Det er i hvert fald belastende at VAR skal være meget sikre på der var en fejl, og alligevel skal dommeren efterfølgende ud og kigge.
Jeg accepterer tilgangen med at meget af en kamp er skøn, og at dommeren er i kampen og derfor den bedste til at foretage skøn.
Linjevogteren rapporterer det han ser ind til dommeren, der beslutter hvad han går med. Jeg har mange gange plæderet for en video-vogter, der kan melde ind hvad han ser, og med headet har de mulighed for at konferere.
En mulighed er challenges. En anden er at inddrage dem langt mere og finde en mere flydende måde at afvikle situationerne på.
Tullberg agerer usportsligt ved at trække tiden. Men sanktionen på den situation er normalt at modstanderen overtage indkastet. Derfor er gult + indkast til modstander nok mest rimelige konsekvens.
Hvis han havde nået at råbe 'lad den ligge' inden, var der ikke nogen sanktion.
Lige en lille kommentar til det du skriver, ikke at jeg er synderligt uenig.
Men linjedommeren dømmer faktisk flere ting nu end tidligere. Han melder naturligvis ind til dommeren, som fløjter. Men hvis du ser f.eks. mange standard situationer, så kigger dommeren f.eks ikke på bolden men på feltet og ser om der bliver dømt frispark derinde lige før eller mens bolden er undervejs. Så en hands, et ulovligt udført frispark eller indkast dømmes jo af linjedommeren. Det samme med holdeforseelser bag dommeren. Det er ikke vurderinger, men en 100 procents tro på kollegaernes skøn.
Så rigtig mange ting er allerede et skøn fra andre, og ikke kun hoveddommeren. Derfor kan jeg blive super frustreret over f.eks Magnus Knudsen røde mod Viborg, hvor dommeren skal løbe ud og se en situation, og i VAR rummet kan man høre han siger at han ikke behøver andre vinkler og kan se det er en stor fejl allerede på første take.
Meld den dog tilbage, sig at han tog fejl. Spar de 40-50 sekunder. Samme med Binks’ straffe f.eks - bare meld straffe til dommeren og så kom videre.
9/10 tilfælde dømmer de alligevel det deres kollegaer anbefaler dem at se. Ligesom de også altid diskutere gult eller rødt som sanktion.
Jeg ved ikke om det er en løsning, men i andre sportsgrene er der jo dommer teams, som har en fælles forståelse af en linje i kampene. Kunne man kkke sige at Redder altid var dommere samme med Putros (bare eksempler), når den ene dømmer er den anden VAR dommer og vice versa. Så kan man hjælpe hinanden hurtigere, og smide informationen ind på banen.
Det er vente- og spildtiden der er problemet, sjældent dommene. Så længe man kører samme linje i 90 minutter, så har man som oftest dømt en god kamp.