New posts

Superligaen 2022/23

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 187K
Superligaen 2022/23
Dejligt at vi er nået dertil, hvor topspillere i jyske klubber ikke længere finder Brøndby interessant.

Jeg vil hellere sige dejligt at der stadig findes spillere, der ikke går på kompromis med deres værdier og lytter til oldschool ting som klubfølelsen.
Som du skriver, så er det formentlig hans FCK-tilhørsforhold der stopper ham i at skifte.
Med 20 millioner til Silkeborg er det utvivlsomt også en rigtig fin personlig kontrakt han takker nej til.

Mon ikke han allerede nu er en stjerne i FCK uanset om han ender der eller ej.

Om jeg fatter hvorfor AaB vælger at spille op fra målspark som de gør. Og sælger deres unge målmand på den måde. Og hvis han alligevel skal spille langt på en tværpasning, kan han vel ligeså godt gøre det på et målspark direkte. Og hvis man absolut vil spille en tværpasning første, hvorfor er det så ikke målmand til en markspiller. Kæmpe bommert. Ren foræring.

Om jeg fatter hvorfor AaB vælger at spille op fra målspark som de gør. Og sælger deres unge målmand på den måde. Og hvis han alligevel skal spille langt på en tværpasning, kan han vel ligeså godt gøre det på et målspark direkte. Og hvis man absolut vil spille en tværpasning første, hvorfor er det så ikke målmand til en markspiller. Kæmpe bommert. Ren foræring.
Jeg ved ikke om de sælger ham på den måde... Som målmand på det niveau burde han være klar over han vil blive presset på den måde som han gør, og hvis nu hans første berøring havde været bedre, så var der ingen skade sket.

Men ja, det plejer at være fra målmand til markspiller :)

De tror stadig at det er Rinne der står derinde.

Selvom uafgjort sikkert er det bedste resultat for os, så er det fedt at se Brøndby nede 0-2 ved pausen mod FCM. Realistisk havner FCM jo i top-6 (top-2), men det er efterhånden ikke så givet at Brøndby kommer med. Og det er vigtigt, når nu FCN og Randers fører sig frem som de gør.

Vi må dog ikke undervurdere bøf, de har lige lavet en kæmpe signing i at hente Gammelby tilbage fra lån.

Hahaha deres fans brænder helt sammen over cv, det er fantastisk 🥳

Jeg er lidt nysgerrig på, om du her én runde senere stadig er lige så skråsikker?
He he he... vi må se om Holmertz får ret men altid farligt at melde ud tidligt på sæsonen ;)

Det er godt nok ved at være tæt og vi må forvente at de "store" klubber bevæger sig op igennem tabellen. Lige nu er Bif langt efter men de har før sat stimer sammen som har gjort meget og de kan stadig nå at forstærke sig.

Men 3 point til en 1 plads og 4 point ned til Fc m/k på 7 og 8 pladsen. Det ligner et hundeslagsmål i år og det lader til alle kan slå alle - der skal ikke udvises store svaghedstegn, førend "under-dog'en" tager pointene. Lyngby kan dog være slemt ramt pga. Bjelland.

3F Superligaen​

Klub

K V U T + - P

1
FC Nordsjælland
FC Nordsjælland
751111516

2
Randers FC
Randers FC
74309415

3
Silkeborg IF
Silkeborg IF
741213813

4
AGF
AGF
74129513

5
Viborg
Viborg
740311912

6
AC Horsens
AC Horsens
73227611

7
FC Midtjylland
FC Midtjylland
723215139

8
FC København
FC København
730414139

9
OB
OB
72147147

10
Brøndby IF
Brøndby IF
72056136

11
AaB
AaB
71245105

12
Lyngby
Lyngby
70257142

Jep. Resultaterne var ikke ligefrem med os, men sådan vil der også være runder. Og BIF er så godt som helt døde ift. top 6. Så vi skal basalt set stadig bare holde Viborg (og Horsens) under os.
"Bare"... De er 1 og 2 point efter. Horsens har lige slået os, og Viborg har lavet mange flere point i 2022. Du antyder en procentsats omkring 90 procent? Jeg ville ligge omkring 60-70.

Jep. Resultaterne var ikke ligefrem med os, men sådan vil der også være runder. Og BIF er så godt som helt døde ift. top 6. Så vi skal basalt set stadig bare holde Viborg (og Horsens) under os.
Jeg tror ikke, BIF er døde i forhold til top 6. Men deres udfordringer sættes lidt i relief af, at de skal hente syv eller otte point på os (de har -11 i målscore ift. os pt.), og otte point kræver, at selv hvis vi falder til fx. 1,25 point i snit i resten af kampene (og lander på 32 point), så skal de lave 1,8 i snit. De er startet med 0,86... Det er lidt af en forbedring herfra.

Altså, hvis der er et hold der vinder 10 kampe i træk, som Brøndby vel gjorde i grundspillet sidste år, så kommer det hold jo med i top-6. Der er bare ikke noget der ligner, at hold som AaB, Brøndby og OB skal kunne gøre det i år. Viborg viste også store svaghedstegn i de første 90 minutter imod Lyngby i seneste runde og jeg tror stadig at de sælger Christian Sørensen i denne uge, hvilket for mig at se gør dem til et hold udenfor top-6. Horsens har et fint spillekoncept og kan være gode på dagen, men jeg tror ikke at truppen har kvalitet til at holde sig i top-6 over 22 runder. Når man så tager Lyngby med, så har man mine 6 favoritter til nedrykningsspillet.

Jeg vil sige det samme efter Horsens-kampen som inden: der vil komme udsving, men den gode start gør at vi kan tillade os et par negative udsving uden at føle vi bliver hægtet af top-6. Det er klart man hurtigt kan opbruge det forspring man kan have ift top-6, men hvis vi holder os omkring sjettepladsen tror jeg også på at forbedrer os i løbet af grundspillet og så ser det fornuftigt ud selvom der er mange kandidater til top-6. Vi har nogle svage punkter og har vist nogle svaghedstegn, men det har de fleste andre også og der bør være en hel del mere at hente når vi bliver bedre sammenspillet i det nye system.

Jeg indrømmer blankt, at jeg har et meget blødt punkt for Kahl, og at der er en risiko for, at jeg stirrer mig blind på hans forcer og ikke har øje nok for hans svagheder (som vel er dem, der holder ham ude fra startopstillingen i nogle kampe). Men jeg håber, hans indhop mod Horsens var med til at overbevise trænerteamet om, at pladsen nu som udgangspunkt skal være hans. Der kom pludselig kvalitet i indlæggene, og så han kan bidrage på dødboldene.

For at understrege hans offensive kvalitet, så tjek lige den her hjemmelavede statistik for antal skabte chancer ift. spillede minutter. Der er to ret vilde detaljer: Evanders helt vilde antal per spillet minut - og så Kahls placering på listen:

1. Evander: 20 minutter (spillet per skabt chance)
2. Kahl: 32 minutter
3. Biel: 34 minutter
4. Sørensen: 37 minutter
5. Sousa: 38 minutter

Problemet er også, at holdene ikke spiller uafgjort. Det øger risikoen for at Top 6 kræver ekstraordinært mange points.
Enig. Og jeg synes stadig at det er svært at finde ud af, hvad vores niveau er. De klart bedste kampe var tilbage mod Viborg og RFC, og i de efterfølgende har vi ikke spillet ret godt offensivt og er generelt blevet for lette at presse. Om det skyldes MEMs skade er lidt uklart, men vores ”kurve” peger ikke entydigt den rette vej spiller for spiller.

Lige nu ved vi ikke hvad der sker de sidste dage i transfervinduet, men ellers ser jeg kun FCK, FCM, FCN og RFC som de fire “sikre“ i top seks. Og i mine egne øjne kan alle andre klubber end Lyngby i princippet kæmpe med om de to sidste pladser. Der skal ikke meget mere end en lille “stime” til, før man er ude eller inde af top 6.

Prisudviklingen på fodboldspillere er vildere end prisudviklingen på smør og el.

Det er en hel vild pris, det er jo to gange Sønderjyskes årlige spillerbudget - for en spiller.

I mens forhandler FCK med Piatek, som i dag tjener 700.000 kr - om ugen (!!) - i Hertha Berlin. Piateks løn alene er nok større end lønbudgettet i AGF (spillerbudget er samlet 50 mio - men skal jo fratrækkes afskrivninger på ret heftige transfers de sidste par vinduer).

Det bliver i øvrigt spændende at følge med i, hvem der har gjort den bedste handel af norsk angriber, hvis BIF køber Ofi Omoijuanfo i dag. Han var en markant større profil end Sigurd Haugen i norsk fodbold, før han tog til Røde Stjerne, og nu køber BIF ham for et noget lavere beløb, end vi gav for Haugen. Til gengæld er Omoijuanfos løn nok en hel del større, så BIF's investering bliver nok den største samlet set.

Men hvor meget kommer det til at betyde, at vi fik Haugen med fra sæsonstart, mens BIF betaler prisen for at vente 7 runder, før de kan bruge deres angriber? Og hvem bliver i stand til at sælge videre med fortjeneste? Der ligger vi måske lidt mere lunt i svinget, selvom Haugen ikke er helt ung.

Jeg har FCK, FCM og FCN som sikre i top 6. Tror også Silkeborg klarer den, om end transferluk og Europa-kampe kan gøre ondt på dem.
Så er der to pladser tilbage til AGF, Randers, Brøndby og Viborg at kæmpe om.
Hvis Carlgren bliver og Brøndby får den omtalte nordmand, så skal vi ikke have flere præstationer som i Horsens.
Viborg har vundet fire hjemmekampe i træk midt i et travlt program med europæiske kampe, det er altså tegn på styrke.

Latest posts

Back