New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 690
  • Views Views: Views 41K
Taktisk analyse tråd
Det viser måske hvor meget klasse der er på spillerne i FCM :)
Desværre

Er ret sikker på at jeg så en statistik hvor både Fancoulino, Osorio og Simsir, lå på et mål/asisst på under per 90min.

Det er i øvrigt på Superligastats mål plus assist

Francoulino med mål/assist hver 60 min.
Simsir med mål/assist hver 70 min.
Osorio med mål/assist hver 96 min

De er dem med bedste stats på det punkt..

i det tilfælde, så vil jer gerne have en til lige at smide en spand isvand over PM så han kan vågne lidt op igen.

men det har jo nok også en relativ stor effekt på dødbold situationerne at Big Ting ikke står derinde
Så længe Tingager ikke er med, så så jeg gerne en anden end Links tage dem. Virker til han primært kan slå den der drop bold ind omkring FT på hjørne. Og når man ikke har en som er højere end alle de andre, så vil jeg mene 9 ud af 10 skal slåes ind med fart også med timede løb fra dem i feltet.

I de to seneste kampe uden Tingager, har vi faktisk forsøgt os med korte hjørnespark. Det er i alle tilfælde gået helt ad helvede til, hvor bolden nærmest er blevet spillet tilbage til midten. Få den nu bare ind over. Hail mary i det lille felt, ja tak!
Jeg er helt enig i, at korte hjørnespark er mere eller mindre spild af en god mulighed.

Til gengæld kunne jeg rigtig godt tænke mig noget bevægelse i feltet i stedet for det der med at stille sig i en cementblok. Jeg antager, at man på den måde søger at forhindre målmanden i at gribe bolden og hurtigt sætte en kontra i spil, men det ender alt for ofte i et frispark til modstanderen, synes jeg.

Det har jeg savnet (og argumenteret for) i mange år. Det tager ufatteligt lang tid, at afvikle både indkast og hjørnespark.

Hvis et hold vil bruge kræfter på, at en venstreback skal tage et indkast på højre fløj, så må de selv vurdere udfordringen med en tidsfaktor. Det samme gælder hjørnespark, når et hold gerne vil have de store centerforsvarere op som lunter afsted ;) Det tager ufatteligt lang tid.

Så ja - gerne mere effektiv spilletid(y)

Jeg læser det som også gældende for dødbolde generelt, dvs. også frispark fra banen. Eller måske håber jeg det bare 😅
Det håber jeg også, men næsten alle artikler jeg har set omkring emnet, så har det kun nævnt indkast og målspark.
Om der så bør indføres forskellige tidsgrænser, det tænker jeg godt kunne komme i spil. Alternativt hvornår tiden gælder fra.

Ved Frispark er det jo dommeren der skal gøre klar, der skal sætte mur op osv. Så det vil vel gælde fra dommeren fløjter og der er det vel sjældent at det tager lang tid.

Jeg er som sådan ikke imod ideen, og syntes også det oftest tager for langt tid, men der er altså også et eller andet ved at et hold der ikke er favorit og ikke har en kinamands chance i åbent spil, har disse dødbolde som en mulighed. Jeg kan gdt frygte at man mister en taktisk mulighed som underdog - og dette vil medfører at de store hold bare bliver bedre.

Der skal i hvert fald findes en balance.

Ved Frispark er det jo dommeren der skal gøre klar, der skal sætte mur op osv. Så det vil vel gælde fra dommeren fløjter og der er det vel sjældent at det tager lang tid.

Jeg er som sådan ikke imod ideen, og syntes også det oftest tager for langt tid, men der er altså også et eller andet ved at et hold der ikke er favorit og ikke har en kinamands chance i åbent spil, har disse dødbolde som en mulighed. Jeg kan gdt frygte at man mister en taktisk mulighed som underdog - og dette vil medfører at de store hold bare bliver bedre.

Der skal i hvert fald findes en balance.
Det er jeg enig i, men så må de hold jo træne at eksekvere hurtigt.
Dét er der vel ikke noget til hinder for?

Det er jeg enig i, men så må de hold jo træne at eksekvere hurtigt.
Dét er der vel ikke noget til hinder for?

Enig, men det jeg vil prøve at sige er at man skal huske balancen.. Der er også noget med hvor hurtigt man får bolden fra en bolddreng osv.
Så reglen må alt andet lige være fra man har bolden.

Men ikke afvisende for at det er en god ide..

Enig, men det jeg vil prøve at sige er at man skal huske balancen.. Der er også noget med hvor hurtigt man får bolden fra en bolddreng osv.
Så reglen må alt andet lige være fra man har bolden.

Men ikke afvisende for at det er en god ide..
Jeg er faktisk enig i dine anker. Dødbolde er den store udligner i fodboldkampe og selvom det er vanvittigt træls at se på, når hold åbenlyst satser på lange indkast og derfor tager halvandet til to minutter om at afvikle dem, så er der altså også noget fedt ved, at Manchester City er bekymret for at give indkast på egen tredjedel, når de møder Stoke City...

Der skal findes en balance, og jeg synes at det skal holdes på målspark og indkast. Hjørnespark og frispark kræver noget andet, blandt andet at man trækker forsvaret med frem, og dét tager tid.

Hvis det gøres balanceret, så er det fint. Men det er altså vigtigt, at man ikke fratager de små hold én af efterhånden meget få værktøjer, hvor niveauforskellen er annulleret. Ellers fjerne man en del af charmen ved fodbold, og dér har man efterhånden allerede skåret en del fra ved hjælp af VAR.

Jeg er faktisk enig i dine anker. Dødbolde er den store udligner i fodboldkampe og selvom det er vanvittigt træls at se på, når hold åbenlyst satser på lange indkast og derfor tager halvandet til to minutter om at afvikle dem, så er der altså også noget fedt ved, at Manchester City er bekymret for at give indkast på egen tredjedel, når de møder Stoke City...

Der skal findes en balance, og jeg synes at det skal holdes på målspark og indkast. Hjørnespark og frispark kræver noget andet, blandt andet at man trækker forsvaret med frem, og dét tager tid.

Hvis det gøres balanceret, så er det fint. Men det er altså vigtigt, at man ikke fratager de små hold én af efterhånden meget få værktøjer, hvor niveauforskellen er annulleret. Ellers fjerne man en del af charmen ved fodbold, og dér har man efterhånden allerede skåret en del fra ved hjælp af VAR.
Jeg synes udfordringen er, at man ser flere tophold også begynde at fokusere meget på det, med FCM og Arsenal som de to bedste eksempler.
Men det er derfor jeg tænker lidt i forskellige tidsgrænser. det kunne være dødbolde på egen halvdel skulle være 20 sek. også 40 sek på modstanderens når dommeren ikke skal sætte spillet igang og 20 sek når han skal(ved frispark med mur eller efter behandling.

Nej, det kunne være interessant at høre, hvilke tidsgrænser man tænker på og under hvilke vilkår. For mig er det i den grad en balance. Det er trættende at se på at en spiller (f.eks. en unavngiven spiller fra FCM, som var tæt på at havne i AGF) skal bevæge sig fra den ene ende af banen til den anden for at kaste et indkast og bruge mere end et minut på det. Men jeg ønsker heller ikke at dødbold-afviklinger skal foregå så hektisk, at ingen når at tænke en intelligent tanke, så spillet bare bliver endnu mere rodet at se på.

Hjørnespark og frispark kræver noget andet, blandt andet at man trækker forsvaret med frem, og dét tager tid.

I dag lunter de så langsomt op til et hjørnespark, at det er ulideligt at se på. Det vil være ok, hvis det faktisk ville koste en forsvarer en fysisk indsats i begge retninger. Det skal ikke ikke være "gratis", at bruge 1 minut på at nå frem til feltet for et hjørnespark som det er i dag.

Er de det statistisk set? Umiddelbart ville jeg tro, at langt de bedste på dødbolde var de store hold?

Er de det statistisk set? Umiddelbart ville jeg tro, at langt de bedste på dødbolde var de store hold?
Jeg har ikke studeret statistikken, men jeg vil tro at især lange indkast er en stor udligner. Det er klart at hjørnespark og frispark kræver en god fod, hvor de store hold traditionelt set har et bedre udvalg, men indkastet er jo en anden historie og disciplin.

Der er vel to måder fx indkast kan komme mindre gode hold til hjælp: For det første kan det give dem muligheder for at lave mål, for det andet kan det være med til at slå rytmen i en kamp i stykker, når der går 30-60 sekunder med enhver dødbold. Den sidste fordel er nok svært at måle statistisk, men det betyder ikke, at den ikke er der.

Latest posts

Back