New posts

Superligaen 2022/23

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 187K
Er du ironisk, skal jeg nok lade den ligge.
Jeg er et eller andet sted i grænselandet mellem ironisk og ikke-ironisk. Ikke ironisk nok til at sætte en smiley på ;)

Men lad os bare sige, at jeg er skeptisk over om det var strategien eller navnet, der kom først for FCM. Tiden vil dog vise, om det var det ene eller det andet, ligesom vi nok vil se inden for det næste års tid, om United har fundet nyt fodfæste og tilstrækkelig tålmodighed.

Havde FCK været i EL-gruppespil var sandsynligheden for flere point større.
FCK får præcis den medvind, som de ellers med de sidste perioders pres nu kan sige: "vi er videre".
Og de bliver umulige at hente de næste 10-15 år. Ikke bare i nærheden kan vi komme.
Måske den kval ikke gjorde den store forskel.
Men at sige det er "uden negativ betydning", og fuldstændigt afvise at det da kan være med til at fastholde FCK som nogle vi ikke kan nå økonomisk, det vil jeg ikke sige så meget andet til, end at jeg ser det helt anderledes.
Jeg fastholder udtrykket….uden negativ betydning for os. Vi kan stadig blive mestre trods fck’s chl millioner…men fck har alt andet lige et SÅ meget større grundlag for økonomisk succes end os, at jeg fastholder det er uden negativ betydning. Tvært imod viljeg gerne argumentere hvorfor det kan være positivt for os, at fck er med i chl….1) dels kan fck komme ” op i omdrejninger “ som alt andet lige kan få positiv betydning for ligaen, så vi samlet set udvikler os…2) dels misser fck nok nogle point bla. pga manglende motivation nu og da - det kan vi måske drage fordel af i en sæson nu og da…3) i et lilleland som vort er det en fordel med en spydspids som sætter retningen - dét kan der være meget positivt i/ved….men, jo jeg ville da godt ha det havde været os. Men vi kommer kun til - selv i vore bedste år, der måtte komme - at få færre toplaceringer end fck - tillader mig at bruge udtrykket at man må være naiv el jubeloptimist, hvis man tror andet…..just my 50 cent’s!

Jeg er et eller andet sted i grænselandet mellem ironisk og ikke-ironisk. Ikke ironisk nok til at sætte en smiley på ;)

Men lad os bare sige, at jeg er skeptisk over om det var strategien eller navnet, der kom først for FCM. Tiden vil dog vise, om det var det ene eller det andet, ligesom vi nok vil se inden for det næste års tid, om United har fundet nyt fodfæste og tilstrækkelig tålmodighed.

Det er svært at blive klog på. De fyrede Bo Henriksen lidt abrupt uden egentlig grund - ud fra resultaterne. De valgte dog at køre en åben rekruttering, modsat den klassiske AGF med at hyre den højst profilerede i en semi-hemmelig proces der lækkes kort før det bliver officielt.

Hvis det er en strategisk beslutning, hvorfor så ikke eksekvere i sommerpausen?

Valget af Bo var drevet af menneskelige faktorer, men var spillestilen mindre vigtig, eller var det også er centralt punkt? Er det manglende evne til at udvikle spillere, eller hvad?

1) dels kan fck komme ” op i omdrejninger “ som alt andet lige kan få positiv betydning for ligaen, så vi samlet set udvikler os…2) dels misser fck nok nogle point bla. pga manglende motivation nu og da - det kan vi måske drage fordel af i en sæson nu og da…3) i et lilleland som vort er det en fordel med en spydspids som sætter retningen - dét kan der være meget positivt i/ved….men, jo jeg ville da godt ha det havde været os. Men vi kommer kun til - selv i vore bedste år, der måtte komme - at få færre toplaceringer end fck - tillader mig at bruge udtrykket at man må være naiv el jubeloptimist, hvis man tror andet…..just my 50 cent’s!

Hele præmissen for de forskellige positioner er til diskussion i punkt 1.
Kan ikke bare skrives "alt andet lige" når det netop er til diskussion, synes jeg jo.
Hvorfor udvikler AGF sig ved, at FCK vinder hvert år, bare som eksempel? Aberdeen har sgu ikke "udviklet" sig meget af at Celtic og Rangers har vundet det hele. GODT at vi ikke har de tilstande i DK.

Faktisk vil jeg påstå at corona og et par år uden absolut giga-indtægter for FCK netop har været med til at sikre, at de kunne slås af os i ligaen, og 19/20 beviste at vi kunne få fat i FCK de år de ikke havde 7 alternativer på hver plads, som var i europæisk topklasse. Nu har de hentet ind for kæmpe summer, og får så flere hundrede millioner oven i det.

Man kan ikke satse på at FCK "misser nogle point pga. manglende motivation". Det er absurd hvis vores håb skal ligge i, at FCK har så godt et hold, at de kan overvurdere hvor nemt de kan vinde ligaen.. Det er fint at FCK var "spydspids" ift at få åbnet op for de danske hold etc. Men nu er der åbent. Så "tak for det", men nu skal vi ikke lade FCK være æres-førehold for det bare for at håbe på at der falder krummer af i min optik.

Det betyder ikke at jeg håber på at SIF; Viborg, BIF eller FCM vinder i stedet.
Jeg er kun interesseret i at AGF de næste 5-10 år skal derop, hvor vi som minimum er på linje med BIF; og til tider kan tage mesterskaber når FCM/FCK går i stå. Jo oftere de spiller CL, desto mere sjældent spiller vi med om det mesterskab med en realistisk chance for at vinde når præmien er flere hundrede millioner. Men jeg er helt med på, at skulle vi vinde et mesterskab et år, hvor der er direkte adgang til CL-gruppespil, så er det FCK/FCM/andres skyld og ære for det. Men det vil jeg sådan set bare tage imod.

FCM: Ja, det er interessant at de også forhørte sig på Solbakken, men Steinlein udtalte vist også noget med at han var i tvivl om Capellas pga hans baggrund men var blevet overbevist om at han kunne spille på en anden måde. Så det lyder på den måde ikke nødvendigvis som voldsom stilforvirring. Jeg tror helt sikkert Capellas er dygtig, men han skal selvfølgelig stadig bevise at han kan fungere som chef og måske endda skulle justere sin “naturlige” stil.

Det vil være interessant hvis det ikke går så godt og der skiftes stil frem og tilbage, men hvis man sammenligner med AGF tidligere, er forskellen selvfølgelig også at FCM kan købe det de mangler. Det må dog være lidt svært i dette vindue hvor Capellas dårligt kan nå at få et indgående kendskab til truppen.

FCK: Det er mest deres egen inkompetence og at FCM har opbygget en god økonomi, der gør at vi ikke har fuldstændig tyske tilstande (som jeg opfatter som betegnende noget helt andet end Brückman inde på Mediano.) De mange millioner fra CL rykker dem bare mere i den retning og selv hvis FCM kan følge med, rykker de et kæmpe skridt væk fra resten. I de seneste år hvor vi har flyttet os procentuelt meget, er afstanden op i absolutte beløb vel stadig kun blevet større, selvom det væsentligste for os dog er at vi er ved at være i en position hvor vi for alvor kan rykke. Noget af det der skal til for at gøre det, er selvfølgelig europæiske gruppespil og der hjælper koefficientpoint, men det er heller en fordel at afstanden op bliver endnu mere uoverstigelig. Der er mange lande hvor et to eller højest tre hold sidder på det hele år efter år og det er jo kun sjovt hvis man er et af dem. Det skal vi så sørge for at blive og så kan de andre hold være trætte af det…

På kort sigt kan man sige at det væsentligste er at konkurrenterne omkring en ikke rykker for meget og man kan dele holdene lidt op i grupper, med FCK og FCM foran økonomisk, en gruppe af subtophold der forsøger at hægte sig på, Brøndby, AGF og FCN som den lidt specielle sag og en gruppe af hold der forsøger at være stabile Superligahold. Opdelingen er klarest mellem toppen og resten mens vi kun lige er ved at vriste os fri at midterfeltet, så det er sagt med forventning om at den udvikling fortsætter. Det vil heller ikke være så godt hvis fx AaB pludselig fik flere hundrede millioner, selvom de nok ville formøble dem ville det jo kunne rykke dem en overgang og i værste fald kunne føre til mere permanente indtægter. Men lige nu og her er det måske nok vigtigere at Brøndby røg ud end at FCK kom i CL.

Mht om de kan smide point fordi de undervurderer modstanderne eller har flyttet fokus lidt: det er begrænset når man kan have to hold der kan vinde ligaen, men det sker jo ind imellem uanset hvad, dog næppe nogensinde mod de største hold og derfor er det ikke rigtig noget vi kan drage nytte af.

Off topic: Ret fascinerende hvordan AGF-nyheder altid er blandt de mest læste på bold.dk. Potentialet er enormt.
Tilgangen af MEM var mest læste artikel nærmest suspekt længe. Men jeg ved ikke hvordan man rigtig opgør den slags interesse udover at man vurderet på alt muligt nok kan slå fast at der er tre hold der har væsentligt mere interesse end resten. I Steen Houmans opgørelser ligger vi efter nogle klubber, men det er nok også et spørgsmål om hvor og hvordan klubben er aktiv på SoMe.

Det bliver vist ikke til det helt vilde Europa-eventyr for Silkeborg. Nederlag samlet til finske HJK var næsten på niveau med hvad AGF har kunnet fremvise i Europa og nu har de så trukket West Ham, Steaua Bukarest og Anderlecht i Conference League. Ligner ikke mange point til Silkeborg.

De spiller 1. runde i Bruxelles den 8. september. Tre dage senere møder vi dem i Silkeborg.

Vi møder FCK to gange i efteråret, 2. oktober og 13. november. Man kan vel håbe at de så er lidt slidte fysisk/mentalt ovenpå CL-gruppespil-kampe.

RUNDE 7
Horsens-AGF 2
Randers-AaB 1
FCN-FCK X
Silkeborg-OB 1

RUNDE 8
FCK-SIF 1
Lyngby-Randers X
AGF-FCN 1

RUNDE 9
OB-FCK 2
FCN-FCM X
Brøndby-Randers X
Silkeborg-AGF X

RUNDE 10
Horsens-FCN 2
AGF-AaB 1
Randers-Silkeborg X
FCM-FCK 2

RUNDE 11
FCK-AGF 1
FCN-Randers 1
Silkeborg-Horsens 1

STILLING EFTER 11 RUNDER
1. AGF 23 p.
2. FCK 22 p.
3. Silkeborg 21 p.
4. FCN 20 p.
5. Randers 18 p.
Nå, vi fik ikke den optimale start på den her slutspurt frem mod pengeudbetalingen efter 11 runder. Kun et af mine forventede resultater gik hjem, så her kommer den opdaterede runde 7 og den også opdaterede forventede stilling efter 11 runder.

Vi skal (stadig) slå FCN i næste runde, og så skal Horsens og/eller Randers tage point fra FCN (ikke så usandsynligt). Og så skal FCK sætte lidt til, men mon ikke også de klarer den 😅. Man ville være lige lovligt langt til den jubeloptimistiske side, hvis man ligefrem stadig havde AGF som favorit efter nederlaget til Horsens, men helt usandsynligt er det til gengæld heller ikke. Måske er den største udfordring, at jeg har undervurderet Randers, som har et svært program. De kommer muligvis til at drille flere hold i de kommende runder, men så må vi snuppe sejren i Silkeborg eller Parken ;).

RUNDE 7
Horsens-AGF 1 (2)
Randers-AaB 1
FCN-FCK 1 (X)
Silkeborg-OB 2 (1)

1. FCN 23 (4)
2. FCK 21 (2)
3. AGF 20 (1)
4. Silkeborg 18 (3)
5. Randers 18 (5)

Det bliver vist ikke til det helt vilde Europa-eventyr for Silkeborg. Nederlag samlet til finske HJK var næsten på niveau med hvad AGF har kunnet fremvise i Europa og nu har de så trukket West Ham, Steaua Bukarest og Anderlecht i Conference League. Ligner ikke mange point til Silkeborg.

De spiller 1. runde i Bruxelles den 8. september. Tre dage senere møder vi dem i Silkeborg.

Vi møder FCK to gange i efteråret, 2. oktober og 13. november. Man kan vel håbe at de så er lidt slidte fysisk/mentalt ovenpå CL-gruppespil-kampe.
Man kan håbe det slider på dem. Allerede her i weekenden tabte de meget overraskende hjemme mod OB efter en Europa kamp på hjemmebane i torsdag. Det betyder forhåbentlig endnu mere, at kampen mod os kommer efter en udebane, selvom der ikke er langt til Bruxelles. Det vil dog sætte præg på optakten, de nok først er sent hjemme natten til fredag. Det skal vi udnytte. Jeg så ikke deres kamp mod OB. Virkede de slidte, eller hvad gik der galt?

Flemming Pedersen om Superligaen - lidt interessant det han siger, selvom han forventer de "store" klubber kommer i gang.

Men omvendt er der i øjeblikket kun et hold i Superligaen, der har vist et konstant højt bundniveau. Og det er Randers. Som jeg ser det.«

»Og man kan sige, at mesterskabet er up for grabs for flere hold, fordi de såkaldte store hold har kæmpe udsving,« lød det fra Flemming Pedersen.

Og Randers er dine favoritter?

»Nej, det er de ikke. For jeg forventer, at de store hold får mere bund i deres præstationer. Ellers ville det jo være en overraskelse for alle, hvis FCK og Midtjylland fortsætter med at være så svingende.«

Man kan håbe det slider på dem. Allerede her i weekenden tabte de meget overraskende hjemme mod OB efter en Europa kamp på hjemmebane i torsdag. Det betyder forhåbentlig endnu mere, at kampen mod os kommer efter en udebane, selvom der ikke er langt til Bruxelles. Det vil dog sætte præg på optakten, de nok først er sent hjemme natten til fredag. Det skal vi udnytte. Jeg så ikke deres kamp mod OB. Virkede de slidte, eller hvad gik der galt?
Der kan være rigtig langt hjem fra Bruxelles, hvis de får en snitter dernede. Man har lidt haft indtryk af, at Silkeborg har redet på en bølge, hvor nogle succesoplevelser har givet spillerne en enorm selvtillid. I den situation er det gode spil så bare selvforstærkende (lige modsat, når man ligger i bunden og nærmest ikke længere tør lægge en hurtig aflevering). Alt det her har de fået brudt lidt bare af Helsinki-kampene (og salget af Rasmus Carstensen) og uden det ubekymrede flow, så er de et andet hold.

Flemming Pedersen om Superligaen - lidt interessant det han siger, selvom han forventer de "store" klubber kommer i gang.
Jeg er enig med Flemming P. om Randers' høje bundniveau. Til gengæld synes jeg ikke at Randers viser noget specielt højt topniveau. I kampen i går mod AaB viste de ikke meget, men det var jo nok også en kamp der bar præg af, at de fik foræret et mål af AaB efter få minutters spil. AaB var klart bedst i den kamp og det var vi jo også selv imod Randers. At Randers så får 4 point ud af de to kampe taler selvfølgelig for at de netop gør det godt, selv når de ikke er ret gode.

Dejligt at vi er nået dertil, hvor topspillere i jyske klubber ikke længere finder Brøndby interessant.

Vallys er så nok også mere FCKer end Brøndby og det er nok den reelle forklaring. Men mest interessant er egentlig, at Silkeborg havde accepteret Brøndbys tilbud på 20 mio. Det viser vel, at han må ryge i denne uge - og det vil kunne mærkes i Silkeborg. Helenius må vel også stå på rampen. Silkeborg har vel også indset, at de ikke får mange point i deres ECL-pulje, uanset om de måtte mangle profiler eller ej. De har mulighed for at lave gode salg nu. Til gengæld sælger de så måske deres top-6 i superligaen.

Latest posts

Back