New posts

Superligaen 2022/23

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 187K
Superligaen 2022/23
Vi rykker en plads op som nr. 4, hvis nuværende stilling holder i Randers - Silkeborg (3-1).
Desværre lavede eks-AGF'eren Søren Tengstedt et sent mål, der gjorde resultatet nærmest maksimalt ubrugeligt set med AGF-øjne. Både uafgjort og en tomåls-sejr til Randers havde været bedre.

Derudover: Der må sidde nogen i Aalborg, der tænker, at man måske alligevel skulle have givet lidt mere for at hente Thomasberg i vinters.

Ja, men jeg tror stadig mere på 3 points mod Viborg end mod FCK, FCM mm
Den er jeg helt med på - også mest bare en joke. Synes FCM og FCK svinger helt vildt. På deres gode dage slår de alle andre hold i ligaen, men de kan godt nok også spille uinspireret og lave kæmpe forsvarsfejl. Især FCM virker plaget af mange humørspillere, som kan spille fantastisk i Europa, men være helt væk i superligaen. Og FCK virker bare uden et fast koncept og tro på tingene. Men kan jo være de kommer med ny træner mod os...

Præcis, 5 point vil være rigtigt godt!
Jeg er helt med på præmissen. Men stadig helt ærligt: ved vi egentlig, om vi har nemmere eller sværere ved at lave point mod fx. FCM eller FCN end mod OB eller Horsens? Jeg er oprigtigt i tvivl, fordi vi lader til at spille tætte kampe med alle, og måske står vi stadig endnu stærkere mod et hold, der vil frem på banen end mod et dybtliggende forsvar.

Programmet ser barskt ud, men det er på samme tid end vild mulighed for at distancere de nærmeste konkurrenter i en formodet top 6. Jeg er nogenlunde fortrøstningsfuld.

AaB tænker nok til gengæld at de skal rykke opad nu, med et program der hedder OB, Horsens, Lyngby og Viborg i de næste fire uger.
Nu har de jo fået en ny træner med en masse ideer, en ny midterforsvarer og en landskampspause til at spille det hele ind.

Så er det lige at man ser planen for deres træning efter kampen mod os:

Søndag
Fri

Mandag
Træning kl. 10.30

Tirsdag
Træning kl. 10.30 - Future Cup kl. 13.00, AaB-FC Midtjylland

Onsdag
Træning kl. 10.30

Torsdag
Fri

Fredag
Fri

Lørdag
Fri

Søndag
Fri

Det er dejligt at være professionel fodboldspiller. Masser af fritid - især i Aalborg.

Det er på sin vis en fornøjelse at se på tabellen i de her dage med FC M/K og Brøndby i den tunge halvdel, men jeg frygter, at det nok ikke varer så længe endnu. På trods af træneruro tænker jeg, at de alle på et tidspunkt får så meget gang i spillet, at de bevæger sig længere opad i tabellen. Hverken Silkeborg eller Viborg har tænkt sig at slappe af med resultaterne, og man savner et ekstra Lyngby-hold eller to, som kunne placere sig nederst og dermed danne en solid bundprop. Det er også guf at se AaB og OB tumle rundt nederst, men ingen af de to er naturlige bundhold og kan med lidt momentum komme fra baghjul og rykke opad - se bare OB som efter en katastrofestart indtager en behagelig 8. plads oven i købet foran FCK (!). Jeg tror heller ikke, at vi har set den sidste overraskende Horsens-sejr endnu.

Det går sgu lidt ondt, at vi tabte tre gange i streg før lørdags - ellers havde jeg været lidt mere rolig. Til gengæld har jeg fidus til et godt 'GF-resultat i Parken næste gang - det hjælper, at der raser en intern orkan på Østerbro i de her dage, og det skal vi altså kunne profitere på. Vi har i skrivende stund kun syv point ned til AaB på 11. pladsen...

Det er på sin vis en fornøjelse at se på tabellen i de her dage med FC M/K og Brøndby i den tunge halvdel, men jeg frygter, at det nok ikke varer så længe endnu. På trods af træneruro tænker jeg, at de alle på et tidspunkt får så meget gang i spillet, at de bevæger sig længere opad i tabellen. Hverken Silkeborg eller Viborg har tænkt sig at slappe af med resultaterne, og man savner et ekstra Lyngby-hold eller to, som kunne placere sig nederst og dermed danne en solid bundprop. Det er også guf at se AaB og OB tumle rundt nederst, men ingen af de to er naturlige bundhold og kan med lidt momentum komme fra baghjul og rykke opad - se bare OB som efter en katastrofestart indtager en behagelig 8. plads oven i købet foran FCK (!). Jeg tror heller ikke, at vi har set den sidste overraskende Horsens-sejr endnu.

Det går sgu lidt ondt, at vi tabte tre gange i streg før lørdags - ellers havde jeg været lidt mere rolig. Til gengæld har jeg fidus til et godt 'GF-resultat i Parken næste gang - det hjælper, at der raser en intern orkan på Østerbro i de her dage, og det skal vi altså kunne profitere på. Vi har i skrivende stund kun syv point ned til AaB på 11. pladsen...
Jeg sidder også med en følelse af at vi, trods en øjeblikkelig 5. plads, ikke reelt er i top-6 lige nu. FCM og FCK kommer pludselig buldrende med et pointsnit godt over de 2 og så bliver vi distanceret af dem. Brøndby er jeg mindre sikker på. Jeg tror de misser top-6 for første gang i slutspillets historie. Men for os gælder det om at holde Viborg og/eller Silkeborg under os. Det skal kunne lade sig gøre. Silkeborg har tabt 3 af de sidste 4 kampe her siden afslutningen af transfervinduet. Desværre var det mod os de fik deres enlige sejr. Men de har helt sikkert mistet noget kvalitet - samtidig med at de skal spille yderligere fire midtugekampe i Europa dette efterår.

Superligaen har også tidligere været uforudsigelig ca. halvvejs i grundspillet, men denne gang er det da nærmest surrealistisk, De to økonomiske sværvægtere med budgetter ca. 5 gange over middel ligger og roder under stregen, mens Randers, FCN (næsten i krise sidste sæson), Viborg og os selv (i stor krise sidste sæson) ligger lunt. Men det er så tæt, at pladserne fra nr. 4 til nr. 10 kan vendes op og ned på bare 2 runder, og hvis Hamren får AAB på sporet er de jo heller ikke hægtet helt af.

Med hensyn til vores muligheder synes jeg, at vi mod AAB fik sat spillet sammen, så PM kunne udnytte sine spidskompetencer. Jeg fik tårer i øjnene, da han pandede hovedstødet ind efter et oplæg fra Yakob, som lå millimeterpræcist. Man skal naturligvis være forsigtig med at dømme ud fra en kamp, men hvis han kan holde det niveau, bliver Yakob det bedste køb, SIB har gjort. Det er vigtigt, at vores centrale midt tager ansvar, forkanterne er helt tydeligt vores svageste punkt - begge veje. 3 back kæden er ret komfortabel, når den får mulighed for at stå i udgangsposition, men har vist svagheder, når kanterne ikke når med hjem. Et spændende aspekt er Bissecks nye rolle, som minder om en klassisk libero, der kan støde frem både på midten og på kanten, Det har sikret os ca. 6 points. Vi har et hårdt program de kommende 4 runder, men jeg tror vi napper sejrene hjemme, og vil ikke være overrasket, hvis vi henter en enkelt pind i parken, Det er ikke sikkert, at vi kommer i top 6, men vi har så megen kvalitet, at jeg nægter at tro, at vi kommer i nedrykningsfare.

Det er ikke sikkert, at vi kommer i top 6, men vi har så megen kvalitet, at jeg nægter at tro, at vi kommer i nedrykningsfare.
Jeg skamklipper lige dit glimrende indlæg...
Dét der, er nemlig essensen for mig lige nu og hvorfor jeg er en meget glad AGF-fan. Med dén superliga vi har i år, er det nemlig overhovedet ikke givet, at vi kommer i top 6. Men det gælder alle 12 hold, det er faktisk lidt vildt, næsten halvvejs i grundspillet, at ingen kan vide sig bare lidt sikre.

Men jeg kan simpelthen ikke se os komme i nedrykningsfare. Når vi kan spille sådan en kamp på ryggen af tre nederlag i træk, så har holdet også en stærk mentalitet og en stærk tro på det træneren vil.
Det sagt, så er top 6 mere realistisk for AGF i år, end jeg umiddelbart ville have troet før sæsonen. Ikke på grund af spillernes kvalitet, men fordi den mareridtssæson vi havde sidst, godt kan sætte sig i hovederne på spillerne. Trænerskiftet har gjort dem godt og Rösler virker som den helt rigtige mand til jobbet.

Superligaen har også tidligere været uforudsigelig ca. halvvejs i grundspillet, men denne gang er det da nærmest surrealistisk, De to økonomiske sværvægtere med budgetter ca. 5 gange over middel ligger og roder under stregen, mens Randers, FCN (næsten i krise sidste sæson), Viborg og os selv (i stor krise sidste sæson) ligger lunt. Men det er så tæt, at pladserne fra nr. 4 til nr. 10 kan vendes op og ned på bare 2 runder, og hvis Hamren får AAB på sporet er de jo heller ikke hægtet helt af.

Med hensyn til vores muligheder synes jeg, at vi mod AAB fik sat spillet sammen, så PM kunne udnytte sine spidskompetencer. Jeg fik tårer i øjnene, da han pandede hovedstødet ind efter et oplæg fra Yakob, som lå millimeterpræcist. Man skal naturligvis være forsigtig med at dømme ud fra en kamp, men hvis han kan holde det niveau, bliver Yakob det bedste køb, SIB har gjort. Det er vigtigt, at vores centrale midt tager ansvar, forkanterne er helt tydeligt vores svageste punkt - begge veje. 3 back kæden er ret komfortabel, når den får mulighed for at stå i udgangsposition, men har vist svagheder, når kanterne ikke når med hjem. Et spændende aspekt er Bissecks nye rolle, som minder om en klassisk libero, der kan støde frem både på midten og på kanten, Det har sikret os ca. 6 points. Vi har et hårdt program de kommende 4 runder, men jeg tror vi napper sejrene hjemme, og vil ikke være overrasket, hvis vi henter en enkelt pind i parken, Det er ikke sikkert, at vi kommer i top 6, men vi har så megen kvalitet, at jeg nægter at tro, at vi kommer i nedrykningsfare.
Gid du får ret.....jeg synes nu snarere vi ser mod en Sorte Oktober.....ser os kun vinde poklakampen og så få point mod Brøndby....desværre. Så gode er vi heller ikke.

Gid du får ret.....jeg synes nu snarere vi ser mod en Sorte Oktober.....ser os kun vinde poklakampen og så få point mod Brøndby....desværre. Så gode er vi heller ikke.
Ligaen virker nærmest umulig at forudsige i øjeblikket, og så tæller det nok ikke til vores fordel, at vi skal møde FCK, FCM og Brøndby et så godt stykke inde i sæsonen og efter en landskampspause, hvor bl.a. Brøndby har haft tid til at spille nye spillere bedre sammen. Til gengæld har FCK og ikke mindst FCM så mange spillere afsted med landsholdene, så de hverken får restitution eller tid til at forbedre relationerne.

Men set fra den lyse side, så tror jeg faktisk ikke, at hverken FCM, FCK eller Brøndby ligefrem glæder sig til at møde os. Vi må være bøvlede at have med at gøre, og vi kan lige så godt hente point i de her kampe, som de kan. Hvilket vi selvfølgelig også kan mod Lyngby. Så jeg satser bestemt på, at vi stadig er inde i top 6, når VM går i gang, og så er der fem kampe med et nogenlunde fornuftigt program til at holde de desperat jagtende forfølgere væk.

Last edited:

Mod et FCM og FCK i deres bedste form forstår jeg din bekymring.
Som de to FC-klubber har spillet denne sæson foreløbig, så er jeg forsigtig optimist og tror på et sted mellem 1 og 3 point i de to kampe mod dem.

Mod et FCM og FCK i deres bedste form forstår jeg din bekymring.
Som de to FC-klubber har spillet denne sæson foreløbig, så er jeg forsigtig optimist og tror på et sted mellem 1 og 3 point i de to kampe mod dem.
Har vi ikke allerede hentet 3 point mod FCM en gang i efteråret? Hvad skulle afholde os fra at gøre det igen? FCK derimod kan både blive en dreng og en pige :-)

• Like
Reactions: fsc

Latest posts

Back