Men altså det handler jo om vores snakke om, hvorvidt vi er i stand til at skabe store chancer. Hvis Anderson fik 7 friløbere - men valgte at skyde den op fra tribunen 35 meter fra målet - så han har misset det jeg kalder en stor chance.
Men xG kalder det vel nærmest ikke engang en chance. Ligesom andre beskriver med at vi kunne lave 15 gode indlæg, som PM misser med 1 cm, og det ville give 0 xG. Men man ville jo stadig sidde og have fornemmelsen af, at vi havde misset store muligheder for at score. Og der bliver "stor chance" jo altså et mudret begreb, hvis det kun tæller afslutninger.
Måske fordi jeg fundementalt tænker, at noget godt kan have været en stor mulighed/chance uden at der kom afslutning på i sidste ende..
Og at noget sagtens kan være en stor mulighed selvom vedkommende (fx Anderson) afslutter 3 meter uden for feltet med 0 forsvarere i vejen - selvom xG ikke registrere det som en stor chance.
Og "hvis der er er offside var der ingen chance" - passer på ingen måde ind i en diskussion om, hvorvidt vi er i stand til at skabe chancer når vi snakker om vores muligheder fremadrettet. Det bliver i den specifikke situation ikke talt som en skabt chance - men altså really? Synes du ikke vi skabte en chance mod FCM da Links, Beijmo og Bech kombinerede flot, og Bech sendte den i kassen? Skal det bare tælle som om at Links havde hakket den direkte ud over sidelinjen med hælen til buh-råb? Jeg har det svært med det.