New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 371
  • Views Views: Views 17K
Mindes vi var på to træningslejre sidste år, og at Uwe udtalte, det var grunden til vores gode forårssæson. Men jeg kan naturligvis sagtens huske forkert.
Du husker rigtigt, og som nævnt har de talt en del om at det var noget de følte de virkelig drog nytte af. Spørgsmålet var mere hvorfor det så tilsyneladende ikke fungerede året før med David hvor de også var afsted to gange, men i princippet kan det have gået endnu værre uden den ekstra tur, altså være endt i en nedrykning. Det handlede dog nok mere om at der er mere i det end bare at tage afsted og vi kan have også have lært noget af første gang hvordan to ture bedst kan udnyttes. Jeg kunne forestille mig at hvis vi laver et forår som sidste år en gang til, bliver det noget flere af dem der har råd vil kopiere.

Mindes vi var på to træningslejre sidste år, og at Uwe udtalte, det var grunden til vores gode forårssæson. Men jeg kan naturligvis sagtens huske forkert.

Hvis du læser lidt bagud, så var det fordi nogle sagde, at vi også var på 2 lejre under Davids sidste sæson.
Og der sagde jeg bare lidt for sjov, at det måske faktisk fungerede - altså at hvis vi IKKE havde været på de to lejre, så var vi rykket ud. Svært at sige noget om den slags - og var mest sagt i sjov.

Hvis du læser lidt bagud, så var det fordi nogle sagde, at vi også var på 2 lejre under Davids sidste sæson.
Og der sagde jeg bare lidt for sjov, at det måske faktisk fungerede - altså at hvis vi IKKE havde været på de to lejre, så var vi rykket ud. Svært at sige noget om den slags - og var mest sagt i sjov.
Vi fik i hvert fald en vigtig 3-2 sejr i Haderslev i den første runde efter vinterpausen.

Vi fik i hvert fald en vigtig 3-2 sejr i Haderslev i den første runde efter vinterpausen.
hehe ja :D

Nej jeg tænker en af de store forskelle på fordelen dengang vs nu er, at vi dengang kørte nær 100% videre med samme trup, og ikke have et hav af skader. Det blev til en "masse af det samme". Mens vi denne gang får vigtige folk tilbage fra skader, og henter nye, som alle får 2 lejre at arbejdes sammen i.

hehe ja :D

Nej jeg tænker en af de store forskelle på fordelen dengang vs nu er, at vi dengang kørte nær 100% videre med samme trup, og ikke have et hav af skader. Det blev til en "masse af det samme". Mens vi denne gang får vigtige folk tilbage fra skader, og henter nye, som alle får 2 lejre at arbejdes sammen i.
Var det ikke også en kamp vi vandt på et gigantisk målmandsdrop?

Siden synes jeg mere det er os der har givet den slags væk, men til gengæld er en anden stabilitet på andet niveau udover de momenter hvor det så,går helt galt. Jeg tror som sagt også der er mange andre ting der gør at vi får noget andet ud af to træningsture nu, men på samme måde kan man selvfølgelig også sige, at vi nok ikke ville fald helt samme i det her forår hvis der kun var planlagt én. Som så måske alligevel pludselig var blevet til to pga vejret og så er det selvfølgelig også bedre at have været ude i god tid.

Næsten halvdelen af vores scorede mål kommer fra dødbolde inkl. straffe. Jeg fastholder og er en bakke jeg er villig til at dø på, det er et gigantisk problem.

Næsten halvdelen af vores scorede mål kommer fra dødbolde inkl. straffe. Jeg fastholder og er en bakke jeg er villig til at dø på, det er et gigantisk problem.

Der er vel ingen, der er i tvivl om, at det er klubbens største problem pt.

Til gengæld kan det diskuteres, om det er en rimelig kritik på bagkant af netop kampen i går. AGF får en virkeligt flot scoring i åbent spil annulleret efter en millimeteroffside, og derudover tilspiller man sig vel fem-seks rigtigt store chancer.

Jeg tænker ikke at der nogen, som ikke ser det som et problem.
Men sat på spidsen, så er jeg fuldstændig ligeglad med hvordan vi scorer mål, hvis det fører til medaljer og pokaler.

Men sat på spidsen, så er jeg fuldstændig ligeglad med hvordan vi scorer mål, hvis det fører til medaljer og pokaler.

Ja da men det interessante og derfor klubber bruger millioner på analytiske værktøjer og et hav af trænere er hvordan man scorer nok mål til at vinde den mængde fodboldkampe der skal til for at få indfriet målsætningen. I den forbindelse findes der ikke mange hold som kontinuerlig får succes med at halvdelen af målene kommer fra dødbolde.

Meget lavpraktisk. Er du dygtig til at score mål i åbent spil er du selv herre over din egen succes. Er du dygtig til at score på dødbolde, er du afhængig af modstanderen giver dig dødbolde.

Og så rent underholdningsmæssigt er det røvsygt at se på. En skrev tidligere noget i retning af AGF er en dyrere men dog bedre udgave af det gamle Horsens. Det kan selvfølgelig også noget.

AGF i foråret 2023 og i går fx - spiller fandme underholdende bold.

Hvis vi igen kan finde det spil frem, så vil jeg da være mere tilfreds men hvor meget skal de relativ få kampe vægte i forhold de mange flere kampe, hvor spillet hverken på kvaliteten eller underholdningen matcher det slutspil? Hvad er egentlig vores spillemæssige niveau og underholdning?
Det må tiden vise men indtil Uwe og spillerne leverer kontinuerlig et højere niveau vil jeg fortsat være skeptisk overfor Uwe. Præcis som jeg var det med David

Og nej jeg gider ikke gå ind i endnu en diskussion omkring skadede spillere, det bliver bare en lang gentagelse.

Og nej jeg gider ikke gå ind i endnu en diskussion omkring skadede spillere, det bliver bare en lang gentagelse.
Det gider jeg sådan set heller ikke, men du lader til fuldstændig at ignorere det faktum, at store dele af vores kreative styrke var væk i store dele af efteråret. Ikke væk, som i spillede dårligt, men væk som i i stykker.

Det er fair nok at være skeptisk og kritisk, men det ville være mere fair, hvis man også forsøgte sig med lidt nuancer - på den måde ville jeg heller ikke føle mig kaldet til at forsvare præstationerne mere end de reelt kan bære...

Hvis vi igen kan finde det spil frem, så vil jeg da være mere tilfreds men hvor meget skal de relativ få kampe vægte i forhold de mange flere kampe, hvor spillet hverken på kvaliteten eller underholdningen matcher det slutspil? Hvad er egentlig vores spillemæssige niveau og underholdning?
Det må tiden vise men indtil Uwe og spillerne leverer kontinuerlig et højere niveau vil jeg fortsat være skeptisk overfor Uwe. Præcis som jeg var det med David

Hvor lang en periode er nok til at fjerne din skepsis? Sidste forår var vi det måske bedst spillende hold i ligaen med nærmest en identisk offensiv. Var det ikke lang tid nok til at overbevise dig om Uwes kvaliteter?

Personligt kan jeg godt finde forklaringerne på, hvorfor efteråret var så meget dårligere spillemæssigt end sidste forår, så det ødelægger ikke min tro på Uwe. Ift. dette forår synes jeg vi skal en håndfuld kampe ind i sæsonen (som man altid skal efter en pause) før man kan komme med en kvalificeret vurdering af niveauet. På det tidspunkt burde de fleste "undskyldninger" for Uwe også være væk. Alle de skadede spillere burde være tilbage og i omdrejninger (pånær måske Mølgaard), AJ kørt ind så han kan bidrage offensivt og holdet har fået nogle kampe til at finde rytmen. Indtil da vil jeg lægge mere vægt på kamp nr. to end nr. et ift. hvad der er vores niveau.

Så personligt tror jeg vi går et godt forår i møde spillemæssigt, som minder om sidste forår. Resultatmæssigt tror jeg dog det kan halte lidt, da de tre topklubber er væsentligt stærkere nu.

Godt spørgsmål - altså hvor meget det skal vægte. Det er klart at resultaterne SKAL følge med, for at man kan se på det med positive øjne. Vi kan ikke bruge godt spil alene til så meget. Vi manglede meget kynisme mod FCM - men det var ikke manglende angrebslyst eller evne vi manglede heller. De mest interessante spørgsmål for mig er:

- Hvorfor kunne vi ikke levere noget lignende mod Vejle. Svaret skal føre med til at kunne svare på følgende:
- Hvordan kan vi levere angrebsspil som mod FCM i flere kampe?

For altså når vi ser på FCM-kampen i helikopter, så havde vi ikke lukket mål ind på hjørne i sæsonen før den kamp, så det er ret let at ændre taktikken ift hvad Bech skal gøre ved 1-2 målet. Ud til hjørne med den, og lad den ikke hoppe. Vi begår et kluntet straffe, og den del er svær at skære fra til andre kampe, men handler ikke om dårligt forsvarsspil som sådan - så der skal ikke laves en indsats. NP/Duelund/resten af forsvaret ved 2-3 scoringen må vi gå ud fra skyldes rust/dårlig form - og at det SKAL blive bedre fremad. Skal der ændres noget taktisk der - så handler det måske om, at selvom der var en plan om at give Duelund minutter for at få ham igang, så var det sgu nok lidt skørt at tage Links ud (en af vores absolut bedste, og klare katalysatorer for det angribende spil over siderne) - og så at Kahl blev på banen selvom Bach var på bænken, vi havde en udskiftning mere, og at Kahl var helt færdig - fordi man ville have Kahls dødbolde... Hvorfor var det så vigtigt 9 mod 11? Var det ikke NETOP vigtigt at kunne fortsætte med at have kræfter til at skifte med de hurtige truende løb på siderne (som Kahl ikke magtede mere?)

Taktisk store muligheder for forbedring der.
Når Mølgaard er klar igen, så kunne vi have startet med Beijmo på højre Wingback og Links på venstre, og så sat en frisk Kahl ind senere. Det bliver også godt.
Men fedt at kunne tage med hvor godt Beijmo/Links i højre side kan fungere. Det kunne måske være en løsning fremad i andre kampe hvor Mølgaard er ude. Det var ikke en mulighed mod Vejle, da Kahl havde karantæne. Eller dvs jo - hvis Bach var klar til at starte inde.

Selvfølgelig skal vi være det. Og jeg synes meget af pilen pegede på Uwe i den kamp ift den sidste halvdel af kampen. Ift hvordan vi spillede 9 v 11, og at han tog Links ud for en helt sløv Duelund fx, og ikke fik rettet til omkring Bach/Kahl til sidst.

Der er heller intet at diskutere. De skadede spilleres retur, og form over foråret SKAL være et mulighedsrum - og noget man kan tillade sig at knytte lidt håb til.
Men indtil da skal vi kunne spille bedre oftere alligevel. Og det nytter ikke at vi ikke kan skabe en chance imod et bundhold, og må nøjes med 0-0 og skaber 117 chancer imod en mesterskabskandidat, men må tabe 2-3 uden at have fået registreret et mål i åbent spil - selvom vi var i overtal i nær en hel halvleg - endda med 2 mand i ca. 20 minutter.

men du lader til fuldstændig at ignorere det faktum, at store dele af vores kreative styrke var væk i store dele af efteråret. Ikke væk, som i spillede dårligt, men væk som i i stykker.

Jeg vedkender, vi har været ramt af skader men jeg synes, det får for stor vægt og det er jo så noget vi igen, igen kan diskutere til hudløshed om det er fair eller ej.
Og igen, jeg håber, vi kan finde frem til sidste sæsons slutspil og levere på samme niveau.

Hvor lang en periode er nok til at fjerne din skepsis?

Det ved ja da ikke men sidste forår kan vel lige så godt være en overpræstation som reelt niveau? Men altså kan vi spille de første 35 min. mod FCM langt mere kontinuerlig, skal jeg med glæde stikke piben ind.

Det ved ja da ikke men sidste forår kan vel lige så godt være en overpræstation som reelt niveau?
Fair pointe. Og indtil videre er det jo også kun 1/3 halvsæsoner under Uwe, at vi har spillet godt. Men fjerner man den første halvsæson (hvor han jo lige var kommet til klubben og overtog en trup i choktilstand), så er det 1/2. Og i efteråret var der en række faktorer som kan forklare hvorfor spillet var dårligt. De er væk nu, så på den måde er foråret nok ret definerende for, hvilket spillemæssigt niveau vi kan forvente af Uwes AGF-hold. Jeg har det bare lidt stramt med at konkludere for meget efter to kampe. De siger sjældent særligt meget om hvordan resten af sæsonen bliver - f.eks. spillede vi fantastisk i de første kampe af efteråret (indtil TK blev solgt og Duelund skadet), hvilket nemt bliver glemt nu.

Jeg vedkender, vi har været ramt af skader men jeg synes, det får for stor vægt og det er jo så noget vi igen, igen kan diskutere til hudløshed om det er fair eller ej.
Og igen, jeg håber, vi kan finde frem til sidste sæsons slutspil og levere på samme niveau.

Det ved ja da ikke men sidste forår kan vel lige så godt være en overpræstation som reelt niveau? Men altså kan vi spille de første 35 min. mod FCM langt mere kontinuerlig, skal jeg med glæde stikke piben ind.

Ja hvor meget fra sidste forår er "Uwes sande niveau" - og hvor meget var noget vi ikke kan gentage? Det er spørgsmålet.

Sidste forår startede med at vi spillede en vindkamp i Aalborg, og så spillede 1-1 mod SIF hjemme, og slog Horsens i kedelige - og lidt chancefattige kampe, hvor vi slet ikke fik vist angrebsspil ala det vi har vist mod FCM, eller senere i foråret sidste år. Og mod Randers ude hvor vi vinder 2-1 efter et flot Duelund-mål, der spiller vi jo ikke godt angrebsspil der endnu heller som sådan. Vi spiller bare solidt, og lukker godt af - men scorer ikke meget i åbent spil. Flot mål mod OB i en 1-0 sejr hjemme slutter grundspillet af. Men i ingen af de sidste 5 grundspilskampe er vi "der" endnu.

Vi startede så slutspillet dårligt med 1-1 hjemme mod Randers, en lidt heldig 1-0 sejr ude mod Viborg, hvor vi sandt for dyden ikke spillede godt angrebsspil, men var solide bagtil, og så tabte vi mod BIF igen. Og op til dette punkt havde vi lavet 2-3 mål der ikke var straffesparksscoringer af PM.

Yakobs mål mod Viborg, Duelunds mod Randers, og Mortensens mod OB.
Resten var dødbolde/straffespark mener jeg. Men spillet var godt i store perioder - og vi spiller taktisk klogt, kontrolleret - men med oppotunisme i spillet, og med selvtillid.

Derfra 0-0 mod FCK hvor vi fratages en flot scoring efter super spil, med offside på Beijmo (#justiceforBeijmo), og vinder 1-0 ude i Farum i en fint kontrolleret kamp. Og så slippes håndbremsen igen lidt- og vi SMADRER Viborg 3-0 hjemme (den direkte konkurrent). Der har vi resultatmæssigt faktisk bragt os ind i en mesterskabskamp...!

Så da FCN kommer på besøg i Aarhus og vi spiller 1-1 på Bjurs udlignende frispark til sidst - der skuffer vi spillemæssigt.
Så en tur i Parken - hvor vi forelskede os i den offensive del af spillet igen... Men Uwe-offensiven taber desværre kampen, selvom vi selv laver 3 mål.

Vi skal have fundet nøglen for, hvordan vi skal kunne spille mere offensivt imod modstandere, som ikke så sandsynligt som FCM/BIF/FCK/FCN/SIF kan lave 2-4 mål imod os. Altså vores frygt for hvad Vejle kunne svare tilbage med var for stor - og har ofte været det under både David og Uwe. Det bliver meget meget kontrolleret.

Men hvis man er kynisk samtidig med at spille kontrolleret og dygtigt, så bliver man mesterskabskandidat som vi gjorde sidste år.
Og det kan kraftedme også noget - synes jeg at mindes fra sidste år :D
Kynismen mangler især når mange er på mindre end 100% - og der mangler offensive kræfter. Men når Anderson brænder 4-5 store chancer på egen hånd, selvom han ikke er skadet, eller mangler en masse - ja så skal vi kunne vinde uanset. PM brænder 2 store, og Bech/Kahl/Beijmo også nogle..

Puha!

Back