New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 50K
Taktisk analyse tråd
Vi havde en bedre ikke en god dag men du er også nødt til at anerkende, at vi måske i andre har haft en meget meget god dag og den slags har det med at udligne sig over tid. Det var utopi, at tro vi kunne blive ved med at lave så mange flere mål, end de chancer vi spillede til.
Fuldt ud. Men derfor var udtrykket og måden vi stressede SønderjyskE, AaB, Vejle og til dels FCN på jo en helt anden. Langt højere tempo i vores angrebsspil, som gjorde at modstanderne ikke fik organiseret sig på samme måde defensivt.

Jeg bliver også prokoret når nogen dømmer nye spillere ude, uden de har fået chancen. Derfor min kommentar.
Det var udelukkende i forlængelse af den omtale, som også er kommet fra AGF selv. Altså at han er en meget lovende spiller, som "bare" har haft meget svært ved at ramme målet (ellers havde vi heller ikke kunne hente ham). Men det at han kom frem til de to chancer taler da i høj grad til hans ære. Han ser faktisk virkelig farlig ud. Skarpheden skal nok komme.

Mem misser et cutback og en stor chance tæt på mål i kampen mod Lyngby. Han havde faktisk næsthøjeste xG af vores spillere. den store forskel var bare at han skovlede den over ca. fra straffesparkspletten frem for at finde netmaskerne.
Og det er jo præcis et eksempel, hvor xG kan være et fint redskab for klubberne. Men at MEM også havde en dårlig aktion der og ikke ramte målet, gør ikke for mig at vi havde fortjent sejren. Havde han leveret det han skulle - at ramme målet kvalificeret, men at der så var sket en freak-redning af en art, så ville jeg have det anderledes med det. Men det er nok individuelt, hvordan vi ser på det.

Det var en ringe kamp afslutningsmæssigt men samtidig en kamp vi burde have vundet i langt de fleste tilfælde. Vi har en meget stor overvægt i chancer med en højere sandsynlighed for mål end deres. Vi havde en bedre ikke en god dag men du er også nødt til at anerkende, at vi måske i andre har haft en meget meget god dag og den slags har det med at udligne sig over tid. Det var utopi, at tro vi kunne blive ved med at lave så mange flere mål, end de chancer vi spillede til.

View attachment 3881

Jeg bliver også prokoret når nogen dømmer nye spillere ude, uden de har fået chancen. Derfor min kommentar.

xG er baseret på rigtig mange observationer og derfor kan enkelte kampe trække i en anden retning - det ændrer bare ikke på konklusionen (for mig), at den burde vi have vundet.

Ellers er jeg enig i, at xG er et værktøj der kan og skal bruges til vurdering/udvikling. Hvis du ser graferne jeg har lavet i tidligere indlæg, forsøger jeg også at vurdere over flere kampe og ikke kun for den eksakte. Kernen er, at vi som regel scorer de antal mål vi gør os fortjent til udtrykt ved xG.
xG er et statistisk værktøj, der bliver rettet til løbende.

Men som klub bliver man nød til, at bruge de værktøjer der er til rådighed.

I gamle dage talte man om afslutninger fra dangerzone, det er så bare blevet erstattet af xG

• Like
Reactions: fsc
Fuldt ud. Men derfor var udtrykket og måden vi stressede SønderjyskE, AaB, Vejle og til dels FCN på jo en helt anden. Langt højere tempo i vores angrebsspil, som gjorde at modstanderne ikke fik organiseret sig på samme måde defensivt.

Ja - vi var meget bedre ude på banen i den periode. Vi kunne formentlig også have skruet tempoet højere i de kampe men det er ikke rigtig nødvendigt, når man fører stort. Så tager man bare de ekstra mål som kommer.

Hverken øjetest eller xG er noget sandhedsvidne. Følelser kan desværre tage over på det første og det andet er ikke eksakt videnskab.

Det var udelukkende i forlængelse af den omtale, som også er kommet fra AGF selv. Altså at han er en meget lovende spiller, som "bare" har haft meget svært ved at ramme målet (ellers havde vi heller ikke kunne hente ham). Men det at han kom frem til de to chancer taler da i høj grad til hans ære. Han ser faktisk virkelig farlig ud. Skarpheden skal nok komme.

Ellers var han aldrig kommet til klubben og jeg håber da vi kan få ham lært at ramme målet. Det kræver dog også, at Uwe er villig til at bruge ham. Nu var der lidt straf i sidste kamp og han kom meget sent på banen - det bundede vist i pokalkampen ifølge Stiften. Jeg syntes bare det er svært at vurdere på en pokalkamp, hvor der bliver skiftet ud på flere positioner som får hele holdets niveau ned.
Til gengæld så ham fra Randers spændende ud - meget stærk også overfor Tingager, kunne noget på egen hånd og scorede på et langskud. Vi må se om han kan blive ved i den dur.

Min øjentest siger mig, at vi ikke har spillet ret godt i de seneste tre kampe og at de tre uafgjorte var fair nok, selvom det selvfølgelig var ærgerligt at vi ikke kunne vinde bare en af dem, FCM-style, i slutminutterne.

Så enig med dig i vurderingen af SIF- og Randers-kampene. I Lyngby synes jeg ikke at vi kom frem til særligt meget. Vi havde tre skud på mål men jeg husker ikke at Lyngby-målmanden havde nogen egentlige redninger. At Badji så reelt kommer frem til to store chancer, som PM sikkert ville have scoret mindst et mål på, kan jeg ikke bruge til så meget, når han SLET ikke får timet sine afslutninger, så han i det mindste rammer målet. Vi havde en fin Badji-xG, men en ringe Mortensen-xG i den kamp og derfor var der ikke så meget at sige til at den endte 0-0. Men vi kan da håbe, at Badji rammer noget skarphed senere på sæsonen.

Det der med at ramme målet og kræve redninger er et godt eksempel på, hvordan "skud inden for rammen" og xG skal møde øjentesten.
For et skud på stolpen er fx ikke et skud på mål, men nær alle vil vel være enige i, at det tæller som "en stor chance", eller "tæt på scoring".

Ift kampen isoleret mod Lyngby, så glemmer du også den kæmpe mulighed til MEM, hvor han sparker den lige over mål - noget som heller ikke ses på hverken "skud på mål", eller huskes som noget der krævede en redning. Men MEM får en skudmulighed som skal give mål ret så ofte, da han jo omkring straffepletten får et skud, han i Aalborg sender i kassen sikkert, men hamrer over i Lyngby. Havde han scoret mod Lyngby, men brændt mod AaB kunne vi have vundet 3-0 deroppe, og måske 1-0 mod Lyngby og have stået med 2 point flere nu.

Badji sendte også sine afslutninger lige forbi mål, så de krævede heller ikke redninger. At vi ikke afkrævede redninger betyder ikke at vi ikke var tæt på, eller at vi ikke skulle have scoret jf min øjentest i hvert fald.

Last edited:
Ift kampen isoleret mod Lyngby, så glemmer du også den kæmpe mulighed til MEM, hvor han sparker den lige over mål - noget som heller ikke ses på hverken "skud på mål", eller huskes som noget der krævede en redning. Men MEM får en skudmulighed som skal give mål ret så ofte, da han jo omkring straffepletten får et skud, han i Aalborg sender i kassen sikkert, men hamrer over i Lyngby. Havde han scoret mod Lyngby, men brændt mod AaB kunne vi have vundet 3-0 deroppe, og måske 1-0 mod Lyngby og have stået med 2 point flere nu.

Badji sendte også sine afslutninger lige forbi mål, så de krævede heller ikke redninger. At vi ikke afkrævede redninger betyder ikke at vi ikke var tæt på, eller at vi ikke skulle have scoret jf min øjentest i hvert fald.
Vi har diskuteret de enkelte chancer i de forrige posts. Jeg er helt med på at vi havde tre forholdsvis store chancer i kampen. Mit argument var bare, at vi i alle tre tilfælde viste stor uskarphed/dårlige aktioner. Og kan man så sige at vi fortjente at vinde? Det må være op til den enkelte at vurdere.

Jeg er også enig i at der kan være nogle sjove definitioner på hvad der er skud på mål og hvad der ikke er. Når det kommer til xG, så er det også kun afslutninger der gøres op. Men man kan jo godt have nogle enorme målchancer, hvor man af en eller anden grund ikke får afsluttet. I en af de tidligere kampe husker jeg et indlæg til Tobias Bech inde foran mål, hvor han blot skulle sætte en inderside på, men sparkede et hul i luften og bolden ramte hans støtteben = 0.0 i xG. Ligeledes er der jo mange situationer, hvor en spiller har en god mulighed for at afslutte inde i feltet, men i stedet vælger at prøve at spille chancen større med en aflevering. I min øjetest/vurdering tæller sådan en chance jo mere end et tilfældigt overoptimistisk skud på mål udefra.

Last edited:
En hurtig update ovenpå de sidste par runder - kampene er vel faldet ud som xG tilskriver men vi er for nedadgående over 5 kampes sigte.

Kampen mod Fcm i går aftes, er den kamp, vi har produceret langt lavest xG i sæsonen. Står lidt i kontrast, til de 2,76 vi havde i første kamp mod dem men hvor vi desværre ikke kendte vores besøgstid.

1730111721624.webp

Vi har ikke længere scoret de der 8-9 mål, over forventet i forhold til xG. Vi er faldet tilbage til 5,4 over xG for sæsonen. Det var nok forventet men forhåbentlig kommer vi i fremdrift igen og får scoret nogle mål. Det har været lidt en ørkenvandring på det sidste ( i forhold til starten af sæsonen ;) )

1730111923192.webp

Edit: Tilføjer præcise pasninger. Det er vildt så få Fcm havde i kampen i går. De er under 200 præcise pasninger i en hel kamp og har kun bolden i 1/3 af tiden.

Det er kun Lyngby med 133 pasninger og Vejle med 160 som har haft færre pasninger mod os siden sæsonen 2022/2023.

1730119532183.webp

For mig har den sidste månedstid været nogle faresignaler. Vi spiller pt. mere som i sidste sæson end det flotte aggressive spil som gav os de mange mål - også selvom+ der lå en overpræstation - og point. Det er bekymrende vi set over flere kampe stadig falder tilbage til duelspil og en for stor afhængighed af standardsituationer.
Jeg synes wingback systemet viser sin svaghed og ville ønske Uwe oftere og gerne permanent gik væk fra det.

Det er svært for mig sådan for alvor blive forelsket i Uwe, desværre.

For mig har den sidste månedstid været nogle faresignaler. Vi spiller pt. mere som i sidste sæson end det flotte aggressive spil som gav os de mange mål - også selvom+ der lå en overpræstation - og point. Det er bekymrende vi set over flere kampe stadig falder tilbage til duelspil og en for stor afhængighed af standardsituationer.
Jeg synes wingback systemet viser sin svaghed og ville ønske Uwe oftere og gerne permanent gik væk fra det.

Det er svært for mig sådan for alvor blive forelsket i Uwe, desværre.

Meget enig - dog med det modargument, at det igen er et wingback-system, som konstant skal undvære deres bedste på pladsen - over mange kampe, og at bredden ikke er god nok til at holde kvaliteten oppe på det som kræves af systemet.
Så synes stadig også det handler om - at vi ikke har den kvalitet vi ønsker. Min kritik af Uwe i år går faktisk mest på, at han når skaderne rammer muligvis har vist, at han med en solid base har kunne vinde kampe som den i Parken mod FCK på dødbolde ala FCMs sejr over os i går. Men at han for sjældent kan sætte holdet op til at spille det "positive angrebsspil" fra foråret 2023 og starten af denne sæson. Men vi har spillet bedre under Uwe - end nærmest nogensinde før i min tid. David i 19/20 var fremragende pres/omstillingsspil, mens Uwes AGF i foråret 2023, og i starten af denne sæson - spillede noget af det bedste fodbold i landet. Men det er for lange perioder, hvor han ikke evner at sætte holdet op til at skabe chancer. Det kan måske bare også pege tilbage på truppen delvist. Uwe har haft PM hele tiden, og Bech noget af tiden, men hvad han har haft derudover har sandt for dyden været for dårligt. Og med Bech der ikke kan holde højeste niveau ofte nok, og PM der også er gammel og kæmper med at være god når han ikke får de indlæg der skal til for at få produkt fra ham, så er der kampe ala i går i Herning, og pokalfinalen, hvor vi spiller på en måde der føles som en ørkenvandring ift chanceskabelse. Vi kunne have spillet 500 minutter uden at true FCM nok til at det ville give scoring kunne det se ud til. Formlen blev ikke fundet.

Tilbage til det med truppen:

Hvis vi ligger sammen hvor mange kampe enten Links eller Beijmo ikke har spillet wingback, så er det vel over halvdelen?
Det er bl.a. pga en skade til Links, men jo i den grad også pga. skader på CB-pladserne. Og Anker er hentet som en profil fra 1.div, men kan slet ikke løfte en opgave på superliga-niveau endnu ser det ud til.

Akoto har udløb til sommer.
Anker kunne måske have godt af at komme videre, eller udlejes.
Bach måske det samme.

Og så er Dalsgaard snart på 100%, og som minimum i hvert fald klar fra start af foråret, ligesom Mølgaard.
Mølgaard kan få minutter som reserve bag Dalsgaard efter næste landsholdspause (efter Lyngby-kampen).
AJ er så reserve på begge CB-pladser.

Hvis truppen er skadesfri, så er Kahl/AJ fint til venstre CB, og Dalsgaard/Mølgaard fint på højre CB, og Tingager er en maskine. Men skades han, så er Dalsgaard vel nok 1.reserve.
På højre wingback er Beijmo/Andersen et perfekt makkerpar.
Men på venstre er Links eneste med høj nok kvalitet til pladsen, så længe Kahl skal spille CB og gør det så godt som han gør.
Klart at hvis AJ så kommer i fuld vigør igen, så vil Kahl kunne rykke derud i enkelte kampe - og formodet mere succesfuldt end da Anderson var der som vikar.

Men køber vi en kvalitets-wingback til venstresiden, så kan Beijmo indirekte spille wingback i højresiden oftere - da han ikke skal løse opgaver på CB-pladserne.
Angriberposten tror jeg ikke på ændres før Serra/Haugen sælges, og man har opgivet at køre med Gyamfi det næste år fx. Badji har nærmest intet vist endnu - og Uwe stoler ikke videre på ham.

Nu er Duelund til gengæld tilbage. Og jeg håber Uwe tør spille med Duelund/Bech mod fx SIF eller FCN (det er for tidligt nu, og modstanderen Lyngby passer nok ok til PM)

Meget enig - dog med det modargument, at det igen er et wingback-system, som konstant skal undvære deres bedste på pladsen - over mange kampe, og at bredden ikke er god nok til at holde kvaliteten oppe på det som kræves af systemet.

Men det er også en af mine anker mod det system, for et hold er dybt afhængig af kvaliteten på den position og det bliver forværret, når niveauet fra Links og Beijmo til de næste er så stor.
Imo er afhængigheden af gode wingbacks på højde med en 9er og det synes jeg er et stort problem i en klub, som ikke har råd til at have 4 næsten lige gode spillere.

Men det er også en af mine anker mod det system, for et hold er dybt afhængig af kvaliteten på den position og det bliver forværret, når niveauet fra Links og Beijmo til de næste er så stor.
Imo er afhængigheden af gode wingbacks på højde med en 9er og det synes jeg er et stort problem i en klub, som ikke har råd til at have 4 næsten lige gode spillere.

Jeg er helt enig i, at vi skal handle efter det - hvis vi skal spille efter det.
Men det har også gjort ondt på den centrale akse at Yakob gik i stykker - og at Anderson skulle væk derfra inden Arnstad er spillet ind etc.

Jeg er som præcis også der, hvor jeg savner at vi kan være bedre til at spille effektivt selv når vi ikke har gang i de wingbacks - indtil vi evt. får wingbacks-dækning i topklasse, og ikke skal sende dem på andre pladser, og ser dem skadede etc.

Men jeg tror på Uwes system i den kontekst, hvor der bliver handlet godt til den.
Der kan Uwes system, og måde at spille på - sende os helt mod toppen. Den tro havde jeg ikke på Davids system, da det kun fungerede når vores modstandere stod højt i banen, hvilket selv hold som BIF, AaB (dengang), FCN og de andre stoppede med. Og så havde han ikke løsningen på at kunne spille godt mod hold der stod lavt.

Uwes system fungerer både imod de lave og høje modstandere - så længe vi kan spille med dem han ønsker (hvor de er klar).
Så derfor har jeg tiltro til at der købes ind til Uwes system stadigvæk.
Lad os købe en super 9'er mere (hvis Badji ikke overrasker meget snart) - og minimum 1 ekstra god wingback.

Badji håbede vi var den 9'er - men jeg tvivler godt nok med det vi har set hidtil.
En Beijmo-type mere til venstre side, som måske endda kan være brandslukker på venstre CB - er mit ønske.

Anker, Bach, Akoto ser jeg ikke som fremtiden for klubben, og ikke som gode nok til at spille 1.reserve overhovedet. Der er for langt ned fra stærkeste 11 til de reserver pt.
Og det har jo også været pga. skader. Men i venstresiden har Kahl jo decideret vundet pladsen fra AJ også - kan man sige. Det er så en positiv historie i sig selv, at Kahl faktisk leverer det vi håbede en spiller til ca. 10 mio skal. Det gør så også - at han ikke er klar til at spille reserve på wingbacken, hvor han heller ikke passer til, synes jeg.

Så en venstre wingback (med CB-evner) mere med kvalitet, og en bedre angriber med fart - vil jeg virkelig gerne have.

Mon ikke vores syn på udviklingen er farvet af de overbevisende sejre på AaB, Vejle og Sønderjyske. Mit er i hvert fald.

Det var helt oplagt, at blive farvet af de kampe pga. målscoringen. Det er en af grundene til jeg forsøger at kigge lidt på statistikken og gerne de lidt længere linjer i udviklingen. De har været lidt faresignaler i forbindelse med de manglende mål helt frem til Fcm kampen men nu er vi der igen.

Kampen mod Fck i går var en mandfolkepræstation og vi kørte på i jagten på en sejr. Gad vide om det var Fck's tidlige mål, der skubbede os fremad :unsure: det er i og for sig underordnet - vi blev ved med at presse på og gik efter sejren. Ikke noget med at stille sig ned og være tilfredse med en pointdeling(y) Det var dælme godt at se.

Vi ligger nr. 1. Vi ligger nr. 1. Vi ligger nr. 1 😁

1731326240832.webp

og statistikken underbygger vi har gang i en stærk sæson.

1731325814151.webp

1731325822938.webp
1731325839846.webp

Det er vilde stats vi laver i øjeblikket - måske jeg er nødt til at gå dataene igennem, for de er godt nok til den gode side😜 Bare se herunder.
Hvis vi kan fortsætte den stil, bør der alt andet lige være mange point i resten af sæsonen. Det er bare at få scoret målene i de rigtige kampe🤞(apropos de kampe mod holdene i den tunge ende, hvor vi scorede en del mere end statistikken tilsagde).

1731326109164.webp

Skær lige det der ud i pap for den analoge idiot her, tak.
Under David Nielsen var det under 10 pct af målmandens afleveringer, der var korte eller til siden. I den her sæson er det til gengæld 80 pct af Jesper Hansens afleveringer.

Målmanden har altså en helt anden rolle i det opbyggende spil.

I FCN er det stort set *ingen* af Andreas Hansens afleveringer, der er lange - nærmest 100 pct er korte eller til siden. Sådan har det været i årevis, men nu nærmer de andre klubber sig (en lidt mere pragmatisk udgave af) samme model.

Målspark skulle ikke længere sparkes (eller nok mere korrekt, losses) ud af feltet fra og med sæsonen 2019/2020. Det er tydeligt, at derefter skulle klubberne finde ud af, hvad der var rigtigt at gøre. Det sker oftes efter inspiration fra klubber i udlandet, hvor niveauet generelt er lidt højere. Det ser ud til, at det tog cirka én sæson.

Nu stiller de fleste målspark ud, med to stoppere inde i feltet, og lader målmanden deltage i fase 1.

De klubber der havde en boldspillende målmand, en sweeper-keeper, kunne lettere omstille sig. Andre hold skiftede målmand, og nogle målmænd forsvandt nærmst ud af fodbolden. Dette er en generel betregtning, ikke så meget for Superligaen, selvom f.eks. Andreas Hansen har så gode evner på bolden, at helt sikkert ind i den samlede vrdering af ham

Mediano havde i en episode en længere snak om, at FCM/Thomasbergs retrostil var ved at komme på mode igen med 4 back kæde og en defensiv sekser. Fodbold er som alt muligt andet præget af modeluner, og bare fordi en spillestil klæder Man City, så er det ikke altid det bedste for en flok knoldesparkere i superligaen.

Hvis alle hold sparker kort ud, kan der være en fordel at være det hold, der er gode til at sparke den langt (fordi modstanderen er mindre klar på det).

Latest posts

Back