Hvordan justerer JP formationen, når han skifter unge spillere ind?
Jeg overvejer Emmerys situation og hvordan han kommer til at spille mere. Dertil vil jeg også gerne forstå de ændringer der sker, når Tchamche kommer ind.
Uwe kørte mere I 4-4-2, så Emmery blev kant, fremfor wingback. For mig ligner det at Emmery kommer ind som wingback. Det fungerede glimrende mod FCN og absolut ikke mod Haderslev.
Alternativet er Arnstads 10'er. Men dels har Arnstad luft til hele kampen, og dels er den 10'er meget involveret i opspillet. Kan Emmery gøre sig gældende i den boks der skabes mellem 6'ere og 10'ere?
Hvordan håndterer man Tchamche? Han får Bechs rolle, som jeg ser det. Den er med i spillet, men også mere offensiv. Det har fungeret bedre spillemæssigt. Tchamche er også blevet bedre i mine øjne, selvom han stadig har visse udfordringer.
Hvad med James Borgere? Han lyder ikke som 9'er i AGF'sk forstand, så er det en 10'er eller wingback, man skal ud i til ham?
Jeg har den her ide om 4-3-3, at man har større mulighed for at spille folk ind som kanter, fordi rollen er mindre kompleks. Den er dårligere egnet til Links, fordi der er mindre rum at løbe i. Men hvor Links kombinerer med solide defensive egenskaber og derfor kan løfte wingbacken, er det en stor mundfuld for de fleste andre.
Jeg var overbevist om 3-4-3 var en overgangsløsning, fordi den er svær at rekruttere til. Men den er lykkedes over al forventning og CV skal måske have den presbal at rekruttere til den, som den har virket. Men kan man passe lovende unge ind i systemet?
Det er altid spændende, at se på hvor spillerne passer ind.
Jeg tror det er for JP er vigtigt er, at der er 4 offensive spillere bag angriberen. I AGF er det to wingbacks og to 10’ere. I Viborg var det to kanter og så to 8’ere (Jørgensen / Søndergaard). Hvordan resten af holdet er placeret er meget små korrektioner, meter det afgøre om man er placeret med 3, 4 eller 5 centralt eller mere spredt i banen.
Vi bygger også i perioder op i en 4’er.
Emmery er for mig udpræget siderumsspiller, og ikke en halvrum og mellemrums spiller, som Arnstad spiller nu. Han skal bruge bagrum til at udnytte sin fart, og stadigvæk også gerne have sidelinjen et støtte sig opad.
Han er meget langt fra, at kunne spille en wingback. - Så han har klart brug for en back bag sig.
Tchamche ser jeg som 9’er. Jeg synes han har alt for store bevægelser til, at kunne spille længere tilbage i banen. Som 9’er får man også gavn af sin fart.
James har jeg ikke set spille en hel kamp, så det kan jeg ikke rigtig kommentere på. Dog så tror jeg, at det er lettest at komme ind som uskolet spiller langt fremme i banen.
Jeg tror ikke nogle af de 3 endnu er gode nok til, at man ønsker at skifte system. Gift Links er en absolut profil, og han passer perfekt som wingback, med meget plads alene på kanten. Skifter man til en 4-3-3 med ham som wing, så går man glip af hans spidskompetencer.
Jeg tror svaret ligger på træningsbanen, jeg tror de tre - og Tomas - skal vise de er så gode, at man spiller dem mere og mere i det system der fungere.