New posts

Tillykke til Stiftens sportsredaktion

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 55
  • Views Views: Views 7K
Tillykke til Stiftens sportsredaktion
Dem der skal vælge vinderen er formentlig ikke inde i sagerne, så vurderingen vil være ud fra det indtryk der gives af at man har afdækket noget og hvilken omtale og debat det har skabt. Det er jo ikke fordi der ikke er noget væsentligt i historien, men juryen er næppe i stand til at kvalificere hvor oplyste læserne faktisk er blevet og omfanget af sensationalisme osv.

Prisen viser også det helt fundamentale problem at sportsjournalister heller ikke selv helt synes de er rigtige journalister. Derfor gives prisen for noget der lyder lidt mere som rigtig journalistik, hvor der bare lige er et sekundært sportsligt element, der tjener til at øge interessen for emnet. Sådan en historie hører jo retteligt mere hjemme under kommunalstof og byggeri og måske havde dækningen også været bedre hvis man i højere grad havde involveret dem der normalt dækker de historier.
Det er meget interessant. Jeg anser sportsjournalistik som fx en reportage som noget af det mest rene journalistik, der kan laves. Problemet opstår først, når man begynder at lade ord og på den måde blæse ting op. Sport er interessant nok i sig selv og behøver ingen sexet indpakning som fx politik, for at folk gider følge lidt med.

Men det er ingen hemmelighed, at man på DMJX ser ned på både sports- og kulturstof. Den slags smitter selvfølgelig af.

Men ift. Farzams historier om Vejle så er det største argument for vel, at Vejle var blevet solgt til en svindler, såfremt de historier ikke var blevet skrevet.

Det er fint nok Farzam er skuffet, det ligger i de flestes menneskers natur, at gerne vil have ros men kæden hopper af, når han bruger sin store platform til at tude over det og ligefrem vil melde sig ud af forbundet.

Det er squ grinagtigt og ikke mindst pinligt.
Han har en ret stor fanskare, som bevogter hans breakings og i øvrigt altid bakker op. Kald det et community.

Det er meget interessant. Jeg anser sportsjournalistik som fx en reportage som noget af det mest rene journalistik, der kan laves. Problemet opstår først, når man begynder at lade ord og på den måde blæse ting op. Sport er interessant nok i sig selv og behøver ingen sexet indpakning som fx politik, for at folk gider følge lidt med.

Men det er ingen hemmelighed, at man på DMJX ser ned på både sports- og kulturstof. Den slags smitter selvfølgelig af.

Men ift. Farzams historier om Vejle så er det største argument for vel, at Vejle var blevet solgt til en svindler, såfremt de historier ikke var blevet skrevet.
Jeg er ikke i branchen så det er også bare lidt mit indtryk, men hvis de virkelig værdsatte sportsjournalistikken ville de vel snarere give prisen for dækning af cykling eller de der interviews. De nomineringer er formentlig også lidt mere ovre i ‘straight news,’ måske med ekstra patos i formidlingen som sport trods alt ofte pakkes ind. Og det er den slags jeg umiddelbart ville sige er sportsjournalistik selvom alle historierne med forbindelse til sport naturligvis også både kan være interessante og relevante for det rent sportslige og at jeg udmærket kan forstå at sportsjournalisterne også gerne selv vil dække de historier.

Men jeg er ikke vild med, at han heller ikke er bleg for at insinuere racisme - af samme årsag er medlidenhedspilsneren heller ikke en mulighed.
Jeg har aldrig helt fundet ud af, om han insinuerer racisme, eller om han insinuerer, at de øvrige sportsjournalister ser ned på transferjournalistik. Hans gentagne "sådan nogen som mig" kan jo læses på begge måder.

Det sidste er jo nok også lidt rigtigt - illustreret som nævnt af andre også af, at prisen for sportsjournalistik nu gives til den formenligt mindst *sports*journalistiske mulighed.

Jeg har aldrig helt fundet ud af, om han insinuerer racisme, eller om han insinuerer, at de øvrige sportsjournalister ser ned på transferjournalistik. Hans gentagne "sådan nogen som mig" kan jo læses på begge måder.

Det sidste er jo nok også lidt rigtigt - illustreret som nævnt af andre også af, at prisen for sportsjournalistik nu gives til den formenligt mindst *sports*journalistiske mulighed.
Jeg opfatter det, som at han mener, de andre bare er "haters", og de udelukker ham grundet misundelse, men han gør ikke noget for at afvise, at han mener racisme. En slags "you do the math"-retorik.

Ja præcis. Farzam vil gerne anerkendes af et forbund, som selv gerne vil anerkendes. Det bliver noget rod 🥴

Farzam har ret så langt at det ikke var de rigtige der vandt. Politikens artikler om “Fodbolden i flammer” var langt bedre end nogen af de andre nominerede. Velskrevne og velresearchede helt ned til sidste punktum.

Stiftens artikler var relevante, men oftest virkelig dårligt skrevne, i enkelte tilfælde (mindes jeg) dårligt faktatjekket i de første versioner og med et, til tider, blindt fokus på at generere kliks fremfor substans.

Stiftens artikler var relevante, men oftest virkelig dårligt skrevne, i enkelte tilfælde (mindes jeg) dårligt faktatjekket i de første versioner og med et, til tider, blindt fokus på at generere kliks fremfor substans.
Hvis man skal være lidt provo, så har stiftens bedrift været båret af en stor disciplin omkring at søge aktindsigt og trævle materialet igennem. Og til deres ros synes jeg det er fair at de tager et standpunkt om at der skal være styr på det, når man bruger vores penge på en privat virksomhed.

Pol historien er meget mere kompleks, fra et journalistisk fagligt synspunkt? Svært at finde kilder der vil stå frem og man lægger sig ud med et hårdt kriminelt miljø.

Hvis man skal være lidt provo, så har stiftens bedrift været båret af en stor disciplin omkring at søge aktindsigt og trævle materialet igennem. Og til deres ros synes jeg det er fair at de tager et standpunkt om at der skal være styr på det, når man bruger vores penge på en privat virksomhed.

Pol historien er meget mere kompleks, fra et journalistisk fagligt synspunkt? Svært at finde kilder der vil stå frem og man lægger sig ud med et hårdt kriminelt miljø.

Ny synes jeg, vi skal tage de hvide briller af for en stund og se på, hvad Stiften rent faktisk har udrettet. De har gravet en række dokumenter frem, der beviser, at hele projektet er kørt totalt af sporet og været virkelig vedholdende samt grundige.

Ja, meget af det var kommet frem på et senere tidspunkt, men absolut ikke så detaljeret, som Stiften har været i stand til at afdække.

Er deres dækning til tider skinger og tabloid? Ja. Er der mange mellemregninger, som bliver blæst mere op end nødvendigt? Ja. Er der lige lovlig meget sovs og kartofler på nogle af deres historier? Ja.

Men det er sgu et stykke gedigent gravearbejde, de har udrettet, og sammen med havneudvidelsen har det kostet borgmesteren kæden.

Som AGF-fan er der da pisseirriterende at læse alle de kritiske historier, men omvendt dækker Stiften også selve klubben grundigt og intenst. Samt også engageret og positivt.
Der er ingen andre danske superligaklubber, der er i nærheden af få den dækning, som AGF får. Der er 2,5 fuldtidsstillinger alene dedikeret til at dække AGF. Brøndby og FCK får lidt snask i Tanten, tabloiderne og den kulturradikale pamflet - men ikke i nærheden af os. FCN får en snas i Frederiksborg Amtsavis. Lyngby får sgu ikke det store.

Regionalsprøjterne rundt om i landet har en enkelt medarbejder til at dække det lokale hold - måske halvanden eller to i Aalborg og Odense.
Så vi skal også prise os lykkelige for at have en Århus-avis, der i den grad prioriterer byens hold.
De er vist 22 skriverkarle m/k tilbage derinde. Så det er en forholdsvis stor andel, der dækker AGF.

Ny synes jeg, vi skal tage de hvide briller af for en stund og se på, hvad Stiften rent faktisk har udrettet. De har gravet en række dokumenter frem, der beviser, at hele projektet er kørt totalt af sporet og været virkelig vedholdende samt grundige.

Ja, meget af det var kommet frem på et senere tidspunkt, men absolut ikke så detaljeret, som Stiften har været i stand til at afdække.

Er deres dækning til tider skinger og tabloid? Ja. Er der mange mellemregninger, som bliver blæst mere op end nødvendigt? Ja. Er der lige lovlig meget sovs og kartofler på nogle af deres historier? Ja.

Men det er sgu et stykke gedigent gravearbejde, de har udrettet, og sammen med havneudvidelsen har det kostet borgmesteren kæden.

Som AGF-fan er der da pisseirriterende at læse alle de kritiske historier, men omvendt dækker Stiften også selve klubben grundigt og intenst. Samt også engageret og positivt.
Der er ingen andre danske superligaklubber, der er i nærheden af få den dækning, som AGF får. Der er 2,5 fuldtidsstillinger alene dedikeret til at dække AGF. Brøndby og FCK får lidt snask i Tanten, tabloiderne og den kulturradikale pamflet - men ikke i nærheden af os. FCN får en snas i Frederiksborg Amtsavis. Lyngby får sgu ikke det store.

Regionalsprøjterne rundt om i landet har en enkelt medarbejder til at dække det lokale hold - måske halvanden eller to i Aalborg og Odense.
Så vi skal også prise os lykkelige for at have en Århus-avis, der i den grad prioriterer byens hold.
De er vist 22 skriverkarle m/k tilbage derinde. Så det er en forholdsvis stor andel, der dækker AGF.
Jeg er enig - jeg har en del kritik af dækningen som jeg synes bliver for sensationalistisk og ikke altid fornemmer gør læserne så oplyste som de kunne blive, men det er jo ikke fordi det ikke er en væsentlig historie som de helt sikkert har brugt en masse tid på at grave i. Jeg synes bare ikke så meget det er sportsjournalistik bare fordi det er et stadion og folk interesserer sig ekstra meget for det fordi der er en AGF-relation.

Men ift AGF vs andre klubber så er det vel ikke fordi FCK og BIF kun får lidt ‘snask’ rundt omkring, se bare hvor mange indslag Viasat laver og de får også rigeligt på bold.dk og lignende, men deres lokale aviser har nok i højere grad en intention (et selvbillede om ikke andet) om at være mere end lokalaviser. Selv Brøndby Tidende dækker hele landet selvom der vist er gevaldig slagside på sportsredaktionen. Jeg aner ikke hvor mange ansatte de har på OB og AaB på Fyens og Nordjyske, men selvfølgelig skal vi ikke klage over ikke at blive dækket. Det er vel grundlæggende tre klubber der er i den der kategori hvor man gerne vil fremhæve enhver vinkel der kan få deres fans til at klikke på en artikel.

Jeg kan følge dig langt hen ad vejen og grunden til mit oprindelige indlæg med :ROFLMAO: var ikke pga. deres afdækning.

De har helt sikkert gravet men der går rigtig meget sensationsjournalistik i den og det forplumrer billedet for mig. Umiddelbart tænker jeg ikke det er videre sportslig journalistik men vel nærmere erhverv/politik. På den baggrund er det (i min verden) lidt sjovt at vinde en "sportslig" pris.

Kan forresten godt lide Stiftens engagement, hvis bare de gad droppe sensationsoverskrifterne. Tænker slet ikke det er nødvendigt men kan ikke afvise det er blevet sådan her i 2025.

Latest posts

Back