tror dog at vi kan se frem til at få en overgangsfigur de næste par år. En som mange herinde sikkert vil finde usexet. Kunne blive Lars Friis. Jeg kunne forestille mig, at de attraktive emner vi spørger til kunne finde på at svare: "Det passer ikke ind i mine planer lige nu. Men om to år vil jeg gerne".

Hmm. Bertelsen med en udtalelse jeg tolker som at det ikke bliver til noget. Man skal aldrig sige aldrig, og jeg lurer lidt på hvordan han kunne lægge den død med en anden udtalelse.

Bertelsen koster transfer. Han vil nok også gerne springe AGF over og tage en endnu større klub, evt udenlands. Omvendt er han i Randers og han kommer nok ikke til at tage dem højere end i år.

@Snurre Snup benytter ChatGPT. Det er underholdning og jeg giver ikke noget for det der kommer ud af det. Ind i mellem er det god kvalitet og andre gange skrammel - problemet er man skal være i stand til at kende forskel og det er man sjældent når man spørger den. Jeg bruger det selv en del trods erfaring med upålidelighed.

Jeg tror ikke ret meget på udlandsdanskere med mindre der er god grund til at tro de vil hjem. Den køber jeg med Friis. Werge siger Svenson. Hvis han ikke havde gjort ville jeg dømme den helt ude.

@Ato Vari er efter en karismatisk type. Ikke en der siger 'prølihørher, skulle vi ikke overveje at komme afstej?', men en der brøler 'lets fucking go!'. Jeg har overvejet det. Man har det sikkert lettere med pressen, som træner med flot karriere som spiller bag sig og kant i sine udtalelser, og det gør også noget i samspillet med Jacob Nielsen. Men er CV ikke kommet ind som mellemled? Jeg vil gerne have det, men i sidste ende vil jeg 'betale' 0 for det - forstået ved at jeg vil ofte præcis 0 fodboldfaglighed for at opnå det. Dermed falder det ned som 'nice to have' I min bog.

Problemet er at man kun ser det der er på bordet. Up and coming i DK, Bertelsen, Nørgaard og (fordi jeg kan lide ham men ikke kandidat i AGF), Per Frandsen. Dertil vilde bud som Fatah, Bachman og Hjalte Bo. Og så de udenlandske danske, med Tullberg.

Dem vi mangler at se er en Uwe, en Zorniger (første gang) eller en Hodgson, der kommer med erfaring udefra og ændrer en klub. Her er jeg flink ved Uwe og inkluderer ham på lige fod.

Jeg ved ikke hvad der bliver, men Friis lyder ganske interessant for mig.

Last edited by a moderator:
Hmm. Bertelsen med en udtalelse jeg tolker som at det ikke bliver til noget. Man skal aldrig sige aldrig, og jeg lurer lidt på hvordan han kunne lægge den død med en anden udtalelse.

Bertelsen koster transfer. Han vil nok også gerne springe AGF over og tage en endnu større klub, evt udenlands. Omvendt er han i Randers og han kommer nok ikke til at tage dem højere end i år.

@Snurre Snup benytter ChatGPT. Det er underholdning og jeg giver ikke noget for det der kommer ud af det. Ind i mellem er det god kvalitet og andre gange skrammel - problemet er man skal være i stand til at kende forskel og det er man sjældent når man spørger den. Jeg bruger det selv en del trods erfaring med upålidelighed.

Jeg tror ikke ret meget på udlandsdanskere med mindre der er god grund til at tro de vil hjem. Den køber jeg med Friis. Werge siger Svenson. Hvis han ikke havde gjort ville jeg dømme den helt ude.

@Ato Vari er efter en karismatisk type. Ikke en der siger 'prølihørher, skulle vi ikke overveje at komme afstej?', men en der brøler 'lets fucking go!'. Jeg har overvejet det. Man har det sikkert lettere med pressen, som træner med flot karriere som spiller bag sig og kant i sine udtalelser, og det gør også noget i samspillet med Jacob Nielsen. Men er CV ikke kommet ind som mellemled? Jeg vil gerne have det, men i sidste ende vil jeg 'betale' 0 for det - forstået ved at jeg vil ofte præcis 0 fodboldfaglighed for at opnå det. Dermed falder det ned som 'nice to have' I min bog.

Problemet er at man kun ser det der er på bordet. Up and coming i DK, Bertelsen, Nørgaard og (fordi jeg kan lide ham men ikke kandidat i AGF), Per Frandsen. Dertil vilde bud som Fatah, Bachman og Hjalte Bo. Og så de udenlandske danske, med Tullberg.

Dem vi mangler at se er en Uwe, en Zorniger (første gang) eller en Hodgson, der kommer med erfaring udefra og ændrer en klub. Her er jeg flink ved Uwe og inkluderer ham på lige fod.

Jeg ved ikke hvad der bliver, men Friis lyder ganske interessant for mig.
Underholdning siger du? - det amerikanske sundhedsministerium har lige brugt Chat GPT til at udarbejde en rapport der kom frem til samme konklusion omkring vacciner som sundhedsministeren, og derfor faldt så meget i hans smag, så han kaldte den “Gold Standard”. Det er da en blåstempling (eller er det?)

Nå det var et lille sidespring, i forhold til Santa Claus’ Fatah kommentar, så er det sandsynligvis et navn han har trukket direkte ud af røven, uden nogen form for baggrundsviden. Men hvis man antog at AGF har været i kontakt med ham, så kunne det måske være som assistent for enten Lars Friis eller en anden, det ville vel stadigvæk være et skridt op i forhold til hans nuværende rolle, og så slipper han væk fra alle de der bonderøve.

Lars Friis’ 1 års erfaring som cheftræner i Sparta Prag, bliver brugt som argument for at han kan håndtere presset i AGF, men det kunne vel også være en af årsagerne til at han kun fik et år, at han netop ikke kunne klare presset? Under alle omstændigheder, så kunne han dække sig bag de sproglige udfordringer, og dermed i nogle situationer måske sende sine assistenter til de mest kritiske interviews, det kan han ikke her.

Jeg så gerne Kent Nielsen fuldende trænercirklen i AGF hvor det hele begyndte for 25 år siden (sammen med Lars Lundkvist). At han ikke bruger data, kan være med til at kvalificere klubbens brug af data, jeg mener det er en stor styrke at have en træner der kan udfordre og kvalificere de data der kommer ind, og så må det jo være assistenternes opgave at få bragt de relevante data videre til cheftræneren. Kent har styr på medierne, og ville være en god overgangsfigur som sikrer stabilitet indtil det nye stadion står klar, han er skarp i forhold til talentudvikling, og god til at finde talenter i de lavere rækker, noget som vi virkeligt godt kunne bruge. Så han er min drømme signing.

Lars Friis’ 1 års erfaring som cheftræner i Sparta Prag, bliver brugt som argument for at han kan håndtere presset i AGF, men det kunne vel også være en af årsagerne til at han kun fik et år, at han netop ikke kunne klare presset?
Lars Friis har været gennemsnitligt 0,70 år i sine klubber som cheftræner, så det signalerer jo ikke så meget robusthed. Retfærdigvis var det ham selv, der sagde stop i Viborg, efter kun et år hvor det var gået virkelig godt. Men måske ikke hans bedste beslutning at skifte til AaB der. Alle kan blive fyret i AaB, så det er svært at holde imod ham, men det gik ikke godt der, og i Sparta Prag gik det vist rigtig fint til at starte med, men så kollapsede det lidt mod slutningen af sæson 2.

I AGF havde han et rigtig godt navn som assistent og herinde mente mange, at han og Selles var den virkelige grund til Davids succes. Den køber jeg ikke rigtigt. Assistenter er støttepædagoger og sparringspartnere og som sådan vigtige. Men det er cheftræneren, der er i skudlinjen.

For mig: Et acceptabelt valg, men ikke et fantastisk valg.

Jeg hører slet ikke Berthelsens svar som noget kontroversielt, men nærmere som et respektfuldt og afbalanceret svar.

Enten…
Er Berthelsen slet ikke en del af tankerne i AGF/har noget andet på hånden/ønsker ikke AGF, men svarer nøgternt herpå, dog med en kant som tilfredsstiller fans af RFC.

Eller…
Også er Berthelsen tæt/allerede signet, men svarer igen med let kant for ikke at sende et forkert signal inden det er officielt.
Jeg lægger mærke til at hans “nej” nærmest kommer INDEN spørgsmålet er afsluttet, fordi han var forberedt på det ville komme og ikke vil bidrage til spekulationer.

Jeg ser klippet som om han SAGTENS kunne være på vej, men omvendt var Lars Friis også på stadion…

Friis svarer vel lidt til dengang, BIF ansatte NC efter Zorninger.

Mange BIF fans virkede skuffede og hans stil var meget anderledes. Men det gik jo meget godt.

Jeg er åben for ham, da jeg sagtens kan leve med mere afdæmpede trænere, så længe det faglige er på plads og ansættelsen ligger ok i forlængelse af den tidligere træner (udvikling og ikke transformation af holdet).

Men det bliver ikke så underholdende udenfor banen, som DN og Uwe 😊

Jeg hører slet ikke Berthelsens svar som noget kontroversielt, men nærmere som et respektfuldt og afbalanceret svar.

Enten…
Er Berthelsen slet ikke en del af tankerne i AGF/har noget andet på hånden/ønsker ikke AGF, men svarer nøgternt herpå, dog med en kant som tilfredsstiller fans af RFC.

Eller…
Også er Berthelsen tæt/allerede signet, men svarer igen med let kant for ikke at sende et forkert signal inden det er officielt.
Jeg lægger mærke til at hans “nej” nærmest kommer INDEN spørgsmålet er afsluttet, fordi han var forberedt på det ville komme og ikke vil bidrage til spekulationer.

Jeg ser klippet som om han SAGTENS kunne være på vej, men omvendt var Lars Friis også på stadion…
Han kan også sagtens komme tilbage fra den udtalelse skulle AGF reelt være i billedet. Det vil være meget nemt at sige, at "AGF præsenterede mig for en ambitiøs plan om at tage næste skridt, og det ser meget spændende og ambitiøst ud, så det vil jeg gerne være en del af". Det er også uden at svine Randers, for alle ved jo at AGF har et større økonomisk råderum til udvikling.

Måske blot for at se fodbold. Lur mig om ikke f.eks FCM havde en træner derude.

Han var sikkert langt fra den eneste træner derude, men han blev fanget på TV af en årsag.
Jeg har også svært ved at se hvorfor det skulle have nogen indikation på at han skulle være på vej til AGF. Måske hvis han sad og hyggede sig sammen med CV :) Mon ikke det bare var for at se fodbold, som du siger. Eller for at holde sig eget navn i gryden og håbe på lidt omtale rundt omkring. Men hey, det kan da godt være at Kent eller Bertelsen er på vej til AGF og en af de to klubber har forhørt sig hos Friis.

@Snurre Snup benytter ChatGPT. Det er underholdning og jeg giver ikke noget for det der kommer ud af det. Ind i mellem er det god kvalitet og andre gange skrammel - problemet er man skal være i stand til at kende forskel og det er man sjældent når man spørger den. Jeg bruger det selv en del trods erfaring med upålidelighed
Det har du givetvis ret i. Jeg tænkte bare, at ChatGPT ville være en hurtig måde at finde info om det, da jeg regner med, der er skrevet om det omkring på nettet. Jeg har brugt det en del ift. at blive klogere på El Cambio-samarbejdet og hvad AGF kan forvente at få ud af det. Herunder såvel det strategiske som ikke mindst, hvilke spillertyper, der kan udvikles og deres styrker og svagheder udfra såvel deres genetiske potentiale, kulturen i landet ift. både fodbold og generelt samt akademiets faciliteter nu og på sigt. Her er jeg også blevet opmærksom på, at den nogle gange skriver noget decideret vrøvl og modsiger sig selv, når jeg gør den opmærksom på det. Jeg vil dog hævde, at jeg trods alt er blevet en del klogere på El Cambio

Latest posts

Back