New posts

Transfervindue Sommer 2026

  • Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 325K
Transfervindue Sommer 2026
Som jeg ser det, mangler vi i høj grad bredde i venstresiden (Kahl/Links), så jeg kan sagtens se det. Man skal selvfølgelig bare få gjort det klart, at der er konkurrence om pladserne. Jeg ser dog hverken Kahl eller Links spille 50+ kampe i denne sæson.
Jeg synes ikke man skal hente Højer som backup. Vi har Emmery, Links, Andersen, og måske Carstensen på WB og Callø, AJ, Mølgaard og Camara som backup til Kahl.
 
Jeg synes ikke man skal hente Højer som backup. Vi har Emmery, Links, Andersen, og måske Carstensen på WB og Callø, AJ, Mølgaard og Camara som backup til Kahl.
Callø, AJ, Mølgaard og Camara er ikke gode nok på venstre centerback, og derudover har ingen af de 5 der har erfaring med europæisk fodbold. Jeg ser i øvrigt ikke Højer som backup. Hvis han kommer vil han indgå i den rotation der skal være på alle pladser, når der ligger så mange kampe og venter.

Det er i øvrigt interessant med de meldinger om at JJ også bliver brugt på højre centerback til træning, og at han er virkeligt stærk og viser noget speed på den position. Måske kommer vi slet ikke til at mærke at Beijmo er væk i næste sæson?
 
Callø, AJ, Mølgaard og Camara er ikke gode nok på venstre centerback, og derudover har ingen af de 5 der har erfaring med europæisk fodbold. Jeg ser i øvrigt ikke Højer som backup. Hvis han kommer vil han indgå i den rotation der skal være på alle pladser, når der ligger så mange kampe og venter.

Det er i øvrigt interessant med de meldinger om at JJ også bliver brugt på højre centerback til træning, og at han er virkeligt stærk og viser noget speed på den position. Måske kommer vi slet ikke til at mærke at Beijmo er væk i næste sæson?
Som en del af en rotation, tænker jeg godt at AJ, Callø, Mølgaard og Camara kan dække den position. Kahl vil stadig spille hovedparten af kampene.
 
Som en del af en rotation, tænker jeg godt at AJ, Callø, Mølgaard og Camara kan dække den position. Kahl vil stadig spille hovedparten af kampene.
Kah kommer ikk til at spille +50 kampe i denne sæson, og hvis han får karantæne, skade eller formnedgang, så er der meget langt til den næstbedste på den position. Derudover er der ingen der har erfaring med at spille kampe i Europa.
 
Kah kommer ikk til at spille +50 kampe i denne sæson, og hvis han får karantæne, skade eller formnedgang, så er der meget langt til den næstbedste på den position. Derudover er der ingen der har erfaring med at spille kampe i Europa.
Vi skal spille 30% flere kampe i år - sandsynligvis.

Vi har mistet to af vores bedste spillere.

Selvfølgelig skal vi have flere spillere ind
 
15-20 mio ekstra på lønbudgettet. Jeg synes jeg hørte 20 mio et sted, men ved ikke hvor.

Der er allerede frigivet 3 for PM og 3,5 for Beijmo og Dalsgaard. Dertil er der sparet på Wahlstedt -> Hedenstad, sikkert en enkelt.

Det giver 27,5 at handle for her og nu. Så er der Badji, Gyamfi og Callø der kommer retur fra udlån og måske koster 3m (jeg antager cyprioterne og EFB kun dækkede løn, mens afskrivninger blev hos AGF). Jeg ser 2 af de tre som fyld og vil ikke medregne dem. Men hvis man gør, er der 24 mio at lægge på budgettet.

Højer og JJ er 2m hver
Anderson til 15m er 5 mio inkl løn.
Carstensen er 3m i afskrivninger, lønnen har man allerede i budgettet.

Jeg tror godt det kan blive et festligt transfervindue, selvom der skal spillere ud.
Hvis det også kan formuleres som en 15-20% forøgelse er det vel også realistisk - og nødvendigt når truppen skal udvides. Man kunne godt håbe på mere, sådan lidt på forskud af indtægterne fra det nye stadion, når der er klubber der øger med mere i absolutte tal, så afstanden op til dem bliver større.

Der er til et par profiler og "det løse," men de får hurtigt ben at gå på hvis man fx havde hentet Lind til 25 mio eller hvad FCN nu betalte, så hvis der "kun" er 15-20 mio ekstra, giver det sikkert god mening at CV ikke nødvendigvis vil ud at sætte ny transferrekord for en spiller.
 
Som en del af en rotation, tænker jeg godt at AJ, Callø, Mølgaard og Camara kan dække den position. Kahl vil stadig spille hovedparten af kampene.
Jeg kan godt lide din kamp for de spillere der er i klubben, det har jeg også beig for at blive mindet om.

Det skurrer dog i øjnene, når du bliver for ukritisk. Jeg vil gerne presses på at have plads til flere talenter, men det skal være under hensyntagen til sportslige resultater.

Der er ikke noget der tyder på Mølgaard er relevant. Han blev købt til den gamle Uwe-stil med frembusen, men mens han var skadet blev Kahl kørt ind på VCB og der kom større fokus på pasningsspil.

Jensen-Abbew er jeg i tvivl om. Han kan ikke løfte Kahls pasningsspil og er heller ikke lige så god som bred forsvarer. Hvis han balanceres af en smørfod på HCB - fx JJ - så måske. Det skal også bare med at han var fremtiden op til kampen mod Haderslev for et år siden. Derfra var han yderst marginal. Jeg kan ikke finde ud af, om den øgede spilletid sidst på sæsonen var fordi han kæmpede sig tilbage, eller fordi der ingen konkurrence var, og der var drevet rovdrift på Kahl, Dalle og Bimmer.

Callø lyder rigtigt spændende, men han er ikke testet ordentligt endnu. Og jeg er usikker på hvor godt han fungerer i venstre side.

I forgangne sæson havde man ikke nogen god løsning på skader til Kahl, Beijmo, Links og Arnstad. Bech var også svær at erstatte (det skete stort set aldrig, trods Jørgensen). Der var heller intet alternativ til Knudsen, men det var pga skader, de andre positioner var by design.

I den kommende sæson er 'mellemsæson' ikke et acceptabelt udfald. Derfor SKAL der være bedre gardering. Der er også krav om gruppespil, hvilket igen øger behovet for bredde.

Hvis man tager et køligt, beregnende blik på det, er værdien af spilletid til Mølgaard også lav. Hvis han er god nok skal han helt klart benyttes. Men hvad er værdien i at risikere pointtab for måske at få Mølgaard igang? Der er Jensen-Abbew og Callø langt mere relevante.

Kahl er starter på VCB. Men han var slidt i forgangne sæson. Jacob Poulsen gav ingen hvil for at spille de marginale, derfor skal der være et godt alternativ
 
Hvis han bliver boende med hele familien i Grækenland, i juli og august måned, alt imens han leder efter et nyt arbejde, kan han han godt flytte hjem i september og komme på forskerordning.
Ikke ifølge skat. Men måske kan der søges/findes kompensation? Jeg har ikke hørt om tilfælde, hvor de har set bort fra månedsreglen.

Når du skifter job under forskerskatteordningen, må der maksimalt gå én måned mellem din fratrædelsesdato i det gamle job og din tiltrædelsesdato i det nye job. Alle betingelser for ordningen skal fortsat være opfyldt, herunder det gældende lønkrav.
Reglen om gældende lønkrav handler om, at hvis du har en måned uden indtægt, skal du stadig have en gennemsnitlig indtægt på 65.400 kr. for året, men det er jo næppe et problem her. Det er derimod forskellen mellem fratrædelsesdatoen i Grækenland og tiltrædelsesdatoen i AGF, når det først er ultimo august han er berettiget til at kunne gå på ordningen.

Jønsons egne udmeldinger peger også i retning af, at han har opgivet at komme på den ordning. Problemet er så bare om den løn AGF kan tilbyde bliver for ringe, når der kommer høj skat indover. Jeg tænker, at en kort kontrakt et sted i udlandet også stadig må trække, hvis muligheden er der.
 
Ikke ifølge skat. Men måske kan der søges/findes kompensation? Jeg har ikke hørt om tilfælde, hvor de har set bort fra månedsreglen.


Reglen om gældende lønkrav handler om, at hvis du har en måned uden indtægt, skal du stadig have en gennemsnitlig indtægt på 65.400 kr. for året, men det er jo næppe et problem her. Det er derimod forskellen mellem fratrædelsesdatoen i Grækenland og tiltrædelsesdatoen i AGF, når det først er ultimo august han er berettiget til at kunne gå på ordningen.

Jønsons egne udmeldinger peger også i retning af, at han har opgivet at komme på den ordning. Problemet er så bare om den løn AGF kan tilbyde bliver for ringe, når der kommer høj skat indover. Jeg tænker, at en kort kontrakt et sted i udlandet også stadig må trække, hvis muligheden er der.
Så længe han ikke bor i Danmark, så tror jeg ikke det er et problem.

Jack Wilshere var også på forskerordning o AGF, selvom han havde været arbejdsløs i 7 måneder.
 
Så længe han ikke bor i Danmark, så tror jeg ikke det er et problem.

Jack Wilshere var også på forskerordning o AGF, selvom han havde været arbejdsløs i 7 måneder.
Ok, det kan være, at den regel jeg citerer så handler om jobskifte EFTER at man er kommet på forskerordningen? Forvirrende,

Bortset fra det, så er det vel en fortolkning, om han ikke allerede bor i Danmark?

Kan se, at skat.dk har det her eksempel på en afvisning ( https://info.skat.dk/data.aspx?oid=1977285&chk=220619 ):
Retten fandt, at klageren ikke opfyldte betingelsen i KSL § 48 E, stk. 3, nr. 1, om ikke at have været skattepligtig inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen den 2. januar 2023. Retten lagde vægt på, at klageren flyttede til Danmark den 25. november 2022, på hvilket tidspunkt hun samtidig blev fuldt skattepligtig til Danmark. Klageren var således fuldt skattepligtig til Danmark i mere end en måned før ansættelsen den 2. januar 2023.
Så der er tilsyneladende en regel om at man er skattepligtig i Danmark, hvis man bor i Danmark, uanset om man tjener noget eller ej. Og her er der også en månedsregel, svarende til det du skrev i den forrige post. At Jønsson så stadig er ansat i Grækenland gør nok en forskel. et par dage endnu.
 
Ok, det kan være, at den regel jeg citerer så handler om jobskifte EFTER at man er kommet på forskerordningen? Forvirrende,

Bortset fra det, så er det vel en fortolkning, om han ikke allerede bor i Danmark?

Kan se, at skat.dk har det her eksempel på en afvisning ( https://info.skat.dk/data.aspx?oid=1977285&chk=220619 ):

Så der er tilsyneladende en regel om at man er skattepligtig i Danmark, hvis man bor i Danmark, uanset om man tjener noget eller ej. Og her er der også en månedsregel, svarende til det du skrev i den forrige post. At Jønsson så stadig er ansat i Grækenland gør muligvis en forskel.
Han er hjemme på ferie, og det må han gerne være.

Men han - og ikke mindst familien - skal ud indtil September, hvis ikke de skal være delvist skattepligtige i Danmark.

Konen og børnene må ikke børn i Danmark og forsørges af ham fra Grækenland. Så er hans primære interesse i Danmark.
 
Google Gemini giver dig i øvrigt ret:

Ja, du kan godt tiltræde forskerordningen (forskerskatteordningen), selvom du har haft to måneder uden indtægt forud for tiltrædelsen. Det er et krav, at du ikke har været skattepligtig til Danmark de seneste 10 år, og at du opfylder det månedlige lønkrav. [1, 2]
Væsentlige betingelser og forhold:
  • 10-års reglen: Du må ikke have været fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark (f.eks. ved ejerskab af dansk ejendom, visse royalties eller udbetalt løn) i de seneste 10 år. Dette krav håndhæves meget strengt. [1, 2, 3]
  • Lønkravet: For nøglemedarbejdere er der et krav om en garanteret minimumsløn, som i gennemsnit skal være på mindst 65.400 kr. om måneden (efter ATP og arbejdsmarkedsbidrag). Lønnen opgøres som et gennemsnit hen over året, hvorfor de to måneder uden indtægt ikke diskvalificerer dig, så længe den samlede løn for året overholder grænsen. For godkendte forskere med forskeruddannelse er der ikke noget fastsat lønkrav. [1, 2]
  • Skattepligt i Danmark: Det er en forudsætning, at din skattepligt til Danmark indtræder i forbindelse med, at dit arbejde under ordningen påbegyndes. [1]

Ud fra tolkningen af den sag jeg nævnte før, må de godt flytte til Danmark max. en måned før kontrakten starter. Om han så må træne med som amatør i den periode er nok en gråzone.

Beklager min skråsikkerhed, men det var ikke let at forstå reglerne.
 
Jeg kan godt lide din kamp for de spillere der er i klubben, det har jeg også beig for at blive mindet om.

Det skurrer dog i øjnene, når du bliver for ukritisk. Jeg vil gerne presses på at have plads til flere talenter, men det skal være under hensyntagen til sportslige resultater.

Der er ikke noget der tyder på Mølgaard er relevant. Han blev købt til den gamle Uwe-stil med frembusen, men mens han var skadet blev Kahl kørt ind på VCB og der kom større fokus på pasningsspil.

Jensen-Abbew er jeg i tvivl om. Han kan ikke løfte Kahls pasningsspil og er heller ikke lige så god som bred forsvarer. Hvis han balanceres af en smørfod på HCB - fx JJ - så måske. Det skal også bare med at han var fremtiden op til kampen mod Haderslev for et år siden. Derfra var han yderst marginal. Jeg kan ikke finde ud af, om den øgede spilletid sidst på sæsonen var fordi han kæmpede sig tilbage, eller fordi der ingen konkurrence var, og der var drevet rovdrift på Kahl, Dalle og Bimmer.

Callø lyder rigtigt spændende, men han er ikke testet ordentligt endnu. Og jeg er usikker på hvor godt han fungerer i venstre side.

I forgangne sæson havde man ikke nogen god løsning på skader til Kahl, Beijmo, Links og Arnstad. Bech var også svær at erstatte (det skete stort set aldrig, trods Jørgensen). Der var heller intet alternativ til Knudsen, men det var pga skader, de andre positioner var by design.

I den kommende sæson er 'mellemsæson' ikke et acceptabelt udfald. Derfor SKAL der være bedre gardering. Der er også krav om gruppespil, hvilket igen øger behovet for bredde.

Hvis man tager et køligt, beregnende blik på det, er værdien af spilletid til Mølgaard også lav. Hvis han er god nok skal han helt klart benyttes. Men hvad er værdien i at risikere pointtab for måske at få Mølgaard igang? Der er Jensen-Abbew og Callø langt mere relevante.

Kahl er starter på VCB. Men han var slidt i forgangne sæson. Jacob Poulsen gav ingen hvil for at spille de marginale, derfor skal der være et godt alternativ
Langt hen af vejen enig.

Men hvorfor er mellemsæson (i superligaen) ikke acceptabelt ?

Og hvad er egentlig en mellemsæson ?

Jeg tror vi bliver nummer 5.
Vi har det 4.-5. største budget, kommer fra en "perfect season" og skal forhåbentlig spille 12 kampe mere end normalt. Oveni har vi mistet 3 ledende figurer.
For mig vil en 5. plads være acceptabelt.
 

Latest posts

Back
Top