New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 6K
  • Views Views: Views 275K
Superligaen 2025/2026
Last edited:
Lidt enig, imens jeg dog forstår prioriteringen fra klubben, når man havde PM som man nok regnede med kunne fortsætte det fornuftige snit, og Serra må have vist noget til træning om at han var på vej.
Problemet imo er i lige så høj grad at resten af offensiven heller ikke scorer.

Emmery? I øvrig må man have regnet med at Jacob Andersen kom tilbage.. Altså rigeligt dækning.

Ja, men der er stadig et budget, og man kan ikke bare købe spillere og have 32+ folk i truppen.. Skabet dårligt harmoni, hvis for mange er utilfredse med udsigten til spilletid.

Samme som ovenstående

Igen lidt enig, men selvom man havde hentet nye spillere. Ville de så have spillet, eller ville man have spillet færdig primært med de spillere man havde (tvivler på at Kahl, Dalle og Beijmo var røget af start-11)
Mht budget, så ja, der er et budget - og efter det er blevet udstukket til CV er der kommet to opjusteringer.

Nej, jeg skrev vinduet i vinters.

Da vi vidste vi lå nummer 1.

Da vi vidste, at ud af de tre wingbacks vi havde/har var Beijmo, Carstensen og Links - hvoraf den ene de facto var/er stopper

Da vi vidste, at ud af de tre angribere vi havde, var der ikke nogen der var decideret topangriber i superligagen

Da vi vidste, at AJ og Mølgaard ikke var klar og/eller havde det fornødne niveau.

Magnus Knudsen blev jo hentet baseret på netop nogle af ovenstående overvejelser, og viste jo - tydeligt - at man ikke behøber 10 kampe for at blive en proifil.

EDIT: I de sidste 5-8 dage af vinduet vidste man jo også, at hverken Tingager, Poulsen eller Andersen kunne spille de første 4-6 kampe
Så du antager at AGF har fravalgt at investere i truppen. Jeg synes det er rimelig tydeligt at klubben aktivt gik efter forstærkninger, men ikke fandt de rigtige løsninger, som de gjorde med Magnus Knudsen. Jeg vil langt hellere have de mangler nu, end at have betalt 3m€ for Ousmane Sow eller lign. Januar er næsten altid lig med overpriser. Det er underligt at have den her samtale, når AGF ramte decideret jackpot med den eneste transfer de lavede, som måske også er den bedste på tværs af alle klubberne i ligaen. Det virker heller ikke til Uhre havde været den game-changer mange havde tro på han kunne have været, også havde AGF haft endnu en (ubrugelig) angriber.

Hvis vi samtidig tager med i ligningen at de sagde nej til et bud i kategorien “overpris” for Tobias Bech, så synes jeg din kritik er for unuanceret. Vi kan jo af gode grunde ikke vide hvad der sker i kulissen, men jeg sidder med en fornemmelse af at AGF havde lagt stakken for en forstærkning, hvis den rigtige case havde været der. En fornemmelse baseret på de vedvarende rygter om både Uhre og Adamsen, som havde været top 3 spillere på budget for AGFs vedkommende.

Last edited:
Så du antager at AGF har fravalgt at investere i truppen. Jeg synes det er rimelig tydeligt at klubben aktivt gik efter forstærkninger, men ikke fandt de rigtige løsninger, som de gjorde med Magnus Knudsen. Jeg vil langt hellere have de mangler nu, end at have betalt 3m€ for Ousmane Sow eller lign. Januar er næsten altid lig med overpriser. Det er underligt at have den her samtale, når AGF ramte decideret jackpot med den eneste transfer de lavede, som måske også er den bedste på tværs af alle klubberne i ligaen. Det virker heller ikke til Uhre havde været den game-changer mange havde tro på han kunne have været, også havde AGF haft endnu en (ubrugelig) angriber.

Hvis vi samtidig tager med i ligningen at de sagde nej til et bud i kategorien “overpris” for Tobias Bech, så synes jeg din kritik er for unuanceret. Vi kan jo af gode grunde ikke vide hvad der sker i kulissen, men jeg sidder med en fornemmelse af at AGF havde lagt stakken for en forstærkning, hvis den rigtige case havde været der. En fornemmelse baseret på de vedvarende rygter om både Uhre og Adamsen, som havde været top 3 spillere på budget for AGFs vedkommende.
Jeg har større forventninger til den sportslige ledelse i AGF, end Brøndby. Så jeg synes ikke Sow sammenligningen er fair. Hvis vi forventer CV ikke kan bruge 3 millioner Euro bedre end det Brøndby har fået i Sow, så synes jeg ikke han skal have et transferbudget til sommer, overhovedet.

Vi har ligaens 4. største budget, og har ligaens mindste trup. Det betyder sandsynligvis, at enten har stort set samtlige spillere har fået lønforhøjelse eller, at man ikke bruger 100% af budgettet.

Det er ikke noget jeg, eller andre, tager op nu. Det blevet diskuteret i transfer tråden i vinters, hvor mange mente truppen var lige tynd nok. At vi eksempelvis kunne risikere at spille Serra mod FCM hvor de stillede med Franculino. Flere var nervøse for, om vi kunne stå distancen sidst i kampene i de sidste kampe.

Vi får testet niveauet på AJ, Serra, Tommi osv de kommende kampe, hvis vi taler karantæner og skader.

Ingen af os aner, til dato, hvor meget snak der har været omkring Uhre, endsige bud på Bech. Det er spekulationer.

EDIT: Den sportslige sektor har også vurderet, at det der med at lave om i bagkæden sidst i kampene (f.eks mod Sønderjyske, FCM og FCN), fordi man bl.a ikke var brede nok på f.eks wingback ikke ville have så stor indflydelse, at man ville smide point på det. Den vurdering kan man godt stille spørgsmålstegn ved i dag

Jeg synes der går enormt meget "døden skal have en årsag" i det her.

Vi har ligaens 5. største budget, når man tæller akademierne med. Forskellen nedad er langt mindre, end den er op til ex. Brøndby.
Vi har ikke sportsligt budget til at have en Byskov eller Gorgorza som reserver i fald Bech og Arnstad mister målnæsen.

Havde nogen spurgt mig i januar, om guldets placering ville afhænge af Hansens og Tingagers evne til ikke at lave graverende fejl i april, så havde jeg købt det scenarie anyday.

Knudsen er genialt købt. Uhre er som du skriver kun spekulationer - det stammer kun fra FCM som havde behov for at booste deres selvværd.
Adamsen vil angiveligt kun til Brøndby. Vores elendige 9'ere har givet os 3 mål i de sidste 4 kampe.

CV var tydelig i vinters om, at målet var at holde sammen på gruppen, som havde præsteret helt vildt godt i efteråret. Fordi det netop var gruppen, der havde bragt os så langt. Det syn deler jeg.

Jeg er grundlæggende tilhænger af mådehold og det lange, seje træk. Men indimellem opstår der situationer, hvor en klub reelt har mulighed for at tage et kvantespring. Når de muligheder opstår, bør man efter min opfattelse agere derefter.

Fra 1902 til 1986 vandt vi fem mesterskaber. Siden da har historien i høj grad været præget af tørkeperioder og sportslig ustabilitet. I denne sæson stod vi med en reel mulighed for at sikre det sjette.

Den chance valgte vi at angribe med ligaens smalleste trup – 23 spillere.

Herunder tre spillere med meget begrænset erfaring på højeste niveau (Tchamche, Emmery og Kristjannson), samtidig med at flere bærende profiler enten var på vej tilbage fra længere skadesforløb (Tingager, Mølgaard, Andersen) eller ikke trænede kontinuerligt (Poulsen). Dertil kom ungdomsspilleren Haugstrups skade kort før transfervinduets lukning.

Med Hedenstad som reservekeeper stod vi numerisk reelt med en tynd og skrøbelig trup, hvor rotationsmulighederne var stærkt begrænsede.

Samtidig valgte man at afskibe en angriber – ganske vist ikke en profil – uden at erstatte ham i truppen.

Konsekvenserne har blandt andet været:

Beijmo og Kahl er blevet rykket rundt på backpositioner.

Tingager har skullet organisere defensiven med en langsom Dalsgaard ved sin side, og ikke med de normale yderstoppere.

Vi har i flere kampe været afhængige af en ung, offensiv wing i en wingback-rolle, som modstanderne målrettet har søgt at udnytte defensivt

Alt dette er naturligvis ikke tilfældigt. Det er et bevidst valg og i tråd med den overordnede strategi. Det er fair.

Men netop derfor er det også i min optik legitimt at diskutere, om man burde have gjort mere.

Især i lyset af, at flere nøglespillere står med kontraktudløb eller er på lejeaftaler, hvilket skaber betydelig usikkerhed omkring kontinuiteten. Så man kunne godt - igen i min optik - have brugt lidt af sommerens budget er halvt år før. Flere af de bedste vinduer i AGF har netop været vintervinduer.

Hvis vi ender med at misse mesterskabet – hvilket vores andenplads tyder på – så tror jeg det er er svært ikke at forestille sig, at ledelsen om nogle år vil se tilbage på netop denne sæson som en forpasset mulighed. Specielt hvis pokalskabet er uforandret om 10 år.

Ikke fordi strategien var forkert, men fordi man, i en sæson med en usædvanlig gunstig mulighed, ikke i tilstrækkelig grad var villig til at løbe den ekstra risiko.

Last edited:
Jeg synes der går enormt meget "døden skal have en årsag" i det her.
Ikke kun møntet på dig :-)

Vi har ligaens 5. største budget, når man tæller akademierne med. Forskellen nedad er langt mindre, end den er op til ex. Brøndby.

Havde nogen spurgt mig i januar, om guldets placering ville afhænge af Hansens og Tingagers evne til ikke at lave graverende fejl i april, så havde jeg købt det scenarie anyday.

Knudsen er genialt købt. Uhre er som du skriver kun spekulationer - det stammer kun fra FCM som havde behov for at booste deres selvværd.
Adamsen vil angiveligt kun til Brøndby. Vores elendige 9'ere har givet os 3 mål i de sidste 4 kampe.

CV var tydelig i vinters om, at målet var at holde sammen på gruppen, som havde præsteret helt vildt godt i efteråret. Fordi det netop var gruppen, der havde bragt os så langt. Det syn deler jeg.
Og det er en helt fair betragtning. Jeg synes dog tilgangen af Knudsen viser - uden at jeg har min daglige gang omkring truppen - at han absolut intet har ødelagt i den gruppe.

Havde jeg solgt det for sølv. Ja. Men jeg kommer aldrig til at forstå, at man ikke satsede. Hvis målsætningen er top 6 og en semifinale i Pokalen, så ville jeg da også håbe man gik efter at vinde semifinalen.

Masser af handler i dette vindue har vist sig fine, herunder Knudsen, et par stykker i Farum, minimum en enkelt i Brøndby og ligeledes Birksø.

Men ja, respekt for det lange seje træk.

EDIT:

Jeg tænker heller ikke tilbage på ‘96 som en sæson hvor vi fulgte strategien og havde solgt den for sølv inden.

Derudover tænker jeg heller ikke på det strategiske, når Kahl mod FCM ryger ud på en wingback i de døende minutter for at give AJ spilletid. Ja, han bliver sikkert en bedre wingback af det, og AJ får erfaring, men eftersom begge spillere med stor sandsynlighed er fortid til sommer, så kan jeg ikke se perspektivet i det

Latest posts

Back