New posts

Tillykke til Stiftens sportsredaktion

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 55
  • Views Views: Views 7K
Tillykke til Stiftens sportsredaktion
Credit where credit is due..
Det handler vel om, at Stiften er et nyhedshus og et overvejende velanset lokalt medie, som gennem sin lange historie, sin natur og position i lokalmiljøet også gerne skulle være en rimelig troværdig kilde.
Det burde ikke være urimeligt eller anfægteligt at have forventninger om, at et etableret nyhedshus helt generelt formidler versioner af sandheder, der ikke skal kunne stilles alt for mange spørgsmål ved troværdigheden af.

Selvfølgelig skal Stiften, Bjerre et al. anerkendes for deres engagement - man kan sige, at en eller anden del af deres eksistensgrundlag også hviler på den fyldestgørende dækning af byens hold og den interesse, emnet genererer - men selvfølgelig skal vi værdsætte, at vi har et relativt stort medie, som interesserer sig så meget for vores klub, og som fodrer os med relativt meget indhold. Det værdsætter jeg også.

Alligevel har rigtig meget af deres dækning af lige præcis Kongelunden, stadion og i særdeleshed AGFs rolle i tilblivelsen af førnævnte, virket til at blive anrettet og serveret med en stærkt forudindtaget vinkel, og har jævnligt fremstået decideret tabloid.

Jeg har været kritisk herinde, fordi Bjerre har turet med adskillige historier og påstande, som enten har kunne punkteres helt, været sandheder med markante modifikationer eller har været historier, som har været båret af af AGF-vinklen uanset at indeværende har drejet sig om noget fuld-stændig-andet.
Hvad f...... er det for eksempel for noget at fodre læserne med, at AGF er direkte ansvarlig for at frarøve byen og breddeidrætten hele 2 ud af 3 løbebaner - slemme, slemme AGF! - når den korrekte udlægning er, at stadionbyggeriet foranlediger Projekt Kongelunden at flytte to af byens atletikbaner 100 meter hver især, fra slidte til splinternye, permanente faciliteter.
Det er ikke en lødig fremlægning af sandheden, og sådan har historierne været mange og, i forhold til det faktuelle, lemfældige.

Hvis du inde hos Stiften samtidig med belønninger og legater legitimerer en dagsorden, hvor det er kliks over en saglig formidling, vi hylder, så synes jeg faktisk ikke, det er spor at sidestille med kåringen af efterårets profil i en fodboldklub.
Til dét er det formidlingsmæssige ansvar simpelthen uden for sammenligning, og det burde ikke kunne overraske, hvis det efterlader dele af modtagerne lettere pikeret.
Godt indlæg 👍

Bare for at præcisere min kommentar, så er kritik af stiften helt fint (og berettiget). Den barnlige hån, som er i dele af denne tråd, not so much. Mine indlæg var en kritik af hånen - af den del, man ikke ville turde sige til Bjerre og co face to face - ikke af at kritisere Stiften, som du gør i det ovenstående.

Alligevel har rigtig meget af deres dækning af lige præcis Kongelunden, stadion og i særdeleshed AGFs rolle i tilblivelsen af førnævnte, virket til at blive anrettet og serveret med en stærkt forudindtaget vinkel, og har jævnligt fremstået decideret tabloid.

Den "tabloide vinkel" er ekstremt vigtig. Den giver læsere. Og flere læsere giver økonomi til (også) at gå i dybden.

En avis som Stiften kan ikke eksistere uden den "tabloide vinkel".

Selvfølgelig skal man helst holde sig fra bevidst vildledning og løgn - men vildledning og løgn er så subjektivt, at det næppe giver mening i sammenhængen.

@mph Jeg tog det heller ikke personligt, men tak for at udrede. Jeg syntes bare, aversionen fortjente en uddybning.

@Flyguy Det er egentlig heller ikke fordi, jeg er uenig med nogen af jer to - min pointe er kort og blot, at når den tabloide, kun delvist, og nogle gange helt fraværende, sandfærdige formidling bliver "ekstremt vigtig", så sætter man også sig selv i skudlinjen, og så spiller vi altså ikke med "synd".
Det er ligesom at det heller ikke er synd, når nogen trash talker Polle, for lige at drage en håndgribelig analogi. Det er ikke synd for Polle, fordi han selv er ude om det, og det er heller ikke synd for Stiften eller Bjerre at blive kaldt nogle uduelige skvatmikler, når deres agenda bliver at publicere vildledende historier til de århusianske læsere.
Sårn, kort og blot.

Jeg har slet ikke tolket den her tråd som om at nogen skulle have det mindste imod tre prisvindende journalister, deres arbejde og deres arbejdsplads.
Vi plejer at være gode til at anerkende herinde og det synes jeg i det store hele vi har levet op til i denne tråd! Så lad os fortsætte med det.

Og nu vil jeg spise den plade chokolade jeg købte til mig selv, efter jeg stemte mig selv ind på 1.pladsen som min husstands bedste FC25 spiller (Beginner mode)

Jeg har slet ikke tolket den her tråd som om at nogen skulle have det mindste imod tre prisvindende journalister, deres arbejde og deres arbejdsplads.
Vi plejer at være gode til at anerkende herinde og det synes jeg i det store hele vi har levet op til i denne tråd! Så lad os fortsætte med det.

Og nu vil jeg spise den plade chokolade jeg købte til mig selv, efter jeg stemte mig selv ind på 1.pladsen som min husstands bedste FC25 spiller (Beginner mode)
Tillykke med 1. Pladsen det var helt sikkert fortjent.

Jeg synes at det bliver lidt ananas i egen juice at Stiften kårer deres egen bedste journalistik i året der gik, og så forsøger at gøre et stort nummer ud af det, så det giver indtryk af at man faktisk har opnået noget i det større perspektiv. Det er jo ikke fordi deres eget award show kan sammenlignes med Cavling eller sådan noget, så det hører måske mere hjemme som et indslag til julefrokosten, end som en kæmpe stor historie i avisen. Derfor mit sarkastiske indlæg med “Employee of the Month”, ikke fordi alt hvad de laver er håbløst, Det Hvide Snit kan jeg f.eks. godt lide.

Dennis Bjerre, Kim Robin Graahede og Mathias Maznikar-Hansen vandt i aftes prisen som Årets Sportsjournalist 2024 for "den tilbundsgående afdækning af forskellige problematikker vedrørende stadionprojektet i Aarhus".

De nominerede var:
  • Daniel Nøjsen Fallah, bold.dk/Ekstra Bladet
    – for dækningen og afsløringen af flere problematiske forhold i fodboldklubben Fremad Amager gennem en stor del af 2024.
  • Kim Robin Graahede, Dennis Bjerre Christiansen og Mathias Maznikar-Hansen, Aarhus Stiftstidende
    – for den tilbundsgående afdækning af forskellige problematikker vedrørende stadionprojektet i Aarhus.
  • Jeppe Laursen Brock og Christian Heide-Jørgensen, Politiken
    – for serien ‘Fodbold i flammer’ om de mørkeste og mest voldsomme dele af fodboldens fanmiljø i dansk fodbold.

Disse var indstillet:
  • Søren Reedtz – indstillet for sin dækning af cykelsport
  • Kim Robin Graahede, Dennis Bjerre Christiansen og Mathias Maznikar-Hansen – indstillet for dækningen af stadionprojektet i Aarhus.
  • Thomas Kristensen – indstillet for sine interviews i fodbold og håndhold på TV 2.
  • Jeppe Laursen Brock og Christian Heide-Jørgensen – indstillet for serien “fodbold i flammer”
  • Lasse Vøge, Farzam Abolhosseini og Rasmus Rask Vendebjerg for dækning af sagen om Cagdas Senyürek i Vejle.
  • Daniel Nøjsen Fallah og Sara Margren – indstillet for deres dækning af diverse sager i Fremad Amager
  • Farzam Abolhosseini – indstillet for sin transferjournalistisk

Dennis Bjerre, Kim Robin Graahede og Mathias Maznikar-Hansen vandt i aftes prisen som Årets Sportsjournalist 2024 for "den tilbundsgående afdækning af forskellige problematikker vedrørende stadionprojektet i Aarhus".

De nominerede var:
  • Daniel Nøjsen Fallah, bold.dk/Ekstra Bladet
    – for dækningen og afsløringen af flere problematiske forhold i fodboldklubben Fremad Amager gennem en stor del af 2024.
  • Kim Robin Graahede, Dennis Bjerre Christiansen og Mathias Maznikar-Hansen, Aarhus Stiftstidende
    – for den tilbundsgående afdækning af forskellige problematikker vedrørende stadionprojektet i Aarhus.
  • Jeppe Laursen Brock og Christian Heide-Jørgensen, Politiken
    – for serien ‘Fodbold i flammer’ om de mørkeste og mest voldsomme dele af fodboldens fanmiljø i dansk fodbold.

Disse var indstillet:
  • Søren Reedtz – indstillet for sin dækning af cykelsport
  • Kim Robin Graahede, Dennis Bjerre Christiansen og Mathias Maznikar-Hansen – indstillet for dækningen af stadionprojektet i Aarhus.
  • Thomas Kristensen – indstillet for sine interviews i fodbold og håndhold på TV 2.
  • Jeppe Laursen Brock og Christian Heide-Jørgensen – indstillet for serien “fodbold i flammer”
  • Lasse Vøge, Farzam Abolhosseini og Rasmus Rask Vendebjerg for dækning af sagen om Cagdas Senyürek i Vejle.
  • Daniel Nøjsen Fallah og Sara Margren – indstillet for deres dækning af diverse sager i Fremad Amager
  • Farzam Abolhosseini – indstillet for sin transferjournalistisk

Nu bliver Farzam Abolhosseini sikkert fornærmet igen over kke at have vundet en pris. Han virker godt nok mindreværdsramt.

Kan man virkelig blive indstillet til en journalistisk pris for tweets?
Altså han var jo ansat på B.T. og er nu på Tipsbladet, hvor han udgiver sine artikler.

Jeg synes i øvrigt ikke, den stærkeste kandidat vandt, og jeg er ikke vild med, at Stiftens historier nu kun får større opmærksomhed. Imø har de skrevet usandheder for derefter at rette dem in the name of clicks. Det har været ufint. 🤷🏼‍♂️

Altså han var jo ansat på B.T. og er nu på Tipsbladet, hvor han udgiver sine artikler.

Jeg synes i øvrigt ikke, den stærkeste kandidat vandt, og jeg er ikke vild med, at Stiftens historier nu kun får større opmærksomhed. Imø har de skrevet usandheder for derefter at rette dem in the name of clicks. Det har været ufint. 🤷🏼‍♂️
Det stod bare han var nomineret for sin transferjournalistik og det synes jeg bare specielt banebrydende journalistisk arbejde uanset om det er artikler eller tweets.

Det stod bare han var nomineret for sin transferjournalistik og det synes jeg bare specielt banebrydende journalistisk arbejde uanset om det er artikler eller tweets.
Nej, han var indstillet. Det kan enhver journalist i princippet gøre ved en anden. Jeg tror ikke, det er et kriterie, at det skal være banebrydende.

Jan Schouby blev i øvrigt tildelt prisen i 2005.

Han blev ikke nomineret for noget, men kun indstillet. Det er der mange chefer/kollegaer, der gør.
Jeg har også været indstillet til en Cavling, men jeg tvivler på, at jeg overhovedet var tæt på at blive nomineret. Chefer kan bruge det som branding af mediet, men omvendt vil det tage dig lidt dumt ud, hvis man nominerer revl og krat.

To sjæle, samme tanke, samme fag. Men du kom først. Øv.
Jeg beklager dybt. Brancheskade 🤷🏼‍♂️

Jeg tror, Farzam er en særlig type. Jeg har aldrig mødt en journalist uden et vist ego, og når man så tilsætter en stjerneposition, bliver det svært at holde benene på jorden.

Men jeg er ikke vild med, at han heller ikke er bleg for at insinuere racisme - af samme årsag er medlidenhedspilsneren heller ikke en mulighed.

Dem der skal vælge vinderen er formentlig ikke inde i sagerne, så vurderingen vil være ud fra det indtryk der gives af at man har afdækket noget og hvilken omtale og debat det har skabt. Det er jo ikke fordi der ikke er noget væsentligt i historien, men juryen er næppe i stand til at kvalificere hvor oplyste læserne faktisk er blevet og omfanget af sensationalisme osv.

Prisen viser også det helt fundamentale problem at sportsjournalister heller ikke selv helt synes de er rigtige journalister. Derfor gives prisen for noget der lyder lidt mere som rigtig journalistik, hvor der bare lige er et sekundært sportsligt element, der tjener til at øge interessen for emnet. Sådan en historie hører jo retteligt mere hjemme under kommunalstof og byggeri og måske havde dækningen også været bedre hvis man i højere grad havde involveret dem der normalt dækker de historier.

Prisen viser også det helt fundamentale problem at sportsjournalister heller ikke selv helt synes de er rigtige journalister. Derfor gives prisen for noget der lyder lidt mere som rigtig journalistik, hvor der bare lige er et sekundært sportsligt element, der tjener til at øge interessen for emnet. Sådan en historie hører jo retteligt mere hjemme under kommunalstof og byggeri og måske havde dækningen også været bedre hvis man i højere grad havde involveret dem der normalt dækker de historier.
Som en der ikke er i miljøet virker det meget :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Latest posts

Back