New posts

Superligaen 2022/23

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 173K
Superligaen 2022/23
Med FCK er det tæt på at være underordnet, om de får 200 ekstra millioner nogle af årene. De tjener så mange penge på Lalandia og kontortårnene, at de alligevel kan køre med store underskud på fodboldholdet, når de har brug for at skrue op. Nu får de mulighed for at købe en anelse større ind, men de er jo så tæt på grænsen for, hvem de kan hente til superligaen, så det ikke bliver den store forskel ift. nu, hvor de allerede har forstærket sig på stort set alle pladser.

De har så stor en økonomi i forvejen, så jeg næsten tror, det på den korte bane er en fordel, at de skal bruge energi på CL, så de smider nogle point i ligaen. På den lidt længere bane bliver det stort set umuligt at konkurrere, da det næsten er umuligt at forestille sig, at andre klubber kan tilføre flere hundrede millioner til deres fodboldforretning om året. Det kræver nok en eller anden form for kollaps i fremtiden, som vi ikke helt har fantasi til at forestille os baggrunden for i dag.
Den positive vinkel på FCK's triumf i går er, at de nu hænger på en meget lidt populær træner i de næste sæsoner. Det bliver en hård tid for mange FCK fans 😅

Enig omkring FCK og økonomi. Dette ændrer intet. Den største trussel med dem er hvis de selv fcker det Up og laver for stor risiko i deres investeringer. Vi så, at de lige var lidt i tovene med Lalandia her under Corona.

Det er langt værre, når FCM får de her indtægter og det gør de jo også delvis i år. Men vi er foreløbig nødt til at holde vores fokus på at udkonkurrere de andre hold i ligaen.

• Like
Reactions: cph
Helt uenig.

Ikke omkring det med bøf, dem hader vi alle. Men det kan da aldrig hjælpe os at fuckerne får endnu et par hundrede millioner.
De bliver stærkere økonomisk men i praksis ændrer det ikke det store. De kan fortsat hente stort set hvad de vil i Superliga målestok. Heldigvis bruger de så mange penge på lååårt. De har tre voldsomt dyre målmænd. Spillere som Mukairo og Karamoko er jo ikke engang spillere man gad se i agf og samtidig vil jeg skyde på at Babacar er ligaens dyreste angriber og han spiller aldrig.

Problemet er ikke FCKs penge. Problemet er at de med årene er kommet så langt foran klubber som agf, at det ikke betyder noget, at de får nogle CL penge. Det betyder blot at FCKs budget ikke skal boostes med penge fra Lalandia mv. de skulle nok være os voldsomt økonomisk overlegen alligevel. Bare se hvor nemt de snuppede Diks og Grabara for et år siden, hvor de hverken blev mestre eller spillede CL.

Superligaen har brug for en stærk international profil. Men det kræver naturligvis at andre klubber i ligaen evner at komme i europæisk gruppespil, så der også kommer noget økonomi ind i andre klubber. Ellers bliver det for meget skotske tilstande, men det er det måske alligevel allerede, selvom andre klubber end fck og fcm da vinder et mesterskab i ny og næ. Men det er jo vores eget ansvar at klare det, og ikke ryge ud til semiprofessionelle hold når vi har chancen. Men primært pga fck ryger Silkeborg direkte i et gruppespil. Det skal vi bare sørge for er os selv.

Er jeg i øvrigt den eneste, der er lidt spændt på hvordan det går med Capellas i FCM? Jeg er med på, at han ikke er tiki-taka fanatiker, selvom han har været mange år i Barca. Men ud fra det jeg så med U-21 landsholdet, virker han også til at ligge et stykke fra FCMs rene powerbold. Måske er det også den vej de gerne vil, men det kan nok godt tage lidt tid at få indarbejdet. Og så skal han også lige have alle egoerne til at kæmpe for fællesskabet. Det kniber det gevaldigt med - selv når det går godt.

Er jeg i øvrigt den eneste, der er lidt spændt på hvordan det går med Capellas i FCM? Jeg er med på, at han ikke er tiki-taka fanatiker, selvom han har været mange år i Barca. Men ud fra det jeg så med U-21 landsholdet, virker han også til at ligge et stykke fra FCMs rene powerbold. Måske er det også den vej de gerne vil, men det kan nok godt tage lidt tid at få indarbejdet. Og så skal han også lige have alle egoerne til at kæmpe for fællesskabet. Det kniber det gevaldigt med - selv når det går godt.
Samme her. Det er altid interessant når der kommer en udefra der ikke er en del af den gængse trænerkarussel.

Det er i hvert fald spændende, hvor de er på vej hen som klub - ikke mindst efter at have mistet Rasmus Ankersen. Hvis jeg kunne bekymre mig det mindst om deres velbefindende, så ville jeg undre mig lidt over, at de tilsyneladende har overvejet både Solbakken og Capellas til jobbet, når ingen af dem rigtig passer til den profil, som for lidt siden var så vigtig for dem at holde sig til. Og når de to profiler er så langt fra hinanden. Er de ved at udvikle sig til en ret almindelig klub uden nogen nævneværdig edge til konkurrenterne? Med skiftende spillestil, indkøb af spændende spillere, der ikke helt passer til spillestilen osv?

Det er i hvert fald spændende, hvor de er på vej hen som klub - ikke mindst efter at have mistet Rasmus Ankersen. Hvis jeg kunne bekymre mig det mindst om deres velbefindende, så ville jeg undre mig lidt over, at de tilsyneladende har overvejet både Solbakken og Capellas til jobbet, når ingen af dem rigtig passer til den profil, som for lidt siden var så vigtig for dem at holde sig til. Og når de to profiler er så langt fra hinanden. Er de ved at udvikle sig til en ret almindelig klub uden nogen nævneværdig edge til konkurrenterne? Med skiftende spillestil, indkøb af spændende spillere, der ikke helt passer til spillestilen osv?
God pointe. Hvad vil klubben med sit spil?
Der er godt nok langt fra Solbakkens 442 til spansk fodbold.

Måske de begynder at blive presset af, at resultater ikke er alt og at fans og sponsorer også gerne vil se noget ordentligt fodbold.
Ja - jeg frygter de har fået en rigtig dygtig træner ind. Det store spørgsmål er dog om han egner sig til at stå i spidsen for et hold i dagligdagen.

Umiddelbart tænker jeg også at holdet passer bedre til Capellas, end det gjorde til Bo Henriksen - selvom jeg har været i tvivl om hvad hans stil egentlig var eller om han bare indrettede sig som klubben ønskede.
Om ikke andet, er de i gang med en ny udvikling af holdet. Spørgsmålet er om det er et quickfix eller om det ender med at give gnidninger mellem både spillere og ledere. Fcm har indimellem virket som en foruddefineret maskine, hvor de forskellige skulle passe ind i kassen og ellers måtte de videre. Det er nye tider på heden.....

Det er uden negativ betydning for os!! Fuldstændigt.....hvis det er noget i en retning er det positivt.....som andre skriver havde det været en helt anden situation hvis det var BIF/FCM el andre...
Havde FCK været i EL-gruppespil var sandsynligheden for flere point større.
FCK får præcis den medvind, som de ellers med de sidste perioders pres nu kan sige: "vi er videre".
Og de bliver umulige at hente de næste 10-15 år. Ikke bare i nærheden kan vi komme.
Måske den kval ikke gjorde den store forskel.
Men at sige det er "uden negativ betydning", og fuldstændigt afvise at det da kan være med til at fastholde FCK som nogle vi ikke kan nå økonomisk, det vil jeg ikke sige så meget andet til, end at jeg ser det helt anderledes.

Men det ligner godt nok, at FCM er ved at køre en AGF

Det forstår jeg ikke helt. FCM har i alt den tid jeg kan huske kørt stort set samme spillestil, nu mener ledelsen det er tid til et stilskifte - og jeg er helt enig i, truppen nok er mere til Capellas end Bo Henriksen, hvad der også er en væsentlig forskel fra AGF - og der er intet i vejen for at skifte strategi, hvis man mener, den nuværende strategi ikke længere er tilstrækkelig.

Skifter de igen markant spillestil efter Capellas, vil der være en AGF pointe.

Det forstår jeg ikke helt. FCM har i alt den tid jeg kan huske kørt stort set samme spillestil, nu mener ledelsen det er tid til et stilskifte - og jeg er helt enig i, truppen nok er mere til Capellas end Bo Henriksen, hvad der også er en væsentlig forskel fra AGF - og der er intet i vejen for at skifte strategi, hvis man mener, den nuværende strategi ikke længere er tilstrækkelig.

Der hvor FCM kan begynde at ligne noget, vi selv har været sovset godt og grundigt ind i, er hvis de afviger fra deres klart definerede strategi, hvor både spillestil, rekruttering af bestemte typer spillere og ikke mindst cheftrænerens rolle som en 'mellemleder' uden alt for stor indflydelse har været hjørnesten (som jeg forstår det). Nu kommer der en træner med en helt anden baggrund og en helt anden fodboldfilosofi.

Ove P. er tilsyneladende så meget oppe at køre over projektet, så man bliver helt urolig for hans helbred, så et eller andet fornuftigt må der være i det. Det bliver i hvert fald spændende at følge.

Der hvor FCM kan begynde at ligne noget, vi selv har været sovset godt og grundigt ind i, er hvis de afviger fra deres klart definerede strategi, hvor både spillestil, rekruttering af bestemte typer spillere og ikke mindst cheftrænerens rolle som en 'mellemleder' uden alt for stor indflydelse har været hjørnesten (som jeg forstår det).

Enig men eftersom Ato nævnte truppen, så antager jeg, det er i forhold til skiftende spillestil, der henvises til AGF. I øvrigt kan det andet stadig gælde, det har som sådan intet med en bestemt spillestil at gøre.
Jeg tvivler stærkt på, de ændrer strategi i forhold til deres måde at hente spillere på - nu skal databasen måske bare justeres i forhold til den nye spillestil - og trænerens mellemleder - som de har ret i - rolle.

Nu kommer der en træner med en helt anden baggrund og en helt anden fodboldfilosofi.

Jeg kender intet til Capellas som leder og hvad han måtte have af krav i forhold til rekruttering, forholdte mig kun til spillestilsændringen.

Du har ret. Det er selvfølgelig først slingrekurs, når de om to år skifter til Zorninger. Lige nu er det et nøje planlagt strategi-skifte. Som man også ser det i fx United.

Havde FCK været i EL-gruppespil var sandsynligheden for flere point større.
Jeg er ved at kaste op over at høre om de point. Og det er nemlig korrekt, at CL ikke er alt eller intet. Der ligger internationale kampe, eksponering, penge og de der point til Danmark, som det kaldes, i de andre turneringer også.

Eneste formildende omstændighed ved at FCK kvallede til CL er, at vi ikke skal høre på "ekspert-udtalelser" om, det var fodbold-danmarks skyld de ikke kvallede. De kunne jo kun få sølle fire hele fridage fra ligakamp til CL playoff.

Latest posts

Back