Tillykke til Stiftens sportsredaktion
Godt indlægCredit where credit is due..
Det handler vel om, at Stiften er et nyhedshus og et overvejende velanset lokalt medie, som gennem sin lange historie, sin natur og position i lokalmiljøet også gerne skulle være en rimelig troværdig kilde.
Det burde ikke være urimeligt eller anfægteligt at have forventninger om, at et etableret nyhedshus helt generelt formidler versioner af sandheder, der ikke skal kunne stilles alt for mange spørgsmål ved troværdigheden af.
Selvfølgelig skal Stiften, Bjerre et al. anerkendes for deres engagement - man kan sige, at en eller anden del af deres eksistensgrundlag også hviler på den fyldestgørende dækning af byens hold og den interesse, emnet genererer - men selvfølgelig skal vi værdsætte, at vi har et relativt stort medie, som interesserer sig så meget for vores klub, og som fodrer os med relativt meget indhold. Det værdsætter jeg også.
Alligevel har rigtig meget af deres dækning af lige præcis Kongelunden, stadion og i særdeleshed AGFs rolle i tilblivelsen af førnævnte, virket til at blive anrettet og serveret med en stærkt forudindtaget vinkel, og har jævnligt fremstået decideret tabloid.
Jeg har været kritisk herinde, fordi Bjerre har turet med adskillige historier og påstande, som enten har kunne punkteres helt, været sandheder med markante modifikationer eller har været historier, som har været båret af af AGF-vinklen uanset at indeværende har drejet sig om noget fuld-stændig-andet.
Hvad f...... er det for eksempel for noget at fodre læserne med, at AGF er direkte ansvarlig for at frarøve byen og breddeidrætten hele 2 ud af 3 løbebaner - slemme, slemme AGF! - når den korrekte udlægning er, at stadionbyggeriet foranlediger Projekt Kongelunden at flytte to af byens atletikbaner 100 meter hver især, fra slidte til splinternye, permanente faciliteter.
Det er ikke en lødig fremlægning af sandheden, og sådan har historierne været mange og, i forhold til det faktuelle, lemfældige.
Hvis du inde hos Stiften samtidig med belønninger og legater legitimerer en dagsorden, hvor det er kliks over en saglig formidling, vi hylder, så synes jeg faktisk ikke, det er spor at sidestille med kåringen af efterårets profil i en fodboldklub.
Til dét er det formidlingsmæssige ansvar simpelthen uden for sammenligning, og det burde ikke kunne overraske, hvis det efterlader dele af modtagerne lettere pikeret.
Bare for at præcisere min kommentar, så er kritik af stiften helt fint (og berettiget). Den barnlige hån, som er i dele af denne tråd, not so much. Mine indlæg var en kritik af hånen - af den del, man ikke ville turde sige til Bjerre og co face to face - ikke af at kritisere Stiften, som du gør i det ovenstående.